• paul2606
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-12-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een paar maanden geleden een htpc gebouwd. Toen der tijd had ik nog geen aparte cpu koeling gekocht omdat deze toen niet op voorraad was. Ik heb toen besloten om over een tijdje een upgrade te doen zodat ie wat stiller wordt, want de htpc staat namelijk op mijn slaapkamer.

Op dit moment is dit mijn setup met standaard casefans en standaar cpu koeling.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 90,40€ 90,40
1Asus F2-A85-M LE€ 64,-€ 64,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 109,90€ 109,90
1Silverstone Grandia GD06B€ 112,45€ 112,45
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 56,70€ 56,70
1be quiet! System Power S6 300W€ 28,90€ 28,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,35

Maar zoals ik al zei ik vind dat het systeem veel lawaai maakt als het systeem aanstaat terwijl ik aan het studeren ben. Daarom zou ik eigenlijk zowieso een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B willen bestellen als cpu koeler.
Maar nu kom ik bij de casefans waar eigenlijk mijn vraag ligt. Er zijn zo ontzettend veel verschillende, en ik ben er achter gekomen door een third-party site. Ben uit gekomen dat Scythe Slipstream(120mm) erg stille ventilatoren zijn. Maar bij mij scheppen al die verschillende serie nummers een hele hoop verwarring, en is het beste om te gaan voor ventilatoren met PWM functie of gewoon standaard 3pin met statisch toerental?
En weet iemand welke precies de stilste is want ik wil dit graag in een keer goed doen dat niet de hele case weer uit elkaar moet als het alsnog crappy ventilatoren zijn haha.
Als ik films kijk of tv series vind ik het niet erg als het systeem een beetje meer lawaai maak want dat hoor je dan toch niet, maar wel als het systeem op de achtergrond aan het downloaden is zou het wel zo fijn zijn dat ie muisstil is. Iemand een goed advies op dit gebied?
Alvast bedankt ;)

Verwijderd

Standaard worden altijd 3pins fans gebruikt. En deze heb je met vele verschillende toeren tallen van 800 / 3500RPM. Waar 800RPM nauwelijks lucht verplaatst en 3500RPM een wind turbine is. Dus standaard word er veel 15/1600RPM gebruikt wat hiervan een mooi gemiddelde is. Wat er nog meer in de verschillende nummers verstopt zit is bv hoe dik de fans zijn dit kan tussen de 1/3CM zijn of welke kleur ze hebben bv. Dus zoek een normale dunne 120MM, 3pins van 1600RPM en je zit goed!
De standaard ventilator op de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B lijkt volgens de specs al super stil dus ik zou deze eerst testen en kijken hoe het je bevalt voordat je hem gaat vervangen? 10dB is niet veel voor een CPU ventilator!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 13:33 ]

• paul2606
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-12-2023
Bedankt voor de reactie, dus jij zegt ga voor een 3pins met statisch toerental? en geen fancontrol opties softwarematisch?
De ventilator op de Scythe big shuriken was ik ook niet van plan om te vervangen hehe.

Verwijderd

Het liefst een dynamisch toeren tal natuurlijk. Al zet de fan controller er gewoon minder stroom op dus ga ik er vanuit dat elke ventilator dit wel kan. Als je ook casefans zoekt kunnen de slipstreams een prima uitkomst bieden en zo hou je alles uniform :)

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-01 10:02
Een beetje late reactie, maar ik zit met identiek hetzelfde probleem. Ik heb dezelfde kast, dezelfde CPU koeler en bijna dezelfde APU (ik heb een A8-5500 gekozen, zodat de CPU koeler-fan lekker traag gezet kan worden.)

Nu heb ik liefst PWM gestuurde fans. Het moederbord laat dat toe. De htpc staat in de woonkamer en als het echt niet nodig is heb ik ook liefst dat de fans niet te snel draaien.

Voor welke fans ga ik dan best? Ik was zelf aan Nexus Real Silent fans aan het denken, maar lees af en toe dat de betrouwbaarheid/levensduur beperkt is. Klopt dat? Enkele euro's extra voor betrouwbare producten zie ik wel zitten. Als die extra euro's niet nodig zijn hoeft dat natuurlijk niet. :+

Een beijkomend probleem is dat er maar 2 case-fan connectoren op het mobo zitten en er 3 fans in de kast zitten. Zou ik de fans aan de rechterkant (2 stuks) gewoon parallel kunnen aansluiten? (draadjes gewoon aan elkaar solderen) Of zijn de pcb tracks daar niet op voorzien? (dubbel stroomverbruik)