Kan niet stoppen met ontploffen!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
My life for hire!
Meh!
Schijnt er nu wel mooi te zijn, als natuurgebied.
[ Voor 34% gewijzigd door Fiber op 17-04-2013 14:20 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Opsluiten zal het probleem niet zijn. Een lens kan echter wel straling opnemen en vasthouden. Bij een hoge dosis is dit gevaarlijk brengt het risico's met zich mee. Maar bij zo'n hoge dosis loop je zelf ook gevaar en is je camera niet belangrijk meer.Bob Popcorn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:17:
Ik vroeg me af of je de straling ook "op kan sluiten" ofzo. Ik ben verder geen thermonucleair expert
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Lees anders deze site door. Dit gaat over een reis door Chernobyl.
http://www.kiddofspeed.com/
Yup, die is wel aan te raden ja! Maar waarschijnlijk doet de TS-er een georganiseerde tour en dan krijg je er standaard 1 mee.pvink schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:22:
Ik zou je inderdaad meer zorgen maken over welke plekken je precies gaat bezoeken. Het schijnt dat er gevaarlijke ophopingen zijn van radioactiviteit. Neem sowieso een stralingsmeter mee!
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
De meest maken zich meer zorgen over de vraag of er over 2 jaar een nagel op de piel gaat groeien
Double-X-L schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:24:
Als je dat dan opsluit en ziet op de foto's, zou je het er dan nog uit krijgen lijkt me ook interessant.
De meest maken zich meer zorgen over de vraag of er over 2 jaar een nagel op de piel gaat groeienVolgens mij begint de cocon sarcofaag ook scheurtjes te vertonen.
Verwijderd
Zie je dit scenario ook niet veel in goedkope horrorfilms?We gaan gelukkig wel met een tour mee, dus we hoeven niet bang te zijn voor beren en wolven
Ik heb 4/5 jaar geleden op 't net eens een zeer uitgebreide foto reportage gezien van een paar motor toeristen in het gebeid. Erg mooi om te zien hoe alles verweerd door de jaren heen en hoe alles verder is gebleven zoals het was. Ook stonden er op een paar foto’s door de staat op gehangen meters die d8 ik altijd op het getal 0.5 stonden wat dus aangeeft dat het niet gezond is voor je en dat ik het vrouwen die nog kinderen willen krijgen & kinderen onder de 14 (mensen in het algemeen met lage afweer) ook zeker af zou raden. Maar het levert wel mooie plaatjes op!
Dat was verder ook niet de insteek van het topic, dat was namelijk wat het met mijn apparatuur gaat doen, en of ik zomaar lenzen kan wisselen zonder dat ik radioactieve deeltjes zoals stof insluit in m'n body.
Voor camera niet te gek doen. Een keertje ene lens wisselen is geen probleem, maar je moet niet bezig blijven.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Beetje offtopic.
Ik meen me ook wat te herinneren over het feit dat de "sarcofaag" aan het degraderen is en eigenlijk best toe is aan onderhoud...
Wat gebeurd er eigenlijk als er een (grote) scheur in de buitenkant van de sarcofaag komt? Komt er dan radioactieve lucht vrij?
De verdere elektrische circuits van een camera of lens kunnen ook door straling worden beïnvloed, maar ook hier moet het een zo'n hoge dosis zijn om effect te hebben (of wel veel ionisatie waardoor er stroompjes gaan lopen waar dat niet moet), dat je camera wel je minste zorg is
[ Voor 6% gewijzigd door Markofnikoff op 17-04-2013 17:44 ]
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Radioactive lucht bestaat niet, maar er zit blijkbaar nogal wat stof in de sarcofaag, en dat is een ander verhaal. Die kan namelijk in de lucht, en dus in het water of in de voedselketen terecht komen, en als je deze opneemt heb je dus kleine hoog energetische stralings-bronnetjes in je lichaam die je ingewanden continue bestralen. Dat is meteen het grote gevaar van die hele ramp toentertijd namelijk de stof deeltje die over een groot gebied werden uitgestrooid en in water en op gewassen terecht kwamen. Natuurlijk als je in de buurt van de reactor bent (zoals alle helikopter piloten die het loodje hebben gelegd omdat ze van boven de reactor in 1986 zand en boorzuur in de krater hebben gestrooid) dan is de directe straling heel sterk en gevaarlijk, maar het stof is dus de grootste zorgDCG909 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:10:
Persoonlijk zou ik er niet zomaar naartoe gaan, maar het hele gebied wordt daar weer door de natuur verzwolgen, wat ook een redelijk uniek proces is (hoeveel complete steden zie je verwilderen?)
Beetje offtopic.
Ik meen me ook wat te herinneren over het feit dat de "sarcofaag" aan het degraderen is en eigenlijk best toe is aan onderhoud...
Wat gebeurd er eigenlijk als er een (grote) scheur in de buitenkant van de sarcofaag komt? Komt er dan radioactieve lucht vrij?
[ Voor 16% gewijzigd door Markofnikoff op 17-04-2013 17:51 ]
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Zoals eerder al gezegd: voor je camera is het minder gevaarlijk dan voor jezelf. Ik zou zo'n stalingsmeter-plaatje halen wat ze ook in kerncentrales moeten dragen als personeel... Dan kan je in de gaten houden (ahv de kleursverandering) of je weg moet of niet...Bob Popcorn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:10:
Ik ga over een paar weken op reis naar Kiev, en een bezoek aan Tsjernobyl mag dan niet uitblijven. Natuurlijk gaat mijn (inmiddels bejaarde) Nikon D50 mee, om wat mooie platen te schieten.
Ik vroeg me af of het 'gevaarlijk' is om daar lenzen te wisselen? Heeft iemand ervaring met fotograferen in Tsjernobyl?
Dus, het verwijderen van extra materiaal wat straling kan absorberen heeft wel degelijk een miniem nadelig effect op de levensduur van je sensor.Markofnikoff schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:42:
In principe is het zo dat een CMOS of CCD sensor zeer gevoelig is voor straling, en pixels worden door straling kaput gemaakt.
Verwijderd
oftewel als ik op vakantie ga met het vliegtuig zal ik ook mijn camera met de boot erachteraan moeten sturen ipv met handbagage meenemen ?Markofnikoff schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:42:
In principe is het zo dat een CMOS of CCD sensor zeer gevoelig is voor straling, en pixels worden door straling kaput gemaakt. Dat is ook de reden dat Sony/Nikon/Canon etc camera's per boot vervoerd en niet per vliegtuig, want de kosmische achtergrondstraling sloopt dus pixels. Dit komt door het ioniserende effect van straling welke zorgt voor micro-kortsluitingen. Nu is dat in het algemeen geen probleem want je camera weet welke pixels dit zijn en ze worden automatisch meegenomen bij het omzetten van de elektrische signalen naar een digitale afbeelding, dus heel veel zul je hiervan niet merken, tenzij je natuurlijk de reactor van dichtbij gaat bekijken maar dan zou ik me allang niet meer druk maken over mijn camera(in iedere camera zijn er wel een aantal pixels kapot van de vele miljoenen die erop zitten)
De verdere elektrische circuits van een camera of lens kunnen ook door straling worden beïnvloed, maar ook hier moet het een zo'n hoge dosis zijn om effect te hebben (of wel veel ionisatie waardoor er stroompjes gaan lopen waar dat niet moet), dat je camera wel je minste zorg is
Wat ik mij dan afvraag, wat als ze een te hoge straling detecteren op je camera.
Dan moet je die afgeven uiteraard, maar krijg je die wel terug na schoonmaak, of zit dat er niet in?
jaren vooruitkijken en regelen door je neus geboord voor die fucking voetbal
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
http://www.consumertravel...l-digital-camera-sensors/Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:15:
[...]
oftewel als ik op vakantie ga met het vliegtuig zal ik ook mijn camera met de boot erachteraan moeten sturen ipv met handbagage meenemen ?
Mooi, maar dat is dus een grote hoax geweest.pvink schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:22:
[ Voor 27% gewijzigd door rgras op 17-04-2013 18:24 ]
Vraag mij dan ook nog wel af waar die scan hokjes op staan afgesteld, beetje achterdocht kan geen kwaad aangezien zij daar geheel afhankelijk zijn van deze tourtjes.NeutraleTeun schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:19:
Bij terugkomst moet je waarschijnlijk door zo'n stralings-meter-scan-hokje.
Wat ik mij dan afvraag, wat als ze een te hoge straling detecteren op je camera.
Dan moet je die afgeven uiteraard, maar krijg je die wel terug na schoonmaak, of zit dat er niet in?
Vraag mij ook nog wel af of er nog wat gaat gebeuren, de russen staan niet echt bekend om een goed nuclear afval beleid. Volgens mij liggen er nog wat onderzeeérs te verpieteren.
Heb er eens een docu van gezien dat er heel weinig gebeurt met het opruimen maar dat was weer tijdje terug. In die grote achtertuin die Rusland rijk is, is altijd wel een 'vergeten' plekje te vinden.
Verwijderd
Verder zijn er wel plekken in Pripyat waar je niet moet komen ( het Rode Bos bijvoorbeeld, of de plek waar ze al het materieel gebruikt in de nasleep van de ramp begraven hebben) maar die plekken zal je gids weten en je geigerteller aangeven.
Wel moet je er niet twee weken gaan kamperen, maar dat snap je zo ook wel. Wat betreft het verhaal "straling maakt pixels kapot" zou ik je niet kunnen adviseren. Ik heb geen idee of dat zo is, maar ik stel voor dat je je erop gaat inlezen.
Bottom line: met een beetje uitkijken en als je er niet te lang bent is Pripyat niet gevaarlijk en zal je weinig tot geen problemen met radioactief materiaal op je camera hebben.
Ik ging ook meer uit van de stoffen in de lucht, dan de lucht zelf, lucht komt gewoon wat makkelijker over dan stof oid.Markofnikoff schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:47:
[...]
Radioactive lucht bestaat niet, maar er zit blijkbaar nogal wat stof in de sarcofaag, en dat is een ander verhaal. Die kan namelijk in de lucht, en dus in het water of in de voedselketen terecht komen, en als je deze opneemt heb je dus kleine hoog energetische stralings-bronnetjes in je lichaam die je ingewanden continue bestralen. Dat is meteen het grote gevaar van die hele ramp toentertijd namelijk de stof deeltje die over een groot gebied werden uitgestrooid en in water en op gewassen terecht kwamen. Natuurlijk als je in de buurt van de reactor bent (zoals alle helikopter piloten die het loodje hebben gelegd omdat ze van boven de reactor in 1986 zand en boorzuur in de krater hebben gestrooid) dan is de directe straling heel sterk en gevaarlijk, maar het stof is dus de grootste zorg
Ze hebben ook van die leuke vergelijkings-tabellen voor straling. In de buurt van de reactor komen tijdens de meltdown was 20 Sv oid? aka dood binnen een redelijk korte tijd.
Ben ik de enige, of hebben meer mensen het, dat als ze Prypiat horen of lezen ze gelijk aan S.T.A.L.K.E.R denken?
En dit is dus gebaseerd op? Niks.Sjoerdfoto schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:01:
Voor camera niet te gek doen. Een keertje ene lens wisselen is geen probleem, maar je moet niet bezig blijven.
@TS: gewoon lekker wisselen, de gevaren zijn verwaarloosbaar/nul.
edit: mocht er iets niet goed gaan, laat het dan toch ff weten
Want die foto's zijn in Limburg gemaakt?rgras schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:23:
[...]
Mooi, maar dat is dus een grote hoax geweest.
Care to elaborate?
http://open.salon.com/blo...yl_biker_chick_that_wasntunfor schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:58:
[...]
Want die foto's zijn in Limburg gemaakt?
Care to elaborate?
Dat beetje straling, soit, overal is er wel gevaar (kijk naar Boston, in 1 slag beide benen kwijt bv).
Neem anders een gloeilamp mee en stop die af en toe in je mond, zodra die begint op te lichten weet je dat je moet vertrekken
http://www.photodrome.nl/...&t=50693&hilit=tsjernobyl
To do or not to do...
Zitten leuke shots tussen, alleen vind ik die overdreven bewerking wat jammer eigenlijk.
De foto's zijn echt. De motorrit niet.
En de sarcofaag is niet luchtdicht he.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Ik zeg ook nergens dat de foto's niet echt zijn, gaf alleen een link naar de uitleg van die hoax.Snake schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:36:
[...]
De foto's zijn echt. De motorrit niet.
En de sarcofaag is niet luchtdicht he.
Mijn (leken)mening is dat indien het niet extreem warm en stoffig is er geen zorgwekkende hoeveelheden radioactieve stof in je camera kunnen komen bij het wisselen van de lens.
Ik heb al (te)veel gelezen over Tsjernobyl en Pripyat maar nog nooit verhalen van schade aan camera's gehoord of in de camera opgesloten radioactiviteit welke door personeel kan worden gedecteerd. Dat personeel controleert gewoon of je niet boven een bepaalde grens zit die waarschijnlijk relatief hoog is, want iedereen verlaat Tsjernobyl per definitie een stukje radioactiever omdat je altijd wel "iets" meeneemt.
Ik wil er trouwens ook een keer langs, want zowel fotografie als het onderwerp radioactiviteit hebben mijn ruime interesse
Ja je moet her en der door scan-poortjes, maar volgensmij is het meer show dan daadwerkelijke controle. In de 'cafetaria' van het complex moet je bijv. ook door scan-poortjes, maar je krijgt er een maaltijd voorgeschoteld die daar bereid is. Deze cafetaria staat op +/- 300 meter van de centrale...
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Zeg niet zomaar dat het voor show is. Stel nu voor dat je dit onder je schoenzool of elders hebt zitten. Dat wil je niet tot aan het vliegveld of een grens meenemen en daar "betrapt" worden.[b][message=40134875,noline]
Ja je moet her en der door scan-poortjes, maar volgensmij is het meer show dan daadwerkelijke controle. In de 'cafetaria' van het complex moet je bijv. ook door scan-poortjes, maar je krijgt er een maaltijd voorgeschoteld die daar bereid is. Deze cafetaria staat op +/- 300 meter van de centrale...
Voedsel kan best in een gebouw daar worden bereid zolang de grondstoffen maar van elders worden aangevoerd.
[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:22 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dat klopt, maar als het personeel van de wachtposten buiten een sigaretje staat te roken terwijl je gids een grote groep mensen door de poortjes jaagt om weer snel in de bus te zitten, betwijfel ik hoe serieus ze het er zelf nemen. Het blijft Oostblok...TNW schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 14:51:
[...]
Zeg niet zomaar dat het voor show is. Stel nu voor dat je dit onder je schoenzool of elders hebt zitten. Dat wil je niet tot aan het vliegveld of een grens meenemen en daar "betrapt" worden.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dat zijn inderdaad best wel extreme tonemaps.NeutraleTeun schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:28:
Ik zou die foto's wel eens wat meer neutraler willen zien.
Zitten leuke shots tussen, alleen vind ik die overdreven bewerking wat jammer eigenlijk.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Was ook een keer iets op discovery over Tsjernobyl, de presentator + crew moesten maskers oid dragen terwijl de begeleider, een leger pief, gewoon zonder enige vorm van bescherming daar liep.Tom Paris schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 23:34:
[...]
Dat klopt, maar als het personeel van de wachtposten buiten een sigaretje staat te roken terwijl je gids een grote groep mensen door de poortjes jaagt om weer snel in de bus te zitten, betwijfel ik hoe serieus ze het er zelf nemen. Het blijft Oostblok...
Uitleg was dat hij toch al te veel straling binnen had gehad en dat zo'n beetje toch geen echt verschil zou maken...
Maar na een hoop fora lezen heb ik nooit iets gehoord waar mensen problemen met hun camera's ondervonden.
Wat wel apart is. Is dat bij veel oude voertuigen die er staan, het glas vergeeld is, op dezelfde manier als oude lenzen waarin radioactieve deeltjes zaten.
Desondanks denk ik wel dat het indrukwekkend zou zijn om te zien. Misschien toch maar een keer gaan.
In dat opzicht is het dus ook totaal niet vergelijkbaar met een concentratiekamp of zo.
Just my 2 cents, ik ben er nooit geweest hoor
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Later ontdekte ik dat het echte slagveld eigenlijk niet in Oekraine, het bereikbare deel, ligt, maar in Wit-Rusland (Belarus). De wind stond in de richting van Wit-Rusland, en zorgde zo voor een grote verspreiding van radioactief materiaal. Burgers te laat geïnformeerd, en men bedacht zich daarom niet om jodium tabletten in te nemen.
|>