Positive, negatieve of gelijke airflow?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Hallo, ik heb de Fractal Design R4 kast en ik was van plan om er nog 2 andere fans in te plaatsen. Nou had ik hier 2 vragen over:

- Wat is nou eigelijk beter, negatieve, gelijke of positive airflow en waarom?
- Stel het mocht gelijk/positief zijn, waar kan ik dan het beste de 2de intake fan plaatsen, aan de zijkant van de R4 (waar nu een stukje geluiddempend materiaal zit) of aan de voorkant van de fractal (waar onder andere het stoffilter maar ook de harddrive cage voor zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Met negatief / positief bedoel je intake / outake config neem ik aan? Wat is je hardware config? Als je een niet te snelle GPU / CPU hebt is het minder belangrijk waar je de fans plaatst. En wat zijn de temps hiervan? En wat heb je zelf al geprobeerd of opgezocht hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
Anoniem: 91626 schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:50:
Met negatief / positief bedoel je intake / outake config neem ik aan? Wat is je hardware config? Als je een niet te snelle GPU / CPU hebt is het minder belangrijk waar je de fans plaatst. En wat zijn de temps hiervan? En wat heb je zelf al geprobeerd of opgezocht hierover?
3570K, HD 7950, maar dat doet er niet echt toe. Ik wil graag de voordelen en nadelen weten van de twee manieren. Ik heb zo vernomen dat er met negatieve airflow veel meer stof naar binnen komt, maar ik heb niet echt een duidelijk antwoord gehad welke beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33
Ik denk dat je doelt op overdruk/onderdruk in de kast, reviewers noemen het ook wel "positive or negative airpressure". Je kunt beter zorgen voor meer intake dan outtake fans wat iets van overdruk genereert. Dit zorgt ervoor dat stof minder makkelijk door kleine kiertjes de kast binnen komt.

Qua plaatsing zou ik de 2e intake fan voorin doen, om zo de airflow in de kast niet te verstoren. Hierbij ga ik er even vanuit dat je dan 2 fans voorin en 1 achterin hebt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
Moi_in_actie schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:55:
Ik denk dat je doelt op overdruk/onderdruk in de kast, reviewers noemen het ook wel "positive or negative airpressure". Je kunt beter zorgen voor meer intake dan outtake fans wat iets van overdruk genereert. Dit zorgt ervoor dat stof minder makkelijk door kleine kiertjes de kast binnen komt.

Qua plaatsing zou ik de 2e intake fan voorin doen, om zo de airflow in de kast niet te verstoren. Hierbij ga ik er even vanuit dat je dan 2 fans voorin en 1 achterin hebt.
Dat bedoel ik inderdaad. Iemand zei wel dat met een positieve druk er een verstoorde airflow kan zijn, omdat de (warme) lucht er niet meer uit kan, maar in hoeverre merk je dit in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:58
Als ik er 2 extra in zou plaatsen zou het 1 aan de voorzijde en 1 voor de PSU zijn, afhankelijk van hoe netjes je cable management in de kast is. Altijd overdruk creeren vanwege het stof. In mijn optiek zal je er geen 5 graden verschil mee halen wat betreft de koel prestaties van je koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33
Warme lucht stijgt van nature op. Aangezien bij 99% van de cases de CPU (en ook de GPU) achterin en boven zitten, is het logisch om de koude lucht (van buiten de kast) dus aan het andere eind aan te zuigen; voor en onderin. De warme lucht wordt dan achter en bovenin afgevoerd.
Zolang je dit principe enigszins aanhoudt en niet ineens fans zodanig plaatst dat ze deze flow enorm verstoren, zit je wel goed. Positieve of negatieve druk in de kast heeft hier weinig effect. Dit is voornamelijk om te proberen zoveel mogelijk stof buiten te houden, waardoor koelblokken niet vol raken, wat isoleert, wat hogere temps oplevert als je het niet schoonmaakt etc etc.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Simpel...Als de warme lucht niet weg kan word alles warmer en dat merk je in de temperatuur van de onderdelen? Echter is het met normale fans in de praktijk goed mogelijk om bv twee intake en één outtake fan te hebben zonder dat er daarbij extreme overdruk ontstaat. Hierdoor zou ik zeggen dat dit ook de voorkeur heeft want twee fans die de warme lucht uit de kast halen leveren meer koeling dan twee fans die 'koele' lucht naar binnen halen? Normaal plaats je vooral fans in de front en top pannels maar heb je een warme videokaart of hou je van overklokken etc. kan een sidefan een uitkomst zijn tegen een lokale broeikas. Vandaar dat ik je temps vroeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
Aangezien Moi zegt dat het niet veel impact maakt, is het dan niet handiger om een outtake fan aan de bovenkant te plaatsten (aangezien zoals gezegd warme lucht opstijgt) en nog een intake fan onderin te plaatsen achter het stoffilter, zodat er geen extra stof naar binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Misschien offtopic, maar als je een kast hebt met de airflow van onder naar boven, moet je dan ook een bovendruk creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omschrijf 'druk'? De bovenste outtake ventilator creëert zijn eigen druk...en wel naar buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

KetchupFTW schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:55:
3570K, HD 7950, maar dat doet er niet echt toe. Ik wil graag de voordelen en nadelen weten van de twee manieren. Ik heb zo vernomen dat er met negatieve airflow veel meer stof naar binnen komt, maar ik heb niet echt een duidelijk antwoord gehad welke beter is.
Dit is weer zo'n onderwerp waarover iedere tweaker wel iets te melden heeft. Volgens mij bestaat er geen universele waarheid en zal je zelf gewoon het e.e.a. eens moeten proberen. Al zal iedereen uiteraard beweren dat hij de waarheid in pacht heeft _O-

Het is uiteraard wel handig rekening te houden met het feit dat warme lucht stijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 16-04-2013 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 22:37
Gewoon 2 voor 1 achter werkt prima in Fractal Design R4 (heb er zelf 1 met deze configuratie). Temperatuur blijft netjes alhoewel mijn casefans de helft van de tijd niet eens draaien :)
Pagina: 1