Keus: de WD Red of de WD RE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-12-2021
Ten eerste, ik hoop dat het topic hier goed staat. Het overlapt met het Synology-topic, met het NAS-topic, het aankopadvies-topic en als ik 'n beetje pech heb is er ook nog een WD-topic dat ik over 't hoofd heb gezien.
Mocht het verkeerd staan: excuus. Hopelijk duwt een modje het dan de juiste richting op. ;)

Wat is het probleem?

Mijn plan is om een NAS op te zetten, een Synology DS 1812+ in RAID6-configuratie. Heel mooi allemaal, maar toen ik me ben gaan inlezen op het gebied van harde schijven ben ik gestuit op iets waar ik nog niet echt een bevredigend antwoord op heb kunnen vinden.

Zoals (zeker hier) vast bekend is heeft WD een "Red' serie, speciaal bedoeld voor NAS'en. Nu is het zo dat hun eigen documentatie aangeeft dat de Red bedoeld is voor NAS'en die gaan tot 5 schijven. Mijn opzet gaat 6 schijven zijn, dus daar wringt het. WD zegt namelijk in hun officiële folder voor de schijf dat als je er meer dan 5 wil gebruiken in je NAS dat dit heftig afgeraden wordt en dat ze je verwijzen naar de "WD RE".
Nu is de RE een best wat duurder, en als je dat maal 6 doet wordt het een stuk duurder. Mijn vraag was in hoeverre dat dit écht verschil gaat uitmaken. Is het zo dat WD denkt 'als je een NAS bouwt met 6 schijven kun je die duurdere ook wel lappen', is die RED echt gericht op 5 schijven en krijg je problemen bij 6? Enz enz.

Ik ben wat rond gaan vragen, in wat winkels geweest maar de antwoorden waren of niet bevredigend of er kwam een verbaasde blik omdat men nog nooit van beide schijven gehoord had. Ook zoeken op internet leverde me niet heel veel concreets op, of het werd zo technisch dat ik er geen hout meer van begreep.

Heel concreet samengevat:
WD zegt dat de Red bedoeld is voor NAS-systemen tot 5 schijven, ik wil er een met 6 schijven van 3 TB. Zij raden dan de (best duurdere) RE aan.
Is er hardwarematig (of anders) een reden om aan te nemen dat de RE beter zou presteren dan de Red? Loop ik gevaar als ik een Red neem in plaats van een Re?

Ik zal de NAS intensief gebruiken. Overdag draai ik continu muziek, kijk tijdens pauzes graag een aflevering van een serie en ben voornemens 24/7 uTorrent (oid) te laten draaien. De schijven worden dus wel intensiever belast dan af en toe een bestandje die richting uit sturen en af en toe een mopje muziek draaien.

Hopelijk heb ik m'n probleem over kunnen brengen en kan iemand wat duidelijkheid verschaffen om dit voor mij duistere gebied! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er is geen exacte limiet. Het is niet zo dat 5 RED's in Raid wel goed gaan en 6 weer niet.

Het heeft te maken met de verhoogde kans op fouten tijdens rebuilds van je raid. Hoe meer schijven hoe groter je totale raid opslag hoe langer een rebuild duurt bij problemen. Hoe langer de rebuild hoe meer kans op nog een fout. Om deze reden is Raid5 ook niet meer aan te raden met grotere opslag.

Ik heb zelf 4 Red's in raid6.

De RED's hebben een MTBF van 1.000.000
de RE's van 1.200.000

RE's zijn daarintegen weer een stuk duurder en geklassificeerd als Enterprise disks.

Persoonlijk zou ik zeggen, met 5 disks van 3 TB lijkt mij RED's voldoende voor een raid6 opstelling. Zeker als je hiernaast nog veelvuldig een backup maakt van belangrijke data.

De RE's zijn het niet waard voor een huis tuin en keuken opstelling vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05
je krijgt sowieso 5 jaar garantie op die dingen, dus je zit vrij safe.

derhalve denk ik niet dat het nodig is de speciale RE aan te schaffen, ik ken deze zelf niet, maar vermoed dat dat de enterprise schijven van WD zijn.
dit is voor thuisgebruik zware overkill.

sowieso denk ik dat de WD schijven van elkaar niet eens weten dat ze met ze 6en aan het samenwerken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is er hardwarematig (of anders) een reden om aan te nemen dat de RE beter zou presteren dan de Red?
Loop ik gevaar als ik een Red neem in plaats van een Re?
De RE heeft volgens mij een langere garantie dan de Red, 5 ipv. 3 jaar (althans, dat staat zo bij div. leveranciers), misschien dat dat iets zegt.

Ik heb de laatste jaren div. harddisks van WD gehad (zowel 2.5" als 3.5"), en vooral met de Blue en AV-GP serie veel uitval gehad. In ieder geval waren dat allemaal schijven met 3 jaar garantie.
Mijn Raptor en RE-schijven draaien nog fijn hun rondjes (even afkloppen ;)).
Oh, en dit is bij "normaal" pc-gebruik, dus niet 24/7 of in een NAS.

[ Voor 9% gewijzigd door 3dfx op 15-04-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Denniz0229 schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:28:
je krijgt sowieso 5 jaar garantie op die dingen, dus je zit vrij safe.
Helaas gaat deze garantie alleen over de schijf, en niet over de data. Fijn dat je een nieuwe schijf krijgt bij problemen, maar de inhoud is over het algemeen veel waardevoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Mijzelf schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:35:
[...]

Helaas gaat deze garantie alleen over de schijf, en niet over de data. Fijn dat je een nieuwe schijf krijgt bij problemen, maar de inhoud is over het algemeen veel waardevoller.
Daarnaast, op de Red zit inderdaad maar 3 jaar garantie zoals ik al dacht en geen 5 zoals op de RE:
Red productsheet

RE productsheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Ik zou, als het budget het toelaat, voor enterprise schijven gaan, deze zijn ontworpen om 24/7 te draaien.
Heb zelf de hitachi ultrastar's gekozen voor mijn nas: http://www.hgst.com/inter...ltrastar/ultrastar-7k3000 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Nou, over 't budget gesproken..
de 3TB Red: 128,74.
de 3TB RE: 236, 84.

Dat scheelt dus 108,10 per schijf, in totaal 648,60.. dat vind ik wel erg veel. Zeker omdat ik ook niet weet wat 't nut er van zou wezen. Die enterprise kan dan ontworpen zijn om 24/7 te draaien, geldt dat voor een Red speciaal voor een NAS is niet evengoed? Ten minste.. het lijkt me dat daar wel rekening mee gehouden is!

@Gusto: waarom ben je gegaan voor die schijf?

[ Voor 5% gewijzigd door Botsproefpop op 15-04-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Ik neig wel naar wat Viper en Denniz0229 zeggen, namelijk dat de Red genoeg is voor "thuis". Toch vraag ik me af wat de RE's dan wezenlijk zouden toevoegen, behalve dat de MTBF verder weg ligt.. ik ga voor een RAID6-opstelling dus als de drollen de ventilator raken hoop ik toch gedekt te zijn door die opstelling. Als dat de enige reden is zie ik geen noodaak om toch voor de RE's te gaan.

@Viper: Die RE's zijn inderdaad Enterprise class en van wat ik begrijp is dat bedoeld voor 24/7/365. Maar aangezien die Red bedoeld is voor 'n NAS-opstelling.. zouden er dan niet dezelfde kwaliteitsmaterialen gebruikt zijn?

Edit: Ik heb wat gegoogled en ik stuitte hier op:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6157/wd-colours.png

Het lijkt me dat het plaatje van WD is, maar ze claimen dus wel 24/7 operationaliteit.

[ Voor 36% gewijzigd door Botsproefpop op 15-04-2013 16:28 . Reden: Uitbreiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Botsproefpop schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:21:

Het lijkt me dat het plaatje van WD is, maar ze claimen dus wel 24/7 operationaliteit.
Plaatje is idd van WD, en dat 'ie "24/7" aan kan staan klopt ook wel voor thuisgebruik, oftewel 1-4 mensen die in de loop van de dag "er wat mee doen".

De RE-schijven zijn gericht op enterprise/zakelijk gebruik, dus met 10-tallen mensen die er gebruik van maken, wat resulteert in veel meer lees- & schrijfacties per dag, die ook nog eens bedrijfskritisch zijn in de veel gevallen.

Ik kon mijn RE-schijf toen met korting kopen, en alhoewel 'ie nog steeds duurder was dan andere schijven, vond ik de meerprijs het wel waard, gezien mijn negatieve ervaringen met de "budget-/3-jaar garantie-schijven" van WD ;)

Zoek anders eens op NewEgg naar gebruikerservaringen met de Red-schijven die je op het oog hebt, dan krijg je mogelijk een beter inzicht op evt. problemen en uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Een RED disk is zeer goed voor een klein maar ook een groot NAS systeem.

Elke schijf kan 24/7 aan staan, nog leuker gezegd, de ideaal situatie voor een hardeschijf is juist dat hij 24/7 aan staat en in gebruik is.
Waarom?
Omdat dan het mechaniek van de schijf op een zo stabiel mogelijk temperatuur blijft.
Bij normaal huis tuin keuken gebruiken, krijgt een disk vele power cycles en stress cycles over zich heen. Dit allemaal brengt meer mechanische stress op de schijf door variatie van temperatuur.

Al jaren draaien aantal vrienden/kennissen van mij ook servers met minimaal 12 disks, die 24/7 downloaden, VM's draaien , film en muziek aanleveren.
Deze servers hebben tot nu toe altijd gedraaid met standaard consumenten schijven. Met name Samsung spinpoints 500 GB. Tijdje terug zijn na 5 jaar goede dienst 2 schijven die bad sectors hebben en dus de boel verziekte. Voor de rest loopt dat goed.

Verder is het echt niet zo dat je zomaar kan zeggen, och die schijf kan zus en die kan zo met zoveel gebruikers.
Er zijn tegenwoordig legioenen aan data centre's die draaien op de standaard consumenten schijven, omdat deze goedkoop zijn en net zo goed functioneren als de duurdere enterprise modellen.
Je capaciteiten zijn heel erg bepalend door de RAID logica die je disks aansturen.

Wat de enterprise modellen vaak differentieren van de rest zijn de toegevoegde firmware functionliteiten zoals bijvoorbeeld de TLER functionaliteit voor minder gezeik met bad sectors in RAID arrays, hoewel de RED serie hier ook van geniet.
Verdere differentatie in de firmwares zijn uitgebreidere en specifiekere SMART eigenschappen, waardoor schijven beter te "beheren" zijn.
Verder hebben deze schijven vaak een strenger test protocol van te voren gehad, voordat ze worden uitgeleverd.
Fysiek zijn de verschillen minder groot dan je denkt soms.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 15-04-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Botsproefpop,

ik heb voor voor deze schijven gekozen omdat deze een mtbf hebben van 2.000.000 uur.
En in het verleden erg goede ervaringen had met ibm/hitachi schijven. :P
In mijn pc heb ik ik wd schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:05

DDX

Lijkt me gewoon verkooppraatje die max 5, de disken gaan echt niet eerder stuk oid als je er 6 in je systeem zet.
Ik heb zelf 6 * 3tb red in mijn server hangen. (in raid6)
En draait al half jaar zonder problemen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05
Mijzelf schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:35:
[...]

Daarom moet je ook een raid config nemen.
en volgens mij geeft geen enkele fabrikant garantie op je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Iva_Bigone schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:02:
[...]

Plaatje is idd van WD, en dat 'ie "24/7" aan kan staan klopt ook wel voor thuisgebruik, oftewel 1-4 mensen die in de loop van de dag "er wat mee doen".

De RE-schijven zijn gericht op enterprise/zakelijk gebruik, dus met 10-tallen mensen die er gebruik van maken, wat resulteert in veel meer lees- & schrijfacties per dag, die ook nog eens bedrijfskritisch zijn in de veel gevallen.

Ik kon mijn RE-schijf toen met korting kopen, en alhoewel 'ie nog steeds duurder was dan andere schijven, vond ik de meerprijs het wel waard, gezien mijn negatieve ervaringen met de "budget-/3-jaar garantie-schijven" van WD ;)

Zoek anders eens op NewEgg naar gebruikerservaringen met de Red-schijven die je op het oog hebt, dan krijg je mogelijk een beter inzicht op evt. problemen en uitval.
Ik heb met schijven van WD ook wel negatieve ervaringen, dat is ook de reden dat ik nu mer onderzoek doe dan de KGB in de hoogtijdagen. ;) Maar je legt eigenlijk de vinger op de zere plek daarmee, is de meerprijs het waard? En heeft het zin, want ik ga inderdaad niet voor elkaar krijgen dat ik zoveel lees- en schrijfacties pleeg als tientallen mensen die er tegelijk opzitten.

Zouden er eigenlijk negatieve kanten zitten aan het gebruik van RE's in plaats van de Reds?

Dank voor de URL in ieder geval, daar ga ik zeker kijken nu!
Edit: De site ligt op z'n gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Swordlord schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:25:
Een RED disk is zeer goed voor een klein maar ook een groot NAS systeem.

Elke schijf kan 24/7 aan staan, nog leuker gezegd, de ideaal situatie voor een hardeschijf is juist dat hij 24/7 aan staat en in gebruik is.
Waarom?
Omdat dan het mechaniek van de schijf op een zo stabiel mogelijk temperatuur blijft.
Bij normaal huis tuin keuken gebruiken, krijgt een disk vele power cycles en stress cycles over zich heen. Dit allemaal brengt meer mechanische stress op de schijf door variatie van temperatuur.

Al jaren draaien aantal vrienden/kennissen van mij ook servers met minimaal 12 disks, die 24/7 downloaden, VM's draaien , film en muziek aanleveren.
Deze servers hebben tot nu toe altijd gedraaid met standaard consumenten schijven. Met name Samsung spinpoints 500 GB. Tijdje terug zijn na 5 jaar goede dienst 2 schijven die bad sectors hebben en dus de boel verziekte. Voor de rest loopt dat goed.

Verder is het echt niet zo dat je zomaar kan zeggen, och die schijf kan zus en die kan zo met zoveel gebruikers.
Er zijn tegenwoordig legioenen aan data centre's die draaien op de standaard consumenten schijven, omdat deze goedkoop zijn en net zo goed functioneren als de duurdere enterprise modellen.
Je capaciteiten zijn heel erg bepalend door de RAID logica die je disks aansturen.

Wat de enterprise modellen vaak differentieren van de rest zijn de toegevoegde firmware functionliteiten zoals bijvoorbeeld de TLER functionaliteit voor minder gezeik met bad sectors in RAID arrays, hoewel de RED serie hier ook van geniet.
Verdere differentatie in de firmwares zijn uitgebreidere en specifiekere SMART eigenschappen, waardoor schijven beter te "beheren" zijn.
Verder hebben deze schijven vaak een strenger test protocol van te voren gehad, voordat ze worden uitgeleverd.
Fysiek zijn de verschillen minder groot dan je denkt soms.
Sowieso bedankt voor deze grondige reply! :)
Ik had ook begrepen dat het een goede zet is om de schijf continu te belasten in verband met de levensduur. Het leek me dus een idee om wat freewarezaken te sharen via uTorrent om te zorgen dat de belasting gaande blijft. In ieder geval bemoedigend dat de spullen van je vrienden zo lang draaidende zijn gebleven.

Qua fysieke verschillen: ik vroeg me ook al af waar 't dan precies in zit. Wellicht is de fysieke kwaliteit ook beter en dat zou dan de kans op fouten ook verminderen, daarom ligt de MTBF vast ook wat verder weg. Maar als de fysieke verschillen niet dusdanig zijn dat er een substantieel verschil is, dan is de keuze voor een Red logischer omdat je een hogere prijs/kwaliteitverhouding zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vreemd. Heb zes WD Blue's en die doen het alle 6 nog prima; al ruim 2jr.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Madrox schreef op donderdag 18 april 2013 @ 01:46:
Vreemd. Heb zes WD Blue's en die doen het alle 6 nog prima; al ruim 2jr.
Heb je die toevallig ook in een Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nee, in een desktop (lian li).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Dan nog, mooi om te horen dat ze nog draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
Draai hier een 1812 met 8 x 3TB reds.
Draaien prima, hebben al 8 x een rebuild overleeft ( van 2 naar 3 tb )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Dromer schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:19:
Draai hier een 1812 met 8 x 3TB reds.
Draaien prima, hebben al 8 x een rebuild overleeft ( van 2 naar 3 tb )
Mooi dat de Reds dat in ieder geval volhouden. Nog geen gedoe gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Op NewEgg krijgen de Red en de RE er trouwens wel van langs.. daar schrik ik toch wel even van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
Heb er helemaal geen gedoe mee.
De RE's stoppen wij bij klanten in het mag weinig kosten servertjes en ook daar zelden uitval eigenlijk.
Je hoort ook alleen maar de slechte verhalen van mensen he, weinig posten de positieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Dromer schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:54:
Heb er helemaal geen gedoe mee.
De RE's stoppen wij bij klanten in het mag weinig kosten servertjes en ook daar zelden uitval eigenlijk.
Je hoort ook alleen maar de slechte verhalen van mensen he, weinig posten de positieve.
Daar heb je wel een punt, 't is misschien ook wel een beetje afreageren uit frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mijn tip: neem een hdd extra en hang die als het kan als hotspare in je config. Veiliger kan het haast niet...

Pagina: 1