Toon posts:

Videokaart met (ernstig?) probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help,

Mijn videokaart krijgt een kritische error en schakelt zichzelf volledig uit, waarschijnlijk is dit een safety feature om permanente schade te voorkomen.

Dit gebeurt zonder waarschuwing en het lijkt volkomen willekeurig. Ik heb het probleem gehad tijdens het spelen van Starcraft II, Diablo III, World of Warcraft, Guild Wars II en Heroes of Newerth. Het vreemde is dat het bij starcraft alleen in team games lijkt te gebeuren. Het scherm krijgt niet langer signaal van de videokaart maar de rest van de computer werkt nog wel gewoon: Ik hoor nog mijn vrienden op teamspeak praten, en ik kan nog terug praten (internet, geluid en usb-webcam met mic werken dus nog).

Als ik een tijdje wacht, hoor ik uiteindelijk dat er een BSOD komt. Dit weet ik omdat het geluid messed up word (ervaring) en de computer vanzelf reboot. Tijdens de POST krijg ik de beep code voor kritische fout met grafische kaart te horen en de enige manier om überhaupt weer te booten is om een volledige biosreset te doen (hardwarematig).

Ik draai alles op stock settings, ik ga niet over het maximumvermogen van mijn powersupply heen (850W, peak 1000W), de snoeren van de powersupply naar de videokaart zitten er goed in. Alles is stofvrij, de temperaturen van de core zitten tussen de 55 en 75 graden. Tijdens het draaien van Furmark en Unigine Heaven benchmarks crasht hij niet (draait voor 10 minuten).

Ik ben echt ten einde raad met dit probleem, ik heb het nu al maanden en ik reinstall windows op maandelijkse basis.

Alvast bedankt,
Martijn

De specs van mijn systeem:
Intel core i7-930 2.8GHz
Geil black dragon ram 1600 MHz ddr3 9-9-9-28
asus rampage 2 extreme
asus nvidia gtx 295
cooler master real power 850W
Kingston ssdnow 64gb
Western Digital 1.5 TB

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Misschien eens een Memtest draaien?

Gezien de temperaturen en geen zichtbare artifacts (tenminste dat neem ik aan?) kom ik daarmee. Het zou wel eens iets anders kunnen zijn als de GPU.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gewoon eens goed alle hardware testen. Dan moet er wel iets uitkomen. Ik zou nou niet gelijk zeggen dat het aan de videokaart ligt.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Voeding; Twijfelachtig model=> andere voeding checken of het stabiel is
Mobo: Gezien een volledige bios-reset het probleem oplost zou het aan je mobo kunnen liggen (ik vermoed eerder een gecorrumpeert OS)
GPU: Dual-GPU op 1 kaart op leeftijd. Zou me allerminst verbazen als die op zijn laatste poten loopt => andere GPU checken
CPU: Lijkt me niet, zelden gaan CPU's kapot, of heb je extreme voltages er doorheen gepompt?
RAM: zou kunnen lijkt me niet => MemTest draaien
SSD: Kingstons staan niet bekend om goede SSD's, wel hun RAM (waarschijnlijk staat je OS erop) mogelijk je OS gecorrumpeert?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is precies een gecorrumpeerd OS? Zoals vermeld installeer ik windows zeer regelmatig opnieuw omdat op een gegeven moment de problemen de boventoon spelen en de hele computer niks meer doet. Ik heb mijn ram al eens getest met memtest en de windows memory diagnostics tool, daar is toen niks uit gekomen.

Een ander probleem dat ik nog niet vermeld heb is dat wanneer ik een BSOD heb gehad, data op de ssd magischerwijs weer verschijnt.

Voorbeeld:
1. uninstall programma X, download en installeer programma Y
2. Een BSOD doet zich voor.
3. BIOS reset en opnieuw opstarten
4. Programma X is nu weer terug, en elk spoor van de download of de installatie van programma Y is verdwenen

Die SSD gaat dus als het ware terug naar een state waarin hij zat toen ik de computer opstartte voor de crash. (tijdmachine! :D)

Page file staat uit en de ssd is altijd tussen de 50% en 75% vol

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qEqcs29.png

Verwijderd

Ik denk dat je GTX295 het probleem is. Het enige wat je nog kan testen is een ander PCI-e slot, nieuwe BIOS voor je mobo en mogelijk een firmware update van de GTX295 als deze er is. Als dan een andere voeding ook niet werkt > vervang kaart!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:12
Dat van je SSD is een vreemd verhaal.... lijkt wel alsof hij zijn buffer vol schrijft, dit om wat voor reden dan ook niet naar de SSD kan schrijven en daarom maar een BSOD geeft omdat de buffer vol zit. Je zou dit kunnen testen door eens te kijken wat je pc doet als je een (groot) bestand even copy/pasted (dus "expres" (veel) data naar je SSD schrijven)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:36
Heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn computer, beeld op zwart, en na een seconde of 15 of zo, het geluid gecrambled en helemaal vast. Bij mij werd er door de windows logboeken nooit wat vastgelegd. Ik had overigens geen BIOS was ingreep na herstart, maar ik herstart na een BSOD niet automatisch, dus moest powerknop lang indrukken.

BIj mij bleek de redelijk jonge en nooit overgeklokte GPU de boosdoener te zijn. Bij mijn broertje gaf de videokaart namelijk exact hetzelfde probleem. Wellicht dat je je GPU's (afzonderlijk) op een andere pc kunt testen?

Verwijderd

Topicstarter
Bioman schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:08:
Heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn computer, beeld op zwart, en na een seconde of 15 of zo, het geluid gecrambled en helemaal vast. Bij mij werd er door de windows logboeken nooit wat vastgelegd. Ik had overigens geen BIOS was ingreep na herstart, maar ik herstart na een BSOD niet automatisch, dus moest powerknop lang indrukken.

BIj mij bleek de redelijk jonge en nooit overgeklokte GPU de boosdoener te zijn. Bij mijn broertje gaf de videokaart namelijk exact hetzelfde probleem. Wellicht dat je je GPU's (afzonderlijk) op een andere pc kunt testen?
Nuttig! Ik ga eens kijken of ik in single gpu mode beide gpu's eens kan testen, een voor een. Ik laat het nog weten

Verwijderd

Topicstarter
Probleem bestaat nog steeds. Ik heb nieuwe videokaarten besteld. 2x 660 GTX Ti. Het zou sneu zijn als nu die videokaart het probleem niet was, op zijn minst heb ik dan nog een mooie upgrade aan overgehouden...

Verwijderd

Goeie keuze voor een upgrade en wel meteen in SLI! Dit bespaard stroom ook en kan je zo vele schermen aansluiten. De GTX295 was een heethoofd en gaf wel vaker problemen dus 90% zeker dat dat het probleem was! We horen het resultaat graag :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus de ratten hebben er geen SLI bridge bij gedaan, dus ik moet morgen nog 2 sli bridges gaan kopen. Valt me erg tegen, zeker van zulk duur spul. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad, ze lijken te zijn verdwenen:

Hier zijn wat metingen en benchmarkresultaten: http://i.imgur.com/UNbxXMC.png (zonder SLI gegevens nog)

EDIT: Ik ben ook een ontzettende otter, die bridges zitten bij je moederboard. Gevonden in de doos van bijna 4 jaar geleden. Data volgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2013 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laatste meetresultaten: http://i.imgur.com/TIRZdMF.png.

Meetcondities:
Hoogst mogelijke settings die de GTX 295 aankon is voor alle situaties gebruikt.
DX9/10 8xMSAA 16AF en 1920*1080 met zonodig ambient occlusion/HDR aan.

Rest van de specificaties:
core i7 930 op 3,5 GHz, 6 GB RAM (CL9) op 1605MHz

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
mooie upgrade, heb vandaag een 680 oc van gigabyte binnen gekregen.
heb een i7 860@3.8ghz maar in games (crysis 3 metro 2033)heb ik toch het idee dat de cpu de zaak ophoud.
belasting van de gpu schommeld behoorlijk en zelden word ie 99% belast.
op 1080p en op 1440p ook niet
Pagina: 1