Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:05
Vandaag maakte ik iets mee wat ik nog nooit eerder heb gezien. Na het uitzetten van mijn water gekoelde PC voor onderhoud haalde ik de voorkant waar een aantal fans achter schuilgaan los.. Tot mijn grote verbazing draaide mijn fans nog (zat minstens 5 minuten tussen). Ik dacht bij mijzelf "Die lopen wel heel soepel.. Dat kan niet!".

Vervolgens de kabel er uit gehaald van mijn voeding, paar keer op de power knop gemept om alle condensatoren zeker weten leeg te maken. Maar stoppen deden ze niet, nu ik ruim 20 minuten verder ben in de tijd draaien de fans nog steeds, en niet langzamer ook!

Zou mijn PC behekst zijn? Ik kan ze stoppen, maar vervolgens kan ik ze met een kleine zwieper weer aan de gang krijgen, dan verminderen ze kort in snelheid en gaan ze uit zichzelf weer naar zo'n 500rpm. Iemand uitleg voor deze geest(ige) fans?

Alle 120mm fans van dit merk (Nanoxia) draaien nu nog, zouden ze bij elkaar genoeg energie opleveren om elkaar op gang te kunnen houden? Dat zou in theorie onmogelijk zijn toch? Het zou in mijn ogen in ieder geval betekenen dat de fans super soepel op de lagers moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Haal de kabel van je monitor eens los.... Schijnen meer mensen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je de PC ook in een geaarde wandcontactdoos gestoken? Ik zou namelijk eerder denken dat er gewoon spanning op de fan's blijft staan al is het weleens waar weinig. Maar het lijkt mij een niet op orde zijnde spannings toevoer. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
AktiveHate schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:58:
Haal de kabel van je monitor eens los.... Schijnen meer mensen last van te hebben.
Ha verhip! Dat is het, wat een apart iets joh! Is me nog nooit opgevallen. Zodra ik mijn DVI kabel er in steek willen al mijn fans meteen opstarten, ze geven telkens een kleine puls om proberen te starten. Zodra ik ze dan een kleine zwiepert geef dan draaien ze weer door voor eeuwig _/-\o_

Dat dit me met zoveel computer sleutelen nog nooit is opgevallen is een wonder, heb deze fans al ruim 2 jaar en ook het scherm heb ik al een jaar onderhand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 10:11
Haha, Dat is wel apart. En het is dat iemand zegt check je monitorkabel, Daar zou ik persoonlijk nooit aan hebben gedacht.

Maar er lekt dus stroom via DVI? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
Inderdaad, heel erg raar, ergens wel grappig. Heb ik meteen nog een raadsel, hoe kan het dat ik al twee jaar lang ongeveer iedere maand mijn vloeistof bij moet vullen? De lucht is er toch onderhand wel uit neem ik aan?

Het gaat om ongeveer 50ml, dat kan toch niet zomaar verdampen lijkt me? Al zou het verdampen is het systeem afgesloten dat kan vast niet zomaar ergens verdwijnen :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:28
FricoRico schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:24:
Inderdaad, heel erg raar, ergens wel grappig. Heb ik meteen nog een raadsel, hoe kan het dat ik al twee jaar lang ongeveer iedere maand mijn vloeistof bij moet vullen? De lucht is er toch onderhand wel uit neem ik aan?

Het gaat om ongeveer 50ml, dat kan toch niet zomaar verdampen lijkt me? Al zou het verdampen is het systeem afgesloten dat kan vast niet zomaar ergens verdwijnen :-P
Omdat je fans harder werken omdat het ondertussen weer warmer wordt, word de temperatuur in je case koeler. Dit heeft effect op het water in je loop. Het water wordt koeler, en kouder water krimpt. Maar daarvoor giet je elke keer warmer water in je loop wat dus meer ruimte inneemt, maar dat koelt dus weer af, waardoor het weer minder ruimte inneemt. Gevolg; er zit minder water in je loop. Probeer je fans wat minder hard te laten draaien waardoor de temperatuur stijgt, en het water dus weer uitzet. Dan hoef je niet meer bij te vullen :-)! Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
Mijn fans draaien al op zijn langzaamst, nou ja... Als me PC uit staat en mijn DVI kabel is aangesloten draaien ze nog trager :+ maar dan is het natuurlijk wel beetje saai zo'n PC.

Ik kan helaas niet verder overclocken dan ik al heb gedaan, blijft niet stabiel ook niet met hogere voltages XD Zal ik maar een gasbrander in mijn loop zetten? :P Heb twee GTX480's en een Core i7 990x, je zou toch denken dat dat warmte genoeg moet geven voor 900rpm draaiende fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Penait1 schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:36:
[...]

Omdat je fans harder werken omdat het ondertussen weer warmer wordt, word de temperatuur in je case koeler. Dit heeft effect op het water in je loop. Het water wordt koeler, en kouder water krimpt. Maar daarvoor giet je elke keer warmer water in je loop wat dus meer ruimte inneemt, maar dat koelt dus weer af, waardoor het weer minder ruimte inneemt. Gevolg; er zit minder water in je loop. Probeer je fans wat minder hard te laten draaien waardoor de temperatuur stijgt, en het water dus weer uitzet. Dan hoef je niet meer bij te vullen :-)! Succes.
Seriously? :o
Je stelt nu dat:

1 het wordt warmer
2 hierdoor draaien de fans harder (wat al niet klopt, zijn fans draaien fixed op 900rpm als ik het goed lees)
3 hierdoor de vloeistof koeler wordt dan de situatie vóór stap 1.

Dat kan niet, want je kan niet verder koelen dan de omgevingstemperatuur (tenzij je peltiers of andere koelelementen gebruikt, bijv uit een koelkast of een vriezer), ten tweede zou je nu verwachten dat de loop ineens zou overstromen als het oktober is?

Simpeler uitleg: je loop is waterdicht, niet luchtdicht. Water verdampt en deze damp 'lekt' uit je loop.

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 18-04-2013 13:04 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:28
noes schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:03:
[...]

Seriously? :o
Je stelt nu dat:

1 het wordt warmer
2 hierdoor draaien de fans harder (wat al niet klopt, zijn fans draaien fixed op 900rpm als ik het goed lees)
3 hierdoor de vloeistof koeler wordt dan de situatie vóór stap 1.

Dat kan niet, want je kan niet verder koelen dan de omgevingstemperatuur (tenzij je peltiers of andere koelelementen gebruikt, bijv uit een koelkast of een vriezer), ten tweede zou je nu verwachten dat de loop ineens zou overstromen als het oktober is?

Simpeler uitleg: je loop is waterdicht, niet luchtdicht. Water verdampt en deze damp 'lekt' uit je loop.
Loop kan niet overstromen omdat het een waterdichte loop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

water verdampt, reageerd chemisch etc. etc.
een loop is inderdaad waterdicht, niet luchtdicht. en met de lucht in de res heb je nog 'plaats' voor verdampt water.
oftewel: precies wat noes zegt.

en er werd nergens gezegd dat het water overstroomt ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ach mijn fans, blijven ook altijd nadraaien, volgens mij zit er afterkoeling op

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
Ik gebruik ook DVI voor mijn beeldscherm, maar ik heb dit verschijnsel dus niet.
Komt het alleen voor bij bepaalde moederborden en/of gpu's?

@Fordox,
Dat wordt toch "zweten" genoemd?
Pagina: 1