Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:15
Beste mede-Tweakers,

Ik zit de afgelopen paar maanden met een probleem waar ik maar niet uit kom:

Ik heb een PC met daarop aangesloten een externe geluidskaart (NI Audio4DJ). Deze heeft het jaren perfect gedaan, en dat doet hij nog steeds zolang hij wordt bestuurd door Asio4All drivers (deze zit ingebouwd in mijn softwareprogramma, ik produceer met FL Studio/Ableton).

Daar zit het probleem niet. Het probleem is dat ik zodra mijn geluidskaart wordt bestuurd door de "normale" WDM drivers vaak last heeft van stotteren, wegvallend geluid en kleine 'tikjes' in het geluid. Nu heb ik zo'n programmaatje (latency checker) een aantal uren laten monitoren en dat programma geeft aan dat het komt vanwege problemen met de (drivers van) moederbord.

Uiteraard heb ik vervolgend daarop via de site van Gigabit de nieuwste drivers gedownload en geïnstalleerd. Het probleem is echter nog steeds aanwezig, helaas.

Wat kan ik hier aan doen? Heb al met de fabrikant van de geluidskaart contact gehad maar daar ligt het niet aan. Misschien zie ik wat over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Michel

PS: mijn pc: i7 2600k processor, 8gb ram, gigabit moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe heb je die geluidskaart aangesloten? PCI, PCIe, USB, firewire?

Welke drivers van het moederbord zouden hiervoor verantwoordelijk moeten zijn, want ik neem aan dat je verder gewoon de drivers gebruikt van die geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Mijn geluidskaart is met een USB kabel aangesloten.

Nou, dat vraag ik me dus af. Welke drivers kunnen dit probleem veroorzaken? Het gekke is dus wanneer de kaart wordt aangestuurd door Asio4All er niks aan de hand is. Alleen Asio4All is niet te gebruiken als driver binnen Windows zelf, maar alleen binnen een bepaald programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Aan welke USBcontroller heb je 't ding dan hangen? Heb je daar de drivers al eens van geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Uh, ik had em al expres niet in een USB3 poort gezet, omdat al wel bekend was dat daar mogelijk problemen door zouden kunnen optreden. Maar de drivers voor USB heb ik gewoon van de site van Gigabit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Fuck zeg, zit ik nou onder mijn uber oude account te posten? :p lekkere gebruikersnaam haha!
Modbreak:Meerdere accounts op GoT aanhouden is niet toegestaan. Gelukkig heb je dat zelf al geconstateerd:

[NickChange] theprostitute -> michelhartognl

Sowieso zullen we een van de twee accounts onbruikbaar maken.

[ Voor 93% gewijzigd door dion_b op 16-04-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

theprostitute schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:17:
Uh, ik had em al expres niet in een USB3 poort gezet, omdat al wel bekend was dat daar mogelijk problemen door zouden kunnen optreden. Maar de drivers voor USB heb ik gewoon van de site van Gigabit gehaald?
Maar op welke USBcontroller heb je hem dan nu zitten? Bij voorkeur zou ik daar de drivers van pakken, en niet die van Gigabyte, omdat die mogelijk al wat ouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

En deze drivers: http://co.native-instrume...id=freeupdates#Audio_4_DJ heb je ook geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
TERW_DAN schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:35:
[...]

Maar op welke USBcontroller heb je hem dan nu zitten? Bij voorkeur zou ik daar de drivers van pakken, en niet die van Gigabyte, omdat die mogelijk al wat ouder zijn.
Uhm, heb er niet heel veel verstand van maar heb even gekeken bij apparaatbeheer, en dan zie ik dit:

- Intel Series/C200 series Chipset family USB Enhanced Host Controller
- Renesas USB 3.0 eXtensible Host controller

en nog een paar keer USB-hoofdhub, Generic USB Hub...

Uiteraard heb ik ook de nieuwste Native Instruments drivers geïnstalleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Over wat voor moederbord hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
TERW_DAN schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:43:
Over wat voor moederbord hebben we het?
De Gigabyte GA-P67A-UD3P-B3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke windows versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Zorg dat de BIOS up-to-date is en je de laatste Intel chipset driver geïnstalleerd hebt meer kan je niet doen.
Het is dus niet de kabel of de USB poort! Als er vanaf de fabriek geen andere driver voor is test hem op een ander systeem of Installeer Windows opnieuw, werkt niks vervang de geluidskaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 05:50
Kun je niet de NI asio driver gebruiken ipv. Asio4all? Dat lost heel wat op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dus je hebt de geïntegreerde USB2.0 poorten van de P67 chipset, en de Renesas USB3.0 chip. Heb je bij beide hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Indien windows 7, ga hier eens even mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 08:03

SLeddert

SLeddert

Waarom zou je de WDM drivers willen gebruiken ? Die hebben echt geen enkel voordeel.
Stel gewoon in Windows de ASIO drivers in als default driver voor je soundcard.

En wat hierboven al geopperd is: Neem de ASIO drivers van je soundcard manufacturer. Dat is bijna altijd beter dan de ASIO4ALL.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Thanks voor de reacties guys. Ik heb overigens Windows 8.

Het hele 'probleem' is juist dat ik niet in Windows zelf kan instellen dat mijn geluidskaart wordt aangestuurd door Asio drivers. Dat kan alleen in de software waarmee ik muziek produceer. Blijkbaar werkt Asio op die manier... Als ik Asio als 'default' windows driver kon uitkiezen dan was het klaar...

Heb alle tips gevolgd, ook van deze site: http://www.native-instrum...Tips+for+Audio+Processing

Alleen bios update heb ik volgens mij nog niet gedaan. Zal zsm ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar je kunt toch gewoon vanuit devicemanager een andere driver selecteren en de andere driver vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 05:50
Afbeeldingslocatie: http://www.tv0.nl/faq/images/afspeelapparaten1.jpg

In dit menu moet je kiezen voor de NI driver.

Edit: Als standaard Windows afspeel device instellen dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Bas. op 18-04-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Bas. schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:07:
[afbeelding]

In dit menu moet je kiezen voor de NI driver.

Edit: Als standaard Windows afspeel device instellen dus.
Dat is juist wat ik geselecteerd heb... Zie screen:

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/e7xoib.jpg

Het rare is ook dat het soms een tijdje wel goed gaat, maar soms ook na 5 minuten muziek afspelen al helemaal mis gaat... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 16:15
ik had/heb vergelijkbare issues met een m-audio fast track pro. het ging in mijn geval ook om stotterend geluid. via diverse fora werd ik gewezen op dit tooltje: dpc latency checer (http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml)

op een of andere manier veroorzaakt bijvoorbeeld netwerkverkeer een belasting waar de driver van mijn usb interface niet vrolijk van werd.

ik ben toen gaan zoeken naar oplossingen, nieuwe drivers etc, maar niets heeft het opgelost. on board audio werkt echter prima, dus dat gebruik nu voor regulier windows geluid. in reaper of andere tools echter geen issues gehad. inmiddels doe ik DAW op mijn mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Wat een drama. BIOS geupdate en alle nieuwe drivers nog maar weer eens geïnstalleerd, niets helpt. Die latency checker gaf ook aan dat er iets mis met mijn moederbord was maar hij kon niet aangeven wat precies :( weird hoor... On board is helaas geen optie voor mij omdat ik mijn speakers via mijn Audio4DJ kastje heb aangesloten (zijn actieve speakers).
Pagina: 1