Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

stille voeding niet geluidloos

Pagina: 1
Acties:

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 16:47
Hallo,

Ik heb een maand geleden een Seasonic P-460 voeding gekocht, fanless. Extra duur, vond ik niet erg: hij was superstil. Maar sinds eergisteren maakt ie een geluid als van een TL buis (ik kan t niet anders omschrijven) wat van 2 meter afstand nog hoorbaar is (voorheen kon ik er met mijn oor naast nog niet eens iets van horen).

Is dit een normaal fenomeen, of is t de moeite waard om de voeding te retourneren?

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Verwijderd

flopdoc schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 08:08:
Hallo,

Ik heb een maand geleden een Seasonic P-460 voeding gekocht, fanless. Extra duur, vond ik niet erg: hij was superstil. Maar sinds eergisteren maakt ie een geluid als van een TL buis (ik kan t niet anders omschrijven) wat van 2 meter afstand nog hoorbaar is (voorheen kon ik er met mijn oor naast nog niet eens iets van horen).

Is dit een normaal fenomeen, of is t de moeite waard om de voeding te retourneren?
Da's niet normaal, en zeker de moeite waard om te retourneren. (je kan voor de zekerheid even controleren of er geen kabeltje is dat de fan raakt)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

@Intelligo
flopdoc schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 08:08:
Hallo,

Ik heb een maand geleden een Seasonic P-460 voeding gekocht, fanless...
En inderdaad gewoon terugsturen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• flopdoc
Dank voor de reacties, ik ga m maar terugsturen, er komt geen kabel tegen een fan aan: de voeding heeft geen fan. De CPU fan, die ik zeer zacht hoor zoemen, ja t is raar, aan dat geluid stoor ik me weer niet, komt nergens tegen aan, bovendien geeft een fan tegen een kabel aan meer een ratelend geluid (is t iets om speciaal voor geluidsovergevoelige tweakers een apart vocabulaire te ontwikkelen net zoals eskimo's ook heel veel woorden voren verschillende soorten sneeuw hebben?)/

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Weet je 100% zeker dat het de voeding is?
Met TL geluid bedoel je een soort getik wanneer je een TL-buis aanzet?

• flopdoc
Nou 100% zeker ben ik niet, wel 99%. Als ik de kast open maak dan klinkt het geluid het hardst als ik naast de voeding luister. Het handige van herrie van fans is dat je er makkelijker achter komt welke een bepaald geluid maakt: gewoon even tegenhouden. Maar een fanless voeding kan ik alleen maar uitschakelen- en dat doet de hele pc het niet meer.

Het enige bewegende onderdeel in de pc is de fan van de CPU. Ik heb er alleen 2 SSD's in zitten.

Het is geen getik, hoe kan ik t nu omschrijven.. hmm... het is een soort ruw "electrisch "gezoem (laten we zeggen niet "zzzzzzzzzzz" maar meer "kggggggggggggggggg"). Een TL buis maakt soms zo'n soort geluid als ie al aan is. Ik heb ook een LED lamp vervangen ivm een zelfde soort geluid.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

Alles loskoppelen en dit proberen: http://aphnetworks.com/lo...board_the_paperclip_trick
En eventueel stuk voor stuk fans/lampjes/etc aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• flopdoc
timovd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:34:
Alles loskoppelen en dit proberen: http://aphnetworks.com/lo...board_the_paperclip_trick
En eventueel stuk voor stuk fans/lampjes/etc aansluiten.
Aha dank voor de tip, hier had ik nog niet aan gedacht. Ik herinner me hierdoor nu ook weer dat ik jaren geleden een piepende voeding bij Ikbenstil.nl terug bracht, alwaar ze ter plekke de voeding los in een testopstelling testten (dus zonder een moederbord aangesloten). Dat zal wel op t zelfde principe zijn gebaseerd geweest (ik denk dat de paperclip als het ware ingebouwd zat in het blokje waar de stekker van de voeding in gestoken werd om te testen).

• Uncle Mel
  • Laatst online: 14-11 18:26
Het fenomeen klinkt als "coil wine". Je kan het googlen om een geluidsfragment op te zoeken.

Verwijderd

timovd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 08:17:
@Intelligo

[...]

En inderdaad gewoon terugsturen.
Stom, niet goed gelezen. Excuus!

Verwijderd

Ik gok dat er iets mis is met de transformator. Ik zou hem teruggestuurd hebben. Kan je vziw zelf niks aan doen, en gewoon een ander exemplaar regelen.

• Milan57
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-10 19:38
Coilwhine inderdaad, zeker niet schadelijk voor de PSU.
Bijna alle high end videokaarten hebben hier ook in meer of mindere maten last van.
Wanner het geluid je stoort ==> RMA ( niet alle fabrikanten geven hierop garantie)

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Milan57 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:46:
Coilwhine inderdaad, zeker niet schadelijk voor de PSU.
Wanner het geluid je stoort ==> RMA ( niet alle fabrikanten geven hierop garantie)
Of als het je echt stoort, geen RMA wil doen en je handig bent kun je wat nagellak op de "whinende" coil

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Voor het geval het relevant is: RMA bij Seasonic heb ik goede ervaringen mee. Ik had een voeding die onbetrouwbaar was: zo-heel-af-en-toe opstartproblemen en uitval. Azerty (waar die oorspronkelijk gekocht was) kon er niets aan ontdekken, heeft 'm teruggestuurd naar Seasonic en hij werd probleemloos gekrediteerd.

Toegegeven, er ging wel een week of vijf overheen, dus je zit een tijdje zonder.

• flopdoc
Ja dat is wel lang zonder een voeiding. Ik heb echter nog wel een reserve voeding liggen, die natuurlijk wel meer geluid maakt... maar ja. Ik heb m trouwens ook bij Azerty gekocht.

• flopdoc
eL_Jay schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:23:
[...]

Of als het je echt stoort, geen RMA wil doen en je handig bent kun je wat nagellak op de "whinende" coil
Ik ben vast wel handig genoeg om er nagellak op te doen, maar hij is pas een maand oud, dus ik wil t toch maar onder gaarantie laten nakijken.

Het stoort met wel echt. Zonet deed ik m aan, en geluid was weg.. ik blij. Maar na een paar minuten... helaas, toch weer hoorbaar. t Is echt geen hard geluid, maar ja, wel hoorbaar als ik achter bureau zit, en hij hoort gewoon onhoorbaar te zijn (op een afstand van meer dan 10 cm).

[ Voor 27% gewijzigd door flopdoc op 16-04-2013 23:33 ]

Pagina: 1