mdadm Mirror, een schijf verplaatsen naar ander systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 20:49
Wie kan me op weg helpen ..

ik heb een werkende linux server die boot vanaf een usb stick en als opslag heb ik 2 hdd's met mdadm in raid 1 staan.

nu heb ik een nieuw systeem gekocht en wil 1 van de 2 schijven uit de mirror mounten in het nieuwe systeem. maar dan gewoon als losse disk, met alle data die er dan op staat.

ergens had ik begrepen dat ik de disk gewoon over kon plaatsen, maar als ik dan het nieuwe systeem boot. komt deze in een initramfs prompt en boot dus niet verder.

zie ik iets over het hoofd?

zou het kunnen dat ik toevallig de sda disk uit de raid heb gepakt, en in mijn nieuwe systeem zit ook al een sda als boot schijf. en dat dat niet werkt? ik dacht namelijk dat deze dan gewoon een ander label eraan zou geven

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:10

DataGhost

iPL dev

Je ziet geen enkele error/warning/melding bij dat prompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
nou het rottige is dat deze aan mijn tv hangt en de helft van de cli text buiten beeld valt. op dit moment heb ik geen losse monitor die ik kan gebruiken.

ik zat te denken als het niet lukt maar gewoon met een live cd de disk te wipen en dan in het nieuwe systeem te hangen. En van de degraded raid de data die ik wilde bewaren te kopieren naar de nieuwe machine. maar ja :) zou leuk zijn als dat niet hoeft

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geef eerst eens duidelijk aan wat je wilt doen, wat je wilt bereiken en wat je hebt gevonden om dat voor elkaar te krijgen. We missen ook nog informatie over je systeem en de configuratie.

Hier op Tweakers verwachten we inzet. Dit is niet echt aanwezig. Van iemand met jouw status hier had ik meer verwacht.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Ja sorry het was even in een opwelling dat ik de vraag hier te snel neer zette.
Het was niet mijn bedoeling om een probleem hier te dumpen en te wachten op de juiste oplossing. Maar meer om te kijken of wat ik wil wel mogelijk is.

Het oude systeem is een Ubuntu server 12.04 zoals gezegt op een losse usb stick.
2 schijven in raid 1 met mdadm. Ik wil deze raid set verbreken en de schijven weer als individuele schijven gebruiken. En als het kan dus met behoud van de data die erop staat.

Nou heb ik daar al wat onderzoek naar gedaan, en de een zegt; Verbreek je raid, gebruik een van de schijven in je nieuwe systeem (gewoon mounten en klaar)
Dat gaat bij mij dus niet goed. zodra ik boot kom ik in de initramfs waarvan ik de meldingen niet goed kan uitlezen vanwege het scherm wat eraan hangt.

Tweede optie is dan de schijf eerst helemaal opnieuw formateren (bv via een livecd) en die als nieuwe disk in het nieuwe syteem gebruiken. De data kopieer je dan weer van de degraded raid.

Deze laatste optie zou zowieso moeten werken, en wil ik ook best doen. Maar ik was gewoon beniewd of ik wat over het hoofd zie als ik voor de eerste optie zou gaan.

Klopt het eigenlijk wel dat je de schijf zonder problemen zou kunnen mounten als niet raid schijf in een ander systeem en de data kan benaderen.

Op dat laatse kon ik geen antwoord vinden en ik was benieuwd of iemand hier op het forum daar ervaring mee heeft.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb wel eens schijven van degraded MDADM arrays gemount via een Live CD die uit simpele NAS systemen kwamen. Als je de schijf weet en het file system ervan, is het niets anders dan mount -t ext3 /dev/sda /mount/point. De data is dan uit te lezen.

Je hebt 't over opstarten met USB stick, heb je daar je GRUB op staan, of het hele OS en is je mdadm array puur data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Ja de stick is het gehele os en de disks zijn puur data.

Daarbij moet ik wel zeggen dat er volgens mij nog iets van grub op een van die disken staat. als ik zonder stick boot krijg ik namelijk ook een grub versie te zien.

Heb destijds wat moeten rommelen om het allemaal werkend te krijgen. dat komt dus nog daarvan. echter lijkt me dit niet van invloed op het wel of niet kunnen booten met die disk in mijn nieuwe systeem. dit omdat het daar ook puur data is en grub al op de boot disk staat.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zjemm schreef op zondag 14 april 2013 @ 20:30:
zou het kunnen dat ik toevallig de sda disk uit de raid heb gepakt, en in mijn nieuwe systeem zit ook al een sda als boot schijf. en dat dat niet werkt? ik dacht namelijk dat deze dan gewoon een ander label eraan zou geven
Dat kan heel goed. Er zijn verschillende manieren om aan te geven welke schijf er als bootschijf gebruikt moet worden. De traditionele manier is om '/dev/sda1' te gebruiken. Dat gaat dus makkelijk fout als er schijven bijkomen of verdwijnen. Onderbreek grub en bekijk de grub-commandline om te zien of dat ook zo is op jouw systeem. Geef eventueel zelf een device op, bv 'root=/dev/sdb1' . Misschien moet je wat experimenteren om het juiste device te vinden. (Als je er makkelijk bij kan kun je ook proberen om de kabeltjes naar je HD's om te wisselen).
Zjemm schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:01:
Daarbij moet ik wel zeggen dat er volgens mij nog iets van grub op een van die disken staat. als ik zonder stick boot krijg ik namelijk ook een grub versie te zien.
Niet heel waarschijnlijk maar zeker mogelijk. Als je dit wil uitsluiten kun je grub overschrijven met dd:
code:
1
# dd if=/dev/null of=/dev/sdX bs=446 count=1

(pas op, gevaarlijk).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
kun je die laatste regel toelichten?

ik snap dat ik hiermee grub van die disk verwijder, maar wat doen die settings?

thanks voor je tip. ik ga eens kijken of ik in de grub command line kan komen en zien welke settings daar staan, en er mee rommelen

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat commando overschrijft de eerste 446 van 512 bytes: daar installeert de bootloader (grub) zich, in de laatste 64 is de partitietabel opgeslagen.

https://wiki.archlinux.or...loning#Backing_up_the_MBR

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Nou ben weer wat verder.

in het bios stond de sata port op AHCI. daarmee is ook de nieuwe server geinstalleerd op de msata disk.
de server boot ook gewoon van de msata disk in AHCI mode. maar zodra ik dus die 1TB sata disk erbij hang boot deze niet door.

zet ik de sata op IDE mode dan boot de server wel met de extra sata disk.

dat is toch vreemd? AHCI zou toch gewoon moeten werken?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
type blkid

verander overal waar /dev/sdX staat naar de blkid verwijzing.

/etc/fstab
/etc/default/grub

update-grub

probeer dan nog eens.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Dat doe ik dan eerst in ide mode? Want in ahci start hij niet eens.
Zal het als ik thuis ben testen

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien je Ubuntu 12.04 gebruikt, is de kans zeer groot dat je al met UUIDs werkt. Het lijkt er eerder op dat de AHCI module niet aanwezig is in je initrd/initramfs. Dit kan komen als je bij installatie hebt aangegeven dat je modules 'targeted' moest zijn en je een compleet andere chipset hebt op 't andere system, waardoor de module die hij heeft niet werkt. Default IDE module is altijd aanwezig, hence dat dat wel werkt.

Een snelle blik op mijn systeem laat zien dat de config in /etc/initramfs-tools/initramfs.conf staat. Mogelijk dat je hier wat wijzer wordt. Ik heb 'most' staan bij MODULES, wat betekend dat hij iig alle HDD controler modules zal bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
thnx allemaal

ik heb in ide mode geboot en met het commando:
dd if=/dev/urandom of=/dev/sda count=25 bs=1M
de disk leeg gemaakt

hierna kon ik hem met fdisk echt opnieuw installeren.
na de eerste keer bleef er toch nog iets van de raid setup op staan.

nu in ahci mode geboot zonder problemen. en inderdaad met gebruik van UUID's

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zjemm schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 19:16:
ik heb in ide mode geboot en met het commando:
dd if=/dev/urandom of=/dev/sda count=25 bs=1M
de disk leeg gemaakt

na de eerste keer bleef er toch nog iets van de raid setup op staan.
Net alsof je op die manier van alle metadata/superblocks af bent 8)7 hint: --zero-superblock

[ Voor 3% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 20-04-2013 01:25 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Pagina: 1