Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Chromebook van Samsung op het oog. Vooral om de prijs (€299,-) en het feit dat hij Ubuntu kan draaien is aantrekkelijk. Nu zit ik met vragen.

Ik ben een scholier op het MBO (Applicatieontwikkelaar, niveau 4) en maak erg veel gebruik van XAMPP, Sublime text 2, Internet Explorer/Safari/Mozilla Firefox/Google Chrome/Opera, VLC player etc etc. Applicaties die niet op een chrome OS draaien als ik het goed heb. In ieder geval niet offline. Ik kan niet altijd internet hebben, ook niet in de trein. Ikzelf heb geen ervaring met Ubuntu.

Is Ubuntu goed genoeg om al deze dingen te kunnen? Kan ik met dit ding bijvoorbeeld zonder internet en zonder haperingen films kijken? Kan deze Chromebook Ubuntu zonder al te veel poespas draaien?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu op een 16GB SSD-tje lijkt mij geen succes... Ik vraag me ernstig af hoe je van plan bent daarmee films te kijken zonder internet.

Koop een netbook, geen chromebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment in het bezit van een Netbook die op sterven ligt. Ik ben zo geïntereseerd in een Chromebook vanwege de prijs (scholieren hebben het niet breed). 16GB en Ubuntu lijkt me het probleem niet, ik heb altijd een ext. harde schijf van 690GB bij me waar ik alles op bewaar mocht er ergens een computer uitvallen waar ik niet meer op terug kan vallen. Sinds zo'n Chromebook een USB 3.0 poort heeft dacht ik dat je dan geen internet nodig had om zo een film te kijken bijvoorbeeld. Mijn ervaring met Ubuntu is 0,0 droppie, maar ik neem aan dat er wel een VLC player voor is. Bovendien browse ik erg veel en met een Chromebook thuis lijkt mij dat erg plezierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 20:21
Ik geloof dat je ook veel met Visual Studio moet programeren (ken een aantal mensen van zo'n opleiding). En je raad het al, die draait alleen onder windows...

De rest is er wel voor Linux, maar ik zou je toch erg aanraden om even door te sparen of wellicht een leuke 2e hands te kopen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@lekozz, ik ga volgend jaar afstuderen. Ik werk niet met Visual Studio want ik doe alleen aan webdevelopment. Ik gebruik dus notepad gerelateerde software, filezilla en alle browsers om te kijken of iets valide is in alle browsers. Visual Studio is dus niet nodig. Doorsparen is wat lastig sinds ik was krap bij de kas zit en mijn huidige laptop kan het elk moment begeven. 2de Hands laptops kopen heb ik slechte ervaring mee omdat men niet altijd verteld hoe er met de laptop is omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
pricewatch: Acer Chromebook C7 B847Cii

hdd in de verkoop (20 euro), 64g ssdtje erin (50 euro) en je hebt voor ongeveer het zelfde geld ongeveer dezelfde laptop alleen met 64gig opslag. 16gig lijkt mij echt krap hoor

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Laatst online: 12-09 20:21
Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 22:35:
@lekozz, ik ga volgend jaar afstuderen. Ik werk niet met Visual Studio want ik doe alleen aan webdevelopment. Ik gebruik dus notepad gerelateerde software, filezilla en alle browsers om te kijken of iets valide is in alle browsers. Visual Studio is dus niet nodig. Doorsparen is wat lastig sinds ik was krap bij de kas zit en mijn huidige laptop kan het elk moment begeven. 2de Hands laptops kopen heb ik slechte ervaring mee omdat men niet altijd verteld hoe er met de laptop is omgegaan.
Ah oke. Ik weet wel dat veel mensen hier op tweakers een stuk betrouwbaarder zijn en veel waard voor je geld geven dan op bijv marktplaats/speurders. Wellicht iets ;)

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opzich niet zo slecht op de batterij na. Die is 3,5 uur waar die van Samsung 6,5 uur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 23:00:
[...]

Opzich niet zo slecht op de batterij na. Die is 3,5 uur waar die van Samsung 6,5 uur is.
En het is Acer... Never again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Gropah, ik durfde het niet te zeggen maar je hebt wel gelijk. 'Aziatische Computers En Rotzooi' gaat snel kaput. Overigens vond ik het design van die Samsung Chromebook er gelikt uitzien. Erg fancy, iets wat ik redelijk belangrijk vind nadat ik een best aantal laptops ben tegengekomen die er smerig uitzagen dat je gewoon de neiging krijgt om een schoonmaakdoekje te pakken en spontaan begint met poetsen. Ik zit dus alleen nog te twijfelen met gebruiksgemak. Heb geen ervaring met Ubuntu maar via anderen hoor ik dat het geweldig is als je je hele leven alleen maar met windows hebt gewerkt. Daarnaast is 16GB harde schijf inderdaad weinig maar sinds ik een heleboel troep dump op mijn ext. harde schijf kan ik daar best mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Samsung is ook aziatisch, om even te zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Chris Smoove op 14-04-2013 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chris Smoove schreef op zondag 14 april 2013 @ 00:15:
Samsung is ook aziatisch, om even te zeggen.
Met 'Aziatische Computers En Rotzooi' refereer ik naar ACER. Afkorting. Dat zegt nog niets over Samsung ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 11:42
Ik zit ook te denken die chromebook te gaan halen. echter kost ie in de us slechts 250 usd.. wat behoorlijk wat minder is.

Wat ik wel interesant vind is dat het apparaat pasief gekoeld is en dus geen geluid maakt.
Dit kan omdat het een arm apparaat is met eigenlijk de cpu etcetera van een mobiel apparaat als een tablet.

stock Ubuntu zal niet werken maar er is wel iets als Chrubuntu. speciaal voor dit apparaat.
Verder heeft ook Archlinux een distro voor dit apparaat.

Maar wat lekozz zegt. je zult ook met microsoft IDE's moeten werken. en daar heb je windows voor nodig.
Als je thuis nou een windows computer hebt zou je wel weer remote op je windows pc kunnen via je chromebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iekozz schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 22:32:
Ik geloof dat je ook veel met Visual Studio moet programeren (ken een aantal mensen van zo'n opleiding). En je raad het al, die draait alleen onder windows...

De rest is er wel voor Linux, maar ik zou je toch erg aanraden om even door te sparen of wellicht een leuke 2e hands te kopen.
Sowieso: compileren met iets wat in de buurt komt van een atom qua performance... De kans dat je op school binaries tegenkomt die alleen onder x86 werken lijkt mij ook relatief groot.

En daarnaast: ga je altijd een externe harde schijf mee slepen? Wat is dan het nut van een 11.6" notebook/

Hier:
pricewatch: HP Pavilion dm1 dm1-4373sd

2x de performance van een atom. x86, langere accuduur dan de chromebook. 500GB hdd in plaats van 16GB SSD. 4GB RAM in plaats van 2. 5 tientjes extra. Een betere deal voor ubuntu, me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Ik had eerst ook de Chromebook op het oog, totdat ik erachter kwam dat dezelfde chromebook via Google USA 250 dollar (=200 euro) kost.

Wellicht beredeneer ik het verkeerd, maar met een beetje geduld worden die dingen beter en goedkoper in NL. Samsung kan ze nagenoeg volledig produceren heb ik begrepen (LCD, SSD, CPU, RAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

250 dollar is €231.29, niet €200... Tenzij je de douane kan omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
250 dollar is 191 euro.
http://www.wisselkoers.nl/amerikaanse_dollar

Wie heeft het over douane? Ik zeg als het daar zoveel kost, dan zou het me niets verbazen dat toekomstige modellen ook rond die prijs zullen gaan liggen. Als Samsung zo'n ding zelf bijna volledig kan produceren en wil gaan afzetten in EU, waarom niet? Het zou voor mij een reden zijn om af te wachten..

[ Voor 6% gewijzigd door rr7r op 14-04-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je betaalt bij het importeren altijd 21% BTW. De prijs in de VS is exclusief VAT ( de amerikaanse BTW ). Volgens jouw manier van rekenen kost het ding in nederland €300 / 1.21 = €247.93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:26:
[...]
Sowieso: compileren met iets wat in de buurt komt van een atom qua performance... De kans dat je op school binaries tegenkomt die alleen onder x86 werken lijkt mij ook relatief groot.
Ik compile niet. Ik werk alleen met Webbased programmeertalen. Dus het enige wat ik doe is schrijven en uploaden.
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:26:
[...]
En daarnaast: ga je altijd een externe harde schijf mee slepen? Wat is dan het nut van een 11.6" notebook/
Het nut van een 11.6" notebook is dat het makkelijk mee te slepen is en vaker goedkoper zijn. Let wel, ik ben een scholier en wil zo goedkoop mogelijk uitzijn en wel een beetje kwaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 17:26

TopTon

Power 2 PC's

Qua browser aanbod kan linux nog een beetje schaars zijn met ubuntu, maar XAMPP en Sublime Text 2 werken alle 2 op linux, en dus ook op ubuntu.
Maar let er wel inderdaad op dat de installatie van Ubuntu misschien nog wel lastiger kan zijn dan je verwacht, zo'n laptop is geen windowsmachine.

En maak je qua gebruikerservaring maar geen zorgen, mijn zusjes van 9 en 13 konden er zelfs mee overweg, er zit een software center in waarin je een hoop ontwikkelapplicaties kan downloaden, voor niks, en daar staat ook VLC in.

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerder begrepen dat je met Ubuntu met een terminal moet werken? Gelukkig leer ik dingen snel aan. Na dit topic ben ik wel van plan om de Samsung Chromebook te kopen.

Allemaal, hartelijk bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo en nu bijna een maand later. Heb je hem gekocht en hoe bevalt die?
Pagina: 1