Ik was aan het zoeken naar een (goedkope, DIY) manier om mijn smartphone op te laden aan de naafdynamo op de fiets. Toen kwam ik dit tegen:

Klopt het echt dat het voltage nooit boven de 5,2V kan komen op deze manier? Wat voor invloed heeft dit op de mechanische weerstand van de dynamo? Merkbaar tijdens het fietsen?
De dynamo die in mijn fiets zit is trouwens een Shimano DH-2N30-E. Er staat op 6V - 2,4W.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het verleden wel eens lampjes kapot heb gemaakt door te hard te fietsen. Ik krege toen van de fietsenmaker een zwaarder lampje, en sindsdien heb ik minder licht als ik langzaam fiets.
Verder denk ik dat je prima een voorlicht kunt bouwen wat minder dan 1W gebruikt, en dat je dan weldegelijk licht en USB tegelijk kan hebben. Misschien zelfs een achterlicht erbij. Als je de schakelaar dan anders aansluit (ipv schakelen tussen licht en USB, schakelen tussen alles aan en alles uit) heb je dan ook meteen licht terwijl je stil staat.
Sfeerfoto omdat het kan:

Bron: http://www.candlepowerfor...ad.php?242082#post3085764Rising internal impedance of the batteries above 4.8 volts limits dynamo voltage to 5.2 volts DC. This is within USB power standards. USB devices are limited to 500 mA which happens to be the output of a standard bicycle dynamo. If the USB device uses less than 500 mA the excess current will be absorbed as recharging current. The Ni-MH batteries must have solder tabs and soldered connections. Any poor or open connection between the batteries would allow unregulated voltage and current to flow into the USB device which could seriously damage it. The Circuit shown includes a separate headlight circuit shown in a simple form. Any standard dynamo headlight or one of Martins LED light circuits may replace the simple circuit shown. The Dynamo can not power the USB circuit and the Headlight at the same time. If you need to turn on the headlight while a USB device is plugged into the USB port such as when traveling through a tunnel the Ni-MH batteries will continue to power the USB device limited by the current requirements of the device. If you do not need/want a headlight it may be left out of the circuit.
Klopt het echt dat het voltage nooit boven de 5,2V kan komen op deze manier? Wat voor invloed heeft dit op de mechanische weerstand van de dynamo? Merkbaar tijdens het fietsen?
De dynamo die in mijn fiets zit is trouwens een Shimano DH-2N30-E. Er staat op 6V - 2,4W.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het verleden wel eens lampjes kapot heb gemaakt door te hard te fietsen. Ik krege toen van de fietsenmaker een zwaarder lampje, en sindsdien heb ik minder licht als ik langzaam fiets.
Verder denk ik dat je prima een voorlicht kunt bouwen wat minder dan 1W gebruikt, en dat je dan weldegelijk licht en USB tegelijk kan hebben. Misschien zelfs een achterlicht erbij. Als je de schakelaar dan anders aansluit (ipv schakelen tussen licht en USB, schakelen tussen alles aan en alles uit) heb je dan ook meteen licht terwijl je stil staat.
Sfeerfoto omdat het kan:

[ Voor 3% gewijzigd door Peetz0r op 15-04-2013 01:50 ]