Alternatief voor CrashPlan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-07 21:29

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Beste,

Al een tijdje maak ik gebruik van de backpsoftware van crashplan maar inmiddels kom ik er achter dat er toch wel wat haken en ogen aan zitten en ben ik dus opzoek naar een alternatief.

Eerst maar even in het kort wat crashplan precies is:

Je maakt een account en installeert de software op elke pc die je maar wil. Je kan vervolgens een pc "linken" zodat je backups naar die pc kan schrijven. Dit kan zowel windows, linux of noem maar op zijn. Ook is het mogelijk online gegevens op te slaan (dit is niet voor mij van belang).

Eigenlijk werkt de software perfect en hoeft dat niet anders wat mij betreft, maar: na de 30 dagen trial kwam ik er achter dat wanneer je "backup sets" wil maken dan moet je betalen (vanaf 3 dollar per maand per pc).

Een backup-set houd in dat map A, B, C naar PC 1 gaan en map C en D naar PC 2. Zonder deze sets is het alleen mogelijk om 1 set te maken, dus A,B,C en D naar PC 1 en PC 2. In mijn geval wil ik dit niet. Ik heb een home-server met flink veel storage waar alles heen moet én een raspberry pi in een DC waar alleen "belangrijke" dingen heen moeten.

Het gaat om zo'n 6 systemen dus ik vind het een beetje "duur" om iets van $30 per maand te betalen voor deze functionaliteit (nogmaals: ik heb geen interesse in "cloud storage").

Vandaar dus mijn vraag:
Weet iemand een alternatief wat je zelf kan hosten.

Eisen:
- Simpel (1x instellen, verder automatisch)
- Snel (dus incremental backups, liefst met soortvan versie bewaar systeem)
- Makkelijk restoren (liefst compleet met "file-browser")
- Windows én linux clients

note:
diverse programma's zoals CobainBackup e.d. wil ik niet, sowieso werken die alleen intern (ok, het kan via ftp of VPN) maar ook de manier van opslaan vind ik daar de meest grote onzin, voor elke backup krijg je een losse map dus als je iets wil restoren moet je telkens mappen over elkaar heen kopieren, zo ben je een uur bezig :p

TL:DR
Ik zoek een CrashPlan alternatief wat je zelf kan "hosten" en dus gratis (of 1x een klein bedrag) is, wie o wie weet wat voor me?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:21
duplicati ?

[ Voor 64% gewijzigd door Andre_J op 16-04-2013 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 13:03

weebl

YARR!

Bittorrent is bezig met een personal cloud applicatie: BT Sync.

http://labs.bittorrent.com/experiments/sync.html

Ik heb net een uitnodiging gekregen voor de alpha en moet zeggen dat het een interresante tool is.

[ Voor 33% gewijzigd door weebl op 16-04-2013 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Duplicati ziet er opzich goed uit maar ik denk dat dit toch niet helemaal is wat ik zoek. Het mooiste zou zijn, je zet een stuk software op je pc, logt in (of connect naar een 'server') vervolgens zie je een lijst met clients (lees: backup locaties) en een paar keer klikken en je bent klaar.

BT Sync ziet er opzich geinig uit, is nog niet echt veel over te vinden. Heb jij gewoon een invite gekregen via die site of zijn er "shortcuts"?

edit:

Ik zie nu dat BT Sync echt alleen sinc is, aangezien het backups betreft is dit juist minder gunstig wat mij betreft, stel de server zou een virus krijgen (oid) dan kan op deze manier naar ALLE andere systemen de geïnfecteerde // corrupte bestanden gestuurd worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Mattie112 op 16-04-2013 13:09 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 13:03

weebl

YARR!

Ik heb een invite gekregen, het zijn personalized download links, maar als je wil kan ik je de binaries wel mailen ofzo.

Het is inderdaad slecht synchronisatie, dus geen versie-beheer en echt backups zoals we het kennen. Echter voor gedistribueerde opslag van data zonder opslag of tussenkomst van derde partijen is het wel een uitkomst vind ik. Zeker als je twee of meer NAS-systemen op verschillende locaties hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook een invite gekregen :)

Ik denk niet dat het écht is wat ik zoek maar ik ga het even proberen, als er nog andere mensen zijn met goede ideeën dan hoor ik het graag!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:15
Ik zit dat Bittorrent Sync even te testen met mijn foto voorraad om die op 3 systemen gesynced te houden, maar moet zeggen dat het met een 195GB aan foto's niet echt snel gaat....belabberd traag eigenlijk. Ik denk dat ik toch maar bij een rsync oplossing blijf.

overigens gaan grote bestanden wel op wirespeed. Iets wat ze eigenlijk bij Bittorrent sync ook al melden: hoe groter hoe beter....

[ Voor 2% gewijzigd door idef1x op 03-05-2013 12:26 . Reden: met wat ik zat te testen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 09:06
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:30:
Je kunt ook denken aan een family pack voor Crashplan, kost je maar een tientje per maand, kun je 10 pc's mee backuppen. Enige oogje hieraan is dat het allemaal op 1 account gebeurt en dus iedereen die die computers gebruikt je data kan terugzetten op hun pc.

Ik gebruik het hier binnenshuis voor 4 computers al maanden naar volle tevredenheid :)
Jij hebt alleen de OP niet gelezen... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 03-05-2013 12:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zijn eigenlijk weinig tot geen backup programma's die gratis zijn en een vorm van versioning hebben die vergelijkbaar is met dat van CrashPlan. Het probleem is dat de meeste backup programma's inderdaad losse mappen gebruiken omdat dit nu eenmaal handiger is met duplicaten. Dan hoeven ze geen eigen backup formaat te bedenken waarin indexes bijgehouden worden van bestanden en hun locaties.

Je komt snel uit bij programma's zoals Oops Backup. Windows 8 heeft iets van File History wat ook goed schijnt te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 03-05-2013 12:59 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb Crashplan Family Plan. Hierbij kun je gebruik maken van Backup Sets. Je kunt ervoor kiezen om de cloud opslag links te laten liggen.

Het is $2 per maand voor één computer, of $9 per maand voor maximaal 10 computers. Dat is dus goedkoper dan de $30 per maand die je zelf noemde.

Ik geloof dat ik het voor $6 per maand heb ofzo, eerder kon je nog 4 jaar vooraf betalen en kreeg je dan meer korting :p

[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 03-05-2013 13:00 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Nu is het inderdaad $9/maand (iets van 7euro/maand?) voor 10 pcs als je het voor 4 jaar af sluit, meer als je het voor een kortere tijd hebt. Persoonlijk vind ik de cloud backup ook fijn, maar zelfs als je deze niet gebruikt, crashplan al kent en hebt draaien, is het eigenlijk geen slechte keus voor je gebruik.

Anders nog even naar ownCloud.org kijken, dat was mijn overweging voor ik naar crashplan ging. Persoonlijk vind ik Crashplan eigenlijk lekker no-nonsense en niet te duur en die paar euro verder gerommel niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

Crashplan heeft nu weer een actie (enkel deze maand) met 20% korting. Bij 4 jaar is dat 7 dollar per maand (ofwel 5,25 euro per maand) voor maximaal 10 systemen (servers inbegrepen) onbeperkte opslag. Dat is dan 52,5 euroCENT per maand per systeem... Daar kan ik het niet voor doen!

Heb hier dan ook de hele familie en al onze servers via Crashplan aan de backup. Geen omkijken naar, alles gaat automatisch en het fijne is ook dat alle systemen wordt ondersteund, te weten: Windows, Mac en Linux!

Als iemand een beter alternatief heeft (prijs meegerekend) hoor ik het graag :)
Ik heb er nog geen gevonden!
Pagina: 1