Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:14

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Aan het einde van deze maand loopt mijn contract af bij mijn werkgever.
Ik ben nu al een flinke periode op non actief gesteld en alle zaken zijn nu eindelijk geregeld en afgehandeld.

Vanochtend belde een maatje van me die een zieke heeft bij zijn eigen zaak en hulp nodig heeft.
Ik ben hem gaan helpen en ben van plan dit te gaan doen tot zijn zieke weer terug is.

Deze maand lijkt me dat geen probleem, ik heb nog een contract lopen en ben ontheven van werkzaamheden en het is mij vrij om ander werk aan te pakken (nevenwerkzaamheden beding is vervallen)
IK heb dan dus eigenlijk inkomsten van 2 werkgevers.

Per 1 mei verval ik in de WW uitkering.
Ondertussen heb me reeds iets ingelezen, en begrepen dat je naast je WW mag werken, en dat je niet gekort wordt op je je WW uur loon maar op je WW uren.
Ik krijg over 40 uur WW dus als ik 20 uur "werk" krijg ik over de resterende 20 uur WW.
Hoeveel ik betaald krijg voor die 20 werk uren doet er niet toe de uur vergoeding van de WW blijft het zelfde.

Ik vraag me nu af wat er gebeurd als ik 40 uur voor hem werk, dan vervalt dus de WW maar vervalt die dan definitief..??
Als zijn zieke de week daarna er weer is heb ik dan weer recht op WW..??

Zie ik iets over het hoofd..??
Het gaat me niet om misbruik van een uitkering te maken, ik wil hem helpen, zie het als een kans om ervaring in totaal ander werk op te doen, en een gat in mijn CV wil ik liever niet.
Het is eigenlijk dus een "kort projectje" zonder bekende eind datum, waarbij ik me afvraag of ik nadien weer terug het zelfde recht op WW heb.

Moet ik dit gewoon voorleggen aan het UWV of zeggen ze dan meteen mijn lidmaatschap op.. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 17-04-2013 22:23 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:57
Krijg je bij vriend een tijdelijk contract?

Je hebt in ieder geval altijd recht op WW, tenzij je je niet aan de spelregels houdt. Bijvoorbeeld niet genoeg solliciteert of fraudeert (zwart werken). Zodra je dus opnieuw werkloos bent, kan je opnieuw WW aanvragen.

[ Voor 71% gewijzigd door Yofresh op 17-04-2013 22:32 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Morgen gaan we even de (tijdelijke) mogelijkheden doorspreken.
Een vorm van een contract zal er zeker moeten komen, zwart werken is geen sprake van.
Maar de duur is erg onduidelijk, kan 1 week zijn, kan 1 maand zijn..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:57
Een vorm van fraude is overigens ook het UWV niet op de hoogte stellen van wijzigingen in werkzaamheden. Ik raad je sowieso aan om informatie in te winnen bij onze UWVrienden

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:29
Je kunt gewoon het UWV hierover bellen denk ik? Je hoeft niet meteen allerlei details over jezelf gaan geven toch, gewoon informeren over een hypothetische situatie. Als je wilt kan ik het morgenavond aan mijn vader voorleggen, die is juridisch consulent bij het UWV in Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
IK ga ze ook gewoon ff bellen, lijkt me het verstandigste.
Na 18 jaar gewerkt te hebben is dit ff nieuw terrein voor mij en aangezien de rekeningen gewoon blijven binnen komen wil ik zeker weten dat ik niet iets fout doe en daardoor geen WW meer ontvang als ik het echt nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Pas wel op met contracten, ook al is het een vriend.

Let op, onderstaande reactie is op gevoel en kan er best (juridisch) naast zitten:
Als hij je nu bijvoorbeeld een jaarcontract geeft dan zit hij daar een jaar aan vast. Je kan dan niet tussentijds zomaar weg met recht op WW. Je kan ook niet met maandcontracten werken, na de 3de moet je dan aan een vaste of 3 maanden weg.

Zou het geen optie zijn om jezelf even in te schrijven bij de KVK en je op die manier te laten inhuren door je vriend? Je hebt dan geen last van (lang lopende) contracten en je kan stoppen wanneer de zieke terug is of als jij een andere baan hebt. Ik weet wel dat er wat restricties zijn met aantal opdrachtgevers enzo, maar daar is misschien ook ene mouw aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je zou wel met een tijdelijk contract voor onbepaalde tijd kunnen werken: de einddatum is dan niet bepaald, maar afhankelijk van een bepaalde gebeurtenis (afronding project, beter worden van die andere werknemer).

Bron
Een arbeidsovereenkomst ter vervanging van een zieke medewerker

De arbeidsovereenkomst met de vervanger eindigt zodra de zieke medewerker weer zijn voormalige werkzaamheden gaat verrichten. Dat betekent dat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd wordt aangegaan, namelijk tot de tijd dat de zieke medewerker het werk kan hervatten door herstel. Daarvoor is wel een afwijkend beding nodig.
In een dergelijk contract kun je ook een einddatum zetten, én zelfs opnemen dat het tussentijds opzegbaar is, zodat je een andere baan kunt accepteren als je die vindt.

Er is dan sprake van 3 voorwaardes:
* contract tot zieke medewerker beter is, maar uiterlijk tot datum X én contract is tussentijds op te zeggen met in achtneming van de wettelijke bepalingen.

Dan zit je behoorlijk zeker, zowel jij met je WW/nieuwe baan, als je werkgever.

Waar ik me trouwens in jouw geval meer zorgen om zou maken, is niet je WW-duur, maar de hoogte van je WW: die is 70% van je laatstverdiende loon (met beperkingen), Als je dus in je nieuwe baan minder gaat verdienen, heeft dat gevolgen voor de rest van je WW-duur, zelfs al heeft dat geen gevolgen voor je recht op WW en de duur zelf. Er zijn genoeg mensen die het zich daarom niet kunnen veroorloven om tijdelijke minder goed betaalde baantjes te accepteren... Ik snap de regel vanuit overheidswegen wel, maar ik snap die mensen die dan geen baan willen/kunnen accepteren ook.

[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 18-04-2013 09:19 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[rant]Oh, wat een geweldige site heeft het UWV, het laat gewoon Firefox 20 crashen.

Als je binnen 26 weken weer werkeloos wordt dan geldt het oude ww bedrag.
Maar ik zou het gewoon met het UWV opnemen. Zij kunnen hier het beste in adviseren en ik neem niet aan dat ze je kloten alleen maar om mensen aan het werk te krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat laatste durf ik nog geen stuiver om te verwedden. Ik heb (of beter gezegd mijn cliënten) zeer veel te maken met het UWV en slechts zelden zijn die ervaringen positief. Op z'n best zijn ze neutraal, nooit wordt je positief verrast door de service of informatievoorziening, en zeer regelmatig moet je eerst een klacht indienen voordat je reactie krijgt of zelfs maar krijgt waar je recht op hebt.
Zo moest de uitkering van een cliënt naar een andere rekening. Het heeft daadwerkelijk 9 maanden (!) geduurd voordat dat geregeld was door het UWV. Ik ben daar 9 maanden mee bezig geweest. Als zelfs ik, als professional, al geen poot aan de grond krijgt, dan vind ik het niet gek dat er zoveel mensen aangemerkt worden als "fraudeur". Ik heb zeer regelmatig gezien dat dat écht niet aan cliënt lag (tot en met excuusbrieven van het UWV aan toe) en tóch wordt vrijwel al het teveel uitgekeerde geld aangemerkt als fraude...

En zeker bij het aan de slag gaan als zelfstandige vanuit de WW lijkt het erop dat het UWV wél gemotiveerd is om middels gebrekkige of zelfs foutieve informatie mensen uit de WW te krijgen. Het UWV is de semi-overheidsinstantie waar ik echt het minste vertrouwen in heb.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 16:06

Dentheman

Zie signature

Je kan gewoon op basis van 0-uren bij je kameraad in dienst treden, en dan moet je elke week het aantal gewerkte uren doorgeven aan het uwv, en betaald het UWV de uren uit, die je bij je maatje niet kan werken.

Vziw heeft dit echter geen invloed op de duur van je ww uitkering. Of je nu volledig, of gedeeltelijk aanspraak maakt op een ww uitkering (of geen, indien je 40 uur per week werkt).

Let wel, ook al werk je 30 uur bij je kameraad, dien je voor die overige 10 uur, nog steeds wekelijks een sollicitatiebrief te sturen !

[ Voor 45% gewijzigd door Dentheman op 18-04-2013 10:12 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 17:45

Basszje

Reisvaap!]

Ik zou er mee opletten. Ik ken meerdere verhalen van bekenden die wilden dat ze geen tijdelijk werk hebben aangepakt gezien de hoeveelheid bureaucratische ellende die ze op de hals hadden gehaald bij het UWV. Die lui zijn op zijn best niet meewerkend.

En zorg er voor dat indien je bij die vriend gaat werken je -alles- hebt dichtgetimmerd Bij een zweem van fraude of iets dat anders is dan de overige 90% heeft men geen enkele moeite met het terugvorderen van de hele zooi en je uitkering per direct stop te zetten. Zorg er dan maar weer voor dat ze weer gaan storten.

Bij het UWV geldt trouwens ook altijd de hele papierwinkel goed bijhouden(!) en bij enige geur van geklooi aan hun kant de hele zooi op de fax pleuren. Ook alle contacten bijhouden als je bv belt en de naam vragen van degene die je helpt.

Helaas is het zo dat in casu WW het vaak beter is om gewoon een tijd te gaan relaxen en zoeken naar volwaardig werk voor lange termijn ipv netjes proberen alles aan te pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door Basszje op 18-04-2013 11:23 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 15:25

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Ik heb zelf ook een WW uitkering en daarnaast werk ik via een uitzendbureau. Deze uren verschillen per week.

Elke vier weken vul ik netjes mijn gewerkte uren in bij het uwv. Als je 40 uur of meer draait is dat geen probleem, je moet alleen narekenen als je 40 uur per week, meerdere weken achter elkaar of het nog zin heeft om een uitkering te hebben. Deze kan je tijdelijk stop laten zetten, en via een verkorte aanvraag zo weer aanzetten.

In de zomermaanden is het bij ons erg druk en draai ik 40 tot 60 uur per week voor 3 maanden lang. Ik heb zelfs een verlenning van uitkering gekregen doordat ik naast mijn uitkering werk, en dus weer opbouw. :)

offtopic:
begrijp me niet verkeerd ik wil liever het hele jaar 40 uur per week draaien, maar werk is werk op dit moment

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Thanks voor alle antwoorden zover.

Ook nog gebeld met het UWV, dat maakte het er niet duidelijker op.
Ze berekenen over de afgelopen 26 weken het gemiddeld aantal uren dat je per week gewerkt hebt, die krijg je als WW dus gecompenseerd.
In mijn geval 40 uur per week, maar het werd verwarrend toen ze aan kwam met het feit dat ik per 26 maart op non actief gesteld ben.
Ik kreeg het nou niet duidelijk of dat er dus van af die datum 0 uren gerekend werden.
Dus mijn gemiddelde uren werk per week over 26 weken dus lager dan 40 uur is vanwege de non actief stelling of niet, dat heb ik nu ff niet duidelijk, morgen nog maar eens bellen of er een mailtje aan wagen.

Dat gedeelte is me dus even onduidelijk, wel begreep ik dat als ik nu de laatste 2 weken van deze maand 40 uur per week gemiddeld "bij zou werken" naast mijn nog lopende contract deze bij de 26 weken gemiddelde mee geteld zouden worden.
En er dus iets veranderd aan mijn ww uitkering, wat dan precies snap ik niet, sorry heb ff niet meer zo een helder moment.

Voor als nog is het voor volgende week nog zeker mogelijk dat ik kan werken als zieke vervanger.
Dan kunnen we verder kijken, ze willen misschien de afdeling uitbreiden naar 3 full timers in plaats van 2
Dan zou ik als het werk me bevalt en ik beval hun kunnen instromen/blijven.

Als daar sprake van is en het loon is hoger dan mijn WW dan kies ik daar dus echt wel voor.
Ik denk begrepen te hebben dat als je binnen 2 jaar dan weer terug werkeloos wordt je binnen bepaalde voorwaarden weer terug WW krijgt gebaseerd op je oude dag loon.??
Het is altijd betere te zoeken naar iets anders van uit een werk situatie en wie weet wat het brengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Van HK >> WI, de reden lijkt me duidelijk

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
-

[ Voor 102% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
-

[ Voor 126% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bommes schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:18:

Ik vraag me nu af wat er gebeurd als ik 40 uur voor hem werk, dan vervalt dus de WW maar vervalt die dan definitief..??
Als zijn zieke de week daarna er weer is heb ik dan weer recht op WW..??
Ik heb op dit moment weinig tijd om er op in te springen. Maar ga NOOIT als ZZP-er die uren voor je vriend werken. Want dan verlies je de uren dus definitief. Het ligt iets gecompliceerder dan ik nu zeg. Maar ZZP werk gaan doen is een ramp. Daarmee snijd je jezelf af van alle sociale voorzieningen. Daar kan je wel voor kiezen als je wilt. Maar doe dat alleen als je zeker weet dat jou ZZP werk je ook echt zekerheid in de toekomst kan geven.

Even een quote uit een ander draadje waarin ik het ook besprak
Het probleem ontstaat als je zelf aan het werk wilt als ZZPer voor die 10 uur zoals ik al eerder uitlegde. De ellende is dan dat ze niet alleen de gewerkte uren er af trekken, maar dat ongeveer verdubbelen vanwege de indirecte uren zoals reistijd, werkvoorbereiding, administratie en acquisitie. Dus je moet per uur ongeveer het dubbele netto gaan verdienen als je aan uitkering kreeg. En dan ga je er nog van uit dat je dus 52 weken per jaar iedere week die 10 uur kan werken. In de praktijk blijkt dat je bij freelance werk moet rekenen op ongeveer 35 weken per jaar vanwege vakanties en andere redenen waardoor een klant je niet wil hebben. Dat is logisch, want als hij altijd iemand nodig had, dan had hij wel een vaste kracht. Daar komt dan nog bij dat je met meerdere opdrachtgevers ook niet altijd die 10 uur vol krijgt. 80% is een mooi resultaat. Je kan ook wel eens een dag ziek zijn of zo. Dus moet je eigenlijk 4 keer zo veel verdienen als je uitkering om gelijk uit te komen. En dan heb ik nog niet meegerekend dat er ook dingen moeten zijn als reiskosten, verzekeringen en dergelijke die je als ZZP-er wel moet hebben en als werknemer niet. Ik heb een business plan geschreven dat door het UWV als heel realistisch werd gezien en daar uit bleek dat ik bij 10 uur werken per week ongeveer 125-150 euro per UUR moest vragen aan een particulier om alleen al niet achteruit te gaan. En zelfs al zou dat lukken, de problemen ontstaan als ik te horen krijg: Je bent niet meer nodig. Dan kan ik dus niet tegen het UWV zeggen: Sorry, het werkte niet meer mag ik mijn uitkering terug. Ik ben voor de rest van mijn leven alle recht op WW kwijt voor die 20 uur als ik, al is het maar een week, 10 uur ga werken als freelancer.
Ik kan iets minder vragen als ik 20 uur ga werken...maar dat is onrealistisch hoog in mijn vakgebied. Maar dan vlieg ik dus de hele WW uit voor de rest van mijn leven, een ZZP-er heeft geen recht op WW. Mislukt mijn ZZP avontuur dan krijg ik dus nooit meer een cent. En dat afbreukrisico kan voor iemand van 56+ oplopen over de honderdduizend euro voor de eerst komende 3 jaar. (Maximale hoogte en duur van de WW uitkering) Dat is dus wat ik bedoel met: Ik kan alles verliezen. Je valt niet terug in werkloosheid, je valt terug op niets. Want als je een huiseigenaar bent krijg je ook geen bijstand, iets wat toch al moeilijk te krijgen is voor een freelancer

[ Voor 62% gewijzigd door Ortep op 23-04-2013 09:06 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Ortep schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:02:
[...]

Ik heb op dit moment weinig tijd om er op in te springen. Maar ga NOOIT als ZZP-er die uren voor je vriend werken. Want dan verlies je de uren dus definitief. Het ligt iets gecompliceerder dan ik nu zeg. Maar ZZP werk gaan doen is een ramp. Daarmee snijd je jezelf af van alle sociale voorzieningen. Daar kan je wel voor kiezen als je wilt. Maar doe dat alleen als je zeker weet dat jou ZZP werk je ook echt zekerheid in de toekomst kan geven.

Even een quote uit een ander draadje waarin ik het ook besprak

[...]
Benieuwd waarom.
Ik ken juist erg veel mensen die als ZZP'er aan de slag zijn gegaan nadat ze hun baan kwijt raakten (bedrijf failliet enzo).
Vooral omdat ze alle opstartkosten konder verrekenen met hun inkomsten, en zo hun WW konden behouden.
Maar dat is inderdaad alleen praktisch als je echt voor jezelf wilt beginnen.

@ je edit:
Als WW'er moet je als het even kan zorgen dat je op project-basis wordt betaalt en niet op uurbasis.
Want als je een uurloon + uren opgeeft dan gaat een werkgever je tarief vergelijken met zn vaste personeel.
En dan vergeten ze vaak om rekening te houden met de overhead, pensioenpremie ect.
Je moet als ZZP'er ook gewoon 1/3 meer vragen dan iemand in vaste dienst, om te compenseren het gemis aan sociale zekerheid.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RocketKoen schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:16:
[...]
Benieuwd waarom.
Ik ken juist erg veel mensen die als ZZP'er aan de slag zijn gegaan nadat ze hun baan kwijt raakten (bedrijf failliet enzo).
Vooral omdat ze alle opstartkosten konder verrekenen met hun inkomsten, en zo hun WW konden behouden.
Maar dat is inderdaad alleen praktisch als je echt voor jezelf wilt beginnen.
Dat kan je maar één keer doen. En als je ZZP avontuur mislukt kan je niet meer terug. Want een ZZP-er is een ondernemer en moet voor zichzelf zorgen.
@ je edit:
Als WW'er moet je als het even kan zorgen dat je op project-basis wordt betaalt en niet op uurbasis.
Want als je een uurloon + uren opgeeft dan gaat een werkgever je tarief vergelijken met zn vaste personeel.
En dan vergeten ze vaak om rekening te houden met de overhead, pensioenpremie ect.
Je moet als ZZP'er ook gewoon 1/3 meer vragen dan iemand in vaste dienst, om te compenseren het gemis aan sociale zekerheid.
Het gaat me niet om wat je opdrachtgever je betaalt, dat gaat vast wel goed. Maar de gevolgen aan de UWV kant kunnen rampzalig zijn. Die willen gewoon botweg weten hoeveel uren je besteedt. En dat trekken ze dan van je uitkering af. En daarbij rekenen ze dus ook de indirecte uren, reistijd, administratie, acquisitie enz enz Het is al snel een factor 2 van de werkelijke uren. En als ze het eenmaal van je uitkering hebben afgetrokken, komt het _nooit_ meer terug. Ook niet als jouw project dus na 4 weken is afgelopen.
En een derde meer? Een factor 2 moet je al vragen om je WW uitkering te compenseren. En daar komt dan de rest nog bij. Voor je het weet zit je dus op een factor _tien_ meer als je alles meetelt zoals ik in mijn edit voor rekende. Praat me er niet van. Ik ben meer dan een half jaar bezig geweest om tegen het UWV te vertellen dat ik graag wilde werken, dat ik zelfs kon gaan werken en dat het voor hun 25% minder uitkering zou betekenen. Helaas...zo werkt het dus niet. Ik heb inmiddels nog veel meer mensen gevonden die daar tegen aan lopen.

En waar ik het dan nog niet over heb gehad is dat de mogelijkheid bestaat dat het UWV en de belasting dienst daar andere regels in hanteren. Dan pleeg je of belasting fraude of uitkering fraude. Dat is al duizenden mensen overkomen die deeltijd ZZP-er werden vanuit de WW. Dat levert je dus per definitie een strafblad op. Dat helpt niet bij je verdere carrière in het bedrijfsleven :X

http://www.zzp-nederland....r-zzpers-na-onterechte-fr

En dan de financiële gevolgen: Uitkering fraude wordt op dit moment automatisch bestraft met een boete van 100%, bij herhaling loopt dat op naar 150%
En je fraudeert al heel snel. Een dag te laat opgeven dat je werk hebt gevonden, betekent dat je dus die maand ten onrechte een uitkering had. Die moet je in zijn geheel terug storen. Daar komt dan de boete nog bij, nog een keer dat hele bedrag. Of je geeft je vakantie een dag te laat door, zelfde verhaal.
Heb je het allemaal wel op tijd doorgegeven maar is bv werk.nl weer eens gecrashed en is het niet bij je werk coach aangekomen dan is het ook fraude. De bewijslast ligt bij jou. Het vervelende is dat je het nooit kan bewijzen, want de enige methode van communicatie is via werk.nl. Dus als zij het kwijtmaken kan jij noot bewijzen dat het er was. Het is geen email of zo waar je zelf een exemplaar van hebt.

Kortom: Doe geen ingewikkelde dingen als je onder het UWV valt. Het kan je duizenden euro's kosten en ook nog zorgen voor verlies van alle rechten en zelfs een strafblad. Zelfs al ben je van goede wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
rr7r schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 02:27:
[...]

Dat is juist.

Het WW-dagloon van de werknemer die binnen 24 maanden na de dag van beëindiging van een eerdere dienstbetrekking een andere dienstbetrekking is aangegaan, wordt, bij beëindiging van deze nieuwe dienstbetrekking binnen 36 maanden na die eerdere beëindiging, niet lager vastgesteld dan op het WW-dagloon dat gold of zou hebben gegolden vanwege die eerdere dienstbetrekking. Het dagloon wordt in aanmerking genomen naar de mate waarin de nieuwe dienstbetrekking in de plaats is gekomen van de eerdere dienstbetrekking. Artikel 17 Besluit dagloonregels werknemersverzekeringen
Ik begrijp het, wat ik me nu wel afvraag.
Mijn dienst verband loopt einde van de maand af en ik heb WW aan gevraagd en die is goed gekeurd en ook mijn WW dagloon is vast gesteld.
Als ik nu voor 1 mei een andere baan vind waarbij ik op 1 mei in dienst treed maar wel tegen een lager loon geld deze regeling dan ook.
Of moet ik dan eerst werkelijk "in de WW hebben gezeten" ..??
Ik heb dus nu zicht op een andere dienst betrekking maar wel tegen lager loon.
Wel gaat dit een tijdelijk contract worden, waarbij ik dus het risico loop dat het half jaar contract niet verlengt wordt.
Als dat het geval is (even van de slechtste situatie uitgaan) wordt mijn WW op dat moment natuurlijk berekend op basis van het dan laatst verdiende loon.
rr7r schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 02:27:
Niet lager dan 40 uur.

Voor de vaststelling van de periode van 26 kalenderweken, bedoeld in de eerste en tweede zin, worden weken, tot een maximum van 78 weken, waarin de werknemer onbetaald verlof heeft genoten, niet in aanmerking genomen, tenzij dit leidt tot een lager aantal uren dan wanneer die weken wel in aanmerking zouden worden genomen. art. 16, lid 2, WW
Duudelijk, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat mijn non actief stelling hier invloed op heeft.
Over het zpp´er verhaal, dat doet niet ter zake, thanks voor de extra info maar ik was net van plan om voor me zelf te beginnen.
Ik had deze info trouwens ook al gevonden, en heel even overwogen om inderdaad als zelfstandige te gaan beginnen.
De haken, ogen en risico´s zijn me op dit moment te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bommes schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:14:
Over het zpp´er verhaal, dat doet niet ter zake, thanks voor de extra info maar ik was net van plan om voor me zelf te beginnen.
Ik had deze info trouwens ook al gevonden, en heel even overwogen om inderdaad als zelfstandige te gaan beginnen.
De haken, ogen en risico´s zijn me op dit moment te groot.
Ik wist niet of dat werken voor die vriend inhield dat je bij hem in loondienst ging of dat je het als freelancer/zzp-er ging doen. Vandaar het hele verhaal...het is een gruwelijke valkuil als je daar onvoorbereid aan zou beginnen.

Succes trouwens met het vinden van werk

Pagina: 1