Oplader ontkoppelen wanneer accu MBP vol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bij mijn vorige Windows laptops maakte ik er de gewoonte van de accu te verwijderen wanneer ik de laptop lange tijd aan de netstroom had, of de lader te ontkoppelen wanneer de accu vol was.

Van Apple verwacht ik wel dat zij een vernuftig iets heeft bedacht om dit 'probleem' te omzeilen, maar Google en de zoekfunctie op Tweakers hielpen mij niet aan een antwoord.

Vraag: is het ook voor de Apple laptops in verband met de gezondheid van de accu beter de oplader te ontkoppelen wanneer de accu vol is?

3 in de rij, kassa erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Google -> Apple calibrate battery
Eerste hit
http://support.apple.com/kb/ht1490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Optimaal is inderdaad om niet de oplader constant eraan te hangen. Niet dat het gelijk desastreus is als je het wel doet.
Hier staat een hoop tips voor je:
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
http://forums.macrumors.c...hp?p=9875442&postcount=23

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik raad altijd het volgende aan voor zowel MacBooks als iPhones/iPads/etc:

1. Hoe minder je de accu gebruikt hoe langer hij mee gaat. (lees: leg hem aan de stroom)
2. Elke maand ongeveer je accu vanaf helemaal vol helemaal leeg trekken tot je device uit valt en dan weer helemaal opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
pposthoorn schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 00:41:

1. Hoe minder je de accu gebruikt hoe langer hij mee gaat. (lees: leg hem aan de stroom)
2. Elke maand ongeveer je accu vanaf helemaal vol helemaal leeg trekken tot je device uit valt en dan weer helemaal opladen.
^Dit.
De accupacks van Apple werken met cycles, pas na zo'n 1000 cycles ga je echt slijtage merken. De hitteproblemen of "overladen" van windows-laptops (Li-Ion) heb je bij Apple niet (Li-polymeer).

Gewoon aanhouden dat je hem zo veel mogelijk op stroom gebruikt tenzij je niet anders kan ;)
(En inderdaad die maandelijkse "drain" om hem zo gezond mogelijk te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterBas
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik zal de aanbevelingen van Apple ook eens doorlezen.

Mijn Macbook Pro uit 2011 geeft nu nog aan een capaciteit te hebben van 88 procent. Dit is volgens mij niet slecht. Om de elektronen in beweging te houden is het volgens mij zaak dat je oplaadt, de laptop gebruikt zonder lader en vervolgens weer oplaadt. Of is dit niet nodig indien je de accu eens in de paar weken volledig leeg laat lopen?

3 in de rij, kassa erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:36

Barbas

Gallego!

pposthoorn schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 00:41:

Handige tips! Zal dit ook eens gaan hanteren. Thx!

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Merethil schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:20:
[...]

^Dit.
De accupacks van Apple werken met cycles, pas na zo'n 1000 cycles ga je echt slijtage merken. De hitteproblemen of "overladen" van windows-laptops (Li-Ion) heb je bij Apple niet (Li-polymeer).

Gewoon aanhouden dat je hem zo veel mogelijk op stroom gebruikt tenzij je niet anders kan ;)
(En inderdaad die maandelijkse "drain" om hem zo gezond mogelijk te houden).
Het voordeel van Li-Po tov Li-ion is juist dat het eerste veel meer cycles kan hebben.
Dat heeft niets met hitteproblemen of overladen te maken. Dat doet geen enkele fatsoenlijke accu.

Het een LiPo accu zul je waarschijnlijk geen last krijgen van slijtage door cycles, voordat je macbook antiek is. Wat wel problemen kan geven is temperatuur en volledige lading.
Een LiPo accu raakt namelijk permanent capaciteit kwijt als hij volledig is opgeladen. En dat gaat heel hard als hij ook nog een warm wordt.

Wil je er zo lang mogelijk mee doen, zorg er dan voor dat je mac zo koel mogelijk blijft. Bijvoorbeeld door een goede standaard (met koeler). Het beste bij laptops is om de accu er uit te halen als je hem niet nodig hebt (dan blijft hij zeker weten koel), maar dat kan bij de meeste Apple producten niet.
Een 2e tip is om je accu zo min mogelijk 100% vol te laten zijn. Dit is in de praktijk alleen niet altijd handig. Hij laadt namelijk automatisch op als je netspanning hebt. Maar mocht je hem een tijdje niet gebruiken, haal hem dan een paar uur vantevoren van de lader af, zodat je accu ongeveer halfvol is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterBas
  • Niet online
RocketKoen, dank voor de duidelijke informatie.

Simpele vraag, maar waarschijnlijk lastig antwoord: zijn de opladers i.c.m. Max OS niet zo te ontwerpen dat het laden van de accu is uit te schakelen en dat de Macbook feitelijk op netstroom draait?

3 in de rij, kassa erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:49
MeesterBas schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:42:
Dank voor de reacties. Ik zal de aanbevelingen van Apple ook eens doorlezen.

Mijn Macbook Pro uit 2011 geeft nu nog aan een capaciteit te hebben van 88 procent. Dit is volgens mij niet slecht. Om de elektronen in beweging te houden is het volgens mij zaak dat je oplaadt, de laptop gebruikt zonder lader en vervolgens weer oplaadt. Of is dit niet nodig indien je de accu eens in de paar weken volledig leeg laat lopen?
Ik wil hierbij als kanttekening zeggen dat de capaciteit schommelt; de health van mijn 2012 was vorige week 88% en deze week weer 93% met een verschil van 3 cycles.

De MacBook Pro die ik 3 jaar lang heb gehad (en dus betere referentie biedt) verkocht ik met een Health van 90% en ik heb hiermee NOOIT actief aandacht besteed aan de accu, opladen wanneer ik wou en gebruiken wanneer ik wou, nooit bewust gedrained :). Toch een van de grote voordelen aan een MacBook vind ik zelf.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
MeesterBas schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:08:
RocketKoen, dank voor de duidelijke informatie.

Simpele vraag, maar waarschijnlijk lastig antwoord: zijn de opladers i.c.m. Max OS niet zo te ontwerpen dat het laden van de accu is uit te schakelen en dat de Macbook feitelijk op netstroom draait?
Misschien dat daar een app voor is. Maar de software die dit regelt zit in de firmware van de accu. Volgens mij kun je hier standaard niet bij.

Of je moet je mb openschroeven en een soldeerbout pakken :P Maar dan ben je je garantie weer kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik gebruik mijn MacBook zelf 90% van de tijd dichtgeklapt met een extern scherm eraan en dan moet de lader er wel in zitten anders doet hij het niet :9
Hij is nu 9 maanden oud met 82 cycles heeft hij health van 98% en ik heb hem al een tijd niet gekalibreerd.

Het zou inderdaad mooi zijn als Apple een speciale optie hiervoor maakt, dat je aan geeft de accu voorlopig niet te gebruiken en dat hij hem draint tot 50% en dan daarna gewoon op netstroom werkt.
Denk niet dat Apple dat gaat maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Laatst online: 17:49
pposthoorn schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:11:
Ik gebruik mijn MacBook zelf 90% van de tijd dichtgeklapt met een extern scherm eraan en dan moet de lader er wel in zitten anders doet hij het niet :9
Hij is nu 9 maanden oud met 82 cycles heeft hij health van 98% en ik heb hem al een tijd niet gekalibreerd.

Het zou inderdaad mooi zijn als Apple een speciale optie hiervoor maakt, dat je aan geeft de accu voorlopig niet te gebruiken en dat hij hem draint tot 50% en dan daarna gewoon op netstroom werkt.
Denk niet dat Apple dat gaat maken :P
Met het oog op gebruiksgemak gaat dat niet gebeuren inderdaad, wanneer je weggaat en je accu is ineens maar 50% worden de meeste mensen niet vrolijk van zelfs ondanks dat ze dit zelf hebben ingesteld. Ik denk dat de strategie om diverse delen van de accu 5% te laten drainen en dan weer opladen zoals nu gebeurd het beste is wat ze kunnen doen en er komt geen "denken" aan te pas. Zoals je zelf al zegt; jouw accu is nu zelfs nog 98%. Why change a winning formula :Y)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 10:00
Ik heb mijn MacBook Pro uit 2009 altijd aan de lader hangen. Alleen als hij meegaat en ik geen punt heb om de lader ergens in te stoppen óf hem maar even heel kort nodig heb gebruik ik hem niet, maar ik denk dat die van mij ongeveer 90% v/d tijd aan de lader hangt.

Na 3 jaar gebruik heb ik de volgende gegevens: 228 laadcycli en 89% gezondheid.

Saillant detail is dat ik hem 3 maanden niet gebruikt heb toen ik door Austarlië/NZ gereisd heb. Heb hem toen opgestuurd naar huis vanuit Perth en met ongeveer 70% accu in de verpakking gedaan. 3 maanden later zat hij nog op 68% :).

En dit is dus nog een 'vorige' generatie accu, waar Apple maar 300 cycli ondersteund ipv de 1000 uit de 2010 serie.

Kortom, gewoon gebruiken hoe het je uit komt. Als je continu aan het denken bent van hoe je met je accu om moet gaan leidt dat alleen maar af v/h doel waar je je MacBook echt voor gebruikt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterBas
  • Niet online
Jullie verhalen bieden perspectief :) Het is dus -met het oog op de maximale cycli- verstandiger om 'm vaker aan de lader te laten hangen, dan iedere keer op te laden en te gebruiken zonder netstroom, gezien het niet uit lijkt te maken of je de lader nu wel aan de Macbook hangt of niet.

Dank allen voor de reacties.

3 in de rij, kassa erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
RocketKoen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:01:
[...]

Het voordeel van Li-Po tov Li-ion is juist dat het eerste veel meer cycles kan hebben.
Dat heeft niets met hitteproblemen of overladen te maken. Dat doet geen enkele fatsoenlijke accu.

Het een LiPo accu zul je waarschijnlijk geen last krijgen van slijtage door cycles, voordat je macbook antiek is. Wat wel problemen kan geven is temperatuur en volledige lading.
Een LiPo accu raakt namelijk permanent capaciteit kwijt als hij volledig is opgeladen. En dat gaat heel hard als hij ook nog een warm wordt.

Wil je er zo lang mogelijk mee doen, zorg er dan voor dat je mac zo koel mogelijk blijft. Bijvoorbeeld door een goede standaard (met koeler). Het beste bij laptops is om de accu er uit te halen als je hem niet nodig hebt (dan blijft hij zeker weten koel), maar dat kan bij de meeste Apple producten niet.
Een 2e tip is om je accu zo min mogelijk 100% vol te laten zijn. Dit is in de praktijk alleen niet altijd handig. Hij laadt namelijk automatisch op als je netspanning hebt. Maar mocht je hem een tijdje niet gebruiken, haal hem dan een paar uur vantevoren van de lader af, zodat je accu ongeveer halfvol is.
Je zit precies verkeerd om te redeneren: Li-Ion is degene die last heeft van hitte en dus koel bewaard moet blijven: http://batteryuniversity....ium_ion_the_ideal_battery

Li-Poly heeft juist op een hogere temperatuur een snellere doorgave van energie en is dus beter "in z'n element" op hogere temp.
Hoe dan ook: Li-Poly heeft voornamelijk last van cycle-aging, zodra er meer dan zo'n 600 a 700 cycles zijn geweest merk je dat minder stroom wordt vastgehouden en uiteindelijk na zo'n 1000 cycles raken de cellen snel uitgeput.

Problemen met de Li-Ion batterijen hebben ervoor gezorgd dat Apple naar deze batterijen overstapten.

Apple zelf is er trouwens echt ongelooflijk duidelijk over, dus snap niet waarom hier zo'n discussie over is:

[ Voor 4% gewijzigd door Merethil op 17-04-2013 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:54

page404

Website says no

Ik heb mijn macbook pro 3 jaar lang voornamelijk aan de oplader gebruikt. Hij had bijna 250 cycles gehaald en de accu was nog rond de 90%. Dus in mijn geval heeft de accu in ieder geval geen schade ondervonden van het veel op de lader zetten. Vergelijkbaar met het verhaal van RobbieB.
Volgens mij schakelt Apple de toevoer naar de accu gewoon uit als hij vol is en en de laptop aan de lader zit. I.t.t die Dells en HP's waar de accu's na anderhalf jaar helemaal stuk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 17-04-2013 11:24 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De macbook laadt pas op als de batterij onder een bepaald percentage komt, dus stel jij plugt je macbook in het stopcontact terwijl de batterij voor bijv. 97% opgeladen is dan zal hij ook niet verder laden en zal de laptop draaien op de stroom uit de muur. Volgens de apple kb is de grens 93/95%. Het ontkoppelen wanneer de accu is opgeladen heeft dus vrij weinig zin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Macbook Pro (2012) ook bijna altijd aan de lader (i.c.m. extern scherm), alleen als ik hem echt nodig heb voor school dan neem ik hem mee (meestal laat ik de oplader dan ook gewoon thuis, met de lange accuduur van een Macbook toch niet nodig :)). Na 8 maanden heb ik 96 cycli gedraaid en nog 98%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
rockmanz schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:57:
De macbook laadt pas op als de batterij onder een bepaald percentage komt, dus stel jij plugt je macbook in het stopcontact terwijl de batterij voor bijv. 97% opgeladen is dan zal hij ook niet verder laden en zal de laptop draaien op de stroom uit de muur. Volgens de apple kb is de grens 93/95%. Het ontkoppelen wanneer de accu is opgeladen heeft dus vrij weinig zin :)
Klopt, dat zie ik ook af en toe gebeuren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 08-10 14:02
Fietsbel schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 00:28:
Optimaal is inderdaad om niet de oplader constant eraan te hangen. Niet dat het gelijk desastreus is als je het wel doet.
Hier staat een hoop tips voor je:
http://forums.macrumors.c...hp?p=9875442&postcount=23
Voor mijzelf isnhet meest optimale om me hier niet al te druk over te maken. Ik monitor mijn batterij eigenlijk niet, maar ondertussen is een enkele lading ruim voldoende om een werkdag mee door te komen.

Accu's zijn niet meer zo slecht als voorheen. Ervaring is dat accu's van Macbooks die vrijwel 40/u per week gebruikt worden door mensen die niks aan onderhoud doen zo'n 3 tot 4 jaar meegaan zonder echt grote problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door merauder op 18-04-2013 06:48 ]

Pagina: 1