• sknk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09-2025
Hallo allemaal,

Een vriend van me heeft een Sapphire 5870 met Arctic Accelero cooler.
Toen hij achter zijn pc zat werd ineens het scherm helemaal wit. Hij heeft zijn pc toen gereboot en nu blijft het scherm zwart, je hoort de fans wel opspinnen maar verder niets.

Na een beetje rondneuzen op zijn pc lijkt het erop dat hij onderdeel is geweest van een mining botnet oid. Elke keer als de pc een minuut/paar minuten idle was begon de gpu ineens volop te werken. Dus dat deze het dan een keer gaat begeven is misschien niet gek.

Mijn vraag is of er een manier is om erachter te komen waarom de videokaart niet meer werkt. Ik kan aan het pcb bijvoorbeeld niets bijzonders zien, maar ik heb dan ook geen idee waar ik naar moet kijken.

Garantie is verlopen, dus alle tips om hem weer tot leven te wekken zijn welkom!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:17
GPU uitsluiten.
Booten zonder GPU.
GPU testen in een ander systeem.

Reinstall.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

sknk schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:56:
Hallo allemaal,

Een vriend van me heeft een Sapphire 5870 met Arctic Accelero cooler.
Toen hij achter zijn pc zat werd ineens het scherm helemaal wit. Hij heeft zijn pc toen gereboot en nu blijft het scherm zwart, je hoort de fans wel opspinnen maar verder niets.

Na een beetje rondneuzen op zijn pc lijkt het erop dat hij onderdeel is geweest van een mining botnet oid. Elke keer als de pc een minuut/paar minuten idle was begon de gpu ineens volop te werken. Dus dat deze het dan een keer gaat begeven is misschien niet gek.

Mijn vraag is of er een manier is om erachter te komen waarom de videokaart niet meer werkt. Ik kan aan het pcb bijvoorbeeld niets bijzonders zien, maar ik heb dan ook geen idee waar ik naar moet kijken.

Garantie is verlopen, dus alle tips om hem weer tot leven te wekken zijn welkom!
je hebt langer dan 2 jaar garantie, leer je rechten... consuwijzer... ff googlen?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• sknk
NeutraleTeun schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:57:
GPU uitsluiten.
Booten zonder GPU.
GPU testen in een ander systeem.

Reinstall.
Allemaal gedaan, dus het probleem zit sowieso in de videokaart..
Stef602 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:59:
[...]

je hebt langer dan 2 jaar garantie, leer je rechten... consuwijzer... ff googlen?
Ik denk dat hij al ruim 3 jaar oud is en er zit een andere cooler op, wat sapphire volgens mij niet toestaat.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:17
sknk schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:05:
[...]

Allemaal gedaan, dus het probleem zit sowieso in de videokaart..
Allemaal gedaan? Dus je weet dat de GPU kapot is? Waarom dan de vraagteken in je titel?
Als die in een ander systeem ook niet werkt, dan een nieuwe kopen.
Lijkt me sterk dat het virus in de GPU zit.

En als je ook een herinstallatie verricht hebt, heb je ook niet meer zo veel te vrezen voor een nog aanwezig schadelijk object.

• sknk
Misschien had ik het idd wat duidelijker kunnen formuleren.

Het gaat mij er vooral om of er nog iets met de videokaart gedaan kan worden (repareren?) of dat hij gewoon een nieuwe moet gaan kopen.

Verwijderd

sknk schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:11:
Misschien had ik het idd wat duidelijker kunnen formuleren.

Het gaat mij er vooral om of er nog iets met de videokaart gedaan kan worden (repareren?) of dat hij gewoon een nieuwe moet gaan kopen.
Je bent heel onduidelijk over hoe je zeker weet dat 'ie kapot is. Heb je de videokaart vervangen door een andere, en toen werkte alles weer? Heb je de videokaart in een andere pc getest?

• sknk
Ik heb de videokaart eruit gehaald en getest met de integrated graphics van de processor, dit werkte prima. Daarna nog met een andere videokaart geprobeerd om de pci-e aansluiting uit te sluiten. Dit werkte ook goed. Toen de defecte kaart weer teruggeplaatst en het scherm bleef weer zwart.
Heb de kaart ook nog een keer in mijn eigen pc gedaan en ook hier blijft het scherm zwart.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Dan is hij dood ja.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De tests die je hebt uitgevoerd tonen zeker aan dat hij gewoon stuk is.

Laten repareren op eigen kosten is veel te duur, dus dat lijkt me sowieso een slechte keuze. Sterker nog, als je hem naar de fabrikant opstuurt heb je een grote kans dat hij ook niet gerepareerd wordt maar je een ander model teruggestuurd krijgt aangezien we al weer twee generaties verder zijn. Dus je kan altijd nog proberen bij de winkel/fabrikant, je weet maar nooit of ze nog korting geven op vervanging of zo. Anders, gewoon een nieuwe of tweedehands kopen, helaas.

Zelf repareren is redelijk kansloos. Op goed geluk kan je de veelgebruikte trucjes zoals de oventruc proberen, maar dat lijkt me in de meeste gevallen (en ook in deze) niet zo nuttig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• sknk
Prima, zo'n vermoeden had ik al.
Dan kan hij mooi op zoek gaan naar een andere.

Bedankt!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:47
Stef602 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:59:
[...]

Recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen. Leuk dat je hem erop wijst, en je hebt uiteraard gelijk, echter pakt te praktijk toch even iets anders uit. Het getouwtrek en gekibbel en mogelijke andere kosten zijn never nooit de videokaart waard. Voordat je überhaupt gelijk krijgt kan je al maanden verder zijn, veel mensen willen (begrijpelijk) dit gezeur niet hebben.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

die 5870 kan je soms 2e hands vinden voor een euro of 70

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1