Toon posts:

[Xperia Z] Onderzoekje/vergelijking fotokwaliteit: Resultaat

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 21:40

Onderzoek fotokwaliteit Xperia Z

UPDATE: 2 nieuwe foto's toegevoegd. Deze vind je hier.

UPDATE: De resultaten! Kijk hier.
Waarom?
Er is momenteel een discussie gaande over de kwaliteit van de foto's van de Xperia Z in normal/superior auto mode en burst-mode. De een vind de ene modus veel beter en de ander de andere modus. Ik blijf expres zo vaag voor degene die besluiten zo onbevooroordeeld willen stemmen in het onderzoekje! Beide groepen hebben veel aanhangers van de auto-modus dan wel de burstmodus. Er is een flink verschil te zien en er zijn ook al enkele grote websites die hier melding van hebben gemaakt.

Als je zo onbevooroordeeld mogelijk wil stemmen klik dan pas op onderstaande linkjes NA het stemmen!
Xperia Blog
GSM Arena
Topic on XDA

Ik heb daarom besloten om een onderzoekje te doen naar het verschil en het is mij inmiddels heel duidelijk geworden wat de verschillen zijn. Nu ben ik vooral benieuwd wat andere gebruikers de mooiste foto's vinden.

Opzet
Ik heb van diverse scenes foto's gemaakt in superior auto, normal en burst. Na uitgebreid croppen en vergelijken bleek dat er tussen superior auto en normal geen verschil zit. De vergelijking die in dit topic wordt gemaakt gaat dan ook tussen automatische modi en de burst modus.

Van de diverse scenes heb ik telkens 2 100% crops gemaakt, een van burst en 1 van automatisch. Edit: helaas maakt GoT de pics vanzelf 640 breed...nu heb ik het zo gemaakt dat jullie op de foto's kunnen klikken voor de 100% crop. Nu is het aan jullie om te stemmen welke je het mooiste vind. Ik heb mijn best gedaan om objectiviteit zoveel mogelijk af te dwingen:
[list]
• De volgorde van elk paar foto's is volledig willekeurig. Bij het ene paar zal de burstfoto bovenaan staan, bij de ander onderaan.
• Ook heb ik de bestanden onherkenbaar hernoemd zodat je hieruit niet kan afleiden welke modus gebruikt is voor welke crop.
• De poll resultaten zet ik later komende week online om te voorkomen dat stemgedrag beinvloed wordt door reeds bekend resultaat.
• De resultaten heb ik al ergens online gezet met timestamp voor als er discussie ontstaat over hoe eerlijk ik ben :P

Instructie
Hieronder staan telkens 2 paar foto's, elke foto is genummerd met nummer 1 of 2. Onder elk paar vind je 2 linkjes. Je klikt op de link van de foto die jij het mooiste vind.

Let op: witbalans heeft in dit onderzoekje geen rol, stem op scherpte en (kleur)detail! Witbalans is belangrijk. Maar dat wat de verschillen in de foto's waarover gesproken wordt veroorzaakt, beinvloed niet de witbalans. Daarom licht de witbalans buiten de scope van dit onderzoekje.

AUB niet in het topic gaan zetten wat jij denkt dat auto is en wat burst.

Here we go!

De foto's
Foto A: bloemen
Foto 1

Foto 2

Foto A: bloemen – welke foto vind jij het mooist?
Foto 1
Foto 2
Ook een poll maken? Klik hier

Foto B: graffiti deel 1
Foto 1

Foto 2

Foto B: graffiti deel 1 – welke foto vind jij het mooist?
Foto 1
Foto 2

Foto C: paashaasjes
Foto 1

Foto 2

Foto C: paashaasjes – welke foto vind jij het mooist?
Foto 1
Foto 2

Foto D: graffiti deel 2
Foto 1

Foto 2

Foto D: graffiti deel 2 – welke foto vind jij het mooist?
Foto 1
Foto 2

Foto E: muur
Foto 1

Foto 2

Foto E: muur – welke foto vind jij het mooist?
Foto 1
Foto 2

Foto F: graffiti deel 3
Foto 1

Foto 2

Foto F: graffiti deel 3 – welke foto vind jij het mooist?
Foto 1
Foto 2

Update: nieuwe foto's!
Op verzoek nog 2 foto's met objecten die verder weg staan. Vergeet wederom niet op de foto's te klikken voor 100% versies!
Foto G: bos
Foto 1

Foto 2

Foto G: bos – welke foto vind jij het mooist?

Foto 1
Foto 2

Foto H: De Schinkel
Foto 1

Foto 2

Foto H: De Schinkel – welke foto vind jij het mooist?

Foto 1
Foto 2

Bedankt voor het stemmen!

[Voor 17% gewijzigd door JT op 21-04-2013 22:04]

• JT

*tromgeroffel* De resultaten! De foto met de meeste stemmen is bold!
Bloemen

Foto 1: normal
Foto 2: burst

Graffiti 1

Paashaasjes

Foto 1: burst
Foto 2: normal

Graffiti deel 2

Muur

Graffiti deel 3

Bos

Schinkel

Zegt genoeg denk ik :+ Er zijn een aantal uitschieters; graffiti deel 1 en de muur zijn uitschieters omdat hier nog veel meer dan bij andere foto's mensen voor burst hebben gekozen. Bij de muur is het duidelijk dat de complete poreuze structuur gewoon verdwijnt door de post-processing. Bij graffiti deel 1 geld ook zoiets; de structuur van het muurtje waarop is gespoten verdwijnt grotendeels en je krijgt een heel kunstmatige afbeelding te zien.

Anderzijds heeft bij graffiti deel 2 ten opzichte van de andere foto's minder mensen voor de burst gekozen. Waarom snap ik niet helemaal; de randen van het muurtje zijn onscherper en het gras ontbeert elk detail, mede ook door de post-processing.

Al met al interessant resultaat dat ik eens naar Sony zal doorspelen :) Iedereen bedankt voor het stemmen!

[Voor 98% gewijzigd door JT op 21-04-2013 22:05]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik zou voor de volledigheid (ook) wat landschapsfoto's toevoegen, bijvoorbeeld. Dan heb je wat meer typen foto's, situaties en/of details waarop beoordeeld kan worden dan alleen crops. Ik denk dat de verschillende instellingen per type foto al anders kan zijn; er zal niet één instelling voor alle soorten foto's het best zijn.
Let op: witbalans heeft in dit onderzoekje geen rol, stem op scherpte en (kleur)detail!
Dat heeft absoluut een rol! Als het namelijk aankomt op je gevraagde kleurdetail en je witbalans klopt niet heeft dat invloed op het resultaat van je foto, en daarmee mogelijk ook je enquete :)

Edit: en wel vast gestemd op de huidige set!

[Voor 5% gewijzigd door Bastiaan op 14-04-2013 15:10]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11-2022
Wat betreft de witbalans heb je gelijk, maar dit is weer per persoon verschillend... Ik denk dat dit onderzoekje wel degelijk nut heeft. Hopelijk heeft TS wel de standaardinstellingen (of in ieder geval dezelfde instellingen) bij elke foto gebruikt (behalve gewone/burstmode natuurlijk).

Wat eventueel in een later stadium ook kan, is verschillende camera apps proberen, zoals Pudding Camera of CameraMX. Met laatstegenoemde heb ik persoonlijk de allerbeste resultaten.

Ohja, de landschappen/vergezichten mis ik ook ja!

• JT
Ja, ik snap het maar ondergetekende heeft ook een vriendin en fulltime werk. En andere hobby's :P Voor landschappen moet ik er op uit. Kan eventueel in een later stadium. Had ook bedacht dat ik misschien met mijn EOS 7D en Sigma 17-50 f2.8 OS HSM dezelfde foto's ging maken om dan ook crops te vergelijken. Maar ja, tijd tijd tijd :P

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-01 18:50
Ik zou er inderdaad toch ook wat gewone foto's bijzetten, niet op 100%, eventueel op 50% zoom oid. Telefoonfoto's ga je zelden uitsnijden, het is belangrijker dat je foto's er gewoon goed uitzien wanneer je ze op je telefoon bekijkt/op Facebook post. Dan spelen witbalans en belichting wel een rol.

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten.

• JT
Witbalans speelt zeker een rol. Maar dat wat de verschillen in de foto's waarover gesproken wordt veroorzaakt, beinvloed niet de witbalans.

En geloof me, foto's maken, croppen, uploaden, polls maken, tekst schrijven enzovoort heeft me al enkele uren gekost. Ik hoop dat jullie snappen dat ik voor nu, gezien mijn werk, vriendin en andere hobby's niet nog 2 uur ofzo erin ga steken (voor nu dan) ;)

[Voor 49% gewijzigd door JT op 14-04-2013 15:24]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik vind in deze voorbeelden de burst er wel beter uit zien, maar als ik op de voorbeelden van je linkje kijk zie ik toch wel aardig wat lelijke resultaten. Zoals die boom die extreem donker en pixelig wordt. Als je bekend bent met Lightroom dan kan je het resultaat ongeveer vergelijken met clarity op maximaal. :-(

• JT
Het alternatief waar de boom een groene waas wordt vind ik zelf niet beter eigenlijk :P

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11-2022
Ik snap heel goed dat het veel tijd kost, maar met landschappen wordt hier bedoeld: Trek een raam open op de bovenste verdieping, zorg voor een "ver"gezicht en schiet een foto. In de reviews vanuit het hoofdkantoor van tweakers wordt vaak een foto gemaakt van het kruispunt dat ervoor ligt. (zo ziet het tenminste uit ;) )

• JT
D'r hebben al meer dan 40 mensen gestemd :Y) Ik heb nog wat landschapsfoto's van vanmiddag liggen maar helaas nu niet de tijd om ze online te zetten (croppen/uploaden/polls aanmaken/post aanpassen)...hopelijk vanavond.

@AmbroosV: ik ben het niet met je eens dat foto's er alleen op 800x600 goed uit moeten zien. Daarvoor koop ik geen smartphone van 600 euro :) Dan had ik ook toegekund met een LG Optimus L7 van 200e ofzo.

[Voor 6% gewijzigd door JT op 14-04-2013 19:56]

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-01 15:09

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ben benieuwd! mijn stemmen zijn uitgebracht. Als er meer foto's komen zal ik die ook weer beoordelen.

• JT
Ja, dat gaat hem vanavond helaas niet meer worden. Ga het morgenmiddag proberen :) Bedankt. aantal stemmers zit inmiddels ruim boven de 50, keep'em coming :Y)

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 10:12
Leuk idee, heb ook even gestemd.

• Autovisie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06-2022
Gestemd. Ik ben zelf vooralsnog niet teleurgesteld door de camera in de Z. Heb eigenlijk nooit echt hoge verwachtingen van telefooncamera's, ze zijn leuk voor Facebook, Twitter, etc. maar verder ook niet. Maar zoals wel vaker wordt gezegd heb je niet altijd je DSLR mee en kun je tegenwoordig toch aardige foto's maken van gebeurtenissen die je toch wilt vastleggen. Mis vooral het zoomen tov normale camera's niet, gebruik zelf het liefst prime lezen. Sneakerzoom FTW!

• JT
Helaas vandaag niet toegekomen aan de pics....klein voordeeltje: morgen werk ik in Amsterdam, dan kan ik daar stadsfoto's nemen :)

Inmiddels al 80+ stemmers!

[Voor 10% gewijzigd door JT op 15-04-2013 22:48]

• JT
Ik heb 2 nieuwe foto's aan de startpost toegevoegd. Succes!

Inmiddels hebben we bijna 100 stemmers dus dat is een mooi aantal. Keep it up en bedankt!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:17
JT schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:57:
Ik heb 2 nieuwe foto's aan de startpost toegevoegd. Succes!

Inmiddels hebben we bijna 100 stemmers dus dat is een mooi aantal. Keep it up en bedankt!
De foto's genoemd Foto H, de schinkel linken naar dezelfde foto's. Is dit nou een foutje of een leuke proef om te kijken wie er in trapt en voorkom ik dit nu?

• JT
Goed opgemerkt :X Tnx, aangepast.

• dutchgio
JT schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:19:
Goed opgemerkt :X Tnx, aangepast.
Grafitti deel 1 bijna hetzelfde; de foto's zijn hetzelfde, maar wel 2 keer geupload.
Ben alles even nagelopen, bij de andere foto's is het verschil zichtbaar.

[Voor 14% gewijzigd door dutchgio op 17-04-2013 20:12]

• JT
Graffiti 1 zie ik het verschil en zijn het verschillende bestanden :?

• dutchgio
JT schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:16:
Graffiti 1 zie ik het verschil en zijn het verschillende bestanden :?
Ik open ze op volledige grootte op 2 tabs naast elkaar, dan snel switchen van tab naar tab, geen verschil te zien.

• JT
Ik zie het wel...nou ja, verschillende mensen verschillende ervaringen.

Ik kan jullie alvast vertellen dat de uitslag in ieder geval duidelijk zal zijn. Nogmaals dank allen!

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-01 14:16
foto 1 van graffiti 1 linkt naar verkeerd plaatje (idd identiek). Zoals ze in de post staan zijn ze wel verschillend.

Ps4/switch gamer

• dutchgio
Dat probeerde ikdus duidelijk te maken, in de post lijken ze anders maar als je ze op de volledige grootte bekijkt zijn het gewoon dezelfde foto's.

• JT
Ok, op 100% zie ik het ook maa dat is echt weird :? Want als je naar de code kijkt dan zie je dat het plaatje dat hier getoond wordt en waar naar gelinked wordt dezelfde url is?

Edit: aha, de bestandsnaam was wél hetzelfde, maar de url niet...daar snap ik geen hol van :o Maar het is nu gefixed. Je had toch gelijk, sorry :o

[Voor 29% gewijzigd door JT op 18-04-2013 15:49]

• JT
Vrijdagavond kickje voor meer stemmen :P

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:23
@AmbroosV: ik ben het niet met je eens dat foto's er alleen op 800x600 goed uit moeten zien. Daarvoor koop ik geen smartphone van 600 euro :) Dan had ik ook toegekund met een LG Optimus L7 van 200e ofzo.
Ben ik het niet mee eens. Van een telefoon van 600,- kun je niet verwachten dat hij foto's neemt gelijk aan een camera van 600,-
ik denk dat je de sensor lens combinatie moet vergelijken met een camera van pakweg 150,-

• JT
Garret1410 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:39:
[...]

Van een telefoon van 600,- kun je niet verwachten dat hij foto's neemt gelijk aan een camera van 600,-
Kan je mij vertellen waar ik dat heb gesteld?

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41

FaceDown

Storende factor.

Ik vind ze allemaal behoorlijk slecht. Leuke kwaliteit voor een snapshot op Facebook maar meer ook niet. Echter geldt dat voor alle telefooncams die ik tot nu toe gezien heb.
Alles is of veel te soft of overgesharpened. Ik ben van mening dat je dat verscherpen beter zelf in photoshop kan doen. Kleuren en contrast zijn ook beroerd.

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41

FaceDown

Storende factor.

[...]

Ben ik het niet mee eens. Van een telefoon van 600,- kun je niet verwachten dat hij foto's neemt gelijk aan een camera van 600,-
ik denk dat je de sensor lens combinatie moet vergelijken met een camera van pakweg 150,-
Denk het niet ;) Een Canon van 150 euro maakt wel ff betere foto's dan dit ding hoor.

Groetjes, FaceDown.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ook weer gestemd bij de 2 nieuwe foto's. Op hoeveel stemmen zit het geheel nu? begin wel benieuwd te worden naar de uitslag.

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-01 01:05
Ik heb ook even gestemd :)

PSN id: NL_SToRM

• JT
Voor de foto's die er in eerste instantie stonden rond de 155, de latere 2 foto's rond de 60.

@FaceDown: helemaal eens, maar ik vind het wel jammer dat ze niet proberen het maximale eruit te halen. Dan zou je nog best eens een afdruk @ A4 of A5 ermee kunnen maken mocht het eens nodig zijn.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:51
[...]

Ik denk dat elke telefooncamera zelfs dat dik zal verliezen! Je kan gewoonweg van een lensje ter grootte van een speldekop niet verwachten dat die even mooie foto's maakt als een redelijke compactcamera.
Daarom begrijp ik die megapixelrace op telefooncamera's niet, meer dan pakweg 4 á 5 MP is eigenlijk onzinnig.

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23

• JT
*tromgeroffel* De resultaten! De foto met de meeste stemmen is bold!
Bloemen

Graffiti 1

Paashaasjes

Graffiti deel 2

Muur

Graffiti deel 3

Bos

Schinkel

Zegt genoeg denk ik :+ Er zijn een aantal uitschieters; graffiti deel 1 en de muur zijn uitschieters omdat hier nog veel meer dan bij andere foto's mensen voor burst hebben gekozen. Bij de muur is het duidelijk dat de complete poreuze structuur gewoon verdwijnt door de post-processing. Bij graffiti deel 1 geld ook zoiets; de structuur van het muurtje waarop is gespoten verdwijnt grotendeels en je krijgt een heel kunstmatige afbeelding te zien.

Anderzijds heeft bij graffiti deel 2 ten opzichte van de andere foto's minder mensen voor de burst gekozen. Waarom snap ik niet helemaal; de randen van het muurtje zijn onscherper en het gras ontbeert elk detail, mede ook door de post-processing.

Al met al interessant resultaat dat ik eens naar Sony zal doorspelen :) Iedereen bedankt voor het stemmen!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Toch burst die het beter heeft gedaan. Ik heb ook vooral op burst foto's gestemd. Laten we hopen dat Sony in een update nog iets aan de postprocessing gaat doen!

• JT
Ja en dan ook gelijk JPG compressie (foto's van 12mpix van 2,5mb klopt niet :P ) en HDR (kan wel een stop extra gebruiken) :D

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:58

HollovVpo1nt

I like gadgets

Een gemiddelde foto van een GS4 is 5mb en die van de Xperia Z 2.5mb. Er gaan ook kwaliteit verloren in de compressie inderdaad.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 10:12
Laat ze het tenminste een optie maken om te kiezen. Resultaten zijn vrij duidelijk ;)
Pagina: 1

Let op:
Er zijn op woensdag 17 april nieuwe foto's geplaatst! Bekijk ze even in de TS.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee