Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
TL;DR onderaan

Hallo,

Omdat mijn abonnement in aanmerking komt voor een verlenging, ben ik aan het kijken welk toestel ik zal nemen. Ik twijfel tussen de Lumia 920 en de Xperia Z, die ik qua toestel allebei even graag zou bezitten. HTC One zie ik ook als een mogelijkheid.

Het gaat er dus vooral om een keuze te maken voor een OS. Ik kom van een BB Bold 9900, en dat werkte allemaal erg fijn, maar BB en iPhone ben ik niet in geïnteresseerd.

Ik gebruik op mijn laptop Windows 8 en IE, ik heb een live account voor e-mail, gebruik Skydrive voor cloudsaving, ik maak veel gebruik van sommige Office applicaties (Word, Excel, OneNote). Dus dat spreekt allemaal voor WP8. Ik vind het OS bovendien erg mooi en hoor positieve verhalen over usability.

Android aan de andere kant heeft een uitgebreide app store. De ING app, die op WP8 eraan zou komen, wil ik eigenlijk niet missen. En ik ben ook wel geïnteresseerd in andere apps en WP is daar gewoon niet zo snel mee atm. De mogelijkheid om te customizen trekt me ook wel aan, al ben ik daarin totaal onervaren (ook niet op pc ofzo). De affiliatie met Google bekoort me minder.

Niet dat ik een hekel heb aan Google, maar er zijn wel een paar puntjes waarvan ik denk dat ik de integratie die WP8 biedt ga missen. De eerste is het account. Ik heb weinig behoefte om een gmail account aan te maken, dat is volgens mij wel benodigd. Of kan ik van mijn live account een google account maken en die gebruiken voor mijn toestel? Een tweede punt is dat ik OneNote erg fijn vind, die is er (of komt) voor Android, via skydrive. Dat moet dus allemaal wel werken, maar ik stel me zo voor dat het op WP wat beter werkt.

TL;DR:

Twijfel tussen wel OS voor mijn volgend toestel, WP8 of Android.

Pro's WP8 - Cons Android:
  • Integratie Win8 - Minder goed geïntegreerd
  • Kan mijn live account gebruiken - Moet gmail account aanmaken
  • Esthetisch - Minder mooi
  • Usability (? heb ik niet ervaren, dus kan ik eigenlijk niet beoordelen)
Cons WP8 - Pro's Android:
  • Beperkt aanbod apps - Ruim aanbod apps
Daar komt het nu een beetje op neer. Ik begrijp dat ik op basis daarvan een keuze moet maken, maar ik ben er nog niet over uit en misschien zie ik ook dingen over het hoofd. Jullie meningen zijn dus welkom. Waar ik sowieso benieuwd naar ben is of ik een gmail account moet aanmaken, want daar heb ik niet zo'n trek in.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-11 16:01
Het punt van integratie is denk ik het lastigste. Nu denk ik dat het wat betreft integratie bij Android wel meevalt. Ik heb een Gmail account, maar eigenlijk puur en alleen om gebruik te maken van services als mijn Youtube account, inloggen in Google Chrome en het account op mijn telefoon en tablet. Met de email zelf doe ik totaal niets, voor dat soort zaken heb ik mijn Hotmail en werk email.
Integratie daarmee is prima, Hotmail kan je zo toevoegen net als mijn werk email welke via Exchange loopt. Uitnodigingen voor meetings die ik via mijn werk email binnen krijg worden automatisch gesynchroniseerd met de kalender op mijn tablet, met notificaties vlak voordat iets plaatsvindt en alles. Ook alle emailadressen en groepen die in de Exhange omgeving van het werk zitten kan ik op mijn tablet inzien.

Qua clouddiensten gebruik ik sporadisch Google Drive, maar dit is maar zelden. Skydrive is trouwens ook voor Android beschikbaar, mocht dat een belangrijk iets voor jou zijn.

Wat betreft zaken als OneNote en andere Office applicaties, daar zal de integratie bij W8 neem ik aan wat beter zijn. Ook OneNote bestaat voor Android, maar met gemengde reacties zo te zien. Voor korte notities gebruik ik altijd Evernote, omdat die prima werkt ook widgets erbij heeft. Voor andere office zaken gebruik ik mijn telefoon eigenlijk niet, behalve het even inzien van een document. Documenten typen doe ik wel op mijn tablet, aangezien die een fatsoenlijk keyboard heeft (Asus Transformer Prime).

Dit is in ieder hoe het er van de kant van een Android gebruiker uitziet. Wellicht dat iemand met ervaring op WP8 de andere kant kan belichten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

Office komt ook gewoon naar android, stond een keer op Tweakers. Er zijn echt wel redelijk goede Office alternatieven voor android hoor.
Je Google account wordt ook niet zoveel gebruikt. Ikzelf heb zelfs de Gmail app niet geinstalleerd en gebruik mijn account alleen voor YouTube en (uiteraard) de Play Store.

Qua integratie met Live zit het ook gewoon goed. Email kan vlotjes ingesteld worden (push email), Skydrive staat gewoon in de play store (Google Play: SkyDrive), en het esthetische kan je aanpassen naar wens met een andere launcher. Natuurlijk kan je hiermee niet alles aanpassen maar toch heel veel.

Ik ben je nu aan het overtuigen om voor Android te gaan, maar ik heb WP8 nog nooit gebruikt dus ik kan eigenlijk niets zeggen over de concurrentie.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Moi_in_actie
Office komt inderdaad naar Android, maar dat is volgens de laatste berichten uitgesteld tot het najaar van 2014. Maar inderdaad, er zijn prima alternatieven op Android, zeker voor de doeleinden waar ik het voor gebruik. Heel uitgebreide documenten met allerlei tierelantijntjes maken doe ik toch op de pc. Documenten inzien is het grootste onderdeel wat ik qua office doe op mijn telefoon/tablet, even een verslag, handleiding of iets dergelijks met wat opmaak/foto's kan prima in die office pakketten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Dat klinkt wel als een geruststelling, want dat was toch wel mijn voornaamste bezwaar. Terwijl qua toestel ik steeds meer naar Android begin te neigen, de HTC One welteverstaan.

Verwijderd

De mogelijkheid om te customizen trekt me ook wel aan, al ben ik daarin totaal onervaren (ook niet op pc ofzo).

[...]

Esthetisch - Minder mooi
Met een download uit de play store kan je je android er uit laten zien als een WM 7/8 apparaat als launcher, en deze vervolgens een heel stuk meer customizen dan zit bij WM zelf mogelijk is. Vind het zelf altijd een beetje krom om het er als een OS uit te laten zien, maar hey, het is jouw keuze en daar heb ik niets over te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2013 15:38 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Qua integratie zit je met WP8 perfect tussen je laptop en smartfoon, gewoon inloggen met je live account en alles werkt en is ingesteld. En met je office apps werkt het ook zoals je zelf al aangeeft.
Als dan alleen MijnING mist, moet je afvragen of dat zoveel gebruikt wordt en of dat dan niet via de website kan op je apparaat voor de enkele keer dat je het nodig hebt.

Ga je voor Android zit je toch met Google integratie en moet je een Gmail account aanmaken. Deze kun je wel vanuit je Live account uitlezen en niet actief gebruiken voor mail maar je zult er van Google af en toe berichten op krijgen. Verder moet je instellen wat je wil syncen en hoe. Op Android kun je volgens mij niet je IE favorieten syncen maar als je op de laptop naar Google Chrome switched en daar inlogt met je Google account lukt het syncen wel.

Eigenlijk is de integratie met de eigen leverancier bij elke OS het beste, dus als je een Android device krijgt kom je voor integratie langzaam maar zeker steeds meer de Google hoek in, voor iOS idem de Apple hoek in, en voor WP8 de Microsoft hoek in. Ze zorgen allemaal dat hun spullen goed met elkaar samenwerken en voor zover de ander dat toestaat komen er ook integraties met elkaars systemen, maar daar staan ze niet voor te juichen.

Gezien je "anti Google" sentiment, denk ik dat je bij alles wat tegenzit toch zult denken, had ik maar WP8 genomen. Dus mijn advies voor jou, neem WP8.

• Moi_in_actie
Ik dacht opeens aan Linus, een van de reviewers die ik actief volg op Youtube. Hij was jaren een iPhone gebruiker, maar is een tijd geleden een projectje begonnen waarbij hij 1 maand WP8 probeerde met de HTC 8X. Hij heeft hier redelijk uitgebreide vlogs van gemaakt en hij haalt daarin punten aan die je imo niet vaak in reviews ziet, maar wat je alleen bij langdurig gebruik van het platform merkt. De video's staan hieronder:

- video 1
- video 2
- video 3
- video 4

In de laatste video heeft hij ook een conclusie van de zaken die hij wel/niet goed vond, wat hij mistte, wat hij een vooruitgang vond etc.
Vervolgens is hij nu bezig met eenzelfde project met Android, in combinatie met de HTC One. De video's hiervan zijn:

- video 1
- video 2

Ik verwacht dat hij deze week wel weer een update zal posten betreffende zijn ervaringen met Android. Hopelijk dat je hier iets aan hebt voor wat betreft het maken van je beslissing.

Pagina: 1