Auto verkopen of blijven rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Ik zit met een aantal afwegingen.
Allereerst even wat feiten en getallen.

Okt 2010 heb ik een Opel astra H 2.0i turbo (benzine) uit 2005 gekocht voor 8500 e
Dit is een liefhebbers auto met 170 pk en een theoretisch verbruik van 1:12. Voorzien van vele luxe opties zoals climate- en cruisecontrol.
Ik heb een 5 deurs variant en die zie je niet zoveel in deze uitvoering.
Ik rij ongeveer 15.000 km per jaar en de teller staat nu op 192.500
De auto is altijd onderhouden door een officiele opel dealer (ook door de vorige eigenaar).

Ik heb al een paar keer pech gehad met de auto en in 2,5 jaar tijd al zo’n 1500 euro aan reparaties (buiten normaal onderhoud om) gehad aan de auto, waaronder een nieuwe turbo.

Helaas heeft vorige week iemand mijn auto beschadigd en geen briefje achtergelaten. Geschatte schade is minimaal 1500 euro. Ik ben al risk verzekerd. Heb maximale korting en heb een no-claim beschermer.

Ik loop al een tijdje te twijfelen of ik een nieuwe auto moet kopen of niet. Want ik heb toch wel een paar wensen die deze auto niet heeft. Allemaal los in te bouwen, maar... navigatie 400/500 e. Xenon 250 e, stuurwielbediening 150 e. Chiptuning 400 e (235 pk). Regen/lichtsensor 200/300 e.

De handelswaarde bedraagt nu zo’n 4000,4500 euro max.

Nu heb ik een aantal opties:

1). Ik laat hem uitdeuken bij een beunhaas voor 200 e en probeer de krassen eruit te poetsen. Ik switch van verzekering en bespaar 350 euro per jaar. Ik blijf de auto nog 4 jaar rijden totdat hij ongeveer 250.000 km heeft gelopen en ruil hem dan in voor de handelswaarde (is er te schatten wat ie dan nog oplevert?). Wel loop ik dan de kans dat er iets substansieels kapot gaat zoals bijv een koppeling, schokbrekers... In de loop van de tijd upgrade ik de auto naar mijn wens.

2). Ik geef het op bij de verzekering en laat hem helemaal opknappen en hoop dat ik een jaar lang geen schade maak. Ik blijf de auto rijden en upgrade de auto naar mijn wens. Zelfde verhaal als hierboven (na 4 jaar andere auto).

3. Ik doe niets aan de auto, ruil hem in voor handeslwaarde en koop een andere auto met aanzienlijk minder km’s in de veronderstelling dat daar de komende jaren geen extra kosten aan zullen zitten.

4. ik geef het op aan de verzekering, laat hem opknappen en probeer de auto voor een mooie prijs in te ruilen of aan een particulier te verkopen.

De vraag naar deze auto’s is niet groot. Dat kan in m’n voordeel werken bij de koop, maar tegelijkertijd in mijn nadeel met de verkoop.

Wel is het zo dat er weinig 5 deurs in deze turbo uitvoering rondrijden, dus hij is wel redelijk zeldzaam, zeker in deze mooie paars/zilvere kleur.

Graag jullie onderbouwd advies (liefst met cijfers). En graag geen geneuzel of opel dit of opel dat of je kunt beter mazda rijden. Dit is mijn smaak en daar zult u het mee moeten doen :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:39
Het probleem bij verkoop is dat je ook een liefhebber moet vinden. Ik denk dus dat dit eerder in je nadeel werkt. Het werkt alleen maar meer in je nadeel als je hem in de huidige staat probeert te verkopen aan een liefhebber, die zijn over het algemeen niet gecharmeerd van 1500 euro schade welke nog gerepareerd moet worden, of van beunhaas praktijken. Om het maximale eruit te krijgen zal je denk ik toch geld moeten toeleggen in reparaties/verzekeringswerk.

Ik had hiervoor een 206 Gran Tourisme (gelimiteerd model en ook een 'liefhebbersauto'. Heb deze uiteindelijk voor een habbekrats verkocht en zag hem het daaropvolgende jaar geregeld op MP, elke keer in mindere staat.

Bottom line: een 2.0T is duur en voor de meeste mensen helemaal geen optie. Het klinkt hard, maar denk dat je moet opknappen en (hopelijk) verkopen aan een zeldzame liefhebber of dat je hem gewoon te koop zet en hoop dat er een petje is die helemaal wild wordt en daardoor de gebreken over het hoofd ziet.

Tot slot: xenon, andere radio, en andere niet OEM mods maken hem er bij de echte liefhebber niet gewilder op. Succes :)

Edit: de restwaarde over 4 jaar is ook moeilijk te bepalen denk ik. En om heel eerlijk te zijn zie ik dit geen klassieker worden (zoals bijvoorbeeld een smetteloze peugeot 309gti, 100 procent originele Kadett GSI, Lotus Omega etc), het is immers gewoon een sedan met een grote (dure) motor. Als ik een gok mag doen zou ik de waarde op 0-1000 euro inschatten. Zeker als bij 250000 de turbo en andere onderdelen aan hun eind zijn. (worst case scenario is hij zelfs rijp voor demontage dan).

[ Voor 18% gewijzigd door Rene op 17-04-2013 14:01 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Inderdaad. Opknappen en proberen in te ruilen/verkopen. En van 170 naar 235 chippen? Ten eerste gaat het volgens de meeste chippers bij 205 wel ophouden en als je dat gaat doen dan zou ik alvast wat extra geld gaan reserveren voor onderhoud.

Auto's zijn moeilijk te verkopen, en helemaal minder zuinige grote auto's.

/edit

Oh, en welke andere auto wil je anders kopen? Is het een nieuwe C1 zonder onderhoud en met minder verbruik? Of een nieuwere "liefhebbersauto" van een paar jaar oud? (Waar je wellicht ook onderhoudskosten kunt verwachten zoals je nu hebt.)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 17-04-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik neem aan dat je hier gewoon voor verzekerd bent? Dan zou ik het gewoon laten fixen en er nog jaren plezier van hebben, onderhoud en reparatie's voor lief nemen, daar heb je nou eenmaal een bijzondere/liefhebbers auto voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wacht ff hoor, je bent all-risk verzekerd en verzekerd tegen je verzekering (no-claim beschermer) en overweegt alsnog om zelf voor die schade op te draaien?

Je bent gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat bedoel ik dus, je bent gewoon verzekerd tegen medeweggebruikers die niet kunnen parkeren, waar maak je je druk om :P

En wil je echt plezier hebben van je auto, sluit je aan bij een Opel of Astra clubje ofzo. Dat heb ik vorig jaar met mijn Citroën ZX ook gedaan, en dat is echt leuk! In mijn geval rij je dan wel met een relatief jonge auto tussen al die jaren 70 en 80 hydropneumaten (BX'en, CX'en, DS'en, 2CV's etc.), maar het touren en het dom lullen is gewoon leuk. Lekker praten over de auto's, kwaaltjes, ervaringen, technische weetjes etc.

[ Voor 65% gewijzigd door FastFred op 17-04-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:57

Blamm

Niet meer Smart

FastFred schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:20:
Dat bedoel ik dus, je bent gewoon verzekerd tegen medeweggebruikers die niet kunnen parkeren, waar maak je je druk om :P
Als je dan in de nabije toekomst van verzekeraar wilt wisselen, bv omdat je een andere auto gaat kopen, tellen de schadevrije jaren. En deze gaan gewoon keihard omlaag, ook al ga je nu niet in premie achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
peugeot206gt schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:48:
Tot slot: xenon, andere radio, en andere niet OEM mods maken hem er bij de echte liefhebber niet gewilder op. Succes :)
De uit te voeren mods gebeuren allemaal met standaard opel spullen, alles orgineel.

Gerenommeerd Opel Tuner EDS in Duitsland tuned dit blok tot 237 pk zonder andere aanpassingen, met de optie om hem standaard op 200pk te zetten en met sportknop de andere 37.

Er zit net een nieuwe (gereviseerde) turbo in, dus die gaat voorlopig niet meer kapot, hoop ik.
Blamm schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:27:
Als je dan in de nabije toekomst van verzekeraar wilt wisselen, bv omdat je een andere auto gaat kopen, tellen de schadevrije jaren. En deze gaan gewoon keihard omlaag, ook al ga je nu niet in premie achteruit.
Precies en ik kan nu overstappen naar een andere verzekering wat me 350 euro per jaar scheelt. Als ik hem nu opgeef bij de verzekering zit overstappen er voorlopig niet in omdat je de schadevrije jaren niet meeneemt als je no-claim beschermer gebruikt.

Ow en de volgende auto wordt iets in dezelfde richting als de huidige.

[ Voor 3% gewijzigd door Tusk op 17-04-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Waarom niet hier een claim indienen?
http://www.wbf.nl/wbf/Home/Pages/Default.aspx

Het is toch niet jou schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
in geval van allrisk, kan dat alleen achteraf door de verzekering worden gedaan. En dan is het dus nog maar de vraag of het 'lukt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blamm schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:27:
[...]

Volgens mij is no-claim beschermer over het algemeen dat je 1 schade per jaar mag melden waarbij je niet in schadevrije jaren terugvalt. Wel blijf je meestal op dezelfde schaal zitten dat jaar.

Voor overstappen heeft het volgens mij geen gevolgen, maar dat kan je terugvinden in je voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
reeds uitgezocht. Je mag idd 1 schade per jaar maken. Aangezien ik al maximale korting heb, heeft dat verder geen invloed.

zodra je schade maakt en dus je noclaim beschermer gebruikt, geldt dit alleen voor de huidige verzekeraar. Als je overstapt tellen het aantal jaren sinds de laatste schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450206

Zowiezo vind ik het een beetje raar dat je een auto met zo'n waarde nog all risk verzekerd maar goed, daar heb je dan nu weer mazzel mee.
Ik zou zeggen ga eerst eens na bij zo'n handelaar na wat je ervoor terug krijgt als je de schade zo laat of wel laat repareren. Schade bedrijven taxeren de schade ook vaak hoger als ze weten dat een verzekering het betaalt, dat scheelt zo een paar honderd euro.
Anders moet je hem gewoon laten repareren en even een jaartje doorrijden, auto's worden toch alleen maar minder waard, zo kun je volgend jaar een leukere auto voor dezelfde prijs halen.

Ik zit een beetje met een zelfde soort dilemma. Ik heb nu acht jaar een Toyota Paseo, leuke auto, lekker goedkoop en onverwoestbaar maar ik wil nu wel iets anders.
Maar het is niet altijd makkelijk om een echt goede auto voor een leuke prijs te vinden. Als ik nu een jaartje wacht (want ik krijg toch geen moer voor die auto terug) kan ik een jongere auto kopen voor het zelfde geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 450206 op 22-04-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 15:30
Inschatten wat de verwachte prijs is kan geloof ik op Carsom.nl, maar je gaat van harde getallen wss wel huilen (iedereen denkt dat z'n auto altijd veel meer waard is dan dat et werkelijk is :P)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Anoniem: 450206 schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:18:
Zowiezo vind ik het een beetje raar dat je een auto met zo'n waarde nog all risk verzekerd maar goed, daar heb je dan nu weer mazzel mee.
Jij bedoelt dat de auto te weinig waard zou zijn om all risk te verzekeren? Dat vind ik wat overdreven, € 8500,- is veel geld, ik zou 'm ook all risk verzekerd hebben hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450206

FastFred schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:22:
[...]

Jij bedoelt dat de auto te weinig waard zou zijn om all risk te verzekeren? Dat vind ik wat overdreven, € 8500,- is veel geld, ik zou 'm ook all risk verzekerd hebben hoor
Toen wel maar de handelsprijs is rond 4000,-. Dan vind ik het niet meer waard om zoveel geld in een verzekering te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nouja, als je het wat ruimer hebt is dat te begrijpen, dan is het vaak gemakkelijker om wat anders aan te schaffen dan al het gedoe met de verzekering.

Nu heb ik bijvoorbeeld m'n eigen auto gewoon WA verzekerd (met inzittendenverzekering), maar die auto ben ik langzamerhand met hulp van anderen aan het opknappen, motorische problemen verhelpen en dat soort dingen. De dagwaarde is € 453,- ofzo, de handelsprijs zal niet veel verschillen. Als wat nu op de planning staat, uitgevoerd is, ben ik zo'n € 1000,- lichter, dan zit ik er wel over te denken om over te stappen op WA + casco, puur vanwege het geld dat er dan in zit.

Iemand die wat ruimer in het geld zit zal daar anders over denken en had allang een andere auto gekocht ipv dure reparatie's te gaan uitvoeren, maar dat is natuurlijk per persoon, geval en per auto weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Tsja, ik wil niet je bubbeltje barsten, maar ik ken niemand die echt warm loopt voor een Opel Astra. Het zijn toch meer werkpaarden/gebruiksvoorwerpen dan liefhebbersauto's. De opties die je noemt zoals cruise control en climate control zijn voor die klasse bijna standaard, ook al in 2005. Het is vaak een ex-lease auto en kilometerstanden rond de 2 ton maken de auto niet gewild.

Ik wil niet te negatief doen, maar in de eco-trend van nu is het echt geen courante auto. Dat een klein gebakje ook 1:12 doet op de snelweg doet er dan blijkbaar weer niet toe. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 11:36
Tevens moet je bij het afnemen van een nieuwe verzekering verklaren dat je geen schades verbergd. Iets anders is gewoon pure verzekeringsfraude. Niet dat iemand erachter komt maar schades gemeld binnen x zoveel maanden worden altijd extra gecontroleerd. Tevens in het geval dat je een ongeluk hebt, zal de extra schade ook opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 16:00
Senor Sjon schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:56:
Tsja, ik wil niet je bubbeltje barsten, maar ik ken niemand die echt warm loopt voor een Opel Astra. Het zijn toch meer werkpaarden/gebruiksvoorwerpen dan liefhebbersauto's. De opties die je noemt zoals cruise control en climate control zijn voor die klasse bijna standaard, ook al in 2005. Het is vaak een ex-lease auto en kilometerstanden rond de 2 ton maken de auto niet gewild.

Ik wil niet te negatief doen, maar in de eco-trend van nu is het echt geen courante auto. Dat een klein gebakje ook 1:12 doet op de snelweg doet er dan blijkbaar weer niet toe. :P
Ik zou de volgende keer de TS nog een keer lezen. Daar staat namelijk dat Cruise Control, Climate Control er WEL op zit. Standaard. Zaken als navigatie, regensensor en dergelijke was toentertijd opties.

Daarnaast zijn er wel mensen die er warm voor lopen. Ik bijvoorbeeld. Het is een hele mooi sleeper, veel power in een wagen waar je het niet van verwacht.

Ik zou het wel weten, de auto lekker aanpassen en volstoppen met opties wat je zelf wil en lekker gaan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Ik zou mijn post beter lezen :)

Ik geef juist aan dat cruise control en climate control voor 2005 al best standaard opties waren in het C segment, vooral icm sterkere motoren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Als TS het een fijne auto vind dan zou ik 'm fijn blijven rijden tot ie echt op is. Je rijd toch iets unieks en als je 'm verkoopt dan moet je maar net een liefhebber vinden ipv een sjonnie die 'm na een maand in de prak rijd, nu interesseert dat velen hier vrij weinig, maar dat is weer een heel andere discussie. Het blijft zonde
Pagina: 1