Palen met lichtslang aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Mede-auteur:
  • bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57

bobo1on1

Ik zit bij het LOC team van Ohm2013.

Een van de dingen die overal over het terrein gaan komen zijn palen met lichtslang erin als 'lantaarnpalen'.

Het idee is dat deze bediend/gedimd kunnen worden.
Dus elke paal met lichtslang krijgt een dimmer.

Omdat het nogal veel bedrading zou zijn om naar elke paal DMX of andere bedrade communicatietechniek te leggen moet er een vorm van communicatie naar die palen over de powerkabels. Draadloos is geen optie.

Eisen zijn kort gezegd:
  • Lange afstand (~500m, met elke 25m een paal met lamp, komen alleen deze verlichtingspalen aan)
  • Goedkoop
  • Veilig, bij kortsluiting moet wel de aardlek eruit en aarde moet geaard zijn.
  • Niet gaan storen bij andere spullen.
  • Kabels worden gehuurde standaard netsnoeren, dus 3 draads welke omgepoold kan worden.
PLC modules zijn er wel, maar die zijn een 20 euro/stuk, gezien de verlichting maar een paar euro per paal is dat nogal veel.

Opties die er momenteel liggen.
Gelijkgerichte en afgevlakte AC bij de zender.
Die gaat een h-brug in waardoor er een soort RS485 onstaat met 320VDC waar ook de lampen aan hangen.
Voordelen:
  • Simpel
  • Goedkoop, ontvanger is alleen wat weerstanden en een brugcel.
Nadelen:
  • Flinke h-brug nodig op de zender
  • Wordt dit geen massive zender op de gebruikte baudrate?
    Denk dat het wel meevalt omdat het omgepoolt wordt en niet geschakelt maar misschien mis ik wat.
Hoogfrequent over de 50Hz AC heen
Dit is hoe 'echte' PLC werkt, maar heeft vrij uitgebreide filtering nodig om betrouwbaar te werken.
Voorbeeld van zoiets is deze chip:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA5051A.pdf
Maar de chip alleen al is 3,10/stuk, wat het best prijzig maakt om daar de lampen mee aan te sturen.
Daarnaast is het vaak sterk afgeraden om met dergelijke systemen op verlengsnoeren te zitten en gaan ze snel haperen met dimmer en andere netstoringen terwijl het hele systeem hier uit verlengsnoeren met dimmers bestaat,

Denk zelf dat DC de beste optie is, maar misschien zijn hier mensen met andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je geen smps gebruiken en daarvoor je signalen filteren?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Het gaat niet om de voeding zelf, maar om de manier om data van basis naar elke individuele dimmer te krijgen.
Voeding is totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En zo van die powerline adapters kun je daar niets mee doen, al zijn het de goedkoopste dat je vind.

Edit1:
Ik kwam deze ds tegen en na wat opzoeking was het dit: http://www.linksprite.com...product.php?lang=en&id=62 nu vindt ik het volgende wel handiger http://www.linksprite.com...product.php?lang=en&id=70 maar is volgens mij hetzelfde mmoederbord maar gewoon een DMX aanhangsel.

[ Voor 56% gewijzigd door Damic op 15-04-2013 23:01 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Die linksprite delen had ik een webshop voor gevonden en de prijzen zijn veel te hoog hiervoor:
http://www.cutedigi.com/p...tion-module-plc-uart.html $99

http://www.cutedigi.com/p...communication-module.html $95

Zelfde website had ik die van $25 vandaan, maar zelfs als de prijs door de helft kan is die nog te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Had iets gevonden met een LM1893 (LM2893) maar daar vind ik geen prijs van niet moeilijk het is absolete |:(

Edit: http://www.ti.com/solution/power_line_communication_modem (interactief PLC module)

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 15-04-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Is het niet veel goedkoper om een paar honderd meter UTP van marktplaats te halen en daar 1 aderpaar uit te trekken en die in de lucht tussen de palen te spannen en aan te sturen met RS485? Zelfs als je nieuw koopt is de meest goedkopere UTP 35-40 euro per 300 meter, daar zitten 4 paren in die samen 1200 meter maken, lijkt mij lang genoeg.

Eventueel aansturen op 1200 BAUD en klaar.

Kans dat de bliksem in slaat lijkt mij vrij klein en dan is toch alles stuk.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Nu online
UTP lijkt mij hiervoor inderdaad een goede oplossing. Maar ik zou er geen aderpaar uittrekken en al helemaal niet ophangen, dat gaat knappen.

Waarom niet 'gewoon' een UTP in de grond leggen? Als je de kabel een schephoogte diep legt, zit je diep genoeg. Je kunt dan een schep in de grond steken, een kant opdrukken, kabel erin en grond weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ongeacht wat voor kabel je legt is het altijd meer werk dan geen kabel leggen.

De bedienbare dimmers moeten toch gemaakt worden, als dat met een beetje meer werk zo kan dat er niet nog een extra draad bij hoeft scheelt dat weer een hoop werk.

Daarnaast als je (gestripte) cat5 legt kan je niet meer direct aan het stroomnet werken en moet alle communicatie netgescheiden gaan worden wat relatief duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 09-07 15:06
Neem aan dat er sowieso kabels gelegd worden voor de voeding, dan kun je er gewoon een UTP naast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:16
Het is neem ik aan de bedoeling dat alle lampen individueel te dimmen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Waarom is het geen optie om draadloos te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk om dat draadloos gewoon nooit even betrouwbaar is als met draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ja, maar de kabels voor de voeding worden kant-en-klaar gehuurde 25M verlengsnoeren.

Voor de datakabels zouden ze dan op maat gemaakt moeten worden en stekkers eraan etc.
Dan zit je nog met dat het waterdicht moet.

Totaal gaat het om ongeveer 100 van die kastjes die er komen, in strengen van ~500m, elke 25m een dimmer.
Dus ff kabels op maat maken is heel wat meer werk dan een verlengsnoer uitrollen en klaar.

Daarnaast geloof ik niet dat het maken van een PLC-ish bediende dimmer complexer of duurder is dan naar elke dimmer een datakabel leggen en deze netgescheiden aan te sluiten.
Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een PLC-bediende dimmer, volgens mij moet dat best goedkoop te doen zijn.

@-Paul-
Jup

@Megamind
Draadloos is geen optie omdat er heel erg veel andere projecten met draadloos zijn (wifi, dect, portfoons, bestuurbare heli's, enzovoorts), en het geen optie is dat het systeem daardoor gestoord wordt of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Dat is onzin natuurlijk, niets meer dan kosten baten. Je kan vrij goedkoop zelf lange afstandsdimmers maken met de bekende nRF24L01+. Dat is uiteraard wel meer werk dan een plug & play oplossing, maar als je het goed programmeert heb je een betrouwbaar netwerk. De variant met antenne heeft een bereik van wel 1000m. Als je het dan nog eens P2P maakt dan kan echt ver komen met hoge snelheden.

Qua storing heb je weinig last van elkaar als je gewoon op de 2.4Ghz band met elkaar praat. Ik heb ook zo'n mesh draaien en nooit last van de 10tallen wifi netwerken in de buurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Megamind op 16-04-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik dat het voor SA007 praktischer is als we er van uit gaan dat draadloos geen optie is. En dat er geen reden of overtuiging nodig is om het wel een optie te maken, tenzij SA007 dat expliciet vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
SA007 komt met een vraag, wat is het probleem om oplossingsgericht te denken? Anders kan je beter een leverancier van PLC's bellen die kunnen vast prima direct een offerte maken :?

Als je praat over het zelf moduleren van frequenties op netspanning dan neem ik aan dat je wel weet wat je aan het doen bent en dan is een oplossing een oplossing. Het moet blijkbaar goedkoop, en dit is een goedkope oplossing.

Daarnaast is de 2,4Ghz band ruim genoeg om dingen te mengen. Anders zou thuis het Wifi uitvallen als er weer een quadrocopter voorbij komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Megamind op 16-04-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Megamind
Ik vind het perfect dat je meedenkt, heb even naar de nRF24L01 gekeken, vanaf een 100 stuks is die een euro of 2/stuk.
Niet supergoedkoop gezien dat er ook nog een antenne en crystal bij moet, voor 3 euro heb je een PLC chip, waar dat niet bij hoeft.
Ik zie er dus 123 geen voordelen bij maar dan wordt er wel draadloos gezonden terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is.

Ik denk dat ik ik binnenkort eens ga proberen met DC met wat gelijkrichters erop, op een DC signaal wat modulatie zetten en later eruit filteren zou sowieso al vele malen simpeler moeten zijn dan bij AC.

Overigens weet ik niet of dat overgekomen is, maar one-way communicatie is genoeg, er hoeft dus geen data van de dimmer naar de bediening.
Eigenlijk zijn alle PLC oplossingen gebaseerd op 2-way comms, daarom denk ik dat het een stuk simpeler kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
SA007 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:51:
@Megamind
Ik vind het perfect dat je meedenkt, heb even naar de nRF24L01 gekeken, vanaf een 100 stuks is die een euro of 2/stuk.
Niet supergoedkoop gezien dat er ook nog een antenne en crystal bij moet, voor 3 euro heb je een PLC chip, waar dat niet bij hoeft.
Ik zie er dus 123 geen voordelen bij maar dan wordt er wel draadloos gezonden terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is.
Dan is je budget wel heel erg laag? :P Maar idd je moet dan wel rekenen op min 10 euro per module.

Wat je nog kan doen is de aardepen misbruiken als one-wire protocol :P

[ Voor 5% gewijzigd door Megamind op 16-04-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Budget is inderdaad erg laag.

Moeten er >100 komen, en de lampen zelf zijn al een 5 euro ongeveer per stuk, de dimmers kunnen niet heel veel duurder dan dat gaan worden.

Ik denk DC in totaal het goedkoopste wordt.
AC gelijkrichten en afvlakken in de 'zenders' is simpel en goedkoop met componenten uit oude pc voedingen.
Dan een h-brug erop die 320V kan, dat zal op de benodigde stroom een 5 euro kosten aan transistors.
Wat extra meuk erbij voor de netscheiding dan zit je op een tientje per 'zender'

De ontvangers zijn eigenlijk alleen een h-brug die ongeveer een ampere aankan, een microcontroller, een mosfet of transitor voor de lamp, wat weerstanden en een zener. Volgens mij best te doen voor < 3 euro in totaal.
Lekker compact ook trouwens, misschien compact genoeg om in een stekker te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wil je ze allemaal individueel kunnen dimmen?

Anders zou ik een aparte dieselgenerator pakken en daar gewoon het toerental van laten wisselen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 18:50
Dat zou ik dus echt niet doen. Want dan zakt je frequentie ook en als je lampen op wisselspanning hebt gaat dat flikkeren. Ik denk dat er in dit topic al betere ideeën langs zijn gekomen dan het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Of doe wat ik een tijdje geleden heb gedaan: gedurende één cyclus per paar seconden (10ms) de spanning volledig van het systeem halen en er 'gewoon' (AC-gekoppeld, HPF) RS485 overheen dauwen op een fiks hoge frequentie. Dan moet in elke paal een gelijkrichter en dikke elco om die 10ms blackout te overleven en kun je verder met doodsimpele elektronica werken. Zolang je data rate een paar orde-groottes sneller is dan 50Hz kun je dat heel makkelijk uitfilteren.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bravo51 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:40:
Dat zou ik dus echt niet doen. Want dan zakt je frequentie ook en als je lampen op wisselspanning hebt gaat dat flikkeren. Ik denk dat er in dit topic al betere ideeën langs zijn gekomen dan het bovenstaande.
Als het een lichtslang is met gewoon gloeilampjes lijkt het mij geen enkel probleem maar ik neem aan dat ze allemaal apart dimbaar moeten zijn.
mux schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:41:
Of doe wat ik een tijdje geleden heb gedaan: gedurende één cyclus per paar seconden (10ms) de spanning volledig van het systeem halen en er 'gewoon' (AC-gekoppeld, HPF) RS485 overheen dauwen op een fiks hoge frequentie. Dan moet in elke paal een gelijkrichter en dikke elco om die 10ms blackout te overleven en kun je verder met doodsimpele elektronica werken. Zolang je data rate een paar orde-groottes sneller is dan 50Hz kun je dat heel makkelijk uitfilteren.
Het is een beetje afhankelijk van het vermogen maar ik neem aan dat er generatoren worden gebruikt. Kan mij best voorstellen dat dit soort technieken dan heel veel ruis gaan geven? Aangezien er een hoop el cheapo/geschakelde netadapters op de lijn actief zullen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 16-04-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het werkt alleen goed als je netjes ZVS/ZCS kunt doen en dit het enige is dat op de lijn hangt. Ik ging er een beetje vanuit dat dit geheel op een apart stuk van de stroomvoorziening hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een keer per paar seconden data sturen voldoet niet, zo kunnen we nauwelijks lichteffecten maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Je wilt meer dan 100 lampen aansturen over een afstand van 500 meter en je wilt lichteffect maken met een frequentie van? Je moet dan best een stevige zender neerzetten om het signaal netjes volledig over de lijn te krijgen. Zelfs de powerplug setjes hebben al snel limitaties, dus je zender kan best wel eens duur uitpakken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je lichteffecten wilt maken kan dat nog steeds, je moet ze alleen van tevoren inprogrammeren en in bulk opsturen. In 10ms heb je meer dan genoeg tijd om kilobytes aan rommel over te sturen.

Anders kom je inderdaad zoals gezegd toch wel aan de duurdere zenders en een hoop filtering over die afstanden.

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 16-04-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

SA007 schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:05:
Ik zit bij het LOC team van Ohm2013.
Omdat het nogal veel bedrading zou zijn om naar elke paal DMX of andere bedrade communicatietechniek te leggen moet er een vorm van communicatie naar die palen over de powerkabels. Draadloos is geen optie.
Is een met DMX aangestuurd dimmerpack op een centraal punt en daarvandaan een eigen stroomkabel naar elke paal een optie? Je hebt dan wel ongeveer 10 keer zoveel lengte aan stroomkabel nodig, maar afhankelijk van de huurprijs is dat misschien geen grote aanslag op je budget en tijd.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Paar vragen beantwoorden:
Elke rij van ongeveer 20 palen heeft een eigen verdeelkastje, wat er tussen het verdeelkastje en de lampen zit is redelijk irrelevant, de ac naar de lampen toe mag sterk verbouwd worden indien nodig.
Er komt geen andere apparatuur aan de lichtsnoeren.

@real[B]art, dat is qua huurprijs en gezien de prijs van DMX dimmerpacks financieel niet heel aantrekkelijk.

@lichteffecten, er moeten vloeiende fadeeffecten gemaakt kunnen worden, dus dan zit je op een 30Hz wat er qua verversrate doorheen moet.
30Hz * 20 * 1 byte is 4800 baud, dus de snelheid is best beperkt.

Ikzelf zit nog steeds te denken om op de fase en nul een differentieel signaal a-la RS485 te zetten met 320VDC ipv de standaard 5V en op die manier gewoon serieel data oversturen.
Met een gelijkrichtbrug en een diode heb je dan op elke ontvanger de data en 320VDC voor de lamp.
een h-brug voor 320VDC op een 5A kost ongeveer 3 euro aan mosfets dus dat lijkt me geen issue.
De electronica aan de ontvangende kant is nog veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Probleem daarmee is dat je baudrate veel te dicht bij de frequenties van crap op je transmissielijn zit. Doordat je een 'zwakke' infrastructuur hebt zorgt de gelijkrichting ervoor dat er makkelijk interferentie in dezelfde orde frequenties als je baud rate komen te zitten. Ik zou de baud rate minstens een orde, liefst twee orde-grootten hoger kiezen om de power goed te kunnen scheiden van signaal.

Ik denk dat je hiervoor aan de zendzijde ook een best fikse driver nodig gaat hebben, een standaard max485 ac-koppelen op de lijn gaat je niet genoeg SNR geven. Misschien is het een goed idee om daar bijv. een IR2110S te gebruiken om je MAX485-signaal te level shiften naar +/-12V oid.

[ Voor 26% gewijzigd door mux op 17-04-2013 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@mux, ik wil een differentieel signaal van 320V 5A maken dmv van een h-brug.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
     ______
----|     +|--+----+-----+
    |      |  |    T     T
~AC | Brug |  =    +-OUT-+
    |      |  |    T     T
----|     -|--+----+-----+
    |______|

T= mosfet of tor welke een 700V 12A ofzo kan trekken.
Die worden aangestuurd door een uart
Dus 0 = output -320VDC
    1 = output  320VDC

Ik zie niet hoe er zoveel storing kan zijn dat een signaal van 320V niet meer aankomt op 500m afstand.
Ivm de lompe h-brug moet waarschijnlijk de baudrate aan de lage kant gehouden worden, maar 4800 baud is volgens mij meer dan genoeg om op lange afstand prima te kunnen ontvangen, ook al zou het 5vdc zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor het lichteffect zou je ook gewoon een vast patroon kunnen programmeren en dan per device een offset in tijd gebruiken.

Dan hoef je alleen periodiek een sync te doen zodat ze allemaal tegelijk starten. Misschien dat je hiervoor zelfs een nuldoorgang kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ooooooh... geen modulatie, maar power=signaal. That's interesting. Hoe ga je het probleem van de inductie van je transmissielijnen dan oplossen? Effectief heb je dan een 4800Hz (piek) transmissielijn.

edit: dit is dus wat je zegt?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gUJErkt4v8CuGiWE7nUZhYtx/medium.png

[ Voor 31% gewijzigd door mux op 17-04-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Netjes schema, dat is inderdaad wat ik bedoel.

Waarom zou de inductie van de lijnen een groot probleem gaan vormen?
De stromen zijn niet gigantisch hoog (<5A) en redelijk constant verbruik aan load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, de inductie kan een probleem opleveren om twee dingen:
- je gaat best gigantische hoeveelheden energie in de kabels opslaan
- niet alle apparaten hangen aan een vergelijkbare lijn (in dit schema)

Je zegt dat er honderden meters kabel aan hangen - dat betekent afhankelijk van het soort kabel minstens tientallen, waarschijnlijk honderden millihenry's inductiviteit. Dat is 1/2LI^2 oftewel potentieel tienden of hele joules aan energie die je kwijt moet zien te raken bij elke ompoling. Zoals het schema nu werkt wordt die energie grootendeels gedissipeerd in de H-brug MOSFETs. Da's niet onoverkomelijk voor een korte periode, maar je kunt dit niet continu zo laten draaien. We hebben het dan echt over een kilowatt ofzo aan dissipatie in de FETs. Dit gaat er vanuit dat je echt hard schakelt en er in feite een UART-signaal van 320V van maakt. De oplossing? Custom communicatie maken die de transmissielijn laat vrijlopen (en dus de energie uit de transmissielijn in je devices pompt) alvorens om te polen. Dat is niet triviaal, eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je dat veilig kunt maken zonder echt op locatie te gaan spelen met de zender. De timings van zoiets hangen af van de hoeveelheid inductie die je transmissielijn werkelijk heeft.

Het andere probleem is dat de devices - ik ga er vanuit dat alles dan werkelijk in serie hangt - samen met de transmissielijn een heel groot butterworth-filter genereren. Je eerste device zal probleemloos het signaal ontvangen, de tweede krijgt aanzienlijk langzamere flanken en de laatste krijgt een extreem sterk gedempt signaal binnen. Het is niet helemaal een butterworth-filter (immers, er zitten diodes tussen), maar het effect is er nog steeds vanwege de grote inductiviteit van de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nog een ander idee :P .

Ik neem aan dat de lichtslangen dubbel geïsoleerd zijn en aardedraad niet in gebruik is. Aangezien het toch een afgeschermd circuit is van de rest is deze prima te gebruiken voor data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Heb het berekend voor 2.5mm2 en 1.5mm2 (nog niet bekend wat er gehuurd gaat worden).
25m 2.5mm2 = 50mH
25m 1.5mm2 = 52mH

Snap alleen nog niet helemaal waarom het sturen van een lange draad een stuk erger zou zijn dan het sturen van bijv de spoel in een switching power supply.
Dan gaat er ook niet opeens een kilowatt aan warmte in de fets zitten, terwijl een beetje spoel al snel wat meer inductieviteit heeft als een lange draad..

@LauPro:
Ja, de aardedraad kan ook gebruikt worden, maar het moet wel veilig blijven die aan te raken, en bij een lek erheen nog steeds de aardlek bedienen, dat maakt het niet heel geschikt voor datatransfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SA007 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:33:
@LauPro:
Ja, de aardedraad kan ook gebruikt worden, maar het moet wel veilig blijven die aan te raken, en bij een lek erheen nog steeds de aardlek bedienen, dat maakt het niet heel geschikt voor datatransfer.
Als de stekkers van de lichtslangen gewoon een eurostekker zijn dan gebruiken ze geen aarde. De enige fout die kan optreden zit dan in de verlengkabels en/of verdeeldozen. Mijn ervaring is dat er met gehuurde kabels altijd wel defecten tussen zitten, zelfs bij die van Bredenoord etc.

Vaak wordt er getrokken aan een stekkers en komen daarbij de aders los van de contactklemmen en raken deze los en/of tegen elkaar aan. Je zal deze kabels hoe dan ook moeten testen en doormeten.

De aarde zal niet worden gebruikt om metalen oppervlaktes te aarde en heeft dus geen nut. De aardlek kijkt alleen naar het potentiaalverschil tussen fase en nul.

Afhankelijk van het systeem dat je gebruikt voor het moduleren van de data zal je daar een beveiliging op moeten zetten. Mogelijk kan je deze 'aardedatabus' met een trafo of iets afscheiden. Ik zou zelf de data gewoon moduleren op 24 volt met een simpele driver en dan aan de andere kant optocouplers hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

SA007 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:33:
Heb het berekend voor 2.5mm2 en 1.5mm2 (nog niet bekend wat er gehuurd gaat worden).
25m 2.5mm2 = 50mH
25m 1.5mm2 = 52mH

Snap alleen nog niet helemaal waarom het sturen van een lange draad een stuk erger zou zijn dan het sturen van bijv de spoel in een switching power supply.
Dan gaat er ook niet opeens een kilowatt aan warmte in de fets zitten, terwijl een beetje spoel al snel wat meer inductieviteit heeft als een lange draad..
Je kunt niet zo makkelijk uitrekenen van de inductiviteit van zo'n draad is, dat hangt heel erg af van hoe de draad opgebouwd is. Of heb je de draad aan een LCR-meter gehangen?

Hetzelfde geldt voor het aandeel van de energie in de draad die door de MOSFETs moet worden opgebrand; je hebt het hier niet over een 'nette' inductor. Het is een grote gedistribueerde inductor met grote delen 'air core' (oftewel heel non-lossy, bijna-ideaal) en delen zal het over metalen bouwdelen heen liggen en wat makkelijker z'n energie kwijt kunnen aan de omgeving. Ook zal er ongetwijfeld een groot deel de devices in vloeien via de diodes, je maakt zoals eerder gezegd iets dat heel erg lijkt op een buck- of buck-boostconverter. Maar ik ben er ook vrij zeker van dat je een flinke hoeveelheid energie in de FETs zal moeten opbranden, en daar moeten ze tegen kunnen (en daar moet je je bewust van zijn).

Ik ga d'r hier vanuit dat je enigszins scherpe flanken nodig hebt. Ik heb niet echt gerekend, maar het kan best zijn dat je het ding zo kunt tunen dat je zowat alle energie in de transmissielijn kunt laten vrijlopen in de devices en nagenoeg zero-current kunt schakelen. Dan is dit geen issue. Maar daar moet je dan wel aan gaan rekenen of het even in een spice-modelletje smijten ofzo.

ik zou me trouwens gewoon helemaal niet wagen aan het misbruiken van de aardedraad voor data. Dat doet niks anders dan je systeem potentieel onveilig en incompatibel maken. Persoonlijk zou ik gewoon lekker hoogfrequent eroverheen moduleren. Voor de baud rates die jullie nodig hebben bijzonder goedkoop en klein te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 17-04-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik vind over de AC moduleren ook zeker een betere optie dan DC met een h-brug hoor.
Punt is alleen dat het goed betaalbaar moet zijn, en filters hebben veel vage parts nodig waar ik niet zoveer verstand van heb.
Snap wat een high-pass filter en low-pass filter doet en welke parts ervoor zijn en hoe dat dan werkt maar het is me nog een totaal mysterie welke waardes welk effect hebben.

Vandaar dat als het even kan ik liever digitaal(ish) blijf en hoogfrequent met draaggolven is een stuk beter maar voor mij qua kennis te ver gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb dit gesimuleerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zwzS3yZ.png

Een 200 kHz sinus van 4.2 volt gesuperponeerd op 230 VAC, aan en uit gezet om de 500 microseconden, door een highpass filtertje heen met een 4v7 zenerdiode als detectie, en de groene golf die je daar ziet is het signaal nadat het door een 2e order 20 kHz bessel laagdoorlaatfilter is gegaan.

Daar kun je prima 0-5 volt van maken met een comparator.

[ Voor 5% gewijzigd door bobo1on1 op 18-04-2013 00:21 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1