Coil whine op een MSI Z77A-GD65 (military class 3)?

Pagina: 1
Acties:

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-02 21:19
Ik zit met een probleem waarbij er een heel hoog snerpend irritant geluid uit mijn PC komt wat de fans behoorlijk overstijgt. Ik hoef er mijn oren niet voor te spitsen om het te kunnen horen.

Wanneer treed het op?
- Al in de bios bij het met de cursur door het menu lopen hoor ik het al. Iedere stap is één hoog piepje.
- Nu tijdens het downloaden van een file, wat op de achtergrond gebeurt. Hier zie ik grafisch niks van, maar met een seconde interval piept er telkens wat.
- Tijdens het draaien van Prime95. Het begint niet direct, maar na wat minuten primen begint hij continue snerpende piepgeluidjes te geven.
- Tijdens het kijken van een youtube filmpje of een topic vol met gifs.

Het is niet de videokaart: Ik heb de videokaart eruit getrokken en mijn scherm op de vga output van het moederbord gezet. Zelfde probleem.
Ook komt het geluid zeker niet van de voeding af.

Ik heb het geluid niet helemaal kunnen lokaliseren. Het lijkt ergens rond de omgeving van de CPU uit het moederbord te komen. Kan dit geluid überhaupt wel van het GD65 moderbord komen? Ik zie hier geen spoelachtige componenten meer op zitten en al het spul is volgens MSI Military Class 3. Wat schijnbaar voor goede kwaliteit moet staan, zoals ik ze begrijp. Kan ik dan ook automatisch de conclusie trekken dat coil whine niet voor zou moeten komen? Op hun site reppen ze in elk geval niet over.

Volledige specs:
MSI Z77A-GD65
Seasonic Voeding Platinum Series 660W
Intel i5 3570K
2x4GB corsair vengeance PC12800 LP
Crucial SSD 2.5", 256GB, SATA600, m4
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX680 Twin Frozr OC 2GB

Ook heb ik al gevonden dat voor veel mensen de oplossing was om C1E in de bios op disabled te zetten. Bij mij haalt dit niks uit.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 18:34
Een keukenrol koker of a4tje oprollen en op je oor zetten en daarmee het geluid proberen te lokaliseren.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:54

Dark

who tweaked the light?

Al die blokjes met SFC erop in het deel dat power aan de CPU moet leveren, dat zijn in weze spoelen (Super Ferrite Choke).

edit: als het daar vandaan komt, dan kan je er denk ik fisiek weinig aan doen, wel kan je proberen of je de load kan veranderen, want je merkt zelf al dat het geluid kan verschillen naarmate er gewerkt wordt... probeer eens naast c1e ook de andere powersavings uit te zetten, of bv. een vast voltage in te stellen.

[ Voor 56% gewijzigd door Dark op 17-04-2013 20:45 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Off topic: Dat "Military class 3" is meer een begrip wat wordt gebruikt om de verkoop te stimuleren. De onzin over DrMOS II, Hi-c Capacitors , Solid Capacitors en Super Ferrite Chokes een onderscheid maakt tussen de msi moederborden en moederborden van andere fabrikanten is onzin.

On topic:
Zoals Dark hiervoor al aangaf moet je luisteren naar de blokjes waar SFC opstaat, deze zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/bjbzbr.jpg
Probeer hier goed naar te luisteren, het zou kunnen dat het probleem hier is te vinden ;).

[ Voor 28% gewijzigd door JustwilliamNL op 17-04-2013 21:26 . Reden: Img werkte niet ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
drupje lijm op de zingende spoel schijnt te helpen.

• benchMarc
Ik heb geprobeerd om het te lokaliseren met een keukenrol, maar verder dan 'ergens rond de CPU' kom ik niet.

Hierbij 2 filmpjes die ik heb opgenomen.

Deze is met Prime95 waarbij hij na enkele minuten primen continue blijft whinen:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ZTgqzeHMVoE]

Deze is van tijdens het bekijken van waardes in de bios, gevolgd door een paar seconden door de biospagina scrollen:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=GUvwYOSMZOk]

[ Voor 11% gewijzigd door benchMarc op 18-04-2013 21:01 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-02 17:18

Fordox

00101010

ja dat zijn de vrm's.

hiermee heb je gewoon pech en je kan er niks tegen doen. zelfs RMA word vaak geweigerd door de winkel/fabrikant.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• benchMarc
Fordox schreef op donderdag 18 april 2013 @ 23:51:
ja dat zijn de vrm's.

hiermee heb je gewoon pech en je kan er niks tegen doen. zelfs RMA word vaak geweigerd door de winkel/fabrikant.
Ik heb hier ook nog een andere voeding liggen. Die kan ik wel eens proberen om te zien of het verschil maakt.
Als hij blijft piepen ga ik toch kijken of ik hem niet kan ruilen.
Pagina: 1