vraagje grafische rekenmachine

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-07 18:32
Hoi allemaal,

Ik zit nu al een heel tijdje te kutten en ik heb al een heleboel settings veranderd in de hoop dat het dan werkt, maar ik dacht laat ik het maar even hier vragen voordat het echt uit de hand loopt.. Ik hoop dat er iemand is die tijd/zin heeft om dit uit te leggen.

Ik wil (heel simpel) dit formuletje plotten: 1Y+0,6X < 200.000

Ik wil dus dat ie op de Y lijn bij 200.000 begint en op de X lijn bij 200.000/0.6, en dat er dan dus een mooi lijntje loopt die de 2 aan elkaar verbindt.

Dit wil ik uiteindelijk met meerdere formuletjes zoals deze doen, zodat ik de meest effectieve afzet van 2 producten kan berekenen. Maargoed dat maakt verder niet zoveel uit.

Ik heb een TI-84 Plus (redelijk standaard model)

Is er iemand die mij kan helpen? Ik ben je eeuwig dankbaar! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Volgens mij moet je de formules eerst omschrijven / een stelsel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
uhm, hoe bedoel je? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hufter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11-2024
Y < 200.000 - 0,6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 17:18
Ja je moet y aan een kant en x aan de andere kant, dus het enige wat je moet doen is het in deze vorm krijgen
y=bx+a
waarin a en b constanten zijn, in jouw geval is a in ieder geval 200.000

edit:
even constanten omgedraait zodat het overeenkomt met wat hieronder staat.

[ Voor 21% gewijzigd door kaasplank1 op 13-04-2013 16:15 ]

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Op mijn Grafische rekenmachine kun je afaik geen formules invoeren met 2 onbekenden erin.

Je zal x uit moeten drukken in y of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:19

Perkouw

Moderator General Chat
En sowieso altijd zoveel mogelijk tussen haakjes gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Je hebt hier dus een ongelijkheid, dit geeft geen lijnoplossing maar een vlak, zie http://www.wolframalpha.com/input/?i=Y%2B0.6X+%3C+200000

Om dit op je GR in te voeren zul je een gelijheid y = a + bx moeten hebben zoals hierboven al gezegd.
In jouw geval is het dus
Y=200000 - 0.6x

Dat geeft een lijn, je kunt deze evt afkappen door je plot window aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Wow geweldig zoveel reacties zo snel! :D Hartstikke bedankt jongens, het komt dan inderdaad uit :)
Had kunnen weten dat ik gewoon een beetje algebra moest toepassen, ik zat me teveel te focussen op het veranderen van functies om een Y in de formule te krijgen :/

Hoe dan ook, bedankt! <3 Nu kan ik weer verder met me huiswerk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
iets te vroeg gejuigd..

Wat nou als ik 0,6Y+0,7X<210.000 wil invullen? ik doe nu Y=(210/0.6)-(0.7X) maar dan klopt ie niet.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:19

Perkouw

Moderator General Chat
Timba- schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 16:28:
iets te vroeg gejuigd..

Wat nou als ik 0,6Y+0,7X<210.000 wil invullen? ik doe nu Y=(210/0.6)-(0.7X) maar dan klopt ie niet.. :(
No offence, maar je geeft zelf al aan dat dit huiswerk betreft in je bericht hierboven.
Het doel van huiswerk is zelf stof eigen maken door te oefenen. Het heeft niet zoveel zin als we alles voor je gaan voorkauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Het doel van het huiswerk is niet om die rekenmachine te leren gebruiken hoor :) Het is alleen een controlemiddel op de berekening die ik handmatig maak

[ Voor 31% gewijzigd door Timba- op 13-04-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 17:18
Sorry dat ik het zeg, maar dit is gewoon oefenen. Je moet gewoon je wiskunde leren voordat je dit uberhaupt kan controleren met je gr. Als je de meest simpele vorm van scheiden van variabelen (weet niet zeker of het zo heet) niet kan dan kan het nooit zo zijn dat je het moet controleren met je GR.

edit:
en wat je in je laatste post doet klopt idd niet. iets met alles delen en niet maar de helft.

[ Voor 14% gewijzigd door kaasplank1 op 13-04-2013 19:58 ]

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

kaasplank1 doelt natuurlijk niet op je laatste post, maar op die van 16:28.

Ik ben bang dat je de basisbeginselen nog niet kent en dan moet je niet met digitale ondersteuning gaan werken. Ik stel voor dat je dit huiswerk gewoon op papier doet door "gewoon" het boek er bij te pakken voor verdere tekst en uitleg.

Wanneer je de wiskundige kant snapt en het slechts gaat om de syntax van de rekenmachine helpt men vast graag verder (voor zover er niet al voldoende over is gezegd: herschrijven naar y = ...).

Maar wat er nu gebeurt is huiswerk zelf voor je doen en dat kan nooit de bedoeling zijn, dit topic sluit ik dus.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.