Toon posts:

Monitor/tv (of tv/monitor)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige monitor is een pricewatch: Samsung Syncmaster 226BW Zwart (22") en heeft als pc-monitor jarenlang naar wens voldaan. Ik ben echter al een tijdje op zoek naar een vervanging en nadat hij enkele weken geleden op de grond is gevallen en een deel van het scherm niet meer werkt is het nu echt tijd voor een nieuwe.

Ik heb geen tv in huis en ben ook niet geinteresseerd in tv kijken in het algemeen, maar wil wel graag meer van films en series genieten dan op mijn huidge schermpje. Ook van een grotere afstand dan 50 centimeter.

Deze nieuwe monitor wordt de eerste nieuwe aanschaf in een reeks van toekomstige geplande aankopen van een nieuwe pc, een tablet en misschien zelfs een PS3.

Al deze apparaattypen moeten dus op de monitor aangesloten kunnen worden. Het liefst zelfs draadloos maar dat is helemaal onbekend terrein dus of en in hoeverre dat mogelijk is heb ik geen idee van.

Ik heb zelf gezocht op de punten waarvan ik vanuit de theorie het idee heb dat het de belangrijkste zijn, maar het kan zijn dat ik ergens niet aan gedacht heb.
Deze punten zijn:
Paneeltype en kijkhoek: volgens de algemeen advies topic zorgt IPS voor de beste kleurweergave en kijkhoek. Mijn huidge LCD is een TN en voldoet niet dus ik heb mij gefocust op IPS
Grootte: 22"is groot genoeg voor afstanden tot 1 meter maar wordt daarna al gauw te klein. Voor gewoon pc gebruik wil ik gebruik maken van max 1 meter en voor films kijken wordt dat ongeveer 2 tot maximaal 3 meter. Om deze redenen denk ik dat 27" de beste keuze is; net niet te groot voor op korte afstand en net niet te klein op langere afstand (beide misschien niet ideaal maar ik wil nou eenmaal maar 1 scherm in huis hebben).
Resolutie: Hoger is beter maar de 2560x1080 schermen zijn wel heel erg duur. 1920x1080 is dus de meest waarschijnlijke keus.
Response time: Ik ga erop gamen maar heb begrepen dat reactietijd niet erg veel meer uitmaakt met huidige monitoren, ik heb er dus niet erg op gelet.
Ingebouwde speakers: Vind ik erg handig mits het geluid natuurlijk van redelijke kwaliteit is, dit vind ik echter nergens terug.
Aansluitingen: Mijn huidige pc heeft een DVI of VGA video-uitgang, maar dit wordt binnenkort HDMI (deze kaart waarschijnlijk: pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5). De PS3 en tablet zijn ook HDMI neem ik aan. Verder hoop ik het e.e.a. draadloos te kunnen maken, maar daarvoor zijn er adapters heb ik begrepen. Ik neem dus aan dat ik vooral een monitor met meerdere HDMI ingangen moet zoeken, en 2x HDMI lijkt voor zover ik heb gevonden niet te veel gevraagd met veel beeldschermen.
Verbruik en backlight: Een kleine hoeveelheid energieverbruik <50W heeft denk ik voorkeur, of full-lit of edge-lit iets uitmaakt heb ik niet echt duidelijkheid over kunnen krijgen, hier heb ik dus niet op gelet.

Mijn eerste keuze op dit moment zou zijn:
pricewatch: Acer S275HLbmii Zwart
Goedkoop en voldoet aan bovenstaande voorwaarden. Silver-award op hardware.info.

pricewatch: AOC I2757FH Zwart
Iets duurder maar voldoet ook aan bovenstaande.

pricewatch: Asus MX279H Zwart
Weer wat duurder maar voldoet ook. Ook Silver-award op hw.info.

En zo zijn er nog wat monitoren in dezelfde prijsklasse die voldoen. Mijn vraag is dan ook vooral of ik iets volledig over het hoofd zie waardoor ik per se één of juist zeker geen van bovenstaande moet nemen of dat elk van deze schermen wel zal voldoen. En daarnaast nog tips voor eventueel draadloze oplossingen, want beeldschermen die dat integraal ondersteunen zijn zeldzaam (pricewatch: Samsung C27B750X Aluminium, Zwart is de enige in de pricewatch, maar is duur en heeft een TN-paneel).

Mijn budget ligt zo rond de 300 euro. Maar als voor mijn wensen absoluut een monitor van 500 vereist is leg ik liever dat neer dan dat ik met een half bruikbaar apparaat zit.

Verwijderd

Als je al tevreden was met de Samsung 226BW dan ben je een 'makkelijke' klant. Ik heb dit scherm ook ooit eens gekocht omdat hij zeer lang stond in de Tnet best-buy van een x-aantal jaar geleden en ik was er zeer ongelukkig mee als highend gamer / BF2 freak. Het enige wat leuk eraan was dat hij breedbeeld was en dat was mijn iiyama 512 niet. Maar die was wel 100x beter in beeld kwaliteit (logisch voor 750€). Maar dat was toen en dit is nu:
De Dell U2711 heeft veel meer pixels (2560x1440) maar die is ook 240€ boven je budget. Dit dat zou voor mij als gamer / Photoshop man de beste keuze zijn, anders kan je hiervoor net zo goed een luxe 24" halen. Al moet ik toegeven dat de Asus er zeer blitz uit ziet en deze voor TV / film meer dan prima lijkt.