Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vespa] Kopen in Portugal en rijdend invoeren naar NL

Pagina: 1
Acties:

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14

Wish

ingwell

Topicstarter
In het kader van wilde ideeën...

Mijn vriendin en ik zijn beide gek van oude Vespa's maar hebben er nog geen. Om nu het praktische met het aangename te verenigen, zijn we van zins een Vespa in het buitenland te kopen. Niet dat het heel veel uit maakt, maar we hebben contacten in Portugal. We willen dan ook de Vespa daar kopen, beetje vakantie vieren en er dan mee naar Nederland rijden. Of eigenlijk twee, zodat we afzonderlijk kunnen rijden (en er afzonderlijk en samen lol van kunnen hebben ;) ).

Nu heb ik even zitten zoeken naar deze wijze van invoeren, wat dan mag en wat dan moet, maar heb nog niet de antwoorden kunnen vinden die ik zoek.

Kijk - het invoeren van een brommer vanuit een EU land staat wel beschreven, maar pas op het moment dat je in Nederland inkomt, zoals hier beschreven.
Maar hoe gaat dat dan als je met die brommer naar Nederland wilt rijden zonder dat je even wat documenten kan overleggen. Want onverzekerd over de weg is geen optie, ook niet in het buitenland. Als ik zo op de website van de RDW lees, heeft dit potentieel nogal wat voeten in de aarde.
Voor de rit vanuit het buitenland naar uw adres in Nederland geeft de RDW geen kenteken af. Wilt u deze tocht rijdend met de bromfiets doen, vraagt u dan bij de buitenlandse instanties na of dat mogelijk is.
Dat is natuurlijk nogal een happening, aangezien ik vanuit Portugal ook nog door Spanje, Frankrijk en België zou moeten rijden. Ook niet meteen de soepelste en meest doorgrondelijke overheden...

Heeft iemand toevallig ervaring met een dergelijke constructie en heeft een idee waar ik zoal op moet letten? Ondertussen ga ik dit ook nog even na proberen te vragen bij het RDW en de ANWB.

No drama

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Is het niet gewoon een exportkenteken in PT en een doorvoorkenteken in SP, FR en BE?

(waarmee het wel dure scooters worden, maar ik begrijp dat je de ervaring ook op prijs stelt)

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Export- en doorvoerkentekens bestaan nog niet onder het kopje "gewoon" in mijn vocabulaire :) . Wat wordt hier precies mee bedoelt? En waar zou ik ergens een verzekering moeten afsluiten dan? Een tijdelijke in Portugal?

No drama

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Wellicht offtopic, maar wat kosten dergelijke scooters in portugal? Hier namelijk ook een geinteresseerde voor een vespa;)

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
50Miles schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:03:
Wellicht offtopic, maar wat kosten dergelijke scooters in portugal? Hier namelijk ook een geinteresseerde voor een vespa;)
Hangt, gek genoeg, af van type, bouwjaar en staat. Ik kijk specifiek naar de brommers uit de jaren '60-'70 en dan volledig gereviseerd en strak in de lak. Kosten zitten dan zo rond de € 3000.

Alleen de motor spik en span in orde, maar verder de carrosserie nog niet helemaal tip top, dan zit je al snel 1000 tot 1500 lager voor zover ik heb begrepen. De daadwerkelijke onderhandelingen moet ik nog voeren, dus pin me er niet op vast.

No drama

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Niet gek. Ik wil zelf op den duur graag een exemplaar welke motorisch redelijk is, maar waar nog wel wat restauratiewerk aan zit.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Lees ik het nou goed dat je op een Vespa van Portugal naar Nederland wil gaan rijden?

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
gise schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:36:
Lees ik het nou goed dat je op een Vespa van Portugal naar Nederland wil gaan rijden?
Scherp. Heel scherp!
(Overigens in een termijn van een paar weken - noem het een vakantie :) )

No drama

Verwijderd

Het lijkt mij persoonlijk ook wel heel leuk, ware het niet dat je wel op een 50cc brommert zit met alle (gebrek aan) comfort van dien. Ga maar eens een dag op een Vespa zitten -- dat ga je never nooit 2 weken vol houden. :P

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Tja, dat is inderdaad een gok. Maar goed - het zijn ongeveer 2000 km te gaan vanaf de plek in Portugal. En ik kan er zo'n 23 - 25 dagen voor uittrekken. Dat is dan ongeveer 90 km per dag. Dus... 4 uur?

Nou, laten we er dan af en toe flink tabak van hebben (wat ik me echt goed kan voorstellen overigens :) ) - dan doen we een dagje even niks of laten onze bibs masseren door de lokale kneedster.

En hebben we er echt genoeg van, planten we ze ergens neer, gaan naar Nederland met bijvoorbeeld de trein, regelen een busje, rijden terug en nemen ze zo mee het land in.

Echt... soms ben ik echt wel flexibel hoor :). En wellicht over-optimistisch, dat is ook een afwijking :)

No drama

Verwijderd

Daarbij ga ik er vanuit dat je spreekt over het importeren van oude Vespa's waar al kilometers op zitten. Het is erg riskant om zeker met oudere bromfietsen (waar de onderhoudsgeschiedenis dus niet een vanzelfsprekend iets is) in één keer 2000km te rijden zonder dat je ze eerst een grote onderhoudsbeurt geeft (vervangen bougies, kleppen stellen, remmen afstellen en indien nodig remblokjes vervangen, nieuwe banden, nieuwe olie, controleer ook de bobine). De onderhoudsinterval van brommers (althans, bij de scooterzaak waar ik zit) is zo'n 2500km; dus ongeveer de afstand die je wilt gaan afleggen.

Verder leuk idee, dat zeker. Enne, 90 km per dag is in 2 uur te doen (45km/h constante snelheid, er vanuit gaande dat je het daadwerkelijk hebt over bromfietsen en niet over snorfietsen ;)). Ik mag toch hopen dat je niet via het fietspad naar Nederland wilt gaan rijden. :P

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

90 km in 2 uur red je echt NO WAY met een brommer :P
Overigens, 2500 km als onderhoudsinterval? Wat zijn dat voor een brommers :')

Mss heeft de TS hier trouwens wat aan (van mijn eigen forum geplukt)
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=6531
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=486

Vaak bu'j te bang!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:12

Bommes

Capo del formaggio

De TS heeft het over oude Vespa's dat zijn 2takten, daar valt niet veel kleppen aan te stellen.
Ik zou je wel erg goed inlezen in de valkuilen en aandachtspunten bij klassieke Vespa's.
Zijn leuke brommer/scooters maar zonder goede kennis zou ik niet zomaar een "opgeknapt" exemplaar kopen.
Gebrik als lees voer http://modernvespa.com/forum/

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
-tom-562 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:30:

Overigens, 2500 km als onderhoudsinterval? Wat zijn dat voor een brommers :')
Begin jaren '60 had je op een auto ook elke 2500 een smeerbeurt. In de loop van de tijd werd dat 5000, 10000, 15000 en recent 30000.

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:35
Ik heb 2 jaar geleden een klassieke auto gekocht in Zweden en daarmee terug gereden naar Nederland. Linkje naar mijn avontuur. Misschien is het met een auto een andere verhaal maar het is ongeveer een zelfde constructie.

Mijn geluk is dat ik van de verkoper op zijn kenteken en verzekering mocht terug rijden naar NL (vastgelegd in een contract). Vergeleken met jouw aankomend avontuur, ik doe er maar 2 dagen over, jullie misschien 2 weken. Dat is toch een stuk langer en ik weet niet of de verkoper dat goed vind....

Ik had ook wat technische probleempjes, maar ja, een auto van 40+ jaar oud dan weet je nooit wat er gebeurd onderweg. Houd daar rekening mee, want wat doe je als je het technisch probleem niet zelf op kan lossen? en je staat in de middle of nowhere...

Mijn tip is: koop ze in Portugal en laat ze vervoeren naar Nederland. Of rijd met een busje heen, koop de vespa('s), laadt ze in de bus en rij met de bus naar huis. Minder romantisch en avontuur maar lijkt mij het veiligste. Als je de Vespa('s) eenmaal hebt ingevoerd, verzekerd en onderhouden kan je altijd nog mooie ritten maken.

In ieder geval veel plezier met je avontuur :)

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:17:
Daarbij ga ik er vanuit dat je spreekt over het importeren van oude Vespa's waar al kilometers op zitten. Het is erg riskant om zeker met oudere bromfietsen (waar de onderhoudsgeschiedenis dus niet een vanzelfsprekend iets is) in één keer 2000km te rijden zonder dat je ze eerst een grote onderhoudsbeurt geeft (vervangen bougies, kleppen stellen, remmen afstellen en indien nodig remblokjes vervangen, nieuwe banden, nieuwe olie, controleer ook de bobine). De onderhoudsinterval van brommers (althans, bij de scooterzaak waar ik zit) is zo'n 2500km; dus ongeveer de afstand die je wilt gaan afleggen.

Verder leuk idee, dat zeker. Enne, 90 km per dag is in 2 uur te doen (45km/h constante snelheid, er vanuit gaande dat je het daadwerkelijk hebt over bromfietsen en niet over snorfietsen ;)). Ik mag toch hopen dat je niet via het fietspad naar Nederland wilt gaan rijden. :P
Op het moment van kopen komen ze dan juist uit de grootste onderhoudsbeurt van hun leven, dus daar ben ik niet zo bang voor :). Tja, 45 km per uur is leuk als gemiddelde, maar daar ga ik niet van uit. Je zal door dorpjes rijden, rotondes tegenkomen en een leuk (ietwat onthaast) gevoel willen overhouden. Dus ik hou het op 4 uur :) .
Bommes schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:52:
De TS heeft het over oude Vespa's dat zijn 2takten, daar valt niet veel kleppen aan te stellen.
Ik zou je wel erg goed inlezen in de valkuilen en aandachtspunten bij klassieke Vespa's.
Zijn leuke brommer/scooters maar zonder goede kennis zou ik niet zomaar een "opgeknapt" exemplaar kopen.
Gebrik als lees voer http://modernvespa.com/forum/
Ik denk me er bewust van te zijn wat de risico's zijn en ik wil ervoor zorgen dat voordat ik op avontuur ga, een paar keer bij Vespa reparateurs die ik ken, op bezoek ga en meeloop in de werkplaats. (En nee, ik ga me niet branden aan de uitspraak: "Hoe moeilijk kan dat nou zijn")
Petje72 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 07:56:
Ik heb 2 jaar geleden een klassieke auto gekocht in Zweden en daarmee terug gereden naar Nederland. Linkje naar mijn avontuur. Misschien is het met een auto een andere verhaal maar het is ongeveer een zelfde constructie.

Mijn geluk is dat ik van de verkoper op zijn kenteken en verzekering mocht terug rijden naar NL (vastgelegd in een contract). Vergeleken met jouw aankomend avontuur, ik doe er maar 2 dagen over, jullie misschien 2 weken. Dat is toch een stuk langer en ik weet niet of de verkoper dat goed vind....

Ik had ook wat technische probleempjes, maar ja, een auto van 40+ jaar oud dan weet je nooit wat er gebeurd onderweg. Houd daar rekening mee, want wat doe je als je het technisch probleem niet zelf op kan lossen? en je staat in de middle of nowhere...

Mijn tip is: koop ze in Portugal en laat ze vervoeren naar Nederland. Of rijd met een busje heen, koop de vespa('s), laadt ze in de bus en rij met de bus naar huis. Minder romantisch en avontuur maar lijkt mij het veiligste. Als je de Vespa('s) eenmaal hebt ingevoerd, verzekerd en onderhouden kan je altijd nog mooie ritten maken.

In ieder geval veel plezier met je avontuur :)
Goed verhaal! Leuk om te lezen en... het heeft ook nog meer nuttige info voor mij, namelijk de opties die je noemt: import- of exportkentekens aanvragen. Daar ga ik eens verder in neuzen :).

En ja - bedankt voor de tip, maar romantische ziel die ik ben - het lijkt mij ook een prachtig avontuur om mee te maken (ondanks het vloeken wat ik ongetwijfeld ga doen, bijvoorbeeld in de Pyreneeën). Maar ik neem hem wel ten harte - ik zou de constructie wel zo willen hebben dat ik ook een beroep kan doen op de ANWB bijvoorbeeld als ik er zelf niet meer uitkom.

No drama

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:35
En ja - bedankt voor de tip, maar romantische ziel die ik ben - het lijkt mij ook een prachtig avontuur om mee te maken (ondanks het vloeken wat ik ongetwijfeld ga doen, bijvoorbeeld in de Pyreneeën). Maar ik neem hem wel ten harte - ik zou de constructie wel zo willen hebben dat ik ook een beroep kan doen op de ANWB bijvoorbeeld als ik er zelf niet meer uitkom.
Cool dat je avontuur wil aangaan. _/-\o_ Als de Vespa nog op niet jouw naam staat en in NL is verzekerd en/of bekend is bij de ANWB, kan je ondersteuning van de ANWB in het buitenland vergeten of een hele dikke portemonee meenemen. En dan nog heb je veel kleine letters bij de ANWB. Ik ben al jaren tevreden klant bij ANWB maar de buitenland hulp heeft wat haken en ogen. Als je bv al 30+ km van een servicepunt af zit kan je zelf tot 30km lopen/duwen of bijbetalen voor het ophalen van je voertuig. Bij de buitenlandse garage moet je zowiezo alles zelf contant betalen. Alleen vervoer bij het niet kunnen repareren van het voertuig is enigszins goed geregeld (mist voertuig op je naam staat etc etc).

Wat je wel kan doen is een beetje zoeken op internet naar Vespa-clubs die op je route liggen. Wellicht kan je wat met hun afspreken, beetje kletsen, je vespa wat servicen. Lijkt me wel cool om in contact te komen met mede Vespa-fanaten op tocht-der-vespa-tochten :)

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 13:35

Geckoo

Good news, everyone!

en combineren?

regel een busje rij daarmee naar het puntje van (noord) portugal. Zet hem daar neer,
pak daarna het vliegtuig/trein naar plaats van bestemming.

rij de vespa dwars door portugal naar jouw bus terug en rij hem dan richting nederland...

pro's
lekker cruisen door protugal
makkelijke vervoer terug
iets comfortabler.
je kan onderweg je vespa's uitladen en ergens een paar dagen blijven en daar rond rijden.

con's
huur van bus,
minder geromantiseerd...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 16:40

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Kenteken vraag, makkelijkst om met de verkoper (of familie of vrienden die daar wonen?) te regelen dat hun de verzekering en naam van dat ding opzich nemen... alles netjes regelen met hun eenmaal in NL hun ze laten exporteren, export papieren naar het RDW en klaar.

Dat is de mooiste en simpelste oplossing denk ik, leuk avontuur heeft haken en ogen... maar iets doen wat niet veel gedaan is altijd leuk!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:06

Destruction

(ex-)Automonteur

Wat Geckoo zegt, is helemaal niet zo geck.. ;)

Ik zou inderdaad een busje huren, dat ding ergens droppen en met vliegtuig/taxi/whatever die vespa's gaan halen..Inderdaad terug touren naar die bus, en gooi ze er onderweg een keer lekker uit, ga wat rond crossen.. Of zorg voor een derde persoon die het een leuk plan vind, en laat hem (bij wijze van backup) in jullie buurt blijven met een bus.. Gaat een van de 2 (of de als je er 1 koopt :+) toch rare kuren geven onderweg, is-ie snel achterin de bus gezet, en kun je verder. Een reparatie in het buitenland moeten laten uitvoeren kan je reis zo weer met een paar dagen vertragen, en ik weet niet of je werkgever/school/whatever het leuk vind als je veel langer dan geplanned weg blijft ;)

Ik heb geen idee hoe het bij brommers zit met invoeren en uitvoerkentekens etc, maar je wil er niet onderweg achter komen dat je strafbaar bezig bent met allerlei gevolgen van dien. Het idee klinkt heel leuk (ik heb vroeger met m'n brommer ook diverse lange reizen gemaakt, niet zo lang though) maar dit was wel met een brommer die in NL geregistreerd was ;) Denk ook aan zaken als type goedkeuring.. Mocht bij de RDW blijken dat er geen typegoedkeuring bestaat, lopen de kosten op omdat je praat over een individuele keuring.. En dat dan x2..

Kort samen gevat:
+ Top plan
+ Zeker een avontuur
- Je bent erg lang onderweg
- Mogelijke risico's mbt in/uitvoering en het doorkruisen van diverse landen met tijdelijk/geen kenteken

Belangrijkste mbt de vespa en de reis op zichzelf, laat je goed informeren, infeite wil je zelfs het soort wegdek waar je mee te maken krijgt nog weten :+ Het is niet niks en zeker als je de brommers daadwerkelijk rijdend naar NL wil brengen kun je maar beter van A tot Z weten wat je moet en kunt verwachten..

De vespa's zomaar ergens achter laten ivm defecten/het rijden zat zijn, lijkt me ook niet erg verstandig.. Je gaat naar NL een busje regelen/lenen/huren, rijdt terug... blijken ze in tussentijd gestolen, en dan?

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 23-04-2013 01:50 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:12

Bommes

Capo del formaggio

Ff een vraag terug, kennen ze in Portugal ook al een kenteken registratie op bromfietsen zoals we dat hier hebben..??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Pagina: 1