Rechten webserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Ik ga er van uit dat ik dit topic in het goede subforum plaats.

Ik heb MINT14 draaien met LAMPP geinstalleerd. Nu probeer ik Owncloud te installeren.. dit vanwege instabiliteit in een Windows omgeving. Nu zit ik echter met rechten problemen. Owncloud geeft op dat je een aantal mappen of de gehele Owncloud map webserver rechten moet geven. Dit doe ik door het volgende commando uit te voeren: "chown -R www-data:www-data /map/naar/webserver/owncloud" De opdracht word goed uitgevoerd, ik zie in de grafische omgeving van GNOME dat de map de webserver rechten heeft gekregen. Echter als ik de webpagina bezoek localhost/owncloud krijg ik nog steeds de melding dat er niet genoeg rechten zijn voor de map 'config'. De map 'config' valt uiteraard binnen de Owncloud map.

Ondertussen heb ik veel gelezen op forums van de Owncloud en rechten met linux maar word hier niet veel wijzer van en/of het werkt niet. Wie kan mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ondertussen heb ik veel gelezen op forums van de Owncloud en rechten met linux maar word hier niet veel wijzer van en/of het werkt niet.
Vertel eerst maar eens wat je hebt gelezen, zodat wij het niet voordragen als oplossing. Geef dan ook eens de precieze foutmelding, je vhost config en de rechten op de map waar 't om gaat (ls -l vanuit een terminal).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gebruikt owncloud niet of een daemon of iets van webdav zodat het helemaal niet per se draait onder user www-data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webserver rechten of schrijfrechten?

chmod / chown ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 27-08 11:48
Is het een symbolic link? of bevat 1 van de directories een .htaccess met een Allow/Deny statement. Misschien de webserver config die een Allow/Deny heeft geconfigureerd.

Het lijkt me ook vrij normaal dat je met een browser niet bij de config bestanden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
mja, mijn linux-kennis rijkt niet ver maar volgens mij zit er wel een verschil tussen de 'eigenaar' wijzigen en rechten toekennen. Moet er, zoals Blackspot al opmerkt, niet ook nog m.b.v. chmod rechten worden toegewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehbit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-08 22:19

xehbit

"chmod 775 /map/naar/webserver/owncloud -R" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dragon707 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 19:10:
"chmod 775 /map/naar/webserver/owncloud -R" ?
Anders raad je gewoon even rm -rf /.* aan.

775 is veel en veels te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mappen 755 of 750, bestanden 644 of 640. Een chmod -R 755 wil je helemaal niet op je websites, laat staan 775.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Hero of Time schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:02:
[...]

Vertel eerst maar eens wat je hebt gelezen, zodat wij het niet voordragen als oplossing. Geef dan ook eens de precieze foutmelding, je vhost config en de rechten op de map waar 't om gaat (ls -l vanuit een terminal).
Ik heb zoals in meerdere reacties van tweakers gelezen dat een chmod de juiste rechten kan toekennen. Mijn linux kennis is erg beperkt al doe ik mijn best. Op het moment dat ik chmod rechten geef gaat het helemaal mis, webpagina's zijn niet meer te bezoeken en een eror '403/404' komt dan in beeld. Kan iemand mij ook vertellen hoe ik de chmod rechten weer verwijder? Elke keer opnieuw de owncloud map verwijderen en toevoegen is lastig.
Gomez12 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:05:
Gebruikt owncloud niet of een daemon of iets van webdav zodat het helemaal niet per se draait onder user www-data?
Dat durf ik niet te zeggen, echter staat er in de admin installation manual het volgende beschreven:
Set the Directory Permissions¶
The owner of your webserver must own the apps/, data/ and config/ directories in your ownCloud install. You can do this by running the following command for the apps, data and config directories:

chown -R www-data:www-data /path/to/your/owncloud/install/data

Zoals je hier uit kan opmaken zou dit voldoende moeten zijn, blijkbaar in mijn geval niet.
jnr24 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 15:37:
Is het een symbolic link? of bevat 1 van de directories een .htaccess met een Allow/Deny statement. Misschien de webserver config die een Allow/Deny heeft geconfigureerd.

Het lijkt me ook vrij normaal dat je met een browser niet bij de config bestanden komt.
Dit heb ik opgezocht, er zijn geen Allow/Deny statements. Het enige wat beschreven word, en wat ik ook heb uitgevoerd is:

Enable .htaccess and mod_rewrite if Running Apache¶
If you are running the apache webserver, it is recommended that you enable .htaccess files as ownCloud uses them to enhance security and allows you to use webfinger. To enable .htaccess files you need to ensure that AllowOverride is set to All in the Directory /var/www/ section of your virtual host file. This is usually in /etc/apache2/sites-enabled/000-default. You should also run a2enmod rewrite and a2enmod headers. Then restart apache: service apache2 restart (for Ubuntu systems). In order for the maximum upload size to be configurable, the .htaccess file in the ownCloud folder needs to be made writable by the server.

Als laatste.. welke chmod zou wel van toepassing kunnen zijn? Ik heb een tabel op wikipedia gevonden van chmod, echter komen deze tabellen niet overeen met de commando's.

Misschien handig om erbij te vermelden, www-data:www-data is de user en group van de webserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga er dan maar gewoon eens wat over lezen zodat je begrijpt wat je doet. Ga nooit zomaar commando's overtikken of copy/pasten, en zeker niet als root.

Het rechtensysteem van Linux is enorm simpel, er zijn 3 instellingen per niveau, en die kunnen "aan" of "uit staan. Je hebt read (4), write (2) en execute (1), en die kun je op elke manier combineren. Zo is 4 dus read, 6 is read+write, 7 is read+write+execute. En dat kan op 3 niveaus: user, group en others.

Snap je dit niet? Ga dan niet verder met Linux totdat je dit wel snapt. Echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het lezen van man pages is ook aan te raden, zodat je weet wat er gebeurt en hoe je bepaalde commando's gebruikt. Met chmod zet je dus de rechten op bestanden, maar niet de eigenaar, dat gaat met chown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 15:08
Controleer eerst eens waaronder PHP draait. Je wilt normaal gesproken dat de webserver kan lezen en dat PHP ook kan schrijven. PHP draait niet altijd onder dezelfde user als Apache.

Wat is de output van ps -aef | grep php ?

En voer eens een ls -la uit van je public_html directory? Dan kunnen we zien hoe de permissies nu staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wil niet dat PHP zomaar overal kan schrijven behalve in bepaalde folders en bestanden (zoals een cache folder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 15:08
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:27:
Je wil niet dat PHP zomaar overal kan schrijven behalve in bepaalde folders en bestanden (zoals een cache folder).
Het klopt dat de beveiliging iets minder kan worden als PHP overal kan schrijven, maar echt een ramp is het ook weer niet. Het is verder qua werking veel minder gedoe. (Bv updates van CMSen willen vaak FTP gegevens / chmod 777 (ook al is dat tijdelijk).

Veel systemen werken ook met mod_ruid2 / PHP-FPM oid waar PHP als een andere user draait.

Hoe dan ook wil je in dit geval dat PHP in bepaalde folders kan wegschrijven voor Owncloud, dus het is wel zo handig om te weten onder welke user PHP draait. Als deze verschilt van www-data zullen de permissies op die folders wat breder moeten bv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizkid_niels schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 17:49:

Het klopt dat de beveiliging iets minder kan worden als PHP overal kan schrijven, maar echt een ramp is het ook weer niet.
Ga alsjeblieft een andere hobby zoeken dan mensen uitleggen dat het introduceren van beveiligingsrisico's niet zo erg is. Hoeveel gehackte websites denk jij dat ik in mijn leven heb gezien, en hoeveel daarvan waren denk jij te wijten aan brakke webapplicaties in combinatie met een te ruime set rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
wizkid_niels schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 17:49:
[...]

Het klopt dat de beveiliging iets minder kan worden als PHP overal kan schrijven, maar echt een ramp is het ook weer niet.
Om overal te schrijven moet je php root-rechten gaan geven... Laat ik het zachtjes uitdrukken, dat is wel een ramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deze "/map/naar/webserver/owncloud" is dat een fysieke locatie en bevindt deze locatie zich in de "root" van de webserver?

Als deze locatie zich niet binnen /var/www bevindt, dan zul je wat extra instellingen moeten doe in de configuratie.
controleer de DocumentRoot parameter en de opties daarbinnen
controleer ook de opties zoals FollowSymlinks

Start eens met een eenvoudige html-pagina, als dat werkt, breidt de opties uit.

met chown verander je het eigenaarschap van bestanden / directories
met chmod verander je het "karakter" van een bestand / directory

chown www-data:www-data [file] betekent dat je het eigenaarschap verandert. Some moet de webserver ergens schrijven, dan moet apache eigenaar zijn van het bestand
met chmod wijzig je het karakter. 644 betekent dat de eigenaar van het bestand het kan lezen en beschrijven, maar niemand anders. 644 betekent dat anderen het bestand kunnen lezen maar verder niets. Deze instelling is perfect voor vrijwel ieder bestand.

chown -R www-data:www-data /var/www
zal het eigenaarschap veranderen van alle bestanden en directories in /var/www

chmod 755 /var/www/owncloud
verandert de opties van de directory owncloud en zorgt ervoor dat de eigenaar alle rechten heeft in die directory
chmod 644 /var/www/owncload/file
verandert de opties van het bestand file zodat deze leesbaar en beschrijfbaar is door de eigenaar maar alleen leesbaar door anderen.
Pagina: 1