Na het installeren van de Yelo TV app van Telenet kan je de voorwaarden en privacy regels bekijken die Telenet hiervoor heeft opgesteld. Normaal gezien blader ik door dat soort dingen erg snel heen, of lees ik het überhaupt niet. Dit keer echter wel en in die voorwaarden blijken toch enkele bizarre dingen te staan, waarvan ik vermoed (of hoop) dat dat toch indruist tegen de bestaande privacywetgeving.
Die cookiemuren, cookiepopups/popovers, top & bottomfloats zijn helaas niet meer weg te denken tijdens het surfen en moet je als websiteeigenaar een expliciete - en onaangevinkte - optie maken om mensen aan te sporen je nieuwsbriefrommel toe te laten sturen.
Hoe anders is het dan in de privacyverklaring van Yelo TV.
Er staat vervolgens wel in hoe je dit moet doen, alhoewel je dit pas ná het downloaden en installeren kan lezen in zowel Google Play als iTunes/Appstore:
De voorwaarden/privacyregels in de Yelo app zijn trouwens net iets anders als die van de PC versie, alhoewel de verschillen erg klein zijn.
Die cookiemuren, cookiepopups/popovers, top & bottomfloats zijn helaas niet meer weg te denken tijdens het surfen en moet je als websiteeigenaar een expliciete - en onaangevinkte - optie maken om mensen aan te sporen je nieuwsbriefrommel toe te laten sturen.
Hoe anders is het dan in de privacyverklaring van Yelo TV.
Telenet draait de zaken dus gewoon om. Je gegevens worden gebruikt, _tenzij_ je dit aan Telenet doorgeeft.Door aanvaarding van deze gebruiksvoorwaarden gaat u ermee akkoord dat Telenet uw persoonsgegevens en uw elektronische contactgegevens, anonieme of geaggregeerde gegevens van niet persoonlijke aard, zoals browser type of IP-adres, het unieke identificatienummer van de gebruikte hardware en het besturingsprogramma, die worden verkregen bij de contractsluiting, bewaart en verwerkt. Deze verwerking heeft tot doel (i) de Dienst te leveren, (ii) een goede werking van onze contracts-, betalings- en klantenadministratie te verzekeren (iii) marktonderzoek en gebruiksprofilering uit te voeren en (iv) promotie- en prospectie-acties zoals direct marketing toe te laten.
Telenet kan uw elektronische contactgegevens met name gebruiken voor direct marketing van eigen producten of diensten die gelijkaardig zijn aan de Dienst. Indien u dit niet wenst, dient u contact op te nemen met Telenet.
De hierboven vermelde gegevens (red: hier staan dus geen gegevens) van u en uw gezinsleden kunnen worden meegedeeld aan met Telenet verbonden ondernemingen en derden, die werk en/ofverkopen in naam en voor rekenening van Telenet, voor dezelfde doeleinden.
Er staat vervolgens wel in hoe je dit moet doen, alhoewel je dit pas ná het downloaden en installeren kan lezen in zowel Google Play als iTunes/Appstore:
Over cookies gesproken:U heeft de mogelijkheid om zich kosteloos te verzetten tegen het gebruik van uw persoonsgegevens en van uw elektronische contactgegevens voor direct marketing doeleinden door eenvoudige kennisgeving op het e-mail adres info@staff.telenet.be.
Kan Telenet deze privacyregels zomaar toepassen? Waarom zijn hier geen regels voor binnen de verschillende appstores? Hoe kan het zijn dat je de voorwaarden en privacyregels pas na het installeren kan inzien? Na deïnstallatie is namelijk niet gezegd of al jouw gegevens vervolgens ook niet meer gebruikt worden cq. verwijderd worden. Zo kreeg ik vandaag nog een bericht binnen van MessageMe dat een 'bekende' zich ook had ingeschreven, terwijl ik de app allang had verwijderd.Om de levering van de Dienst te vergemakkelijken kan het noodzakelijk zijn bepaalde programma (bv. cookies) te installeren op uw apparatuur. Door het afsluiten van deze overeenkomst wordt u geïnformeerd en gaat u ermee akkoord dat Telenet dergelijke programma's installeert.
De voorwaarden/privacyregels in de Yelo app zijn trouwens net iets anders als die van de PC versie, alhoewel de verschillen erg klein zijn.
To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.