Advies gevraagd: welke aansluitingen in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Wij laten een nieuw huis bouwen op een kavel waar nog geen aansluitingen zijn. Die vragen we nu dus aan via aansluitingen.nl en krijgen 2 reacties rond telecom:
1. Circa 550 om de kabel aan te leggen
2. Gratis aansluiting voor een KPN lijn, mits er een dienst op wordt afgenomen

Wat denken jullie? Is het nog nuttig een KPN aansluiting aan te laten leggen? Welke dienst dan af te nemen?
Op dit moment zijn we volledig ingericht op Ziggo met alles-in-1, maar ben eigenlijk helemaal niet tevreden met de HD-recorder die continue ellende geeft, net als het Ubee modem dat ze meegeleverd hebben.

Dus zelf denk ik er nu over om:
1. Een alles-in-1 pakket te nemen over de KPN lijn
2. Voor-het-geval-dat toch ook maar wel vast een kabel laten trekken, maar daar voorlopig nix mee doen
( je wilt later niet je oprit open moeten trekken om alsnog te laten aansluiten)

PS. Nee... Glasvezel doen ze in Baarn (nog) niet aan dus dat is nu geen optie.

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

Stewie!

Keen must die!

Het liefst wil je beide in huis - het is zonde als je later ooit wilt overstappen dat je dan weer vanalles open moet breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Ik zou persoonlijk die KPN kabel laten leggen, je weet nooit wanneer het nuttig is. En je betaald er (als je het goed doet) maar €275,26 voor als je een BelBasis abbonement neemt. Voor dat geld zou ik het iig niet laten om eerlijk te zijn.

Wel zou ik voor het internet ervoor kiezen om dit bij Ziggo te doen, puur omdat de kabel een stabielere verbinding oplevert dan ADSL/VDSL. En het is vele malen sneller als je dat wilt. Denk er trouwens ook aan dat bij KPN je televisie óók over je internet gaat, en je dus snelheid kost bij downloads e.d. De enige manier om dit te omzeilen is om Digitenne te nemen, maar dat werkt waarschijnlijk nog véél minder dan de Ziggo HD recorder :-(

Ik kom op dat bedrag door de maandkosten maal 12 te doen, en dan de éénmalige kosten erbij op te tellen, dus: (€19,32 * 12) + €25,42.

EDIT: Je krijgt dan wel (tijdelijk) twee telefoonnummers, maar niemand zegt dat je een toestel op de KPN lijn moet aansluiten natuurlijk :+

[ Voor 7% gewijzigd door Xudonax op 13-04-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik zou de kabel gebruiken voor TV en internet (het meest stabiel en beste beeldkwaliteit) en de telefoonlijn voor vaste telefoon. Niemand zegt dat het moet, maar het hoort standaard bij een huis. Een huis zonder telefoonlijn is lastiger om te verkopen... En achteraf aan laten leggen is veel duurder!
Bovendien is normale PSTN vaste telefonie nog steeds het meest betrouwbaar, zeker in vergelijking met VoIP.

Beeldkwaliteit over kabel is veel beter dan alles-in-één TV van bijvoorbeeld KPN. Internet is veel stabieler, lagere ping en veel hogere snelheden mogelijk die bijna onafhankelijk van afstanden is.
Als je ongeluk hebt, is je telefoonlijn te lang voor snel internet via DSL, wat ook effect heeft op aantal aan te sluiten tv's en HD-kwaliteit.

Kortom:

momenteel het beste:
TV: Kabel (Ziggo)
Internet: Kabel (Ziggo)
Telefoon: KPN PSTN/Analoog

[ Voor 35% gewijzigd door timmie1 op 13-04-2013 22:31 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Ik heb ook zelf gebouwd en ken dit soort discussies. Een huis bouwen is gewoon 10.000 beslissingen nemen, en deze hoort er ook bij.

Eigenlijk gaat het nergens over als je naar je totale budget kijkt. Kortom gewoon nu meenemen in de begroting. Ik wilde meerdere aanbieders om concurrentie te houden. Vandaag is deze techniek beter of goedkoper, morgen is het weer anders. Later de boel openbreken is ook zo wat.

Neem contact met de aanbieders zelf op. Die willen best wat doen omdat ze ook beseffen dat ze beter nu binnen kunnen zijn dan niet ;-)

Succes!

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Eens met Conrado. ook voor de verkoopbaarheid van je huis - als het kan Beide.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Wat ik grappig blijf vinden, en ik zeg niet dat TS dit doet is.

Men laat een nieuw huis bouwen op een -veelal- aangekocht grondstuk wat bergen geld kost en gaat dan "miepen" om 500 euro voor een aansluiting op het een of ander. Ik blijf dat raar vinden.

Voor TS, ik zou als ik jou was bij de aanleg ervan even meewerken door een extra buis te leggen van de stoep naar je huis/meterkast. Dergelijke tubes zijn wel te krijgen en is het later dat er kabel, fiber of weet ik wat bij moet kan je deze gebruiken en hoeft men niet te graven.
Gebruikelijk is dat er onder het huisnummer naar het huis gegraven zal worden, maar dat is bij vrijstaand niet altijd zo, kan dan evt met de zijgevel meelopen.
En bedenk, in het verleden was het veelal graven, tegenwoordig zie je toch wel dat men veelal gaat boren, kortom enkel een klein gat in de stoep en bij het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
allemaal dank voor het meedenken! ik ga inderdaad niet 'miepen' over 500,- maar was dus nog aan het twijfelen hoe dat met KPN te regelen, maar nu genoeg tips...

ergo : straks heb ik gewoon 2x internet thuis liggen en heb dus fallback ;-)

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we het gaan hebben over binnenhuisaansluitingen: opgelet dat je via COAX niet naar Cloud kunt opnemen.

[ Voor 184% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:11:
[...]

Sneller meestal wel, maar stabieler niet: je moet het signaal ook delen met de rest van de straat waardoor het onbetrouwbaarder is. Voor de stabielste oplossing kies je voor ADSL/VDSL(2).
xDSL stabieler en betrouwbaarder? Vergelijk aantal DSL en kabelstoringen per dag eens met elkaar.
Kabel heeft inderdaad een gedeelde kabel (wat veel wordt benadrukt voor de DSL-boeren, en wat onterecht voor slecht imago kabel zorgt) maar de problemen die men vroeger had zijn opgelost. Dit kan simpel, door gewoon meer capaciteit door de kabel te pompen en overboeking onder cotrole te houden.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:11:
[...]

Sneller meestal wel, maar stabieler niet: je moet het signaal ook delen met de rest van de straat waardoor het onbetrouwbaarder is. Voor de stabielste oplossing kies je voor ADSL/VDSL(2).
Pas als de hele straat een 120Mbit abonnement neemt en vervolgens ook allemaal tegelijk gaat downloaden ga je wat merken van het feit dat kabel een gedeeld medium is.
Kabel bestaat gewoon uit een berg transportstreams, bandbreedte is een stuk groter dan wat er nodig is, maar om een hele straat van begin tot eind van 120Mbit te voorzien zijn er niet genoeg kanalen beschikbaar.

Als ik moest kiezen tussen een gedeeld medium waar je in de praktijk niks van merkt, of een medium waarbij je MTU verkloot wordt dmv tunneling (PPPoE, KPN gebruikt die troep zelfs bij glasvezel), dan kies ik liever voor een gedeeld medium met een gezonde MTU van 1500. Die ADSL verbinding wordt in de wijkcentrale nml alsnog overgeboekt, is totaal geen garantie dat de schamele paar Mbit die je krijgt ook daadwerkelijk aan capaciteit in de centrale aanwezig is.

Hier in mijn straat is ook iedereen anti-ziggo, allemaal schotels of digitenne. Ik laat ze lekker in de waan met hun 4-6Mbit ADSL verbinding, ik knal gewoon 60Mbit door mijn Ziggo verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 10:02

Foamy

Fulltime prutser

_JGC_ schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:27:
[...]

Hier in mijn straat is ook iedereen anti-ziggo, allemaal schotels of digitenne. Ik laat ze lekker in de waan met hun 4-6Mbit ADSL verbinding, ik knal gewoon 60Mbit door mijn Ziggo verbinding.
Dat hangt natuurlijk erg van je locatie af. Ik zit nu bijna bovenop een wijkcentrale en haal dan ook het maximale uit mijn vDSL aansluiting. Ik ga straks verhuizen (ook naar nieuwbouw) en kom ook daar weer "op" de centrale te wonen. ;)

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Dan nog geeft ook VDSL geen enkele garantie voor een hoge snelheid. Als je halve straat een dik VDSL abonnement heeft op dezelfde wijkkast is het ook maar net hoe die wijkkast is aangesloten op de rest van het netwerk.

De tijd dat je echt last had van je buren is sinds de invoering van DOCSIS wel voorbij. Vroeger met het oude COM21 netwerk was het idd dramatisch, maar dat lag niet alleen aan de straat, maar aan het feit dat de controller overbelast was met aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 15:50
Oud topic, maar denkt wel precies de lading van mijn vraag. Ook ik ga een huis bouwen. Nu tevreden met ziggo, maar ook glasvezel is mogelijk. Wat is nu aan te raden? Vooral internet moet stabiel zijn, tv kijken we niet vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
josstie85 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:30:
Oud topic, maar denkt wel precies de lading van mijn vraag. Ook ik ga een huis bouwen. Nu tevreden met ziggo, maar ook glasvezel is mogelijk. Wat is nu aan te raden? Vooral internet moet stabiel zijn, tv kijken we niet vaak.
Sowieso glasvezel aan laten leggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
RobinF schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:06:
[...]

Sowieso glasvezel aan laten leggen lijkt me.
De aansluiting zal sowieso komen, maar ga ik er gebruik van maken.. daar twijfel ik dus aan, is glasvezel stabieler dan ziggo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
josstie85 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:10:
[...]

De aansluiting zal sowieso komen, maar ga ik er gebruik van maken.. daar twijfel ik dus aan, is glasvezel stabieler dan ziggo?
Kabel is vaak stabiel maar glasvezel ook maar veel VVDSL lijnen zijn ook gewoon stabiel. Tuurlijk komt het voor dat soms een aansluiting niet 100% werkt maar dat kan de provider dan oplossen. Ik denk dat het vooral uitmaakt of je de snelheid wilt en of er prijsvoordeel is. Eventueel kan je na een jaar sowieso terug

[ Voor 15% gewijzigd door RobinF op 25-01-2017 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobinF schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:13:
[...]

Kabel is vaak stabiel maar glasvezel ook maar veel VVDSL lijnen zijn ook gewoon stabiel. Tuurlijk komt het voor dat soms een aansluiting niet 100% werkt maar dat kan de provider dan oplossen. Ik denk dat het vooral uitmaakt of je de snelheid wilt en of er prijsvoordeel is. Eventueel kan je na een jaar sowieso terug
Dat.

Zorg voor zowel NTU (glas), AOP (coax) als ISRA (koperpaar) in meterkast.

Zorg binnenhuis voor voldoende leidingen voor iig UTP van meterkast naar strategische locaties in huis (woonkamer, thuiskantoor, tienerkamers etc), coax naar woonkamer (al gebruik jij het niet, een evt volgende koper van het huis kan het wel willen), en loze leidingen voor toekomstige netwerktechnieken.

De meerkosten van dit soort leiding lijken hoog, maar als je achteraf iets moet regelen is het een stuk duurder en veel lastiger.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Leg in ieder geval voldoende (loze) leidingen, coax kan je altijd nog vervangen door UTP (heb ik in mijn huis gedaan) of omgekeerd. Aansluitpunten voor hanglampen is ook zoiets - beter vooraf een paar teveel dan achteraf het plafond en wat muren moeten slopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
Bedankt voor de tips! Ga zeker voldoende leidingen leggen. Zal tzt snelheid en prijskaartje met elkaar vergelijken.
Pagina: 1