Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Afgelopen vrijdag heb ik geprobeerd een 1080p video te converteren met Handbrake op mijn basis model Mac mini van 2011 met de intel HD3000 videokaart.

Tijdens het converteren loopt de temperatuur redelijk op en de ventilatoren zijn goed hoorbaar. iStat Pro geeft een temperatuur aan van rond de 75 graden tijdens de conversie. Volgens mij zijn dit geen schokkende temperaturen. De conversie heeft ongeveer een uur of 4 gelopen en toen is het mis gegaan.

Ik was zelf inmiddels even naar de kroeg, maar mijn vriendin wilde graag naar bed en vertelde dat de conversie nog steeds liep. Nu heb ik vaker meegemaakt dat het aan het einde van de conversie misgaat en dat Handbrake vastloopt op 100%. Dus ik adviseerde haar om de Mac maar gewoon uit te zetten.

Op dat moment kreeg ik te horen dat het scherm er heel raar uitzag. Er lag een soort schaakbord over het scherm met allemaal rechtopstaande streepjes. Ik heb haar gevraagd er een foto van te maken en de Mac af te sluiten. De artifacts zijn zichtbaar als laag over het gehele scherm. Na een herstart was het beeld weer normaal de volgende ochtend. De foto kan ik eventueel later uploaden, maar de camera ligt thuis.

De Mac draait 10.8.3 en ik heb zelf RAM geupgrade en de HDD op de tweede plek gezet en een 840 Pro SSD geplaatst.

Nu is eigenlijk mijn vraag of dit een hardware defect kan zijn of dat het vaker voorkomt dat er incidenteel artifact ontstaan. Of kan de oorzaak in het RAM geheugen liggen omdat deze de videokaart ondersteund. Ik heb het gehuegen nog niet getest, maar de Mac draait in deze configuratie al een paar maanden probleemloos.

Ik kan me zo voorstellen dat de videokaart misschien te warm is geworden. Momenteel is de Mac mijn enige werkstation en wil graag het idee hebben dat deze betrouwbaar is, al is dat natuurlijk nooit een zekerheid. Iemand tips om dit verder te troubleshooten of ervaringen die iemand wil delen?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Hier een link naar de foto:

[ Voor 58% gewijzigd door BillSpaarbank op 17-04-2013 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:48
Ik denk dat 4 uur lang 100% load, wat HandBrake helaas doet, dit een keer kan opleveren. Het zou niet mogen maar ja het kan. Ik denk niet dat je Mac nu minder betrouwbaar is.

Mijn ervaringen uit het verleden met het overklokken van grafische kaarten (tot het extreemste toe met volmods en vloeibaar stikstof) was gelijk: stabiel zolang het maar relatief koel blijft, wel tot op zekere hoogte natuurlijk. Ik zou een manier gaan zoeken om HandBrake wat minder CPU load toe te wijzen, het is toch iets wat je laat lopen als je er niet achter zit.

Als het overigens om MKV's een op een omzetten naar MP4/M4V gaat dan raad ik het aan dit gewoon te muxen met bijvoorbeeld iFlicks waar ik erg over te spreken ben ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Het stelt me wel enigzins gerust dat het niet het einde van de videokaart hoeft te betekenen.

Ik zal je overige tips ook even proberen als ik de tijd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 10:39
de cpu == de videokaart(in dit geval) dus zo gek is dit allemaal niet. Betekend wel dat de koeling niet afdoene is.

Heb je misschien zo'n fan-tooltje draaien die de snelheid aanpast?

[ Voor 23% gewijzigd door sharkzor op 17-04-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Nee, alleen iStat pro als dashboard widget. Ik heb wel het gevoel dat de temperaturen hoger zijn na het plaatsen van de 2e HDD. Ik had ook problemen toen ik de Mac mini op zijn zij gebruikte i.c.m. een Newertech Alloy stand. Althans, niet echt problemen, maar wel hogere temps.

Ik vond overigens ook dit topic met vergelijkbare problemen. Hier was defect RAM de boosdoener:
http://www.onemorething.n.../mac-mini-2011-artifacts/

[ Voor 23% gewijzigd door BillSpaarbank op 17-04-2013 16:29 ]

Pagina: 1