Onderzoek fotokwaliteit Xperia Z
UPDATE: 2 nieuwe foto's toegevoegd. Deze vind je hier. |
UPDATE: De resultaten! Kijk hier. |
Waarom?
Er is momenteel een discussie gaande over de kwaliteit van de foto's van de Xperia Z in normal/superior auto mode en burst-mode. De een vind de ene modus veel beter en de ander de andere modus. Ik blijf expres zo vaag voor degene die besluiten zo onbevooroordeeld willen stemmen in het onderzoekje! Beide groepen hebben veel aanhangers van de auto-modus dan wel de burstmodus. Er is een flink verschil te zien en er zijn ook al enkele grote websites die hier melding van hebben gemaakt.Als je zo onbevooroordeeld mogelijk wil stemmen klik dan pas op onderstaande linkjes NA het stemmen!
Xperia Blog
GSM Arena
Topic on XDA
Ik heb daarom besloten om een onderzoekje te doen naar het verschil en het is mij inmiddels heel duidelijk geworden wat de verschillen zijn. Nu ben ik vooral benieuwd wat andere gebruikers de mooiste foto's vinden.
Opzet
Ik heb van diverse scenes foto's gemaakt in superior auto, normal en burst. Na uitgebreid croppen en vergelijken bleek dat er tussen superior auto en normal geen verschil zit. De vergelijking die in dit topic wordt gemaakt gaat dan ook tussen automatische modi en de burst modus.Van de diverse scenes heb ik telkens 2 100% crops gemaakt, een van burst en 1 van automatisch. Edit: helaas maakt GoT de pics vanzelf 640 breed...nu heb ik het zo gemaakt dat jullie op de foto's kunnen klikken voor de 100% crop. Nu is het aan jullie om te stemmen welke je het mooiste vind. Ik heb mijn best gedaan om objectiviteit zoveel mogelijk af te dwingen:
[list]
• De volgorde van elk paar foto's is volledig willekeurig. Bij het ene paar zal de burstfoto bovenaan staan, bij de ander onderaan.
• Ook heb ik de bestanden onherkenbaar hernoemd zodat je hieruit niet kan afleiden welke modus gebruikt is voor welke crop.
• De poll resultaten zet ik later komende week online om te voorkomen dat stemgedrag beinvloed wordt door reeds bekend resultaat.
• De resultaten heb ik al ergens online gezet met timestamp voor als er discussie ontstaat over hoe eerlijk ik ben

Instructie
Hieronder staan telkens 2 paar foto's, elke foto is genummerd met nummer 1 of 2. Onder elk paar vind je 2 linkjes. Je klikt op de link van de foto die jij het mooiste vind.Let op: witbalans heeft in dit onderzoekje geen rol, stem op scherpte en (kleur)detail! Witbalans is belangrijk. Maar dat wat de verschillen in de foto's waarover gesproken wordt veroorzaakt, beinvloed niet de witbalans. Daarom licht de witbalans buiten de scope van dit onderzoekje.
AUB niet in het topic gaan zetten wat jij denkt dat auto is en wat burst.
Here we go!
De foto's
Foto A: bloemen
Foto 1Foto 2
Foto A: bloemen – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Ook een poll maken? Klik hier
Foto B: graffiti deel 1
Foto 1Foto 2
Foto B: graffiti deel 1 – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Foto C: paashaasjes
Foto 1Foto 2
Foto C: paashaasjes – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Foto D: graffiti deel 2
Foto 1Foto 2
Foto D: graffiti deel 2 – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Foto E: muur
Foto 1Foto 2
Foto E: muur – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Foto F: graffiti deel 3
Foto 1Foto 2
Foto F: graffiti deel 3 – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Update: nieuwe foto's!
Op verzoek nog 2 foto's met objecten die verder weg staan. Vergeet wederom niet op de foto's te klikken voor 100% versies!Foto G: bos
Foto 1Foto 2
Foto G: bos – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Foto H: De Schinkel
Foto 1Foto 2
Foto H: De Schinkel – welke foto vind jij het mooist?
• Foto 1
• Foto 2
Bedankt voor het stemmen!
[Voor 17% gewijzigd door JT op 21-04-2013 22:04]