Jumboframe inschakeling doet netwerk crashen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:00
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende probleem.

Sinds een paar dagen is het onmogelijk geworden tussen mac/pc/nas te communiceren. Tussendoor heb ik op de pc (windows xp) een netwerkbrug gepoogd te maken maar dat is niet gelukt en is ook verwijderd. De pc zit gewoon weer met een gbit kaartje aangesloten met 7000mtu jumboframesupport. Voorheen kon via netwerk tussen pc/mac/nas data verzonden worden nu slaat bij ieder verzoek alles vast en moet ik de pc/mac herstarten. De rest van de op netwerk aanwezige apparatuur is 100mbit en blijft wel gewoon doordraaien en communiceren.

Apparaten zien op het netwerk gaat prima, verbinden ook (inloggen), maar na inloggen loopt de boel helemaal vast. Dit gebeurt zowel met mac als met de pc.

Ik heb:
-cat5e bekabeling
-TP-Link TL-GS1008 gbit (Jumboframe support)
-pc / nic: gbit/7000mtu
-mac / nic: gbit/9000mtu (max)
- NAS DS213 / gbit/9000mtu (ingesteld)

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb de switch ook al gewisseld met een DLINK DGS-108 (jumbo support) maar dan blijft alles wederom vastslaan.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat is de specifieke reden dat je Jumbo Frames gebruikt? Want in combinatie met een goede netwerkadapter zijn ze vaak niet nodig om Gigabit snelheden te behalen. Veel netwerkchips doen aan Large Send/Recieve Offload tegenwoordig, waarmee de CPU bottleneck die het genereren en checksummen van veel netwerkpakketjes van 1500 bytes grotendeels teniet wordt gedaan.

Om uit eigen ervaring te spreken: ik heb nog nooit Jumbo Frames nodig gehad om een Gigabit link volledig te benutten. Zelfs niet met een Pentium 3 500MHz voorzien van een degelijke Intel NIC welke aan Large Send/Recieve Offloading kon doen (met een kaart zonder dat zou hij het inderdaad niet halen en zouden Jumbo Frames kunnen helpen).

Een vereiste voor Jumbo Frames is dat alle apparaten op het netwerk Jumbo Frames en de gewenste grootte te ondersteunen wanneer je deze techniek wilt gebruiken. 100Mbit apparaten ondersteunen vaak geen Jumbo Frames en kunnen zo niet mixen in een netwerk met apparaten die Jumbo Frames gebruiken.
Zij blijven een MTU van 1500 bytes gebruiken om te communiceren, kleinere pakketten (tot 1500 bytes) zullen ze ontvangen en kunnen verwerken, maar pakketten groter dan dat zullen ze niet begrijpen en daardoor gaat de communicatie mis (en kan de boel vast komen te zitten).
Het kan werken als de bovenliggende software van de Jumbo Frame machines in de gaten heeft dat er maximaal 1500 bytes mag worden verzonden, maar dat gebeurd lang niet altijd.

Daarnaast wil je dezelfde grootte aanhouden wanneer je Jumbo Frames gebruikt. Het ene apparaat op 7k instellen (Realtek toevallig?) en anderen op 9k bytes is dan ook af te raden. Als de communicatie dan al wil werken wordt toch door de hoger liggende software laag teruggevallen op de kleinste waarde, wat dan 7k zou zijn wanneer je Jumbo Frames verplicht.

Wat ik je aanraad:
- Val eerst eens terug op de standaard MTU van 1500 bytes (dus geen Jumbo Frames). Werkt het dan wel?

- Als je Jumbo Frames per se wilt benutten zul je je 100Mbit apparaten moeten scheiden van je Gbit apparatuur die via Jumbo Frames met elkaar communiceren, bijvoorbeeld door een apart VLAN hiervoor te gebruiken. Communicatie tussen de twee netwerken is dan niet zomaar mogelijk, dan zul je er iets tussen moeten zetten wat de Jumbo Frames kan omzetten in kleinere pakketten en dan door kan sturen, bijvoorbeeld een daarvoor geconfigureerde router.

- Lees je in betreffende Jumbo Frames. Wellicht ontdek je een manier hoe het voor jou kan werken. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phubert
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:00
Hallo Ultraman,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Het rare aan het hele verhaal is dat ik tussen de mac/pc altijd Jumbo gebruikt heb en dat ik via de mac (9000mtu) altijd prima kon verbinden met 100mbit machines... (IP Camera bijv.)

Ik heb nu de Mac op gewoon 1500mtu staan en de boel draait, vreemd, want de NAS staat op Jumbo 9000 en sta te kopiëren. Raar is ook dat ik tussen de mac met 9000mtu en de pc met 7000mtu altijd (dus verschillende snelheden) heb kunnen werken...

Kan het misschien zijn dat omdat ik de instelling op de mac had staan op 'Full Duplex' & 'Jumbo 9000'. Nu heb ik de optie gekozen 1500mtu 'Full Duplex, flow control' kan dit invloed hebben?

-Kan een Switch (maakt niet uit welke vd 2) van slag raken door de schakelingen op een machine?
-Kan een Switch beschadigd raken van het probeersel 'Netwerkbrug' (WinXP) een 100mbit & gbit kaart samen? (ivm Jumboframe actief)
-Kan een netwerkkaart van slag raken? Ik moet de mac/pc herstarten als ie vastslaat.

Heel erg bedankt voor de tips en info!

phubert

Update:
Ik heb ontdekt dat om vage reden me Mac geen zin heeft in communicatie op intern netwerk als Jumboframe boven de 1500mtu aanstaat. Wel kan ik met de machine op internet of een IP Camera gebruiken via netwerk, maar zodra ik een andere PC/NAS aanspreek bevriest alles. Als ik na bevriezen de instelling terugzet op auto of 1500mtu verbindt ie gelijk... Erg raar dit...

[ Voor 15% gewijzigd door phubert op 13-04-2013 14:26 ]