Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

ik heb het idee dat de Seagate HDD van mijn laptop kapot aan het gaan is.
alleen dat lijkt me sterk want de laptop heb ik pas 3 dagen.

Lenovo Y500

i5 3210m 2,5
GT650m 2GB GDDR5
500GB SATA seagate schijf

ik heb screen shots gemaakt van 2 HDD tools.

wat kunnen jullie hier uit opmaken? want ik begrijp sommige dingen niet.

http://www4.picturepush.c...12715242/img/12715242.jpg

http://www4.picturepush.c...12715247/img/12715247.jpg

Ik hoop dat jullie mij doormiddel van deze foto`s kunnen vertellen of mijn HDD nog goed is.
wat ik me wel afvraag en of iemand mij dat kan uitleggen is die RAW READ error hoe dat werkt.
want die staat op 48%.

nu heb ik wel 2x far cry 3 gedownload via Uplay en die was 2x corrupt, kon hem ook niet installen.
zou dat te maken hebben dat die RAW READ ERROR op 48% staat?

mvg stef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat een download van een grotere DLC website wel is misgaat kan gebeuren helaas, hierin ben je niet de enige. Als het goed is werkt het de tweede keer wel anders ook uit voorzorg een mailtje naar Uplay. Wat merk je nog meer aan problemen van de HDD. Om de test gegevens zou ik e niet druk maken ik denk dat deze nog niet veel data heeft kunnen verzamelen in die 3 dagen. Wat je kan doen is een chkdsk draaien op alle partities en deze zal je vertellen of er al 'unrecoverable' drive sectors zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Applaus rr7r, je krijgt de post van de dag award.. Voor dit geweldige antwoord over best complexe materie.

Maar goed Sjefkeh...

Elke schijf genereerd READ errors, dit is gewoon een feit, omdat niet altijd elke read goed gaat en gezien sectoren op de schijven steeds kleiner worden, wordt het steeds aannemelijker dat er leesfouten ontstaan.

Het interpreteren van de RAW READ ERROR rate is bijna een kunst te noemen.
Iedere fabrikant kan het op een andere manier weergeven en interpreteren.

Als het goed is, is de aanname als volgende ongeveer.

Het totaal aantal read errors zijn vaak gelogd in de RAW value counter en geeft uiteindelijk de current value een genormaliseerde (gemiddelde) waarde aan na bepaalde tijd.
Deze waarde wordt vaak pas na bepaalde tijd weergegeven, omdat er een gemiddelde over een X aantal seeks worden genomen. Lagere waarde betekend meer errors per zoveel seeks.
Hij zit nog lang niet in de buurt van de treshhold, dus naar mijn mening zijn er geen problematisch hoge seek errors.

Het zijn waardes waar je niet hard de vinger op de pols van kan leggen, waardoor veel smart analyse programma's over de zeik gaan en vreemde waardes terug spuwen.

Ik raad je aan om Seagate seatools diagnose test te draaien dan weet je het zeker voor jezelf. Want deze kan je het beste informeren of deze waardes nog kloppen of niet.

Maar mijn vermoeden is dat er niet zo snel iets aan de hand is. Gezien er geen andere alarmerende smart waardes zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Swordlord op 17-04-2013 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
ik heb de seagate tool gedownload van de seagate site. en de 2 short tests gerund, en die zijn passed. maar natuurlijk ook wat jullie zeggen kan je niet meteen na 3 dagen dat de HDD informatie verzameld niet kijken of dat de HDD echt aan het overleiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Swordlord schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:16:
Applaus rr7r, je krijgt de post van de dag award.. Voor dit geweldige antwoord over best complexe materie.
De info die jij vermeld in je hele post is via Google ook prima te vinden, zelfs nog gedetailleerder.

Indien je van mening bent dat het zo complex is, wellicht handig om wat bronnen te vermelden waarop jij je beweringen en advies baseer? Wat is anders de meerwaarde van jouw post jegens al die duizenden poste die er al zijn, zelfs op de fora van Seagate zelf? Waarom zou ik uitgaan van jouw post jegens die ontelbare posts die er al zijn. Dit topic heeft zo geen enkele meerwaarde, vandaar mijn google-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Swordlord zegt is correct, behalve dan dat Raw Read Error Rate (RRER) gaat over leesfouten die door ECC gecorrigeerd worden en Seek Error Rate (SER) gaat over seekfouten. RRER is een indicatie van de algemene kwaliteit van het plattermedium. Hoe slechter, des te vaker heb je ECC foutcorrectie nodig om de echte data te kunnen construeren en hoe groter de kans op bad sectors. Bij SER gaat het om calibratiefouten ofwel om vibraties, en geeft meer de kwaliteit van de mechanische componenten weer.

@rr7r, het posten van LMGTFY-links wordt op GoT niet gewaardeerd. Als je van mening bent dat dit topic geen meerwaarde biedt, dien je een topicreport in te sturen zodat ik daarover kan oordelen. In dit geval vind ik dat er wel meerwaarde is voor een zoals Swordlord zegt toch vrij complex onderwerp wat veelal verkeerd begrepen wordt. Doorslaggevend voor mij is of er moeite is gestoken in de topicstart of dat het een hoog helpdesk-gehalte heeft. Hoewel je best een punt hebt dat de informatie deels ook via Google te vinden is, betekent dat nog niet dat het topic geen meerwaarde biedt. Van mij mag het topic dan ook gewoon open blijven.
Pagina: 1