[W8] Nieuwe laptop met Windows 8 -> overzetten op een SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 21:18
Hallo allemaal,

Ik heb twee weken geleden (met alle geweldige kortingen) een Dell Inspiron 15SE gekocht. Ik wilde graag een SSD en die heb ik er ingezet op de plek van de oude HDD. Op de SSD staat natuurlijk niks. Ik wil graag de Windows 8 van de oude HDD op de SSD hebben. Er staat nu tijdelijk een clean versie van Windows 7 op de SSD (en dus de laptop), maar ik wil graag de orginele Windows 8 proberen (heb er immers voor betaald!).

Nu het volgende;
  • Ik heb géén CD gekregen met een nieuwe install voor Windows 8. Alleen een CD waar een hoop drivers en dergelijke op staan.
  • Ik heb géén Windows 8 key kunnen vinden in de bijgeleverde boekjes. Op de hoes van de CD (met drivers e.d.) staan wel een code die begint met 'CN' met daarna 18 letters/cijfers. Geen idee waar deze voor is.
Ik heb de oude HDD op mijn normale computer aangesloten en had een Dell Backup/Recovery folder gevonden. Bij het opstarten van de .exe kreeg ik helaas een foutmelding.

Ik heb al een tijdje gezocht naar oplossingen, maar heb niets kunnen vinden. Dat ligt waarschijnlijk aan mij of aan de vele topics!

Heeft iemand misschien een oplossing of een linkje naar een guide? Hartelijk bedankt alvast.

Groet.
/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07 21:51
Staat er ook geen sticker op de onderkant van je laptop met daarop dat je Windows 8 versie legaal is en daarop een code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
stane schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:29:
Staat er ook geen sticker op de onderkant van je laptop met daarop dat je Windows 8 versie legaal is en daarop een code?
Er staat alleen een kleine Windows 8 sticker op en een service code (van Dell neem ik aan).

Afbeeldingslocatie: http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2012/12/windows-8-stickers.jpg
De Windows 8 sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Als de laptop een accu heeft die je er uit kan halen kan je daar even onder kijken. Bij de meeste laptops tegenwoordig wordt op die plek de product key geplaatst, omdat die hier minder slijt en mensen het niet zomaar kunnen overnemen.
Het kan overigens ook zo zijn dat de key in de UEFI (bios) zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 15-04-2013 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
Caelorum schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:24:
Als de laptop een accu heeft die je er uit kan halen kan je daar even onder kijken. Bij de meeste laptops tegenwoordig wordt op die plek de product key geplaatst, omdat die hier minder slijt en mensen het niet zomaar kunnen overnemen.
Het kan overigens ook zo zijn dat de key in de UEFI (bios) zit.
Ik zal vanmiddag even onder de accu kijken!

Stel de code zit daar, dan heb ik nog steeds een installatie nodig van Windows 8. Kan ik een ergens een .iso verkrijgen door middel van de code ergens in te vullen (op de Microsoft site bijv.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 00:20

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-01 12:48

marrik

Live long and prosper

Je kunt gewoon een image trekken van de harddisk en deze restoren op je SSD.
Ik heb dit ook gedaan via deze handleiding.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
Geen code onder de accu, alleen nog zo'n 'CN' code.
marrik schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:02:
Ik zal dit eens proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De code zit dus in de BIOS. Je hebt geen code nodig om in te vullen. Je kan Windows 8 installeren en deze zal niet om een code vragen. Later in Windows kan je gewoon activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
PilatuS schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:07:
De code zit dus in de BIOS. Je hebt geen code nodig om in te vullen. Je kan Windows 8 installeren en deze zal niet om een code vragen. Later in Windows kan je gewoon activeren.
Ik zag dat een ander topic werdt gelocked voor het vragen om een link naar een Windows 8 installer, dus zal het anders formuleren... :9

Er is geen legale manier om een Windows 8 .iso te verkrijgen, toch? Ik heb namelijk dus geen CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 08:26
Zonder technet, msdn of volume license account zal dit je niet lukken.
Maar waarom heb je geen DVD van windows besteld bij je laptop? Voorzover ik weet kan je bij Dell voor 5 euro oid een DVD met het OS meebestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03

weebl

YARR!

Ik zie het probleem nooit zo heel erg van het downloaden van *.iso's van Windows. De tijd dat het daadwerkelijk in bezit hebben van een echte CD aantoonde dat je er netjes voor betaald hebt is echt al heel lang geleden. Daar zijn tegenwoordig andere methoden voor: voorheen het stickertje onder je laptop en tegenwoordig zit het zelfs hardcoded in je BIOS. Ik zeg: gewoon een onaangepaste, standaard Windows 8 iso downloaden en deze met het officiele tooltje van MS op een USB zetten, installeren en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
Killah_Priest schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:34:
Zonder technet, msdn of volume license account zal dit je niet lukken.
Maar waarom heb je geen DVD van windows besteld bij je laptop? Voorzover ik weet kan je bij Dell voor 5 euro oid een DVD met het OS meebestellen.
Helaas. Mijn school is te laks om onze accounts op MSDN opnieuw te activeren (we wachten al een jaar en mailtjes/reacties negeren ze).

De DVD; geen optie gezien en verder ook niet aan gedacht. Ik dacht dat zoiets wel 'default' is als je een laptop aanschaft.
weebl schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:40:
Ik zie het probleem nooit zo heel erg van het downloaden van *.iso's van Windows. De tijd dat het daadwerkelijk in bezit hebben van een echte CD aantoonde dat je er netjes voor betaald hebt is echt al heel lang geleden. Daar zijn tegenwoordig andere methoden voor: voorheen het stickertje onder je laptop en tegenwoordig zit het zelfs hardcoded in je BIOS. Ik zeg: gewoon een onaangepaste, standaard Windows 8 iso downloaden en deze met het officiele tooltje van MS op een USB zetten, installeren en klaar :)
Ah, zag je reactie nu pas. Het vinden van die .iso schijnt toch lastig te zijn! Met mijn resources heb ik niks kunnen vinden... Anders toch maar een image maken van mijn huidige HDD waar alles op stond...

[ Voor 40% gewijzigd door Shamone op 17-04-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 12:05

Therapy777

Metal!

Ik wil graag dit topic even reviven, want ik heb nu precies hetzelfde "probleem" en dus post ik hier maar om te voorkomen dat het als spam gezien wordt. Ik heb de onderstaande posts gezien en de inhoud gelezen:
marrik schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:02:
Leuke handleiding, maar dat is voor windows 7 en heeft een installatie CD of DVD nodig. Die heb ik niet, en ook geen backup DVD. Er zit trouwens op mijn laptop geen CD/DVD speler.
Interessant, maar heeft verder niks te maken met de praktische handeling van het overzetten van windows.

Even samengevat, ik heb net een laptop gekocht (http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/X301A/)

Deze kwam zonder backup/installatie CD en er zit ook geen CD/DVD lezer op mijn laptop. Wat moet ik nou precies hebben en doen om mijn windows 8 installatie op de SSD te krijgen? Want het gros gaat met DVD's en de rest wat ik kan vinden met gekke en dure USB-SATA kabels. Kan ik niet met alleen een grote USB stick te werk gaan?

[ Voor 34% gewijzigd door Therapy777 op 04-09-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je nog een PC ter beschikking hebt, kan je die gebruiken. Beide schijven in hangen en dan klonen.

Houd hoe dan ook rekening mee met SSD optimalisaties die je gaat missen, zoals defragmentatie die uit staat en andere tweaks.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Hero of Time schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:39:
Als je nog een PC ter beschikking hebt, kan je die gebruiken. Beide schijven in hangen en dan klonen.

Houd hoe dan ook rekening mee met SSD optimalisaties die je gaat missen, zoals defragmentatie die uit staat en andere tweaks.
Daar had ik niet eens aan gedacht, geen gek idee. Maar er is dus geen manier om het "veilig" op een ssd te krijgen? Daarmee bedoel ik dan dat de SSD wel geoptimaliseerd is?

Of is dan de enige optie toch een volledig nieuwe reinstall met een W8 iso? Zo ja, kan dat via USB (stick?)? Ik neem in ieder geval aan dat een clean install mogelijk is, gezien de key nu vast zit aan het bios/moederbord?

[ Voor 8% gewijzigd door Therapy777 op 04-09-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:59

TheVMaster

Moderator WOS
Therapy777 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:35:
Ik wil graag dit topic even reviven, want ik heb nu precies hetzelfde "probleem" en dus post ik hier maar om te voorkomen dat het als spam gezien wordt. Ik heb de onderstaande posts gezien en de inhoud gelezen:

[...]

Leuke handleiding, maar dat is voor windows 7 en heeft een installatie CD of DVD nodig. Die heb ik niet, en ook geen backup DVD. Er zit trouwens op mijn laptop geen CD/DVD speler.

[...]

Interessant, maar heeft verder niks te maken met de praktische handeling van het overzetten van windows.

Even samengevat, ik heb net een laptop gekocht (http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/X301A/)

Deze kwam zonder backup/installatie CD en er zit ook geen CD/DVD lezer op mijn laptop. Wat moet ik nou precies hebben en doen om mijn windows 8 installatie op de SSD te krijgen? Want het gros gaat met DVD's en de rest wat ik kan vinden met gekke en dure USB-SATA kabels. Kan ik niet met alleen een grote USB stick te werk gaan?
Natuurlijk kun je Windows 8 ook via een USB stick installeren, dit heeft zelfs al jaren de voorkeur. Er zijn bronnen waar je legaal je Windows 8 iso kunt downloaden, ik heb de URL's zo niet....maar als je even op het forum zoekt, dan vind je ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Ik heb me aangemeld bij MSDNAA voor studenten en daar W8 Pro gedownload. Echter er staat geen Pro op mijn laptop, maar de reguliere W8. Helaas staat die niet tussen de downloads. Ik neem aan dat die dus niet zal werken op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan het allicht proberen. Als 't gaat vragen om een code, dan werkt 't niet en moet je misschien een bestand verwijderen of aanpassen. Heeft iets met ei.cfg te maken ofzo, dan wordt er geïnstalleerd waar de code voor dient, of krijg je de vraag welke versie je wilt in geval de code niet gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Oke een aantal dingen zijn wel helderder nu. Bedankt :)

Ik heb via V&A een Samsung 830 met een USB-SATA kabel besteld, dus ik denk dat ik eerst voor de makkelijkste optie ga en dat is klonen met Easeus Todo Free. Kan nu makkelijk via USB en dan hoef ik niet al m'n programma's opnieuw te installeren. Ik ben druk bezig met mijn master en alle benodigde programma''s staan er op dus ik heb niet veel tijd/zin om alles opnieuw te installeren. Ik begrijp van de een dat je "alignment" niet 100% is en er misschien nog wat getweaked moet worden om te zorgen dat de SSD levensduur gegarandeerd blijft. Andere bronnen geven weer aan dat dat met W8 niet zo'n probleem is, die herkent wel dat er een SSD is, en Easeus zou daar schijnbaar ook rekening mee houden. Anyway, ik zie het wel.

Mocht dat toch niet werken, dan kan ik altijd nog een clean install proberen :) ik zal wel laten weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Let ook op de grootte van de SSD, gebruikte data en de partitie grootte. Klonen zal niet 1 op 1 gaan als alle partities bij elkaar groter is dan je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Dat is geen probleem, mijn partities zijn bij elkaar zo'n 50 GB en het is een 128GB SSD. Het zijn geen grote programma's die er op staan, maar wel veel. Plus dat ik uiteraard bij een clean install alle laptop drivers opnieuw moet downloaden en installeren... moet er niet aan denken. Maar thanks voor de heads-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus je ESP, system reserved en Windows partities zijn samen niet meer dan 128 GB? Of doet je programma dit voor je aanpassen tijdens kloon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Yup, de laptop is nog niet zo oud, enkele dagen. Ik had gehoopt dat het zonder SSD wel draaglijk zou zijn maar helaas... dus toch maar een SSD er in. Zoals ik al zei, er staan veel programma's op ook al zijn ze niet groot (SPSS, Vensim, Office, etc) maar ik heb gewoon geen zin/tijd om alles (inclusief drivers) opnieuw te installeren.

Mijn master duurt twee jaar, zo lang moet de laptop minimaal meegaan. Daarna boeit het me niet en kan ik altijd nog een fresh install doen :) Ik neem aan dat, zelfs als het klonen niet de beste actie is voor een SSD, dat hij ondanks alles toch wel minimaal twee jaar lang mee moet gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Zo, het is gelukt hoor. En het ging nog snel ook :) Ik had dus het geluk dat een van de tweakers een Samsung 830 Notebook Kit te koop had. Daar zit namelijk een USB plug in waar je je SSD aan kunt hangen. Daarmee heb ik via Samsung's eigen Data Migration Software mijn HDD gekloond en binnen een uurtje was dat klaar. Schijfje swappen en klaar is kees. Data is ook netjes aligned (even de rekentest gedaan) dus ook daar geen negatieve effect van.

En nu lekker genieten van een super rappe laptop 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Therapy777 op 07-09-2013 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 18:47
Ondanks dat dit topic al een tijdje oud is, heb ik wel de oplossing voor je probleem gevonden.
Ik heb dell gebeld met de vraag hoe ik windows 8 op mijn nieuwe systeem moest installeren. Tijdens dit gesprek werd mij verteld dat er standaard geen windows cd met nieuwe laptops meegeleverd werd, maar deze wel kosteloos te krijgen was.
Een dag later is er een koerier langskomen welke mij een installatie cd voor windows 8 en een cd met drivers gebracht heeft.

Lost In Music

Pagina: 1