Interne DNS opvragen met non-domain computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopspeen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik zit met een kleine uitdaging waar ik maar geen oplossing voor kan vinden.
En ik hoopte dat iemand hier mij in de juiste richting kon duwen.

De situatie:
Wij hebben een freesmachine, waar een eigen netwerk op zit 169.254.0.0.
Op dit netwerk zitten 2 computers en 1 router.
Op deze router zitten 2 IP adressen. 169.254.1.1 (machine netwerk) & 172.16.9.1 (Interne netwerk)
Hierdoor kunnen wij met een interne PC, CNC programmatuur oversturen naar de computer van de machine op basis van IP adres.
Nu willen wij op 1 van deze machine PC’s gebruik maken van een webapplicatie, die in de intranet gebouwd is.
Deze kan ik op geen manier bereiken vanuit het machine netwerk, aangezien deze niet de DNS structuur van AD kan ophalen.

Nu heb ik het al geprobeerd met routeringen van de servers naar de machine, en met DNS servers toe te voegen aan het machine netwerk, maar dit mag niet baten.
Hoe kan ik vanaf machine 169.254.1.2 de intranet pagina intranet.company.com bereiken?

Ik heb zitten denken over RRAS (Routing and Remote Acces Server), maar denk dat dit wat ver gaat, en het zou toch makkelijker moeten kunnen lijkt me?

Heeft er iemand sugegsties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-07 20:11

ResuCigam

BOFH

Ik zou beginnen met de reeks 169.254.x.x eens te veranderen, dit is een speciale reeks ipadressen die ook niet wordt doorgegeven door routers. Zie ook wiki over link-local adressen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopspeen
Deze reeks mogen wij helaas niet wijzigen van de fabrikant van de machines. Het zal echt in die reeks moeten blijven. Ik heb je link gelezen, bedankt hiervoor.

Dus als ik dit zo lees is het een kansloze zaak wat wij willen met deze configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-07 20:11

ResuCigam

BOFH

Yup, ik zou eens contact opnemen met de fabrikant en hun vragen het te wijzigen, dat is veruit de simpelste oplossing.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
fopspeen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:11:
Op deze router zitten 2 IP adressen. 169.254.1.1 (machine netwerk) & 172.16.9.1 (Interne netwerk)
Hierdoor kunnen wij met een interne PC, CNC programmatuur oversturen naar de computer van de machine op basis van IP adres.
Maar dan zou op dit moment bovenstaande ook niet werken. Maw, kan je de cnc machine pingen vanaf het interne netwerk?

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopspeen
Nee, Ik kan het machine netwerk 169.254.x.x niet pingen. Wel kan ik de router pingen op het interne adres. De PC die de uitwisseling doet, heeft ook 2 netwerk kaarten, 172.16.x.x en 169.254.x.x. En om die reden zal deze wel gepingt kunnen worden en bereikbaar zijn schat ik zo.

De 2e PC, die heeft maar 1 netwerk kaart, enkel 169.254.x.x, en die is niet bereikbaar vanuit intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Deze setup gaat zo niet werken. Lijkt me meer geboren vanuit een cnc fabrikant die wel verstand heeft van machines, maar niet van netwerken.
Als ze het apart willen houden lekker naar een andere iprange laten zetten die private maar wél routeerbaar is.
192.168 bv. op 10.xxx

daarna stel je je router in, die laat je de dns-en gebruiken van je interne lan.
Vervolgens stel je je clients in je aparte lan in dat ze je router als dns gebruiken. Klaar is kees.

[ Voor 12% gewijzigd door KillerAce_NL op 16-04-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopspeen
Oké! Bedankt voor de reacties en hulp.
Ik zal met de fabrikant bellen, en vragen of we de ranges kunnen aanpassen.
Pagina: 1