Welk RAM geheugen

Pagina: 1
Acties:

• ZND-Photo
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Graag hoor ik jullie advies over de keuze voor RAM geheugen.
In de lijsten zijn er vele verschillende soorten te vinden met vooral verschillende prijzen.

Ik sta nu in dubio tussen de volgende twee ..... is hier een wezenlijk verschil tussen??

- Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
- Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9

voor beide geldt:
* 16Gb met twee modules
* DDR3-1600
* CAS latency 9
* 1,5V

Dit geheugen komt in het volgende nieuwe systeem:
Asus P8Z77-V / Core i5 3570k / 256Gb SSD / 1Tb HDD / AMD 7950 windforce

Ik hoor graag jullie mening tussen/over deze twee of natuurlijk een beter alternatief.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de specs verder hetzelfde zijn dan zal het in de praktijk niets gaan uitmaken.

Gezien je een Asusbord hebt zou ik kijken welke van de modules op de QVL staan. Asusborden zijn over het algemeen een stuk kieskeuriger met geheugen dan andere merken en als je iets pakt van de QVL weet je zeker dat het werkt.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Waarom 16 gb totaal?

Mijn persoonlijke ervaring heb ik met corsair vengeance lp (red) geheugen. Dualchannel 2x4gb @ 1600mhz. Ben vol lof over deze fabrikant, prima spul :)

• ZND-Photo
  • Niet online
boeles schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:30:
Waarom 16 gb totaal?

Mijn persoonlijke ervaring heb ik met corsair vengeance lp (red) geheugen. Dualchannel 2x4gb @ 1600mhz. Ben vol lof over deze fabrikant, prima spul :)
Waarom geen 16Gb??

Ik werk veel met Adobe CS6. De programmas die hebben veel baat bij extra geheugen.
Zal ik het altijd volledig nodig hebben ... vast niet, maar gezien de geheugenprijs lijkt het me goed en toekomst gericht om voor het maximale te gaan (windows home premium).

Verwijderd

Als je weet waar je die 16GB voor nodig hebt, dan is het prima om (een beetje) in de toekomst te investeren.

Echter, voor de normale gamer is 8GB meer dan genoeg. Die extra 40-50 euro kun je dan gebruiken om een iets snellere videokaart (of grotere SSD) te kopen. Ik durf te stellen dat voor iemand die alleen maar games speelt, 4GB eigenlijk al voldoende is. (Hoewel ik altijd aanraad om toch 8GB in een nieuwe machine te prikken).

Verder heeft Terw_Dan helemaal gelijk. Verschillend geheugen van dezelfde bandbreedte (zoals DDR3-1600) gaat hetzelfde presteren. In games heeft sneller geheugen zelfs amper invloed op de framerates. En cas-latencies en dergelijke al helemaal niet.

Selectie criteria:
1) prijs
2) bandbreedte
3) betrouwbare vendor
4) de rest doet er niet toe

• ZND-Photo
  • Niet online
Allen bedankt voor de adviezen.

Voor dit moment zal ik gaan voor de 8Gb van Corsair.
Dit geheugen staat netjes in het lijstje van Asus en ik houd zo de optie om er later nog 8Gb bij te prikken.
Pagina: 1