Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
De laatste tijd ervaar ik wat problemen met ons draadloos internet. We hebben hier zowel draadloos als bedraad internet. Echter haal ik draadloos maar zo’n 15 mbps, waar ik bedraad 70 mbps haal. Ik zoek dus naar manieren om de draadloze performance te verbeteren.
We wonen in een studentenhuis (6 man), in een typische studentenbuurt. Er zijn dus veel draadloze netwerken in de buurt (met inssider tel ik er ca. 30)

Welke hardware is aanwezig?
  • Standaard ziggo cisco ding ( Cisco EPC3925)
  • D-link DIR 655
  • Sweex draadloze router
Tot nu toe heb ik dat ding van ziggo altijd als modem laten fungeren en de andere twee als draadloze routers (of accespoints).

Wat heb ik al geprobeerd?
1) Met de informatie van inssider 3 gewisseld van kanalen
2) Toen dit niet hielp alle kanalen maar eens één voor een geprobeerd
3) Naast de router(s) gaan staan met laptop en getest
4) De sweex en d-link beiden met hetzelfde ssid ingesteld , maar op andere kanalen
Dit hielp allemaal niet (de max. snelheid vind ik nog steeds te laag).

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit (performance)probleem oplossen? Is er een manier om de doorvoersnelheid te verhogen met de huidige hardware? Het ligt namelijk voor de hand om een router aan te schaffen van de nieuwste generatie (dual band), maar dat kost dan al gauw 120 euro, wat ik erg veel geld vind. Ik vraag me af of er goedkopere alternatieven zijn om de doorvoersnelheid toch te verbeteren.

[ Voor 3% gewijzigd door MuisM4t op 16-04-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:56
welke netwerkkaart zit er in de pc's waar je het mee probeert, dit kan namelijk ook problemen veroorzaken.
en wat is de doorvoersnelheid van de routers, kans is klein dat deze het tegenhoud maar de kans is wel aanwezig, gewoon ziggo vragen om een nieuwe router, kan je gratis krijgen als je het goed speelt :)

[ Voor 49% gewijzigd door Razenko op 16-04-2013 14:53 ]

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Typische wifi kuurtjes.

Wifi is gewoon onstabiel. Zeker als je in een straat woont met veel andere wifi gebruikers. Er zijn ook teveel onzekere factoren die voor verstoring kunnen zorgen.
Je kan zou de channel waarop de router/nic werken kunnen veranderen. Dat wil soms nog wel helpen. En kijken of er geen grote obstakels tussen je router en pc/laptop staan.

Maar als je echt een snel en stabiel netwerk wil zal je toch over moeten gaan op draad.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
De ziggo router zendt geen draadloos signaal uit (functioneert alleen als modem).

Ik heb het met verschillende laptops, mijne heeft een intel cwn 1030.

Ik heb alle kanalen al geprobeerd.

Obstakels zijn ook uitgesloten: ik haal dezelfde (lage) snelheid als ik naast de router sta.

[ Voor 15% gewijzigd door MuisM4t op 16-04-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je beide access points ook los van elkaar getest? Sweex is namelijk per definitie bagger. De kans bestaat dat de D-link het beter doet. Hoewel het waarschijnlijk gewoon te valt te wijten aan het feit dat er nogal veel netwerken in de lucht hangen en met elkaar storen. Draadje is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:56
heb je een b/g/n netwerkkaart? dit is namelijk ook van belang, ziggo deelt nu gratis modems uit met router functie, sinds ik de ubee binnen heb is mijn draadloze snelheid ook wat omhoog gegaan (van 25 naar 40 mb), dus misschien ook het proberen waard, maar draadloos heeft zoveel factoren waardoor het minder snel werkt.

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 12:20
Heb je 3 Acces points? Optie om een Access point te houden en een 2e op te zetten als Repeater?

Check op je Router/AP of de transmitter op 20/40MHz (Channel Bonding) staat, zet deze uit zodat hij alleen 20MHz gebruikt.
In theorie moet Channel bonding extra snelheid opleveren maar in de praktijk werkt het vaak averrechts.

Zorg ervoor dat de Router/AP vrij staat, niet geblokt door bv kasten, aqariums en drogende was (water is een giga killer voor WiFi)

B/G devices (Mobiletje!) remmen een N netwerk.

Encryptie kost touwens ook bandbreedte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Dank voor alle anwoorden, zitten een aantal nuttige tips tussen!
Zanac-ex schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:16:
Heb je 3 Acces points? Optie om een Access point te houden en een 2e op te zetten als Repeater?

Check op je Router/AP of de transmitter op 20/40MHz (Channel Bonding) staat, zet deze uit zodat hij alleen 20MHz gebruikt.
Ik zal channel bonding inderdaad uitzetten.

Ik heb de optie om meerdere acces points te gebruiken wel overwogen (kabels liggen overal door het huis dus dat zou vrij gemakkelijk gaan) maar aangezien ik dicht bij de router (als ik ernaast sta) al een lage snelheid haal heeft het geen zin om acces points in andere kamers op te zetten.
In theorie moet Channel bonding extra snelheid opleveren maar in de praktijk werkt het vaak averrechts.

Zorg ervoor dat de Router/AP vrij staat, niet geblokt door bv kasten, aqariums en drogende was (water is een giga killer voor WiFi)

B/G devices (Mobiletje!) remmen een N netwerk.

Encryptie kost touwens ook bandbreedte!
Dit wist ik nog niet, nuttige tips (al kan ik mijn huisgenoten natuurlijk niet verbieden met hun telefoons gebruik te maken van wifi).
Wilko schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:01:
Heb je beide access points ook los van elkaar getest? Sweex is namelijk per definitie bagger. De kans bestaat dat de D-link het beter doet. Hoewel het waarschijnlijk gewoon te valt te wijten aan het feit dat er nogal veel netwerken in de lucht hangen en met elkaar storen. Draadje is altijd beter.
Ik heb ze ook los van elkaar getest. Grappige is dat de D-link maar marginaal sneller is dan de Sweex (hij zal waarschijnlijk wel een stuk stabieler zijn).
Razenko schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:01:
heb je een b/g/n netwerkkaart? dit is namelijk ook van belang, ziggo deelt nu gratis modems uit met router functie, sinds ik de ubee binnen heb is mijn draadloze snelheid ook wat omhoog gegaan (van 25 naar 40 mb), dus misschien ook het proberen waard, maar draadloos heeft zoveel factoren waardoor het minder snel werkt.
De router die ik heb heeft deze functionaliteit ook.

Ik heb een b/g/n netwerkkaart.

[ Voor 32% gewijzigd door MuisM4t op 16-04-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MuisM4t schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:16:
kabels liggen overal door het huis
No-brainer dus: die kabels gebruiken. Voor op je telefoon/tablet is die 15 Mbps meestal wel voldoende dunkt me. Draadloos is nu eenmaal niet zaligmakend, zeker niet als er veel netwerken rondom aan het storen zijn.
Pagina: 1