Outdoor WiFi netwerk naar meerdere panden

Pagina: 1
Acties:

• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:16
Ik ben op het moment na aan het denken over een WiFi netwerk naar een 8-tal gebouwtjes. Het is niet mogelijk om kabels te leggen omdat de grond hiervoor niet geschikt is (rotsen). Dit is de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/b8tay3ty7/wifi.png
Zelf lijkt me het beste om tussen de gebouwen een 'long'-range verbinding op te zetten, en vervolgens per gebouw een indoor access point te plaatsen die dat gebouw van WiFi voorziet.

Gebouw A is van de eigenaar. Gebouw C, F, G en H zijn facility gebouwtjes zoals een schuur of een technisch huisje voor het zwembad. Tegen deze laatste gebouwen kunnen zonder al te veel problemen antennes worden gemonteerd.

Sommige panden worden verhuurd (B, D en E) en krijgen toegang tot een apart WiFi netwerk.

Tussen gebouw A en C ligt een dubbele UTP kabel.

De rode lijnen lijken me de meest logische plekken om de outdoor wifi verbinding te realiseren. Ik heb zelf al gekeken naar Microtik (bijv. de SXT 5HPnD), Ubiquity (bijv. de UniFi AP Outdoor), of EnGenius (bijv. de ENS500EXT).

Heeft er iemand ervaring met welk type antennes hiervoor geschikt zijn (richtantennes of 360deg.)? Het liefst van een betrouwbaar merk. Wat ik zelf zie is dat er best wel wat antennes te krijgen zijn die al gauw 20km ver kunnen, maar is dat niet wat overkill :+? Je zou natuurlijk wel het zendvermogen terug kunnen schroeven. Het lastige is dat er niet altijd een zendafstand wordt genoemd, maar alleen een bepaald TX/RX vermogen in dBm. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je aan de hand van dat getal kan bepalen of dat product voor deze situatie geschikt is.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Sowieso lijken me richtantennes het beste, het is toch de bedoeling om van gebouw naar gebouw te gaan?
Verder valt me het op dat de meesten van de Access Points waar je naar hebt gekeken 5GHz zijn, en geen richtantennes erbij hebben. Tevens heeft 2,4GHz een stuk meer bereik, en lijkt mij meer geschikt om tussen gebouwen te gebruiken dan 5GHz, maar dat is een keus die jezelf moet maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 16-04-2013 11:26 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Het is sowieso handig om iets van budget te weten. Er zijn vele oplossingen, variërend van enkele honderden euro's tot duizenden euro's.

Je hebt bijvoorbeeld
http://www.wlanshop.nl/pr...2.11n_901-7731p-eu02.html

Ze zijn wireless N (5Ghz) en hebben een garantie van 15KM bij vrij zicht. Dit is natuurlijk heel overkill, maar wel goed.

Dit is bijvoorbeeld een stuk budgetvriendelijker http://www.wlanshop.nl/pr...s-point-25dbi_pow-m5.html maar heeft wel nogsteeds een garantie tot 20KM bij vrij zicht

Mijn punt is dus: Ook de goedkopere apparatuur hebben dergelijk bereik. En jij hebt heel korte afstanden dus ik denk dat elke apparatuur voldoet. Maar dat hangt er heel erg vanaf wat de eisen aan de verbinding zijn.

Dus: Wat zijn de eisen aan de verbinding? en wat heb je aan budget?

[ Voor 16% gewijzigd door ShadowAS1 op 16-04-2013 11:41 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:49
Paar belangrijke puntjes,
Hoe is de LOS? Dat is een hele belangrijke.
Moeten de netwerken gescheiden zijn?
Ik had een omgeving liggen icm met EnGenius. Juist in de P2P verbinding had ik grote issues vorig jaar. Maar na een upgrade naar DD-WRT werkte die toen stabiel.
Momenteel heb ik weer een hoop gezeik met die EnGenius devices, dus gaan we ze vervangen. EnGenius komt er bij mij niet meer in.

Ik ga deze week een P2P verbinding maken met 2 SXT 5HPnD versies, over een +- 100-150Meter verbinding. Met deze zou je het dus al kunnen redden. De adviezen was dat dit geen issue mag zijn. us jouw afstanden moeten zeker werkten. Momenteel ben ik ook erg gecharmeerd van MikroTik, mede door hun tooling. Ik maak oa een via deze devices een MPL netwerk icm met een transparante bridge: Transparently Bridge two Networks using MPLS. Hiermee kan ik verschillende netwerken via VLAN's over de infrastructuur transporteren zonder issues. Of wel al het verkeer is gescheiden van elkaar. Dit is iets waar je wel even over na moet denken.

Met wat tussen stations van MikroTik kan je dit best mooi maken. Een Paar 5GHz versies voor P2P verbindingen, en ze hebben mooi 2.4GHz spul voor de tussen stations liggen. Kost niet echt veel, maar wel redelijk mooi spul.

Voor rond de €2200-2500 moet je dit met MikroTik wel kunnen maken.

Als je wat vragen hebt, DM me eventueel.

• hell4you
Zenix schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:45:
Tevens heeft 2,4GHz een stuk meer bereik, en lijkt mij meer geschikt om tussen gebouwen te gebruiken dan 5GHz.
Hmm, wellicht heb je hier wel een goed punt, als je kijkt dat FM frequenties ook in een lage band zitten.

Wellicht is het op deze afstanden nog haalbaar om een soort mesh netwerk op te zetten met verschillende nodes per gebouw. Vandaar dat ik richtantennes niet specifiek boven 360 graden antennes heb verkozen.
ShadowAS1 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:31:
Het is sowieso handig om iets van budget te weten. Er zijn vele oplossingen, variërend van enkele honderden euro's tot duizenden euro's.
Nou het budget is ondergeschikt aan de kwaliteit, maar ergens tussen de €100,- á €200,- per zender lijkt me een goed uitgangspunt.
ShadowAS1 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:31:
Wat zijn de eisen aan de verbinding?
Het belangrijkste is dat de verbinding in geen enkele weerstomstandigheid wegvalt. Het terrein ligt niet in de buurt en we zijn voor het grootste deel aangewezen op support op afstand, dus haperende verbindingen kunnen we ons niet veroorloven.
Rolfie schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:38:
Hoe is de LOS? Dat is een hele belangrijke.
Over de rode lijnen (in de afbeelding) is de Line-of-Sight goed, alleen de eigenaar wil natuurlijk zo min mogelijk van de apparatuur in het zicht hebben hangen. Daarbij kunnen we (indien nodig) op de erfgrens wel enigszins de hoogte in.
Moeten de netwerken gescheiden zijn?
Ik maak oa een via deze devices een MPL netwerk icm met een transparante bridge: Transparently Bridge two Networks using MPLS. Hiermee kan ik verschillende netwerken via VLAN's over de infrastructuur transporteren zonder issues. Of wel al het verkeer is gescheiden van elkaar. Dit is iets waar je wel even over na moet denken.
Op dit moment lijkt me het beste om een enkel fysiek netwerk aan te leggen en de nodige scheiding d.m.v. VLANs te realiseren. Dat betekent natuurlijk wel dat alle apparatuur dit moet ondersteunen.

Is het mogelijk om aan de hand van die MPLS bridges één fysiek netwerk te maken met meerdere outdoor tussenstations?
Ik ga deze week een P2P verbinding maken met 2 SXT 5HPnD versies, over een +- 100-150Meter verbinding. Met deze zou je het dus al kunnen redden. De adviezen was dat dit geen issue mag zijn. us jouw afstanden moeten zeker werkten. Momenteel ben ik ook erg gecharmeerd van MikroTik, mede door hun tooling.
Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken dat het netwerk dan in de wijde omgeving op te vangen is. Natuurlijk heb je een net zo sterke transmitter nodig om iets te kunnen, maar de vraag is in mijn situatie meer: Verbetert het de kwaliteit van het netwerk of werkt een zender met 360 graden bereik op deze afstanden net zo goed?
Met wat tussen stations van MikroTik kan je dit best mooi maken. Een Paar 5GHz versies voor P2P verbindingen, en ze hebben mooi 2.4GHz spul voor de tussen stations liggen. Kost niet echt veel, maar wel redelijk mooi spul.

Voor rond de €2200-2500 moet je dit met MikroTik wel kunnen maken.
Bedankt, dan zal ik me eens wat meer verdiepen in de oplossingen van MikroTik. :)

• Rolfie
hell4you schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:40:
Het belangrijkste is dat de verbinding in geen enkele weerstomstandigheid wegvalt. Het terrein ligt niet in de buurt en we zijn voor het grootste deel aangewezen op support op afstand, dus haperende verbindingen kunnen we ons niet veroorloven.
Wifi heeft helaas wat nadelen ivm met weer. 5HGz is hier nog gevoeliger voor. 2.4GHz loopt hier wat lekkerder mee. Maar 2.4GHz heeft als nadeel dat het vaak een druk bezette band is. Zeker in woonwijken. Ik heb zenders gezien die maar 2,5 meters van me afstond, en ik had gewoon ping loss.
100% stabiel gaat het dus nooit worden. Ga dan voor kabel, of glas. 1 stoor zender of een slechte LOS, en je WiFi signaal kan verdwijnen.
Nu schijnt MikroTik ook een eigen protocol te hebben voor de WireLess dat nog beter werkt dan het standaard wifi signaal. Ik heb geprobeerd het te testen, maar ik heb de tijd niet meer.
Op dit moment lijkt me het beste om een enkel fysiek netwerk aan te leggen en de nodige scheiding d.m.v. VLANs te realiseren. Dat betekent natuurlijk wel dat alle apparatuur dit moet ondersteunen.

Is het mogelijk om aan de hand van die MPLS bridges één fysiek netwerk te maken met meerdere outdoor tussenstations?
Dit was voor mij ook even uitzoeken, maar juist hierom heb ik hierop overgestapt. Ik had eerst een Bridge gemaakt, maar dit heeft weer behoorlijke nadelen. WDS kreeg ik niet stabiel op me EnGenius. Dus moest ik voor een alternatief gaan.

Eerst wou ik nog voor EoIP te gaan eventueel icm bridge of WDS, maar dit kost veel CPU power. En dat is niet echt aanwezig in de AccessPoints. Dus dat was een potentieel issue voor performance.

En deze MPLS had ik binnen een uur werkend thuis. Inclusief VLAN's tagging.
Ik heb nu een untagged VLAN in de infra structuur, en 2 Wireless netwerken, en een gedeeld wireless en wired netwerk. Via de MPLS wordt me management netwerk en een wireless netwerk getransporteerd.

Volledig gescheiden dus. Afhankelijk hoe je, je netwerk maakt. MirkoTik heeft wel een kleine ding waar je rekening mee moet houden, Ze broadcasten ook standaard op een aantal interfaces. Zorg er voor dat dit bv niet over het wireless protocol verzonden wordt. Dan heb je wel een security issue.
Manual:IP/Neighbor discovery Ik heb deze alleen op me Management Interfaces aan staan.

Je moet natuurlijk wel een goed netwerk design hebben voor de toegang van de network interfaces in de gebouwen. Daar valt of staat je security mee.
Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken dat het netwerk dan in de wijde omgeving op te vangen is. Natuurlijk heb je een net zo sterke transmitter nodig om iets te kunnen, maar de vraag is in mijn situatie meer: Verbetert het de kwaliteit van het netwerk of werkt een zender met 360 graden bereik op deze afstanden net zo goed?
Wireless stop inderdaad niet bij de deur. Dat is iets waar je over na moet denken. Maar ik gebruik een WPA2 Key, En in de MPLS work maakt ik ook een scheiding. Nu moet ik meteen zeggen ik ben geen MPLS netwerk beheerder. Maar wat ik van me collega's begreep. Is dit veilig.
Je kan ook nog de MAC adressen limiteren op de P2P verbinding.

Je zou kunnen kijken naar een OmniTek UPA-5HnD op een centraal gebouw en dan een aantal SXT 5HPnD plaatsen. Maar mijn eerste indruk zou zijn. Ik zou het niet doen.
je zou kunnen kijken of je vanaf A naar H zou kunnen gaan.
Bedankt, dan zal ik me eens wat meer verdiepen in de oplossingen van MikroTik. :)
Denk ook even eventueel aan een toegangs systeem. MikroTik heeft er ook een oplossing voor, welke standaard mee geleverd worden.

Remote toegang dan op basis van OpenVPN (wel limitaties) of een IPSEC tunnel.
Als "Core" gebruik ik momenteel een RB2011UAS-2HnD-IN. Deze bied de hotspot aan, en is mijn OpenVPN server.
De P2P verbindingen kosten ze ongeveer 100 euro (excl BTW) per stuk. Een interne accespoint kost tussen de 60-100 euro.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Een interessant idee is ook (kwam ik op CampZone 2012 tegen) is glasvezel over hoge(re) palen leiden. Boven de grond dus, alleen weet ik niet of dit als verstandig kan worden gezien.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Rolfie
ShadowAS1 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:39:
Een interessant idee is ook (kwam ik op CampZone 2012 tegen) is glasvezel over hoge(re) palen leiden. Boven de grond dus, alleen weet ik niet of dit als verstandig kan worden gezien.
Je je moet een goede stevige kabel er bij gebruiken, waar je je glas kabel aan vast kan monteren. Welke je ook weer goed vast moet zetten aan de muren. En indien de kabel van metaal is, moet je hem ook goed aarden.
Ik denk dat wifi sneller en een stuk gemakkelijker is.

• hell4you
Rolfie schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:22:
Wifi heeft helaas wat nadelen ivm met weer. 5HGz is hier nog gevoeliger voor. 2.4GHz loopt hier wat lekkerder mee. Maar 2.4GHz heeft als nadeel dat het vaak een druk bezette band is. Zeker in woonwijken.
Dit terrein ligt ergens achteraf en ik betwijfel zeer of er nu überhaupt een WiFi netwerk te vinden is. Zowel de 2.4Ghz als de 5Ghz band is dus vrij.

Hoe werkt dat met de links tussen de verschillende gebouwen? Ik neem aan dat die allemaal op een eigen frequentie draaien, zo ver mogelijk uit elkaar. Dus bijv. E-D: kanaal 1, D-F: kanaal 4, enzovoorts...
En deze MPLS had ik binnen een uur werkend thuis. Inclusief VLAN's tagging.
Ik heb nu een untagged VLAN in de infra structuur, en 2 Wireless netwerken, en een gedeeld wireless en wired netwerk. Via de MPLS wordt me management netwerk en een wireless netwerk getransporteerd
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het outdoor netwerk er uit gaat zien (ahv MPLS). Wordt het nu 1 groot netwerk met dezelfde settings, of heeft iedere link aparte instellingen (en dus aparte SSIDs). Is het bijv. mogelijk dat de ene long-range zender (bijv. D-F) ook E van internet voorziet, terwijl tegelijkertijd D-E ook functioneert?
Denk ook even eventueel aan een toegangs systeem. MikroTik heeft er ook een oplossing voor, welke standaard mee geleverd worden.

Remote toegang dan op basis van OpenVPN (wel limitaties) of een IPSEC tunnel.
Als "Core" gebruik ik momenteel een RB2011UAS-2HnD-IN. Deze bied de hotspot aan, en is mijn OpenVPN server.
De P2P verbindingen kosten ze ongeveer 100 euro (excl BTW) per stuk. Een interne accespoint kost tussen de 60-100 euro.
Het probleem is dat het internet wordt voorzien dmv een satelietverbinding. De WAN poort van het modem heeft een intern ipadres in het netwerk van de satelietprovider en het is dus niet mogelijk op port forwarding te doen. Waar ik zelf aan dacht is een VPN verbinding naar buiten toe waarmee we andersom in kunnen loggen op de verschillende managementtools.
Rolfie schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:12:
Je je moet een goede stevige kabel er bij gebruiken, waar je je glas kabel aan vast kan monteren. Welke je ook weer goed vast moet zetten aan de muren. En indien de kabel van metaal is, moet je hem ook goed aarden.
Ik denk dat wifi sneller en een stuk gemakkelijker is.
Dat niet alleen, de eigenaar wil zo min mogelijk apparatuur / kabels zichtbaar hebben. Met een kabel boven de grond gaat hij niet akkoord.

• Rolfie
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het outdoor netwerk er uit gaat zien (ahv MPLS). Wordt het nu 1 groot netwerk met dezelfde settings, of heeft iedere link aparte instellingen (en dus aparte SSIDs). Is het bijv. mogelijk dat de ene long-range zender (bijv. D-F) ook E van internet voorziet, terwijl tegelijkertijd D-E ook functioneert?
je zal hier even zelf wat moeten testen. Je zou het volgens mij op 2 manieren kunnen doen.
iedere P2P verbinding zal een eigen SSID moeten hebben, en het liefst natuurlijk ook een apart kanaal.
Je zou dan een MPLS tussen iedere accesspoint kunnen maken. Maar dat betekend een hoop extra configuratie. Maar het werkt wel.
Aan andere mogelijkheid is, tussen de eindpoints een MPLS te bouwen. Dit bekent maar 1 configuratie per WiFi punt bij de verhuurde locatie. Ik kan kijken of ik iets kan tekenen in jouw plaatje. Maar dit gaat pas aan het einde van het weekend worden,

Mijn P2P verbinding werkte zonder issues gisteren. Was was zo klaar met dit deelte.
Pagina: 1