welke ssd voor oude (2009) laptop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een 120 of 128GB SSD voor een verouderde laptop. Deze heeft nog een Core 2 duo processor, SATA2 en DDR2 ram.
Wat het mag kosten? Less is more, en ik heb er een hekel aan te betalen over hoge specs op papier, die je in real world scenario's toch niet merkt.

Mijn doel is het systeem sneller te laten werken, op dit moment erger ik me erg aan de trage I/O en alle geluiden van de 5400rpm hdd.

Het is me erg onduidelijk wat de invloed van de bottlenecks van de verouderde hardware op de aankoop van een nieuwe SSD zijn.
Ik begrijp bv. dat door de SATA2 aansluiting je maximaal 300MB/s sequential read kan hebben i.p.v. de tegenwoordig gebruikelijke 550MB/s.
Hoe zit het echter met zaken als:

-hogere 4K random read/write waarden?
-het verschil in scores in benchmarks als Boot StorageMark 2011 en Home & Office StorageMark 2011?

Zal ik op de verouderde bijvoorbeeld laptop verschil merken tussen een Samsung 840 120GB en de - duurdere - 840 Pro? De Pro scoort in reviews: Vijf snelle ssd's voor de kleinere beurs getest veel hoger dan de 840 zowel wat 4k random read/write en bovenstaande benchmarks.
En is dit dan in verhouding tot de meerprijs van +- 33euro?

Bedankt voor jullie input!

[ Voor 12% gewijzigd door sloth op 14-04-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

Samsung 840 gebruikt TLC ipv MLC waardoor hij minder lang mee gaat. Samsung Pro is inderdaad sneller, maar je krijgt dit met Sata2 denk ik niet vol en je gaat de snellere laadtijden denk ik niet merken. De crucial m4 lijkt mij persoonlijk de beste kwaliteit/prijsverhouding te hebben. Ik heb hem zelf ook als eerste-keer-SSD-gebruiker en hij bevalt prima.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wist niet dat de M4 nog leverbaar is met de komst van de M500. Handige tip om mee in shortlist op te nemen. Dank je!

Toch ben ik sceptisch of TLC in de praktijk echt zoveel minder lang meegaat:
Als ik voor mezelf 10GB aan writes per dag gemiddeld neem, kom je op 3,6TB per jaar.
Volgens Hardware.Info test levensduur Samsung SSD 840 250GB TLC SSD is er inmiddels 97TB naar een 250GB 840 geschreven, en heb je dan nog 59% van de levensduur voor de boeg.
Je hebt het dan over 27 jaar, terwijl ik maximaal 5 jaar met de aan te kopen SSD verwacht te doen.

Zie ook Malantur in "Het grote SSD topic ~ Deel 9" voor een uitgebreidere/betere onderbouwing van de alinea hierboven.

[ Voor 9% gewijzigd door sloth op 14-04-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

..

[ Voor 97% gewijzigd door Rordarok op 14-04-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Rordarok schreef op zondag 14 april 2013 @ 14:44:
En het gaat om de gebruikte controller. 840 non-Pro gebruikt de Sandforce die volgens mij niet heel hoog staat aangeschreven, de M4 gebruikt Marvell.
Wat is dat nu nu voor flauwekul?

Sandforce controllers zijn niet al te best inderdaad, maar worden steeds minder gebruikt. En Samsung zal ze zeker niet gebruiken want ze hebben zelf een hele goede controller (samsung mdx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:47
Rordarok schreef op zondag 14 april 2013 @ 14:44:
En het gaat om de gebruikte controller. 840 non-Pro gebruikt de Sandforce die volgens mij niet heel hoog staat aangeschreven, de M4 gebruikt Marvell.
Onzin, in de 840 zit een Samsung S4LN021X01-controller. Geen Sandforce.
pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB

[ Voor 17% gewijzigd door Biersteker op 14-04-2013 15:14 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Excuses in dat geval. Verkeerd gekeken.

Pagina: 1