Raar probleem met olie in vloerbekleding Peugeot 206cc

Pagina: 1
Acties:
  • 4.561 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Hallo,

Ik heb een raar probleem met onze Peugeot 206cc. De bekleding op de grond achter de bestuurdersstoel is namelijk helemaal vochtig van de olie. Het speelt al een tijdje (maand of 3), maar we dachten dat er misschien een leeg flesje met olie had gelegen die wat had gelekt. Vandaag ging ik de auto even stofzuigen, en ontdekte ik dat de bekleding op de grond voor de bestuurdersstoel ook helemaal vochtig is van de olie :X :?

Ik weet dat het olie is, aangezien het namelijk een beetje 'glibbert' tussen je vingers. En als ik een stuk keukenpapier neerleg en er met m'n voeten op ga staan dan is het een beetje gelig.

Het probleem is echter dat ik geen flauw idee heb waar de olie vandaan komt. Ik denk dat er misschien een of andere leiding lek is die door de auto heen loopt. Ik heb even met een spiegel onder de auto gekeken, en de remleidingen aan die kant hangen onder de auto, en zien er droog uit. Die kunnen het dus niet zijn. Wel zag ik dat het aan de onderkant ook vochtig is bij 2 rubber afdekdoppen o.i.d. Zie de foto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QRD8CPIPP88gBObMiZumk6vm/thumb.jpg
Klik voor groter

Het vervelende is ook dat je de olie niet uit de bekleding krijgt, ik heb het net met heet water en St. Marc (dat groene schoonmaakspul) schoon proberen te maken, en dan droog föhnen, maar zoals verwacht verdampt het water wel, maar is het daarna nog steeds vettig van de olie.

Wat is er met onze auto aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Is de kapbediening van een 206CC niet hydraulisch? Dan komt daar de olie waarschijnlijk vandaan; een lekkende cilinder of leiding. Deze leidingen zullen _in_ de auto zitten dus je zult daarvoor wat bekledingspanelen moeten verwijderen om er bij te kunnen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wok op 14-04-2013 13:45 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

Ik kan alleen maar een gok doen omdat ik de 206 verder niet ken, maar ik denk aan remvloeistof of koppelingsvloeistof die vanuit de bedieningcylinder (hoofdremcylinder) via de bedienstang door het brandschot naar binnen lekt.
Kijk als eerste eens het peil van rem- en/of koppelingsvloeistof na.
Als dat nog netjes op peil is, dan zit ik er volkomen naast.
Is het peil inderdaad te laag, kijk dan of je ter hoogte van rem/koppelingspedaal wat meer kunt vinden.
Overigens, zou het inderdaad rem- of koppelingsvloeistof zijn, zorg dan dat het zo spoedig mogelijk volledig verwijderd wordt, want dat spul is vrij agressief voor de lak.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 255129 op 14-04-2013 13:53 . Reden: Aanvulling over inwerking op lak. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De kapbediening is inderdaad een hydraulisch systeem. Maar zover ik weet is dat een elektrische pomp, en zit het hydraulische spul allemaal in de kofferbak en loopt er verder niks door de auto (van de motor naar achter toe o.i.d.)

Remvloeistof en koppelingsvloeistof weet ik niet of dat het is, het is onder en rondom de pedalen zelf kurkdroog. Wat mij wel te binnen schoot is dat de rembekrachtiger waarschijnlijk lek is aangezien het rempedaal heel soms een beetje sist. Remmen doen het verder goed dus dat is het probleem waarschijnlijk niet.

Ik zal eens kijken naar dat hydraulische systeem, dat zou het maar zo eens kunnen zijn. Onze oprit loopt namelijk schuin, en de auto staat wel altijd met de neus naar het laagste punt, dus dat zou misschien wel kunnen verklaren waarom het nu bij de bestuurdersstoel ook nat is. (Vanuit de kofferbak onder de bekleding door naar voren toe)

Edit: Op internet deze pagina gevonden: http://www.peugeot206cc.c.../206/info/gb/e1ab0af3.htm

Hier schematisch het hydraulische systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/images/e/e1ak017d.gif

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net even gekeken, en cilinder 62 aan beide kanten zijn kurkdroog op de aansluitingen (in/uit). Pomp zelf zit in een soort schuim met 2 elastieken eromheen, die was ook nog kurkdroog rondom.

Cilinders 63 zitten in de kofferbakklep zelf, die zijn het ook niet aangezien de kofferbakklep aan de binnenkant volledig droog is.

Misschien dat nummer 64 lekt, maar die zit wat dieper weggebouwd, dus daar kan ik niet bij. Heb ook geen zin om nu allerlei panelen los te trekken aangezien de auto morgen gewoon weer nodig is ;)

Al kan het natuurlijk ook nogsteeds zo zijn dat er wel een flesje olie heeft gelekt, en dat dit naar voren is gelekt doordat de auto schuin naar voren staat... Hmmm

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 255129 schreef op zondag 14 april 2013 @ 13:47:
Ik kan alleen maar een gok doen omdat ik de 206 verder niet ken, maar ik denk aan remvloeistof of koppelingsvloeistof die vanuit de bedieningcylinder (hoofdremcylinder) via de bedienstang door het brandschot naar binnen lekt.
Kijk als eerste eens het peil van rem- en/of koppelingsvloeistof na.
Als dat nog netjes op peil is, dan zit ik er volkomen naast.
Is het peil inderdaad te laag, kijk dan of je ter hoogte van rem/koppelingspedaal wat meer kunt vinden.
Overigens, zou het inderdaad rem- of koppelingsvloeistof zijn, zorg dan dat het zo spoedig mogelijk volledig verwijderd wordt, want dat spul is vrij agressief voor de lak.
Als 't gelig is dan kun je de remvloeistof wel wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja dat is het sowieso niet denk ik, gezien de remleidingen onder de auto door lopen, en die ook volledig droog zijn.

Het flesje wat toen achter de stoel heeft gelegen was stuurbekrachtigingsolie, en die heeft dezelfde kleur als de olie die uit het tapijt komt (goudgelig). Maar de hydraulische olie is ook goudgelig volgens foto's op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

GoldenSample schreef op zondag 14 april 2013 @ 15:12:
[...]

Als 't gelig is dan kun je de remvloeistof wel wegstrepen.
Hmm, zo stellig zou ik het niet stellen....remvloeistof/koppelingsvloeistof kan rood zijn, maar het spul dat ik gebruik is toch echt gelig/doorzichtig.
Nou voelt het wel schraler aan dan olie en mogelijk kun je daar wat uit af leiden.
Hydraulische olie is vaak roodachtig van kleur, maar kan inderdaad ook gelig zijn
Het feit dat de remleidingen onder de auto droog zijn zegt me niets. áls het remvloeistof of koppelingsvloeistof is, dan is mijn vermoeden dat de hoofdcylinder lekt via de zuiger. In dat geval lekt de vloeistof langs de bedieningsstang die aan het pedaal is gekoppeld. In de motorruimte zal er dan hoogstwaarschijnlijk geen lekkage zichtbaar zijn omdat de vloeistof direct in het passagierscompartiment terecht komt. Vandaar ook mijn advies om even naar het niveau van de remvloeistof en koppelingsvloeistof te kijken. Als dat nog op peil is dan kun je dat in elk geval uitsluiten als bron.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 255129 op 14-04-2013 16:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ron, de lekkage vind plaats ACHTER de stoel, aangezien de motor in een 206CC voorin zit, wordt een lekke hulpkoppelingscylinder of remcylinder wat onwaarschijnlijk.

De hydroliek vloeistof in een 206CC (en 306cabriolet) wordt gebruikt, is inderdaad geel van kleur.

Voor de 206CC kap moet redelijk wat druk opgebouwd worden. Mogelijk is een rubber of de koppeling gaan lekken. Dat wordt dus inderdaad een paneel loshalen en kijken.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:30
Anoniem: 255129 schreef op zondag 14 april 2013 @ 16:15:
[...]

Hmm, zo stellig zou ik het niet stellen....remvloeistof/koppelingsvloeistof kan rood zijn, maar het spul dat ik gebruik is toch echt gelig/doorzichtig.
Nou voelt het wel schraler aan dan olie en mogelijk kun je daar wat uit af leiden.
Hydraulische olie is vaak roodachtig van kleur, maar kan inderdaad ook gelig zijn
Het feit dat de remleidingen onder de auto droog zijn zegt me niets. áls het remvloeistof of koppelingsvloeistof is, dan is mijn vermoeden dat de hoofdcylinder lekt via de zuiger. In dat geval lekt de vloeistof langs de bedieningsstang die aan het pedaal is gekoppeld. In de motorruimte zal er dan hoogstwaarschijnlijk geen lekkage zichtbaar zijn omdat de vloeistof direct in het passagierscompartiment terecht komt. Vandaar ook mijn advies om even naar het niveau van de remvloeistof en koppelingsvloeistof te kijken. Als dat nog op peil is dan kun je dat in elk geval uitsluiten als bron.
Als een rem- of koppelingscilinder zodanig lekt dat de bekleding helemaal vochtig wordt, dan was er allang een reservoir leeg geweest en dat hoef je niet te peilen, dat merk je meteen :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:03

Speedmaster

Make my day...

Hydraulische cilinder in je stoel zitten die misschien lekt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In de stoel zit niks qua hydrauliek zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-07 20:46
Het komt misschien niet overeen qua plek maar kan het misschien een lekke kachelradiateur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daarvoor zit het te ver weg, en volgens mij zitten ter hoogte van de voeten van de achterpassagiers geen ventilatieopeningen. En dan zou het ook koelvloeistof moeten zijn wat in de bekleding zou moeten zitten lijkt mij? Dit is gelig, koelvloeistof meer blauw/rood/groen meestal toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Als het goed is, is 't reservoir van je dakhydroliek doorzichtig. Hoeveel zit daar nog in?

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die zit helemaal weggebouwd, en dat ga ik niet allemaal lostrekken. Maar aangezien de aansluitingen op de hydraulische cilinders kurkdroog zijn, en de verpakking om de pomp ook, denk ik niet dat het probleem in het daksysteem zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
ThinkPadd schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:10:
Die zit helemaal weggebouwd, en dat ga ik niet allemaal lostrekken. Maar aangezien de aansluitingen op de hydraulische cilinders kurkdroog zijn, en de verpakking om de pomp ook, denk ik niet dat het probleem in het daksysteem zit
Je wilt wel weten wat het is, maar een kap(je) weghalen, heb je er niet voor over...
Heb je inmiddels de cylinder die achter de bestuurdersstoel 'zit' al bekeken dan?

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een kap lostrekken is geen probleem, dat heb ik ook gedaan om de pompverpakking te bekijken. Maar het halve interieur en hydraulisch systeem uitbouwen wordt even een beetje te gek, zeker omdat de auto doordeweeks gewoon gebruikt wordt.

Zal binnenkort nog wel even kijken of ik de achterbank los kan halen, dat kan redelijk makkelijk (4 boutjes ofzo dacht ik), misschien dat ik dan wat beter onder het tapijt kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1064451

Beste,

Ik was benieuwd of je de oorzaak gevonden hebt, ik heb hetzelfde probleem, ik zie echter wel een natte streep bij de kachel weg komen.
Zou graag van je horen,

Mvg Sportbiker63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat na 5 jaar die 206 wel op de sloop ligt... Of in ieder geval dat TS dit al lang weer vergeten is.

Misschien handig om een eigen topic aan te maken met je eigen verhaal en eventueel foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Beetje onnodige kick na 5 jaar. Bovendien zie ik de relatie met de oorspronkelijke vraag niet, dus zou dit sowieso in een nieuw topic moeten. Daarom op slot.

Noot van de oorspronkelijke topic-starter, het probleem is nooit achterhaald en daarmee nooit opgelost. De auto is inmiddels ook verkocht.

[ Voor 29% gewijzigd door deepbass909 op 20-04-2018 18:11 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.