Voltage moederbord te laag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477471

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

ik zag net dat mijn + 12 volt lijn maar 8.880 volt heeft, en dat was normaal 12.23 volt.

Hoe komt dat?

Het gaat om een HP Pavilion P6 met een Intel i3 2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Heb je dit gemeten met een multimeter of geeft een programma dat aan? Want ik vraag me af of je pc nog wel zou werken me zon slechte 12v lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

-Misschien lees je de verkeerde voltages (7V) uit
-Misschien is je programma niet goed (controleer in de BIOS)
-Misschien is je voeding overbelast, kabel verkeerd aangesloten of mis-reading
-Misschien is je voeding stuk of niet meer wat het geweest is?

Werkt alles wel naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

de pc werkt nog wel alleen hij begint wel vaker vast te staan als je meedere dingen tegelijk wilt doen en daar had hij in het begin toen ik hem had gekocht totaal geen moeite mee, het programma CPUID hardware Monitor geeft dan aan. Hoe voeg ik een screenschot toe? Qua kabels is alles nog niet los geweest alleen de kast is open geweest. En ik de Bios kan ik de Voltage niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De spannings-sensoren die je via software uitleest zijn meestal niet betrouwbaar te noemen. Ofwel leest het programma ze verkeerd uit (wat hier heel waarschijnlijk het geval is), ofwel zijn ze sowieso niet betrouwbaar genoeg om conclusies uit te kunnen trekken.

Als je 12V lijn maar 8,88V zou geven, dan zou je PC zelfs helemaal niet meer werken. De enige betrouwbare manier is om zelf met een multimeter te gaan meten op je voeding.

Ik denk dan ook dat de oorzaak van je computerproblemen elders te zoeken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je de voltages in het begin ook gecontroleerd? Mogelijk is het Windows die wat trager word

Je kan een screenshot toevoegen door de link tussen [img][/img] te plaatsen of i.p.v. op 'verstuur' topic op 'Toon voorbeeld' te drukken en dan via de bovenbalk dit te selecteren (lijstje met berg erin) als de text geselecteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:09:
Heb je de voltages in het begin ook gecontroleerd? Mogelijk is het Windows die wat trager word

Je kan een screenshot toevoegen door de link tussen [[url=""]afbeelding[/url]] te plaatsen of i.p.v. op 'verstuur' topic op 'Toon voorbeeld' te drukken en dan via de bovenbalk dit te selecteren (lijstje met berg erin) als de text geselecteerd is.
De waardes waren in het begin normaal en windows zit er net weer 6 dagen op

Afbeeldingslocatie: http://s1310.photobucket.com/user/Martijn002/media/Tweakers_zps42576142.png.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Aan het plaatje te zien is niet alleen je 12V lijn buiten spec. Maar omdat er meerdere lijnen zijn die 'verdachte' waardes geven (2.22V is precies 8.88V / 4) zou ik inderdaad maar even de multimeter erbij pakken om te checken of de uitgelezen waardes wel kloppen.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:21:
Aan het plaatje te zien is niet alleen je 12V lijn buiten spec. Maar omdat er meerdere lijnen zijn die 'verdachte' waardes geven (2.22V is precies 8.88V / 4) zou ik inderdaad maar even de multimeter erbij pakken om te checken of de uitgelezen waardes wel kloppen.
En mochten de waardes kloppen met een multimeter, dan moet ik zeker een andere voeding kopen?

Wat voor schade kan dat toe brengen aan de hardware met zulke lage waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:20

Jiffy

God, you're ugly!

Met zulke lage waardes werkt je computer gewoon helemaal niet.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jiffy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:26:
Met zulke lage waardes werkt je computer gewoon helemaal niet.
hij werkt wel maar vraag niet hoe hij lijkt wel een pentuim 1 inplaats van een intel core i3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De waardes waren in het begin normaal en Windows zit er net weer 6 dagen op
Mogelijk heb je de Intel chipset driver niet geïnstalleerd. Ook heb ik wel is meegemaakt dat gebruiks binnen 12u na de Windows installatie al een virus hadden dus sluit dat uit :)
Interessant ook dat je van een desktop systeempje de voltages gaat uitlezen en onthoud!

En zoals Admiral Freebee al zei heb je echt maar 9v dan start je systeem helemaal niet!

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 17-04-2013 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:45:
[...]
Mogelijk heb je de Intel chipset driver niet geïnstalleerd. Ook heb ik wel is meegemaakt dat gebruiks binnen 12u na de Windows installatie al een virus hadden dus sluit dat uit :)
Interessant ook dat je van een desktop systeempje de voltages gaat uitlezen en onthoud!
De nieuwste intel drivers staan er op moest er 3 installeren en dan nog andere drivers dat is allemaal up to date en qua een virus infectie dat denk ik niet want ik download niks zit alleen op het internet en als ik op een site kom die geinfecteerd is laat de firewall/virus scanner (voorheen Avast maar die liet me gewoon op de site zonder waarschuwing) me ook niet op die site komen al een paar keer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Bekijk eerst even wat je problemen zijn. Een trage PC kan onmogelijk veroorzaakt worden door voedingsproblemen. Vastlopers en hangers kunnen dat wel, zeker als dat gebeurt op het moment dat je cpu/gpu-intensieve dingen doet. Mocht je inderdaad hangers en vastlopers hebben, kan het aan je software of aan je hardware liggen; om het ene uit te sluiten kan je Windows herinstalleren of een tijd van een Linux liveCD proberen te werken, om het andere uit te sluiten zoek je een multimeter op en hou je die tegen je voedingslijnen aan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sprite_tm schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:06:
Bekijk eerst even wat je problemen zijn. Een trage PC kan onmogelijk veroorzaakt worden door voedingsproblemen. Vastlopers en hangers kunnen dat wel, zeker als dat gebeurt op het moment dat je cpu/gpu-intensieve dingen doet. Mocht je inderdaad hangers en vastlopers hebben, kan het aan je software of aan je hardware liggen; om het ene uit te sluiten kan je Windows herinstalleren of een tijd van een Linux liveCD proberen te werken, om het andere uit te sluiten zoek je een multimeter op en hou je die tegen je voedingslijnen aan.
Ik speel ook een spel via internet door dat spel wordt hij ontzettend traag en slaat helemaal vast, (als je een extra tabblad wil openen lukt het wel maar komt dan na 2 min of langer en je internet slaat helemaal vast maar dan stijgt de proc wel tot ongeveer 85%) en als ik gewoon op het internet zit is er niks tot bijna niks aan de hand.

Om de spanning te meten welke 2 draden moet ik dan testen? en kan dat gewoon als de pc aanstaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 477471 op 17-04-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Anoniem: 477471 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:44:
[...]
Om de spanning te meten welke 2 draden moet ik dan testen? en kan dat gewoon als de pc aanstaat?
Dat lees je hier http://forum.techzine.nl/.../87874/faq-voedingen.html

Zou leuk zijn als de GoT FAQ ook een keer wordt geupdate.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 17-04-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Anoniem: 477471 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:44:
Ik speel ook een spel via internet door dat spel wordt hij ontzettend traag en slaat helemaal vast, (als je een extra tabblad wil openen lukt het wel maar komt dan na 2 min of langer en je internet slaat helemaal vast maar dan stijgt de proc wel tot ongeveer 85%) en als ik gewoon op het internet zit is er niks tot bijna niks aan de hand.
Dat kan ook best wel eens aan dat spel liggen. Volgens mij zijn zowat alle internetspelletjes (daarmee bedoel ik spelletjes die je speelt in je browser) in Flash geprogrammeerd, en als er één programma is dat goed is in cpu en geheugen slurpen dan is het Flash wel.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
real[B]art schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:45:
[...]

Dat kan ook best wel eens aan dat spel liggen. Volgens mij zijn zowat alle internetspelletjes (daarmee bedoel ik spelletjes die je speelt in je browser) in Flash geprogrammeerd, en als er één programma is dat goed is in cpu en geheugen slurpen dan is het Flash wel.
Hoi dat spel gebruikt geen Flash maar Unity Web Player die ik al heel lang gebruik, en nooit last heb gehad van dat de pc vriest of vast staat met het spel, want me video geheugen op dat moment als ik het spel speel is 945MB dat zou toch voldoende zijn denk ik dan.

En ik heb ook helemaal geen flash player of iets van adobe op me pc staan

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 477471 op 18-04-2013 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi,

welke voeding raden jullie mij aan?
Ik zelf zat te denken tussen de Corsair GS600 WATT of de Antec High Current Gamer 520 WATT, ze zittten alle twee qua amper's boven de 40A op de 12Volt lijn.

De corsair heeft wel meer ampere op de verschillende lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je je voeding al eens gemeten? gewoon op een molex stekker tussen zwart en rood en zwart en geel, als deze teveel afwijken dan is je voeding voor de vuilbak.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja als ik de voeding meet komt hij op de 9.2 Volt(bij speccy en CPUID is het 8.880Volt), maar de pc start wel op maar als ik een spel ga spelen dat is hij ontzettend traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus 9.2V op de 12V lijn :| die is voor de vuilbak of er moest iets anders defect zijn, die antec is normaal goed genoeg.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08

SA007

Moderator Tweaking
Van die onboard meetchips is bekend dat sommige gigantisch veel afwijken.

Met 9.2V denk ik niet dat je pc op zou starten...

Enige betrouwbare manier is om het met een multimeter na te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Damic schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:36:
Dus 9.2V op de 12V lijn :| die is voor de vuilbak of er moest iets anders defect zijn, die antec is normaal goed genoeg.
Ik zou het niet weten, de pc draait wel gewoon als je zit te internetten maar ga je hem belasten dan is het net een pentium 1 (als je een spel speelt)en dan staan de settings op low qua kwaliteit.

Maar die Corsair kan ook voor eventueel uitbreiding in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nu volg ik je niet meer, eerst zeg je dat: "ja als ik de voeding meet komt hij op de 9.2 Volt" dus ik veronderstelde dat je de spanning gemeten had met een Volt meter.

@SA007: die chips wijken af maar niet zoveel zelfs zijn cpu enzo is maar 2.2V stabiel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar die 2.2V voor CPU is toch normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Damic schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:49:
Nu volg ik je niet meer, eerst zeg je dat: "ja als ik de voeding meet komt hij op de 9.2 Volt" dus ik veronderstelde dat je de spanning gemeten had met een Volt meter.[quote]

Ik heb hem ook gisteravond gemeten met een multimeter en die geeft aan 9.2 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft TS nog garantie op deze machine?

Hier nog een overzicht welke spanning op welke pins hoort te staan;

Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/4357/labeledwiresmall.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/9267/smallmolex.jpg

Van http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt2.html

Meet de waardes, zonder de ATX stekker uit het moederbord te halen.

(Eerst de 12V en 5V via een 4 pins Molex meten)

Welke multimeter heeft TS eigenlijk?

Ding moet op DC voltage staan;
Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/3536/multimeter.jpg

[ Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 19-04-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi,

ik heb nog wel garantie, maar dan moet ik zelf de bezorgkosten bestalen van 25 Euro(voor 25 meer heb ik een nieuwe voeding)

En ik heb het gemeten met een Multimeter die ook bij Philips is gebruikt door me pa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08

SA007

Moderator Tweaking
Mm, had je bericht verkeerd geinterpreteerd, dacht dat speccy 9.2V gaf.

Verbaasd me dat met 9.2V het spul nog start, dan heb je echt een andere voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Anoniem: 477471 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:55:
ik heb nog wel garantie, maar dan moet ik zelf de bezorgkosten bestalen van 25 Euro(voor 25 meer heb ik een nieuwe voeding)
Een pakketje versturen kost je via PostNL slechts € 6,75 tot een gewicht van 10kg. Voor dat bedrag kun je jouw defecte voeding dus gewoon terugsturen naar de verkoper. De verzendkosten van de gerepareerde of vervangende voeding terug naar jou zijn voor rekening van de verkoper. Voordat je € 50 uitgeeft aan een nieuwe voeding zou ik als ik jou was garantie claimen voor je huidige voeding.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor €25 meer heb je een nieuwe voeding idd.

Maar wat als de voeding niet het enige probleem is?

Laat de fabrikant het lekker uitzoeken, zolang je nog garantie hebt.

@^^ Ik ga er vanuit dat het een stock voeding is, die door HP of een namens-HP opererend bedrijf is gemonteerd.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 19-04-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 63975 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:34:
Voor €25 meer heb je een nieuwe voeding idd.

Maar wat als de voeding niet het enige probleem is?

Laat de fabrikant het lekker uitzoeken, zolang je nog garantie hebt.

@^^ Ik ga er vanuit dat het een stock voeding is, die door HP of een namens-HP opererend bedrijf is gemonteerd.
Hoi, sorry voor me late reactie, het was een beetje druk afgelopen weekend, ik heb hem besteld bij een internet site en daar moet ik bezorgkosten betalen. En als ik hem nalaat kijken door HP ben ik hem minstens 2 weken kwijt, en ik heb geen andere pc tot me beschikking dan geef ik liever € 65.99 voor een pc voeding van Corsair CX 600m. Voor de rest is de pc goed als je hem niet te veel belast, maar ga je spellen spelen ja dan is het niet om aan te zien, ik kan wel bijvoorbeeld 15 tabbladden openen op internet dan geeft de pc geen krimp.(die ik dagelijks nodig heb) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 10:33
Zelfs bij een internetwinkel zijn de verzend/bezorgkosten vanwege garantie voor de verkoper. Als je hem echt nodig hebt zou ik gewoon een nieuwe kopen idd, maar dan alsnog de kapotte opsturen voor garantie. Mocht er dan iets mis gaan met de nieuwe voeding, dan heb je straks nog een andere liggen om bijvoorbeeld mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Past deze voeding in me systeemkast? http://www.dixons.nl/comp...edition.html#.UXTnirXxrmo

en de aansluiting is hier 8 pins bij je processor en ik heb een 4 pins aansluiting, past dat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben een andere voeding tegen gekomen die meer mijn voorkeur krijgt ivm de aansluitingen het is een Zalman ZM600-GT http://www.alternate.nl/html/product/Zalman/ZM600-GT/984871/ is dit een goed merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Allemaal goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks dan weet ik dat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.alternate.nl/h...550W_Core_Edition/838244/

deze voeding is zeker veel beter dan die zalman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zou je je bericht gewoon willen wijzigen IPV 2 berichten onder elkaar plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Komt bij dat het nu wel duidelijk is wat het probleem is. Voor vragen over welke voeding je moet kopen verwijs ik je graag door naar Componenten Aankoopadvies .

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.