Beste allemaal,
Ik zou graag mijn eigen thuisbioscoop willen vormgeven. Niet direct met bioscoopstoelen en een popcornmachine, maar gewoon met goed klinkende en functionele apparatuur die precies doet wat ik ervan verwacht. Mooi, solide, praktisch, kwaliteit en waar voor mijn geld. Dat lijkt misschien niet zo ingewikkeld, want wie kan er nu niet zijn PS3 en TV aan de radio vastknopen?... Toch lukt het mij nog niet om de juiste beginsituatie te krijgen.
Mijn wens is dat ik al mijn films, foto’s en muziek op een fijne manier kan weergeven. Ik weet alleen niet waar ik mee moet beginnen bij de opbouw van mijn nieuwe systeem.
Wat ik met de complete installatie (TV, radio, PS3, en de rest) graag wil is het volgende (in willekeurige volgorde)
• THX of gelijkwaardig “bioscoopgeluid”, de moderne Dolby en DTS varianten dus
• TV kijken, evt. opnemen en afspelen
• Bluray en dvd spelen
• Een kleine collectie LP’s en videobanden afspelen
• Downloads en streams afspelen
• Afspelen van media op externe/interne opslag
• Uitzendinggemist / RTL XL / journaal24 / andere digitale media
• Cd’s en concert-dvd-‘s afspelen
• Foto’s bekijken, evt. direct draadloos kunnen printen
• Radio luisteren via DVB-C of DVB-S of Internet, evt FM ontvangst
• Spellen van PS3 spelen
• Geautomatiseerd downloaden
• Backuppen vanaf NAS / Externe HDD / USB / etc
• Bedienen met Logitech Harmony One
• Backups kunnen maken en terugzetten
Ik heb een heleboel topics, guides en reviews op Tweakers doorgelezen en heb overuren gemaakt op Google. Ik heb Hi-fi-forums doorgelezen, websites van fabrikanten bezocht, adviezen gevraagd in de winkel, etc. Ondetussen ben ik veel informatie rijker, maar nu zit ik met de bekende spreekwoordelijke bomen en het bos. Ik loop namelijk vast bij het meest basale stukje van de complete setup: Hoe ga ik hem opbouwen? Dus nog niet eens “welk merk” en “welk onderdeel”, maar juist: “met welke soort apparaten kan ik mijn droom verwezenlijken?”
Optie 1: PS3 + NAS:
Mijn 1e gedachte was om mijn PS3 als basis te gebruiken. Er zit al een Blurayspeler in, hij heeft netwerkfunctionaliteit en is als mediaspeler te gebruiken. Een goede NAS erbij en ik ben al een heel eind. Nu lees dat de PS3 niet met alle codecs en formaten overweg kan. Bepaalde NAS’en zouden daarom niet “sterk genoeg” zijn om de boel tijdens het streamen te transcoden.
+ PS3 al in bezit, scheelt dus geld
+ werkt goed in combinatie met Logitech Harmony One
+ Synology NAS’en zijn zeer uitgebreid en betrouwbaar
- PS3 heeft moeite met bepaalde codecs
- Duurdere NAS nodig om te transcoden
- evt. moeten er allerlei mediabestanden worden opgeslagen in een ander bestandsformaat
Optie 2: Mediaspeler + NAS:
Een andere mogelijkheid zou zijn om een losse mediaspeler te kopen. Van Dune bijvoorbeeld. Deze slikken vaak al veel meer codecs, kunnen voorzien zijn van een blurayspeler en dan zou ik de problemen met de NAS al wat minder hebben.
+ Een goede mediaspeler slikt veel codecs en formaten
+ Een blurayspeler mag erin zitten, maar heb ik al en dat zou geld kunnen sparen
+ Mediaspelers zijn stille apparaten
+ Bij een grote HDD NAS misschien minder snel nodig
+ waarschijnlijk wel compatible met Logitech Harmony ONe
- Minder goed uitbreidbaar
- Alsnog een NAS of externe media nodig
- Goede mediaspelers zijn niet goedkoop
Optie 3: Home cinema set + NAS:
Misschien zijn er wel geschikte home cinema sets die aan mijn eisen kunnen voldoen. Dan zou ik ook een alles-in-1-apparaat hebben, waar bovendien ook nog eens het geluid op is afgesteld. Dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken
+ Alles in 1, dus minder in te stellen of te finetunen/tweaken
+ Speakers, bluray, radio,etc al geregeld
+ 1 systeem ziet er vaak mooier uit, dan allerlei losse componenten
+ aansluiten platenspeler waarschijnlijk makkelijker
- duur (?)
- niet uitbreidbaar
- codecs niet allemaal ondersteund
- werking icm NAS (on) mogelijk?
- beperkte(re) internet/streaming mogelijkheden?
Optie 4: HTPC met wel/geen NAS:
De laatste optie, die ik kan bedenken is om zelf een htpc te bouwen. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar durf ik evt. wel aan. Daarop zou het veelgeprezen XBMC kunnen draaien. Dan heb ik zo ver ik begreep helemaal geen omkijken meer naar codecs omdat alles wat hij nu niet speelt, binnen een paar tellen op te lossen is. Hier kan ik zonodig zo veel schijven in zetten dat een losse NAS niet nodig is. (Alhoewel ik dan nog wel een veilige backup ergens wil maken.)
+ Bouwen naar eigen wensen
+ Volledig uitbreidbaar
+ XBMC mogelijk
+ Interne opslag kan NAS overbodig maken
+ alles zit in 1 apparaat
- Systeem bouwen heb ik nog nooit gedaan
- alles zit in 1 apparaat, niet echt een veilige backup
- zou heel duur kunnen zijn om net zoveel te kunnen als de PS3 of mediaspeler
- voor THX-waardig geluid een goede geluidskaart nodig? (= extra kosten)
De hamvraag is dus nu: ga ik mijn PS3 als basis gebruiken? Of kies ik voor een mediaspeler, home cinemaset of htpc? Hebben deze laatste 3 dezelfde kracht en mogelijkheden (als de PS3) voor een goede prijs? En heb ik wel/geen NAS nodig? Ik heb nu minstens 1 TB aan bestanden en moet steeds weggooien.
Kan iemand me adviseren – en uitleggen – welke optie de meest geschikte zou kunnen zijn? Ik ben niet te beroerd om me in te lezen en verder te verdiepen. Elke hulp is welkom.
Nu al in bezit: Logitech Harmony One, PS3, TV, oude videorecorder, klein stereotorentje
In elk geval nodig: platenspeler, opslag voor alle media en backups
NB. Ik begrijp natuurlijk dat ik LP's en videobanden niet met mijn mediaplayer of PS3 kan gaan afspelen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik een compleet ecosysteem opbouw waarin al mijn wensen tot uiting komen. Het hoeft ook niet allemaal in 1 x klaar te zijn. Ik wil wel graag een goed en degelijk begin hebben. Daarom heb ik ook nog geen budget vastgesteld. Ik wil liever niet te veel geld uitgeven. Dus geen 412+ NAS, als een 413j voldoet voor al mijn wensen. En geen Rolls Royce, als ik met een Renault al alles kan doen.
Ik zou graag mijn eigen thuisbioscoop willen vormgeven. Niet direct met bioscoopstoelen en een popcornmachine, maar gewoon met goed klinkende en functionele apparatuur die precies doet wat ik ervan verwacht. Mooi, solide, praktisch, kwaliteit en waar voor mijn geld. Dat lijkt misschien niet zo ingewikkeld, want wie kan er nu niet zijn PS3 en TV aan de radio vastknopen?... Toch lukt het mij nog niet om de juiste beginsituatie te krijgen.
Mijn wens is dat ik al mijn films, foto’s en muziek op een fijne manier kan weergeven. Ik weet alleen niet waar ik mee moet beginnen bij de opbouw van mijn nieuwe systeem.
Wat ik met de complete installatie (TV, radio, PS3, en de rest) graag wil is het volgende (in willekeurige volgorde)
• THX of gelijkwaardig “bioscoopgeluid”, de moderne Dolby en DTS varianten dus
• TV kijken, evt. opnemen en afspelen
• Bluray en dvd spelen
• Een kleine collectie LP’s en videobanden afspelen
• Downloads en streams afspelen
• Afspelen van media op externe/interne opslag
• Uitzendinggemist / RTL XL / journaal24 / andere digitale media
• Cd’s en concert-dvd-‘s afspelen
• Foto’s bekijken, evt. direct draadloos kunnen printen
• Radio luisteren via DVB-C of DVB-S of Internet, evt FM ontvangst
• Spellen van PS3 spelen
• Geautomatiseerd downloaden
• Backuppen vanaf NAS / Externe HDD / USB / etc
• Bedienen met Logitech Harmony One
• Backups kunnen maken en terugzetten
Ik heb een heleboel topics, guides en reviews op Tweakers doorgelezen en heb overuren gemaakt op Google. Ik heb Hi-fi-forums doorgelezen, websites van fabrikanten bezocht, adviezen gevraagd in de winkel, etc. Ondetussen ben ik veel informatie rijker, maar nu zit ik met de bekende spreekwoordelijke bomen en het bos. Ik loop namelijk vast bij het meest basale stukje van de complete setup: Hoe ga ik hem opbouwen? Dus nog niet eens “welk merk” en “welk onderdeel”, maar juist: “met welke soort apparaten kan ik mijn droom verwezenlijken?”
Optie 1: PS3 + NAS:
Mijn 1e gedachte was om mijn PS3 als basis te gebruiken. Er zit al een Blurayspeler in, hij heeft netwerkfunctionaliteit en is als mediaspeler te gebruiken. Een goede NAS erbij en ik ben al een heel eind. Nu lees dat de PS3 niet met alle codecs en formaten overweg kan. Bepaalde NAS’en zouden daarom niet “sterk genoeg” zijn om de boel tijdens het streamen te transcoden.
+ PS3 al in bezit, scheelt dus geld
+ werkt goed in combinatie met Logitech Harmony One
+ Synology NAS’en zijn zeer uitgebreid en betrouwbaar
- PS3 heeft moeite met bepaalde codecs
- Duurdere NAS nodig om te transcoden
- evt. moeten er allerlei mediabestanden worden opgeslagen in een ander bestandsformaat
Optie 2: Mediaspeler + NAS:
Een andere mogelijkheid zou zijn om een losse mediaspeler te kopen. Van Dune bijvoorbeeld. Deze slikken vaak al veel meer codecs, kunnen voorzien zijn van een blurayspeler en dan zou ik de problemen met de NAS al wat minder hebben.
+ Een goede mediaspeler slikt veel codecs en formaten
+ Een blurayspeler mag erin zitten, maar heb ik al en dat zou geld kunnen sparen
+ Mediaspelers zijn stille apparaten
+ Bij een grote HDD NAS misschien minder snel nodig
+ waarschijnlijk wel compatible met Logitech Harmony ONe
- Minder goed uitbreidbaar
- Alsnog een NAS of externe media nodig
- Goede mediaspelers zijn niet goedkoop
Optie 3: Home cinema set + NAS:
Misschien zijn er wel geschikte home cinema sets die aan mijn eisen kunnen voldoen. Dan zou ik ook een alles-in-1-apparaat hebben, waar bovendien ook nog eens het geluid op is afgesteld. Dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken
+ Alles in 1, dus minder in te stellen of te finetunen/tweaken
+ Speakers, bluray, radio,etc al geregeld
+ 1 systeem ziet er vaak mooier uit, dan allerlei losse componenten
+ aansluiten platenspeler waarschijnlijk makkelijker
- duur (?)
- niet uitbreidbaar
- codecs niet allemaal ondersteund
- werking icm NAS (on) mogelijk?
- beperkte(re) internet/streaming mogelijkheden?
Optie 4: HTPC met wel/geen NAS:
De laatste optie, die ik kan bedenken is om zelf een htpc te bouwen. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar durf ik evt. wel aan. Daarop zou het veelgeprezen XBMC kunnen draaien. Dan heb ik zo ver ik begreep helemaal geen omkijken meer naar codecs omdat alles wat hij nu niet speelt, binnen een paar tellen op te lossen is. Hier kan ik zonodig zo veel schijven in zetten dat een losse NAS niet nodig is. (Alhoewel ik dan nog wel een veilige backup ergens wil maken.)
+ Bouwen naar eigen wensen
+ Volledig uitbreidbaar
+ XBMC mogelijk
+ Interne opslag kan NAS overbodig maken
+ alles zit in 1 apparaat
- Systeem bouwen heb ik nog nooit gedaan
- alles zit in 1 apparaat, niet echt een veilige backup
- zou heel duur kunnen zijn om net zoveel te kunnen als de PS3 of mediaspeler
- voor THX-waardig geluid een goede geluidskaart nodig? (= extra kosten)
De hamvraag is dus nu: ga ik mijn PS3 als basis gebruiken? Of kies ik voor een mediaspeler, home cinemaset of htpc? Hebben deze laatste 3 dezelfde kracht en mogelijkheden (als de PS3) voor een goede prijs? En heb ik wel/geen NAS nodig? Ik heb nu minstens 1 TB aan bestanden en moet steeds weggooien.
Kan iemand me adviseren – en uitleggen – welke optie de meest geschikte zou kunnen zijn? Ik ben niet te beroerd om me in te lezen en verder te verdiepen. Elke hulp is welkom.
Nu al in bezit: Logitech Harmony One, PS3, TV, oude videorecorder, klein stereotorentje
In elk geval nodig: platenspeler, opslag voor alle media en backups
NB. Ik begrijp natuurlijk dat ik LP's en videobanden niet met mijn mediaplayer of PS3 kan gaan afspelen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik een compleet ecosysteem opbouw waarin al mijn wensen tot uiting komen. Het hoeft ook niet allemaal in 1 x klaar te zijn. Ik wil wel graag een goed en degelijk begin hebben. Daarom heb ik ook nog geen budget vastgesteld. Ik wil liever niet te veel geld uitgeven. Dus geen 412+ NAS, als een 413j voldoet voor al mijn wensen. En geen Rolls Royce, als ik met een Renault al alles kan doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 17-04-2013 23:25 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator