Hoe bouw ik mijn complete systeem op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik zou graag mijn eigen thuisbioscoop willen vormgeven. Niet direct met bioscoopstoelen en een popcornmachine, maar gewoon met goed klinkende en functionele apparatuur die precies doet wat ik ervan verwacht. Mooi, solide, praktisch, kwaliteit en waar voor mijn geld. Dat lijkt misschien niet zo ingewikkeld, want wie kan er nu niet zijn PS3 en TV aan de radio vastknopen?... Toch lukt het mij nog niet om de juiste beginsituatie te krijgen.

Mijn wens is dat ik al mijn films, foto’s en muziek op een fijne manier kan weergeven. Ik weet alleen niet waar ik mee moet beginnen bij de opbouw van mijn nieuwe systeem.

Wat ik met de complete installatie (TV, radio, PS3, en de rest) graag wil is het volgende (in willekeurige volgorde)

• THX of gelijkwaardig “bioscoopgeluid”, de moderne Dolby en DTS varianten dus
• TV kijken, evt. opnemen en afspelen
• Bluray en dvd spelen
• Een kleine collectie LP’s en videobanden afspelen
• Downloads en streams afspelen
• Afspelen van media op externe/interne opslag
• Uitzendinggemist / RTL XL / journaal24 / andere digitale media
• Cd’s en concert-dvd-‘s afspelen
• Foto’s bekijken, evt. direct draadloos kunnen printen
• Radio luisteren via DVB-C of DVB-S of Internet, evt FM ontvangst
• Spellen van PS3 spelen
• Geautomatiseerd downloaden
• Backuppen vanaf NAS / Externe HDD / USB / etc
• Bedienen met Logitech Harmony One
• Backups kunnen maken en terugzetten

Ik heb een heleboel topics, guides en reviews op Tweakers doorgelezen en heb overuren gemaakt op Google. Ik heb Hi-fi-forums doorgelezen, websites van fabrikanten bezocht, adviezen gevraagd in de winkel, etc. Ondetussen ben ik veel informatie rijker, maar nu zit ik met de bekende spreekwoordelijke bomen en het bos. Ik loop namelijk vast bij het meest basale stukje van de complete setup: Hoe ga ik hem opbouwen? Dus nog niet eens “welk merk” en “welk onderdeel”, maar juist: “met welke soort apparaten kan ik mijn droom verwezenlijken?”

Optie 1: PS3 + NAS:

Mijn 1e gedachte was om mijn PS3 als basis te gebruiken. Er zit al een Blurayspeler in, hij heeft netwerkfunctionaliteit en is als mediaspeler te gebruiken. Een goede NAS erbij en ik ben al een heel eind. Nu lees dat de PS3 niet met alle codecs en formaten overweg kan. Bepaalde NAS’en zouden daarom niet “sterk genoeg” zijn om de boel tijdens het streamen te transcoden.

+ PS3 al in bezit, scheelt dus geld
+ werkt goed in combinatie met Logitech Harmony One
+ Synology NAS’en zijn zeer uitgebreid en betrouwbaar

- PS3 heeft moeite met bepaalde codecs
- Duurdere NAS nodig om te transcoden
- evt. moeten er allerlei mediabestanden worden opgeslagen in een ander bestandsformaat

Optie 2: Mediaspeler + NAS:

Een andere mogelijkheid zou zijn om een losse mediaspeler te kopen. Van Dune bijvoorbeeld. Deze slikken vaak al veel meer codecs, kunnen voorzien zijn van een blurayspeler en dan zou ik de problemen met de NAS al wat minder hebben.

+ Een goede mediaspeler slikt veel codecs en formaten
+ Een blurayspeler mag erin zitten, maar heb ik al en dat zou geld kunnen sparen
+ Mediaspelers zijn stille apparaten
+ Bij een grote HDD NAS misschien minder snel nodig
+ waarschijnlijk wel compatible met Logitech Harmony ONe

- Minder goed uitbreidbaar
- Alsnog een NAS of externe media nodig
- Goede mediaspelers zijn niet goedkoop

Optie 3: Home cinema set + NAS:

Misschien zijn er wel geschikte home cinema sets die aan mijn eisen kunnen voldoen. Dan zou ik ook een alles-in-1-apparaat hebben, waar bovendien ook nog eens het geluid op is afgesteld. Dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken

+ Alles in 1, dus minder in te stellen of te finetunen/tweaken
+ Speakers, bluray, radio,etc al geregeld
+ 1 systeem ziet er vaak mooier uit, dan allerlei losse componenten
+ aansluiten platenspeler waarschijnlijk makkelijker

- duur (?)
- niet uitbreidbaar
- codecs niet allemaal ondersteund
- werking icm NAS (on) mogelijk?
- beperkte(re) internet/streaming mogelijkheden?

Optie 4: HTPC met wel/geen NAS:

De laatste optie, die ik kan bedenken is om zelf een htpc te bouwen. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar durf ik evt. wel aan. Daarop zou het veelgeprezen XBMC kunnen draaien. Dan heb ik zo ver ik begreep helemaal geen omkijken meer naar codecs omdat alles wat hij nu niet speelt, binnen een paar tellen op te lossen is. Hier kan ik zonodig zo veel schijven in zetten dat een losse NAS niet nodig is. (Alhoewel ik dan nog wel een veilige backup ergens wil maken.)

+ Bouwen naar eigen wensen
+ Volledig uitbreidbaar
+ XBMC mogelijk
+ Interne opslag kan NAS overbodig maken
+ alles zit in 1 apparaat

- Systeem bouwen heb ik nog nooit gedaan
- alles zit in 1 apparaat, niet echt een veilige backup
- zou heel duur kunnen zijn om net zoveel te kunnen als de PS3 of mediaspeler
- voor THX-waardig geluid een goede geluidskaart nodig? (= extra kosten)

De hamvraag is dus nu: ga ik mijn PS3 als basis gebruiken? Of kies ik voor een mediaspeler, home cinemaset of htpc? Hebben deze laatste 3 dezelfde kracht en mogelijkheden (als de PS3) voor een goede prijs? En heb ik wel/geen NAS nodig? Ik heb nu minstens 1 TB aan bestanden en moet steeds weggooien.

Kan iemand me adviseren – en uitleggen – welke optie de meest geschikte zou kunnen zijn? Ik ben niet te beroerd om me in te lezen en verder te verdiepen. Elke hulp is welkom.

Nu al in bezit: Logitech Harmony One, PS3, TV, oude videorecorder, klein stereotorentje
In elk geval nodig: platenspeler, opslag voor alle media en backups

NB. Ik begrijp natuurlijk dat ik LP's en videobanden niet met mijn mediaplayer of PS3 kan gaan afspelen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik een compleet ecosysteem opbouw waarin al mijn wensen tot uiting komen. Het hoeft ook niet allemaal in 1 x klaar te zijn. Ik wil wel graag een goed en degelijk begin hebben. Daarom heb ik ook nog geen budget vastgesteld. Ik wil liever niet te veel geld uitgeven. Dus geen 412+ NAS, als een 413j voldoet voor al mijn wensen. En geen Rolls Royce, als ik met een Renault al alles kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 17-04-2013 23:25 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zo, dat is een hele lap tekst. ;) En nogal wat wensen. Eerste vraag die natuurlijk gesteld moet worden, is om even aan te geven wat het budget is om e.e.a. te realiseren.

Op basis van al je wensen zou ik beginnen met het kopen van een surround receiver (de in je openingspost genoemde radio) en koop hierbij als start 2 vloerstaanders. Kleinere speakers zijn alleen geschikt voor films/series en niet voor muziek. Wanneer je later wil uitbreiden naar surround kun je er altijd nog 2 achterspeakers, een center en een sub bij kopen. Dit hoeft niet meteen maar kan later in stapje gebeuren. Een receiver heeft alle aansluitmogelijkheden in huis om je spullen op aan te sluiten.

Een goede mediaspeler hoeft niet duur de zijn. Van het door jou genoemde Dune is de TV-101 een echte aanrader. Kost zo'n 100 euro en hiermee kun je alles afspelen. Voor de opslag kun je inderdaad denken aan een NAS. Een Synology 212j zal echt wel voldoende zijn. Zo nodig begin je met 1 schijf en koop je de 2e op een later moment.

Gamen en blu rays heb je de PS3 voor staan en voor de bediening heb je al een Harmony in huis. Volgens mij heb je dan al je wensen wel afgedekt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou zelf een HTPC aanraden, NAS en mediaspeler in een enkel systeem en dan kan je werkelijk alles afspelen wat je wilt en heb je een volledig systeem staan waar je backups op kan plaatsen en die je in kan zetten voor het geautomatiseerd downloaden.
Ik zie persoonlijk geen voordeel van mediaspelers ten opzichte van een HTPC.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Heb zelf ook wel even een htpc overwogen maar ben er uiteindelijk niet voor gegaan. Misschien ten onrechte maar voor mijn gevoel zou ik met een dergelijk systeem meer geld zijn om het samen te stellen en is het wat bewerkelijker qua instellen/onderhoud. Een NAS+mediaspeler bieden het gemak van aansluiten en beginnen. Het is maar net waarvoor je kiest. Met beide opties zou topicstarter vooruit kunnen. Raad hem nog wel altijd aan om een surroundreceiver te kopen met speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn HTPC is een jaar geleden ingesteld en draait nu vlekkeloos. Het installeren kost je een middagje en het onderhoud komt uit op een paar uur per jaar hooguit. Bij mij is het zelfs een stuk minder.
Ook qua kosten kan het voor dezelfde prijs als een NAS en mediaspeler, die kosten zijn echt niet zo hoog.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Heb ik om mooi bioscoopgeluid te krijgen dan wel een geluidskaart nodig in de htpc? Of kan ik dan afdoen met het moederbord of met de hdmi van de videokaart?

En kan een htpc net zo stil werken als een mediaspeler? Dat vind ik eigenlijk ook wel belangrijk om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mooi bioscoopgeluid krijg je per definitie door de geluidskaart van de pc buitenspel te zetten en een externe versterker te pakken die de moderne auto formaten kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dus daarvoor geen Asus Xonar o.i.d. nodig wanneer ik voor de htpc-variant zou gaan? OK. Ik dacht dat je ook een goede geluidskaart nodig zou hebben om het signaal naar de versterker te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, dat signaal stuur je digitaal door waarbij de pc enkel het transport afhandelt en niet gaat decoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dus wat voor geluid ook, als ik een home cinema set, of losse versterker aan de htpc zou koppelen, de geluidskaart blijft onnodig? Waarvoor zou je dan tegenwoordig nog zo'n dure/goede geluidskaart willen hebben?

Wat betreft mijn andere vraag: is het mogelijk om een htpc net zo stil te krijgen als de andere apparaten in huis? (En dan bedoel ik dus niet de wasmachine, maar bijv. setopbox, of dvd-speler.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo'n geluidskaart gebruik je als je een speakerset zonder decoders wilt gebruiken of een koptelefoon gebruikt zonder ander apparaat er tussen.'

En natuurlijk kan een pc net zo stil zijn, dat lijkt me logisch.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 18-04-2013 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hoewel ik nog steeds wik en weeg tussen de verschillende opties, lijkt een htpc me steeds interessanter te worden. Ook omdat ik daar gemakkelijker Skype op zou kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En dan de hamvraag: wat is je budget voor dat alles? En dan met name het budget voor het 5.1 gebeuren qua speakers en versterking. Want ik neem aan dat je dat er ook nog graag bij wilt. Home cinema zonder geluid is wat lastig namelijk :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 18 april 2013 @ 23:20:
En dan de hamvraag: wat is je budget voor dat alles? En dan met name het budget voor het 5.1 gebeuren qua speakers en versterking. Want ik neem aan dat je dat er ook nog graag bij wilt. Home cinema zonder geluid is wat lastig namelijk :P
Die vraag heb ik ook al eens gesteld hier. Een surround receiver (eventueel met netwerkfunctionaliteit) is imho toch het centrale onderdeel van een set. En zonder speakers heb je daar ook niets aan. ;) Maar in deze set lijkt de htpc het belangrijkste onderdeel te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De htpc / mediaplayer / ps3 zal waarschijnlijk toch voor een groot deel aan de basis staan neem ik aan. Die moet namelijk wel de bron vormen van in elk geval de visuele media. Daarnaast wil ik natuurlijk mijn ca. 1000 cd's, 10.000 mp3's (320 kbps) en kleine collectie platen laten horen.

Als ik nu een budget zou moeten stellen, dan sluit ik vast een heleboel uit. Ik zal het toch proberen.

Voor de NAS / backup: ca. € 750 - € 900 (dat is wel incl. 4 schijven van 3TB)
Voor de platenspeler: ?
Voor de htpc / mediaplayer: ca. € 750 (eis: Logitech Harmony One werkt. Bluetooth kastje heb ik erbij)
Voor de PS3: nvt -> heb ik al
Voor de homecinema (geschikt voor filmgeluid en cd's): € 1000 (liefst incl. speakers)

Belangrijk:
Mijn vrouw houdt niet van kabels en grote opzichtige kasten qua speakers / receivers etc.
Ik zou het wel fijn vinden als ik een display heb waarop je kan zien wat er momenteel gaande is.

De genoemde bedragen zijn wel echt de max. Ga ik er 5 of 6 tientjes overheen en krijg ik daarvoor 50%+ aan kwaliteit dan is het nog wel ok. Maar liever houd ik ook nog geld over. Dus goedkoper is natuurlijk altijd mooi :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 19-04-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Wat wel of niet de basis vormt van het geheel doet natuurlijk niet zo ter zake. De discussie was in de vorige posts voornamelijk gericht op een htpc, vandaar de opmerking. :+ Maar zelf zie ik de receiver wel als het centrale onderdeel. Alle bronnen (decoder, console, htpc, mediaspeler, platenspeler, etc, etc) leveren hun audio/videosignalen af waarna de receiver deze respectievelijk doorstuurt naar speakers en tv.

De budgetten die je hebt gesteld, vind ik voor de NAS inclusief 4 3TB schijven wel passend. Het budget voor een htpc/mediaspeler vind ik aan de hoge kant; vanaf € 100 kun je al een prima mediaspeler in huis halen. Wat het bouwen van heen htpc kost, heb ik minder zicht op maar voor € 750 zal dit toch wel makkelijk kunnen.
Een platenspeler kun je zo duur maken als je wilt. Het is maar net hoe audiofiel je het wil insteken. Stel voor jezelf een maximumbedrag, zou ik zeggen. Een goede receiver inclusief speakers voor € 1.000 zal meer een uitdaging worden. Ook hier is het zo dat je het dit gebied zo gek en duur kunt maken als je zelf wilt. Het budget dat je er voor stelt is voor een degelijke set aan de lage kant. Misschien kun je wat budget van de htpc/mediaspeler hiereen overhevelen.

En dan de WAF... dat is altijd een lastige. Wanneer zijn bijvoorbeeld speakers opzichtig?!? Ja, je kan kiezen voor kleine speakertjes maar dan kies je ook direct voor een ondermaats geluid. Die zullen er bij muziek sowieso niets van bakken. Een goede set zal in ieder geval moeten bestaan uit 2 vloerstaanders als je fatsoenlijk geluid in huis wil halen.
Ik zou je adviseren om met de vrouw - met eigen cd's - te gaan luisteren bij een hifi-zaak. (niet de Mediamarkt, BCC, etc dus) Dan zullen jullie binnen no-time de conclusie trekken dat die kleine speakertjes het niet moeten worden. In mijn geval was ze binnen 1 minuut om want het verschil is echt enorm als je fatsoenlijk naar muziek wil luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat is wel een goede tip.

En wat je zegt over de speakers; geldt dat ook voor die van Bose? Zij staan er toch om bekend dat ze uit kleine speakertjes groots geluid weten te halen?

Natuurlijk mag het audiofiel zijn ;) maar het hoeft niet een set van tienduizenden Euro's te worden. Liever niet zelfs. Ik kan net als iedereen mijn geld maar 1 x uitgeven. Als het toch de mediaspeler wordt, of een htpc die budget overlaat, dan kan dat zeker ingezet worden voor de home cinema set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 11:17
Jorgen schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:54:
Dat is wel een goede tip.

En wat je zegt over de speakers; geldt dat ook voor die van Bose? Zij staan er toch om bekend dat ze uit kleine speakertjes groots geluid weten te halen?

Natuurlijk mag het audiofiel zijn ;) maar het hoeft niet een set van tienduizenden Euro's te worden. Liever niet zelfs. Ik kan net als iedereen mijn geld maar 1 x uitgeven. Als het toch de mediaspeler wordt, of een htpc die budget overlaat, dan kan dat zeker ingezet worden voor de home cinema set.
Bose zou ik als ik jou was zeker niet nemen, dan betaal je flink extra alleen voor het naampje wat er op staat en echt lekker klinkt het niet.Heb zelf een Q Acoustics 2000i cinema package gekocht voor rond de €1000,- (incl. Receiver kabels en blu-ray speler). Klinkt erg goed en ziet er ook mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:54:
Boze is echt geen optie. Voor het vele geld dat je ervoor neer moet leggen krijg je te weinig kwaliteit terug. Als je van muziek houdt, moet je kleine speakers gewoonweg niet overwegen. Die kunnen alleen voor films/series nog wel fatsoenlijk geluid leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hmmm... dat wordt dus mijn vrouw overtuigen tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's niet zo moeilijk. Meenemen naar een goede audiozaak, haar favo muziek mee laten nemen en laten luisteren. Dikke kans dat je met leuke vloerstaanders thuiskomt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-07 20:33
Jorgen schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:41:

Belangrijk:
Mijn vrouw houdt niet van kabels en grote opzichtige kasten qua speakers / receivers etc.
Dat werkt dus niet, goeie speakers zijn over het algemeen staanders, mocht je echt niets mogen van je vrouw dan is dit een absolute aanrader.
Heb deze uit een ander topic en als ik speakers nodig zou hebben zou ze in een heartbeat aanschaffen.
Maar ik zou is naar de Focal 816w se luisteren, zet de lievelings cd van je vrouw op en ze is over.
Gegarandeerd.

edit rare zin.

[ Voor 3% gewijzigd door Bad Brains op 21-04-2013 13:26 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Bad Brains schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:24:
[...]
Dat werkt dus niet, goeie speakers zijn over het algemeen staanders, mocht je echt niets mogen van je vrouw dan is dit een absolute aanrader.
Heb deze uit een ander topic en als ik speakers nodig zou hebben zou ze in een heartbeat aanschaffen.
Maar ik zou is naar de Focal 816w se luisteren, zet de lievelings cd van je vrouw op en ze is over.
Gegarandeerd.

edit rare zin.
Haha, hier sluit ik me echt helemaal bij aan. Door haar mee te nemen naar een goede zaak en eigen muziek te proberen, zijn hier ook de 816W s.e. vloerstaanders in huis gekomen. En binnen 2 weken de set compleet gemaakt naar 5.0 in deze serie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Het mooie van de Focals vindt ik dat je "eigenlijk" geen sub nodig hebt.
Mooi spul, als ik niet mijn Piega's van 25 jaar oud had dan had ik zeker de 816W SE's aangeschaft.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Bad Brains schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:24:
[...]

Dat is natuurlijk nooit een kwestie van niet mogen. Alles in goed overleg natuurlijk. Ik zou het alleen jammer vinden als zij het bij voorbaat al niet leuk/mooi zou vinden.
Gegarandeerd.

edit rare zin.
Is 2e hands met dit soort dure artikelen wel een beetje verantwoord?

Dank weer voor de adviezen. Ik ga me eens verder inlezen/verdiepen in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Jorgen schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:29:

Is 2e hands met dit soort dure artikelen wel een beetje verantwoord?
Als het werkt en goed zijn ingespeeld dan is nieuw niets anders dan 2de hands (of is dat andersom)
Focal heeft echt mooi spul voor relatief weinig geld, gewoon naar Hobo (of andere) gaan en luisteren.
Veel luisteren.
Speakers schaf je eigenlijk maar 1 of 2 keer in je leven aan, neem een CD mee die tot in den treure kent. Speel deze af op een goeie set en dan hoor jeopeens 3x zoveel, wat je nog nooit hebt gemerkt.

imho zouden je uitgaven aan speakers 4 of 5x je aanschaf van je versterker moeten zijn. (main speakers wel te verstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
En dan te bedenken dat ik gisteren AV-receivers voorbij zag komen van € 1000... Dan gaat het mijn budget wel te boven. Hoewel ik een mediaplayer of de PS3 gebruiken als mediacenter nog steeds goede opties vind, neig ik steeds meer naar zelfbouw. Mezelf kennende wil ik daarin niet te beperkt zijn. Zelfs als ik het voor minder dan € 500 red om een htpc te bouwen, dan rekt het budget voor de home cinemaset naar ca. € 1250. Ik weet niet of ik daar heel graag overheen zou gaan. En mijn 1e gedachte was, dat dit inclusief speakers zou kunnen.

Kent iemand een goede vergelijker, een beetje zoals de Tweakers Pricewatch, waarin je kunt aangeven wat je in een AV-receiver zoekt? (aantal HDMI, phono/geschikte LP aansluiting, THX, Dolby/DTS, 5.1/7.1/9.1 enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Jorgen schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:44:
En dan te bedenken dat ik gisteren AV-receivers voorbij zag komen van € 1000...
Je kunt voor 300 euro een 2de hands Denon van 4 jaar oud krijgen die ooit 2200 heeft gekost.
Zal je aan HDMI etc moeten inboeten echter de "nieuwe" geluidsformaten zijn weinig interessant imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Bad Brains schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:14:
Het mooie van de Focals vindt ik dat je "eigenlijk" geen sub nodig hebt.
Mooi spul, als ik niet mijn Piega's van 25 jaar oud had dan had ik zeker de 816W SE's aangeschaft.
Een sub stond in eerste instantie wel nog op het wensenlijstje maar nu de serie staat, is de noodzaak eigenlijk niet zo groot gebleken. Heb helemaal niet het gevoel dat ik deze mis. Zal dus nog wel een hele tijd zonder blijven spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
In hoeverre is zo'n set dan nog iets om te overwegen? pricewatch: Harman Kardon HD Star 200 MKII

Op whathi*fi heb ik ook deze gezien:Op de Pioneer na, passen ze wel in mijn budget.

Misschien moet ik maar eens proberen om mijn complete budget een invulling te geven.
Dan kan ik wat concreter kijken wat alles kan en kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:27
Jorgen schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:35:
In hoeverre is zo'n set dan nog iets om te overwegen? pricewatch: Harman Kardon HD Star 200 MKII

Op whathi*fi heb ik ook deze gezien:Op de Pioneer na, passen ze wel in mijn budget.

Misschien moet ik maar eens proberen om mijn complete budget een invulling te geven.
Dan kan ik wat concreter kijken wat alles kan en kost.
Vooral kijken wat je wilt aansluiten en of zo'n receiver die aansluitingen biedt, ook kijken welke codecs de receiver ondersteund (DTS, DTS-HD etc, etc) en dan gewoon de goedkoopste van die selectie kopen.

Verder zou ik niet een set kopen waar een blu-ray speler bij zit, aangezien je die al hebt. Een goede HTPC heb je al voor 300 of 400 euro. Een NAS + schrijven voor 900 lijkt me ook wel realistisch. Persoonlijk zou ik het meeste geld spenderen aan luidsprekers, deze gaan namelijk gewoon jaren mee. 1000 voor receiver én 5.1 combinatie is dan wel een beetje weinig, daar zou ik 1300 of 1400 van maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Mijn complete systeem: een 1e opzetje:

Allereerst de spullen die ik al heb en die voorlopig nog niet vervangen hoeven te worden.

* Full HD TV
* PS3
* Logitech Harmony One + Bluetooth-kastje voor verbinding met de PS3
* Luxe hoofdtelefoon
* Sony Xperia Z

Dan de NAS: die moet gekocht worden.

#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 121,50€ 486,-
1Synology Disk Station DS413J€ 267,90€ 267,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,90

Maar dan komt de hamvraag, hoe ga ik het budget verder invullen. Zodra ik daar meer ideeën over heb, dan zal ik deze post verder aanvullen.

Ik heb trouwens een kleine voorkeur voor merken zoals Sony, Pioneer en Topfield. Die hebben mij nooit in de steek gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Jorgen schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:35:
kan ik wat concreter kijken wat alles kan en kost.
[...]
Niet kopen dit spul. In je openingspost had je het ook over het luisteren van muziek en dat zal met dergelijke kleine speakertjes niet gaan klinken. Zonder van het geld dus.
Jorgen schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:08:
[...]
Ik heb trouwens een kleine voorkeur voor merken zoals Sony, Pioneer en Topfield. Die hebben mij nooit in de steek gelaten.
De Topfield heb ik eens gegoogled. Blijkt een producent te zijn van set top boxen. Had er nog nooit van gehoord. :+ Voor het audiodeel van je set kun moet merken als Marantz, Denon, Onkyo en Yamaha niet vergeten. Speakers zijn er van nog veel meer merken te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
S1NN3D schreef op maandag 22 april 2013 @ 07:51:
De Topfield heb ik eens gegoogled. Blijkt een producent te zijn van set top boxen. Had er nog nooit van gehoord. :+ Voor het audiodeel van je set kun moet merken als Marantz, Denon, Onkyo en Yamaha niet vergeten. Speakers zijn er van nog veel meer merken te koop.
Als je naar iets duurdere receivers aan het kijken bent zou ik NAD aan dat lijstje toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
InEtVa schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:21:
[...]
Als je naar iets duurdere receivers aan het kijken bent zou ik NAD aan dat lijstje toevoegen.
Die leveren zeker mooie producten, maar met een budget van waarschijnlijk 300-400 euro valt dit merk te duur uit. Aangezien er een nieuwe Denon lijn aankomt is de genoemde 1713 en ook de 2113 nu voor een erg mooi prijsje te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
S1NN3D schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:26:
[...]

Die leveren zeker mooie producten, maar met een budget van waarschijnlijk 300-400 euro valt dit merk te duur uit. Aangezien er een nieuwe Denon lijn aankomt is de genoemde 1713 en ook de 2113 nu voor een erg mooi prijsje te krijgen.
In die price range is die Denon inderdaad een mooi model, zei het erbij omdat de OP nog niet helemaal zeker lijkt te zijn van zijn budget, mocht hij het kunnen uitrekken naar €600,-, dan zou ik persoonlijk voor de NAD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
InEtVa schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:49:
[...]
In die price range is die Denon inderdaad een mooi model, zei het erbij omdat de OP nog niet helemaal zeker lijkt te zijn van zijn budget, mocht hij het kunnen uitrekken naar €600,-, dan zou ik persoonlijk voor de NAD gaan.
Altijd het leuke en lastige van hifi kopen: keuzes maken. :+ Wat extra budget steken in speakers levert doorgaans wel de meeste winst in kwaliteit op, in het wat lagere prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
S1NN3D schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:58:
[...]

Altijd het leuke en lastige van hifi kopen: keuzes maken. :+ Wat extra budget steken in speakers levert doorgaans wel de meeste winst in kwaliteit op, in het wat lagere prijssegment.
Dat kan ik alleen maar met je eens zijn! Ik bedoelde ook niet dat hij het geld uit z'n speakerbudget moest halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Zijn AV-receivers eigenlijk sowieso minder geschikt voor het afspelen van muziek, of is dat prima op te vangen met de keuze van de juiste receiver en speakers? Dat is voor mij ook wel handig om te weten als ik het juiste systeem probeer op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Jorgen schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:59:
Zijn AV-receivers eigenlijk sowieso minder geschikt voor het afspelen van muziek, of is dat prima op te vangen met de keuze van de juiste receiver en speakers? Dat is voor mij ook wel handig om te weten als ik het juiste systeem probeer op te bouwen.
Sommige mensen zeggen dat stereo receivers daar beter in zijn, maar toen ik laatst voor een luistersessie bij de hobo was kon ik het verschil tussen de twee niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Jorgen schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:59:
Dit is een discussiepunt onder audiofielen. Eén van de moderators hier refereert wel eens naar blind uitgevoerde testen waarin de surround receivers er niet tussen uit gehaald worden t.o.v. stereo versterkers.

Ik zou dan ook altijd een surround receiver nemen waarmee je direct alle nodige aansluitmogelijkheden in huis haalt. En ook al zou je starten met 2 frontspeakers waarme je in stereo gaat draaien, je kunt altijd uitbreiden naar surround zonder dat je de versterker weer moet vervangen.

Zelf heb ik een Marantz surround receiver staan gecombineerd met Focal spealers in een 5.0 setup. Maar ook bij muziek in stereo klinkt de set gewoon ontzettend lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Iemand een idee waarom ik de Pioneer 1122-K niet tegenkom op whathifi?
Of op welke website ik het beste receivers met elkaar kan vergelijken zoals ik pc onderdelen kan zoeken in de pricewatch van Tweakers?

Ik zou graag een receiver vinden met een LP ingang (of geschikte andere ingang), 4+ HDMI, 1080P, etc. Nu is het per site vaak stuk voor stuk alle apparaten bekijken en dat is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik ben nu de LX75 tegengekomen (via kieskeurig, daar kan ik verschillende opties van AV receivers invoeren). Die is voor € 899 te krijgen. (De nieuwere versie van 2012, kost al snel € 500 meer). Zou deze receiver alles kunnen wat ik in de OP beschrijf? Heb ik hier regelrechte overkill? Als er nog losse speakers bij moeten komen, dan is € 899 wel wat hoog, zeker nu ik gezien heb wat kwaliteitsspeakers moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Jorgen schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:57:
Ik ben nu de LX75 tegengekomen (via kieskeurig, daar kan ik verschillende opties van AV receivers invoeren). Die is voor € 899 te krijgen. (De nieuwere versie van 2012, kost al snel € 500 meer). Zou deze receiver alles kunnen wat ik in de OP beschrijf? Heb ik hier regelrechte overkill? Als er nog losse speakers bij moeten komen, dan is € 899 wel wat hoog, zeker nu ik gezien heb wat kwaliteitsspeakers moeten kosten.
Dat lijkt me bij uitstek wel iets wat je zelf even op een rijtje moet kunnen zetten. Welke ingangen, codecs, uitgangen heb ik nodig? welke receiver ondersteunt die? Ik denk dat je met eentje die de helft kost ook wel uit de voeten kan. Mijn toen 350,- euro kostende Yamaha 467 kan dat allemaal al volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zet inderdaad voor je zelf even op een rijtje wat je allemaal nodig hebt qua ingangen, uitgangen en codecs. Je zou er op kunnen letten dat of de receiver een phono input heeft. Ik heb geen idee hoe je hebt gezocht maar volgens mij kun je rondom de € 500 al receivers kopen die alles in huis hebben.

En als je er voor een platenspeler zou kiezen met een geïntegreerde phono-equalizer is ook de phono-ingang niet eens meer nodig. En dan kun je zo'n beetje alle receivers wel kopen en nog stukken minder kwijt zijn. De bedragen die je noemt zijn echt veel te veel. Je kan beter wat meer geld in de speakers stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat is fijn om te weten. Dan kan ik een heleboel geld besparen en zonodig op andere plekken investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Na langdurig vergelijken, kom ik op de volgende receivers voor mijn complete systeem.
(Ik heb geprobeerd om wel THX te selecteren. Mocht dit volgens iemand niets opleveren tov een goedkoper systeem dat het niet heeft, dan is dit ook prima.)

De modellen die ik gevonden heb, zijn:

Denon AVR-X2000
Pioneer VSX-1122
Onkyo TX-NR727
Onkyo TX-NR717
Sony STR-DN1030
Marantz NR1504

Ik heb zelf het meeste "gevoel" bij de bovenste 2. Die passen volgens mij ook goed in mijn budget, waarbij de Pioneer zelfs voor onder de € 500 te koop is. (Via amazon.co.uk zelfs voor € 355) Wel blijft dan de vraag: wat zouden goede speakers moeten kosten die geschikt zijn om deze receiver te complementeren?

Wederom, goedkoper is leuker, maar het moet tegelijkertijd wel goed blijven. Sluiten deze receivers beter aan bij mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 23:46:
Na langdurig vergelijken, kom ik op de volgende receivers voor mijn complete systeem.
(Ik heb geprobeerd om wel THX te selecteren. Mocht dit volgens iemand niets opleveren tov een goedkoper systeem dat het niet heeft, dan is dit ook prima.)
[...]
Staar je niet blind op het zogenaamde THX-certificaat. Het is een zwaar over-rated certificaat dat eigenlijk alleen maar wil zeggen dat hij door THX is getest op een aantal punten die zij belangrijk vinden. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het een goede receiver is. Er zijn genoeg spullen in de markt te krijgen die dan wel een THX-logo'tje mogen voeren maar je nog steeds niet zou moeten willen kopen. Zelf zie ik het meer als een marketing-gimmick.

Als je op zoek gaat naar een nieuwe receiver moet je ervoor zorgen dat deze voldoende (HDMI) ingangen en uitgangen heeft. Verder mogelijk een netwerkaansluiting, als je dat nodig vindt. Qua codecs kun je er op letten dat de meest recente audio-formaten aan boord zijn zoals bijvoorbeeld DTS-HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
OK. Dat is duidelijk.

Heb je opmerkingen over de geselecteerde receivers? Als THX niet per sé noodzakelijk is (en 4K waarschijnlijk nog niet veel gaat toevoegen in de komende jaren), zit ik dan met deze receivers nog te hoog, of zou dit wel beter passen bij de wensen uit de startpost?

Ze kunnen zover ik heb kunnen zien allemaal 5.1 / 7.1 of zelfs 7.2 geluid weergeven. Beschikken over minimaal 4 of 5 hdmi aansluitingen en ik denk dat ze kwalitatief best in orde zijn. Maar ik heb er te weinig verstand om er echt een hele goede keuze in te maken. Wie weet kan ik nog wel goedkoper uit zijn en dan nog steeds alles doen wat ik in de startpost vermeldde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 11:48:
OK. Dat is duidelijk.

Heb je opmerkingen over de geselecteerde receivers? Als THX niet per sé noodzakelijk is (en 4K waarschijnlijk nog niet veel gaat toevoegen in de komende jaren), zit ik dan met deze receivers nog te hoog, of zou dit wel beter passen bij de wensen uit de startpost?

Ze kunnen zover ik heb kunnen zien allemaal 5.1 / 7.1 of zelfs 7.2 geluid weergeven. Beschikken over minimaal 4 of 5 hdmi aansluitingen en ik denk dat ze kwalitatief best in orde zijn. Maar ik heb er te weinig verstand om er echt een hele goede keuze in te maken. Wie weet kan ik nog wel goedkoper uit zijn en dan nog steeds alles doen wat ik in de startpost vermeldde.
In dit lijstje zul je vast wel een geschikte receiver kunnen vinden. Zelf ben ik gecharmeerd van de zustermerken Marantz & Denon. In mijn ogen zijn de Denons AVR1713 en AVR2113 erg goede en complete receivers voor hun geld. Hiermee haal je in mijn ogen wel iets in huis dat aan al je wensen kan voldoen. Maar dat is mijn mening. Check het lijstje eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat is nog een aardige lijst. Ik zal er daarvan nog eens een paar bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb me ondertussen ook wat meer kunnen verdiepen in speakers. Ik kwam deze set van Boston Acoustics tegen. pricewatch: Boston Acoustics A2310HTS 5.1 (Zwart) Ik lees eigenlijk louter positieve recensies over de home cinema speakers van Boston Acoustics. En ze zouden ook binnen mijn budget kunnen passen. Wel heb ik dan geen vloerstaanders. Zou ik die in deze set echt missen? (Ik heb een vrij kleine huiskamer.) En wat zijn jullie ervaringen met BA?

(Ik heb ook o.a. Monitor Audio Mass 50 en 5.1, Wharfedale DX-1HCP en Q Acoustics 2000I bekeken, maar die vond ik ofwel er minder mooi uit zien, ofwel ze waren een stuk duurder. Soms waren de recensies minder goed dan bij de set van BA. Van Focal heb ik geen home cinema package kunnen vinden. Ik heb alle speakers vooralsnog alleen nog maar op internet gezien, daar ik nog geen gelegenheid heb gehad om iets te beluisteren.)

Qua receiver neig ik vooralsnog nog steeds naar de Pioneer 1122. Maar heb ik uiteindelijk ook nog niets besloten. Wie mij kan vertellen waarom ik echt beter voor de hierbovengenoemde Denon's kan gaan, mag dat zeggen. Wat ik wel zag is dat de Pioneer geen Audyssey heeft, maar daar staat de MCACC van Pioneer zelf tegenover. De 1122 kan 3d aan en upscalen naar 1080p. Over 4k heb ik niets gevonden. Kan hij daar niet mee overweg? De Denon 2113 heeft net wat meer opties en aansluitingen dan de 1713. Deze kan volgens mij dan weer wel met 4k overweg, maar lees ik zo snel niets over 3d.

Nu heb ik geen 3d/4k tv, maar ik ga wanneer de tv aan vervanging toe is, natuurlijk niet direct ook alle andere apparaten vervangen.

Pfff... er is echt een teveel aan mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Het genoemde setje van BA bevat inderdaad geen vloerstaanders zoals eigenlijk altijd het geval is bij home cinema setjes. Zolang je films/series kijkt is er niets aan de hand maar bij muziek heb je er niets aan. Dat zal niet goed gaan klinken. BA is op zich wel een goed merk.

De 2 Denons ondersteunen volgens bij beiden 3d maar alleen de 2113 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Jorgen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 12:32:
Ik heb me ondertussen ook wat meer kunnen verdiepen in speakers. Ik kwam deze set van Boston Acoustics tegen. pricewatch: Boston Acoustics A2310HTS 5.1 (Zwart) Ik lees eigenlijk louter positieve recensies over de home cinema speakers van Boston Acoustics. En ze zouden ook binnen mijn budget kunnen passen. Wel heb ik dan geen vloerstaanders. Zou ik die in deze set echt missen? (Ik heb een vrij kleine huiskamer.) En wat zijn jullie ervaringen met BA?
Je moet wel opletten, want in deze set zitten de Boston Acoustics A23, niet de A25/A26 waar iedereen zo positief over is (heb ze zelf niet gehoord dus kan er niks over zeggen). De A23 is nauwelijks meer een boekenplank model te noemen en gaat meer richting de sattelietspeaker (en dus ook een mindere geluidskwaliteit). Ook schijnen de Boston Acoustics subwoofers niet al te geweldig te zijn. Maar het beste blijft toch om te gaan luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Zover ik lees, is iedereen ook tevreden over deze home cinema combinatieset. Ik denk dat als ik alles los kies en zo een set creëer, dat dit een flinke duit duurder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 20:50:
Zover ik lees, is iedereen ook tevreden over deze home cinema combinatieset. Ik denk dat als ik alles los kies en zo een set creëer, dat dit een flinke duit duurder zal zijn.
Zolang je er rekening mee houdt dat dergelijke setjes bedoeld zijn voor films/series is er niet aan de hand. Je doet er goed aan om geen hoge verwachtingen te hebben van het afspelen van muziek aangezien op dit gebied de kwaliteit onder de maat zal zijn. Anders is goedkoop al snel duurkoop wanneer je door de gebrekkige muziek over een tijdje al weer wil upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat begrijp ik.

Ik kom ondanks alle adviezen nog steeds niet tot een goede conclusie. Ik wil ook niet zomaar lukraak een hifishop bezoeken zonder dat ik weet wat ik evt. zou willen bekijken/beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Als je blijft twijfelen, zou je ook (deels gespeeld) blanco een hifi zaak kunnen binnenstappen. Geef je wensen en budget aan, en vraag of ze op basis hiervan een aantal combinaties kunnen laten zien en uiteraard luisteren. Dan krijg je een open advies van de mogelijkheden die de zaak afgestemd op jou wensen en budget kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Zaterdag maar eens gedaan. Behalve een hoop gepraat over dure merken, nog niet veel opgeschoten. Ik kan binnenkort nog eens langsgaan als "degene die er het meeste over weet" aanwezig is. Het gaat bij deze winkel wel al heel snel om producten van € 1000 +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Jorgen schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:18:
Zaterdag maar eens gedaan. Behalve een hoop gepraat over dure merken, nog niet veel opgeschoten. Ik kan binnenkort nog eens langsgaan als "degene die er het meeste over weet" aanwezig is. Het gaat bij deze winkel wel al heel snel om producten van € 1000 +.
Je eisen en wensen dus nóg beter duidelijk maken of een andere winkel zoeken als ze niet willen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Gevalletje slechte verkoper, lijkt me dan. Op basis van jouw wensen en budget kan hij beter praten over wat goede mogelijkheden zijn. Waar ben je geweest en in welke regio woon je? Misschien kunnen de tweakers nog wat tips geven over mogelijk te bezoeken winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik woon in het Groene Hart en ben bij "Free Music - High Fidelity" in Gouda geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Jorgen schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:38:
Ik woon in het Groene Hart en ben bij "Free Music - High Fidelity" in Gouda geweest.
Dat is niet bepaald bij mij in de buurt. Ken de zaak niet maar als ik op Google kijk, heb ik het idee dat dit meer een platenzaak is die het hifi er bij doet. Misschien niet de meeste geschikte plek in mijn ogen, maar dat is natuurlijk een eerste oordeel op afstand.

Probeer eens een filiaal van Hobo of Hifi Klubben bijvoorbeeld. Dat zijn toch wat grotere zaken waarbij je ook wat keuze hebt. Zelf heb ik gekocht bij iEar. Zit in Tilburg en was voor mij een klein uurtje rijden maar ik weet niet of dit nog op een redelijk afstand is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat gevoel had ik ook een beetje. Ze hebben wel een etalage en een aparte ruimte vol met audio-apparatuur en boven schijnen ze een luisterruimte te hebben.

Tilburg is voor mij ook iets meer dan een uur rijden. Hifi Klubben en Hobo hebben ook locaties die dichterbij zijn voor mij. Heb je evt. ook nog andere goede suggesties?

Qua budget heb ik al een aardig idee hoe mijn htpc eruit zou kunnen zien en dat gaat wel richting de € 650 a € 700. (Ook omdat ik graag een case met display wil en dat hij via de Logitech One afstandsbediening moet kunnen werken.)

Qua speakers hoopte ik op een complete set die ergens tussen de € 700 en € 1000 kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autofan1985
  • Laatst online: 11-01-2024
Jorgen schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:17:
Dat gevoel had ik ook een beetje. Ze hebben wel een etalage en een aparte ruimte vol met audio-apparatuur en boven schijnen ze een luisterruimte te hebben.

Tilburg is voor mij ook iets meer dan een uur rijden. Hifi Klubben en Hobo hebben ook locaties die dichterbij zijn voor mij. Heb je evt. ook nog andere goede suggesties?

Qua budget heb ik al een aardig idee hoe mijn htpc eruit zou kunnen zien en dat gaat wel richting de € 650 a € 700. (Ook omdat ik graag een case met display wil en dat hij via de Logitech One afstandsbediening moet kunnen werken.)

Qua speakers hoopte ik op een complete set die ergens tussen de € 700 en € 1000 kan blijven.
Gezien de regio waar je zoekt kan ik je inmiddels ook Zwaard-Hifi in Rotterdam Zevenkamp (Ambachtsplein) adviseren. Ik heb daar inmiddels mijn speakers besteld:
Front SpeakersArtSound AS5002 HGB
Center SpeakerArtSound ASC-350
Surround SpeakersArtSound AS550

Het is een kleine zaak en eigenlijk van het hogere segment, maar heb daar goede gesprekken gehad, werd begrepen en ze bieden uitstekende service zoals het gratis thuis afleveren! De hierboven genoemde set kost nog geen €900,- en biedt ook 2 uitstekende vloerstaanders! Enige wat nog mist is dan een subwoofer, maar die wil ik er later bij plaatsen. Alles is bij mij overigens aangesloten op een Yamaha RX-V771, maar ze hebben nog een RX-V667 staan voor een leuke prijs! Meen dat ze er 300 voor vroegen en die combi klinkt gewoon goed! Alles compleet zal je idd ietsje duurder uitkomen, maar dan kan je wel echt alles luisteren! Ik was in ieder geval direct overtuigd na 1 keer de AS5002's te hebben gehoord! Verwacht met deze set echt weer de nodige jaren vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Vandaag nog een keer bij die winkel in Gouda langsgeweest. Nog nooit ergens zo onwelwillend geholpen volgens mij. Die meneer wilde werkelijk helemaal niets voor me doen en was niet bereid om wat voor een advies dan ook te geven. Aangezien hij "niet aan rommel maar aan high-end" deed.

Ik mag toch aannemen dat je met een normaal budget ook wel bij een goede hifi-zaak geadvisieerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Tuurlijk moet dat kunnen. Die zaak in Gouda is blijkbaar niet geïnteresseerd in nieuwe klanten dus gewoon niet meer naar toe gaan. Er zijn altijd wel alternatieve adressen om te bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Om zomaar te gaan rijden, ga ik na deze ervaring in elk geval niet aan beginnen. Ik zal de zaken eerst wel eens bellen/mailen om te zien of ze iets voor me kunnen betekenen.

Pagina: 1