Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 14:56
In het kort :P :
Sinds een maand heb ik helaas ruzie met een opdrachtgever/partysite. Voor hun ging ik vaak gratis verschillende evenementen af om te gaan fotograferen waardoor zij reclame konden maken. Echter had ik nu hun laatste evenement weer toegezegd om te gaan fotograferen en een paar dagen later moest ik dat annuleren vanwege dat ik een betaalde boeking had. Zij waren hier boos om en vonden het niet kunnen...en dat begreep ik ook.
Na naderhand een mail gestuurd te hebben dat ik in principe besloten heb om mijn eigen pad te gaan bewandelen. Maar wel de afgesproken drie evenementen nog te gaan coveren voor hun.
Maar deze cancelden zij direct voor mij en lieten mij dus vallen, vanwege dat ik hun liet vallen voor dat ene evenement. Nu ben ik hier dus enorm kwaad om omdat ik veel voor hun (gratis) heb gedaan, ze hebben zelfs promotie materiaal van mijn foto's gemaakt...daarbij staat er sinds januari nog een rekening over. Van dat laatste maak ik sowieso werk.

Hoe zouden jullie dit aanpakken als iemand je direct laat vallen? Eisen dat mijn foto's van de site afgaan incl. alle promotiemateriaal? Want hierbij wil ik het niet laten zitten.

De betreffende evenementen hebben trouwens (toevallig) veel waarde voor mijn portfolio. :)

[ Voor 3% gewijzigd door pvink op 15-03-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:23
Als je voorheen overeen bent gekomen om gratis jouw diensten te leveren dan vind ik het vreemd om achteraf ineens dingen te gaan eisen. Hoe is die overeenkomst toendertijd gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
De overeenkomst was dat ik voor evenementen ging fotograferen vanuit de organisatie. Dit ging allemaal goed..maar heb nooit echt gezegd dat hun mijn foto's rechtenvrij mogen gebruiken. Dat was dus ook geen probleem van mij uit.
Nu wil ik niet echt deze kant uit..maar als hun op een hele botte manier mij laten vallen. Dan ben ik ook niet de makkelijkste.
En door hun manier van doen vind ik dat ze het niet verdienen om vanuit mijn werk te 'profiteren'. Want ik heb nu dus ook niks meer aan hun.
Hun kennende zijn ze wel slinks om gewoon mijn materiaal blijven te gebruiken en uit te buiten.

Het is niet echt een fotografie kwestie. :P

[ Voor 17% gewijzigd door pvink op 15-03-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:44
pvink schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 14:23:
De overeenkomst was dat ik voor evenementen ging fotograferen vanuit de organisatie. Dit ging allemaal goed..maar heb nooit echt gezegd dat hun mijn foto's rechtenvrij mogen gebruiken. Dat was dus ook geen probleem van mij uit.
Nu wil ik niet echt deze kant uit..maar als hun op een hele botte manier mij laten vallen. Dan ben ik ook niet de makkelijkste.
En door hun manier van doen vind ik dat ze het niet verdienen om vanuit mijn werk te 'profiteren'. Want ik heb nu dus ook niks meer aan hun.
Hun kennende zijn ze wel slinks om gewoon mijn materiaal blijven te gebruiken en uit te buiten.

Het is niet echt een fotografie kwestie. :P
tja jammer jij hebt gratis foto's gemaakt en dan ben je helaas de pisang.

regel dat ze je betaling betalen en ik zou ze daarna gewoon lekker achter je laten.
met alle partyfotografen is het zo dat zodra ze weggingen dat hun materiaal nog _jaren_ is gebruikt in promo materiaal en zolang jij geen contract hebt met ze dat hun dat niet mogen (en zij wel ergens van jaren terug dat de foto's van hun zijn) gaat het je niet lukken...

je weet zeker dat je nergens op de site zelf of met hun een overeenkomst bent aangegaan dat ze jou foto's mogen gebruiken ?

* AjDuLion weet nml dat dat opt dit moment op alle pfg site's zo is ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
AjDuLion schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 14:46:
[...]

tja jammer jij hebt gratis foto's gemaakt en dan ben je helaas de pisang.

regel dat ze je betaling betalen en ik zou ze daarna gewoon lekker achter je laten.
met alle partyfotografen is het zo dat zodra ze weggingen dat hun materiaal nog _jaren_ is gebruikt in promo materiaal en zolang jij geen contract hebt met ze dat hun dat niet mogen (en zij wel ergens van jaren terug dat de foto's van hun zijn) gaat het je niet lukken...

je weet zeker dat je nergens op de site zelf of met hun een overeenkomst bent aangegaan dat ze jou foto's mogen gebruiken ?

* AjDuLion weet nml dat dat opt dit moment op alle pfg site's zo is ;)
Ik heb niks ondertekend en mondeling is er nooit over gesproken wat betreft de rechten. Opzicht laat ik het denk ik wel achter mij. Ik denk dat ik alleen iets ga doen als men mijn materiaal lange tijd blijft gebruiken.

*Dan ken je gelukkig niet elke partysite >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
-verhaal van hier tot tokio is..onderschept :D -

[ Voor 98% gewijzigd door pvink op 19-04-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tragisch verhaal. Ik zou zeker werk maken van he feit dat ze jouw werk, wat verkocht is aan overige, zomaar gebruiken. Ook kan dit je door derde kwalijk genomen worden etc. en kan dat weer nare consequenties hebben voor jou. Dus hier sta je in je recht. De vergoeding van de door jouw geschoten party’s voor hun moet op papier staan anders heb je geen poot om op te staan. Verder lijkt het mij dat beide partijen zelf bepalen of ze het werk uitvoeren sinds dit op vrijwillige basis is? En geld uitlenen aan persoon X staat hier natuurlijk los van dit mag je met hem / haar uitzoeken! Het is natuurlijk kinderachtig en on professioneel om je afspraak niet na te komen. Maar als je al zoveel werk voor iemand gedaan hebt verwacht je wel dat je ook vergoed word voor het al geleverde werk? Zoals je het verteld lijkt het een beun de haas bedrijfje wat lekker doet wat hij wil en je zo wil naaien :) Tijd voor wat nieuws dus, met meer kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Misschien goed om eens een rekensom te maken over hoeveel (weinig) geld je nu eigenlijk misloopt en welke schade je reputatie kan oplopen door dit soort geneuzel. Mijn idee is, om ze lekker in hun sop te laten gaarkoken en te zorgen dat je een volgende keer de zaken in contractvorm wel goed hebt geregeld.
Ik heb wel makkelijk kletsen, want ik fotografeer puur voor de lol en ik weiger absoluut iedere betaalde opdracht, om het leuk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 20:07
Mijn tip. Steek je energie in andere dingen. Dit gaat om relatief weinig geld en volgens mij kan je met al deze tijd veel betere dingen doen. Ongeacht wie er precies gelijk heeft wat betreft het geld, dit lijkt heel erg op een ruzie die je bij de rijdende rechter voorbij ziet komen. Lullige dingen die uitgroeien tot iets heel groots, gewoon zonde van al je moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Racemol schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 00:15:
Mijn tip. Steek je energie in andere dingen. Dit gaat om relatief weinig geld en volgens mij kan je met al deze tijd veel betere dingen doen. Ongeacht wie er precies gelijk heeft wat betreft het geld, dit lijkt heel erg op een ruzie die je bij de rijdende rechter voorbij ziet komen. Lullige dingen die uitgroeien tot iets heel groots, gewoon zonde van al je moeite.
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Haal er je les uit, nu heb je in iedergeval geleerd dat je het volgende keer anders moet aanpakken. En als je bent overeengekomen gratis werk te leveren kun je moeilijk achteraf daar andere voorwaarden aan binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
Ik denk inderdaad dat ik het erbij laat qua geld. Ben weer wat afgekoeld, haha.
Echter wil ik wel eisen dat ze al mijn beeld materiaal van de site halen. Ze hebben mijn naam van al mijn geschoten reportages van hun site gehaald en onder hun eigen naam gepubliceerd.
Een ruzie kan gebeuren..maar los het dan gezamenlijk op en houd stand. Nu krijgen zij er trouwens wel meer geld uit dan dat ik hun verschuldigd ben.

@Toff, hun lopen meer schade gok ik. Aangezien grotere 'namen' in de wereld al slechte ervaringen hebben ondervonden bij hun. In mijn ogen begaan zij de grootste fout.

[ Voor 16% gewijzigd door pvink op 16-04-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
pvink schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:56:
@Toff, hun lopen meer schade gok ik. Aangezien grotere 'namen' in de wereld al slechte ervaringen hebben ondervonden bij hun. In mijn ogen begaan zij de grootste fout.
Je doet me denken aan die schorpioen ;)
Er zal toch altijds iets blijven hangen, van waar er twee kijven, hebben er twee schuld. Verlaag je niet tot hun niveau, want straks sta jij bekend als "die geldwolf", ook al gaat het je niet om het geld. Sta er boven en je groeit ervan, is mijn welgemeende advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Zie het als leergeld en laat het voor wat het is, ook de foto's.
Steek je geld en energie in een volgend project en pak het voortaan anders aan.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:35
Heb je rechtsbijstand? Waarom schakel je hun dan niet in? Ik zeg niet dat je juridisch gezien volledig in je recht staat gezien er niets zwart op wit staat (waarom heb je dat uberhaupt niet gedaan?). Je hebt echter wel nog altijd copyright op jouw foto's en deze mogen niet zonder toestemming gebruikt worden. Als je het dus hard zou willen spelen kun je eisen dat ze al jouw foto's van de website verwijderen en dat promo-materiaal vernietigd moet worden gezien jij geen toestemming hebt gegeven (in ieder geval niet zwart op wit). Maar hou er rekening mee dat de uitspraak van de rechter ook kan tegenvallen: je moet schikken met persoon X. Dit laatste komt vaak voor bij mondelinge afspraken, zoals deze.

Wat kan je dus het best doen? Juist, het laten liggen en je verlies nemen. Schaf je sowieso een rechtsbijstand aan, dat kost maar een paar euro en in de huidige wereld is dat zeker geen weggegooid geld.

Betreft die club, als je op de website kijkt dan zie je dat ze langzaam aan het doodbloeden zijn.

Succes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
-

[ Voor 119% gewijzigd door pvink op 19-04-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 20-09 14:44
pvink schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:58:
Bedankt voor de reacties. Ik wou het er inderdaad bij laten...totdat ze hun voorwaarden verandert hebben. Ze hebben ze volgende regel bijgevoegd:

9.
Bij aanlevering van eigen gemaakte foto’s, beelden en/of geluidsfragmenten, door leden (al dan niet in opdracht van x) doet de rechthebbende eigenaar afstand van zijn of haar auteurs- en/of eigendomsrecht, welke van toepassing zijn op het aangeleverd beeld- en/of geluidsmateriaal, tenzij anders overeengekomen.

Dit gaat in mijn ogen nu veels te ver. Zelf was ik inderdaad ook niet de liefste en kon het een en ander beter verwoorden. Maar dit zie ik nu als het stelen van mijn foto's.
Ik had namelijk al gevraagd dat ze mijn reportages van de site af wilden halen. Omdat ik niet meer met hun gelinked wil worden.
gelukkig kan en mag dit niet in nederland en zal de rechten altijd bij de fotograaf blijven ;)

laat ze maar de raws ophoesten als het voorkomt. die hebben ze niet jij wel ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Modbreak:Aangezien het probleem is opgelost, gaat dit topic op slot

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.