Ruis / Zoemend geluid door headset tijdens games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-03-2024
Hallo Tweakers,

Ik hoop echt dat jullie me uit de brand kunnen helpen met dit irritante probleem;

Ik heb 3 verschillende headsets gebruikt en door alle drie hoor ik dezelfde ruis zodra ik een game opstart.
Dit is gebeurt nadat ik mijn videokaart heb vervangen (NVIDIA GeForce GTX 580 naar XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation) en een nieuwe SSD heb gekocht (Samsung 840 series Pro 128GB).

Nieuwe installatie van Windows 7 Home Premium, de nieuwste drivers van alles geinstalleerd (chipset, onboard audio, videokaart, etc etc).

Ik gebruik de onboard geluidskaart van mijn moederbord (Een MSI Z77A-GD65).

Het geluid, ingame, youtube of bijvoorbeeld spotify werkt perfect over de gewone speakers, ik krijg DIRECT een ruis zodra ik 1 van de 3 headsets aansluit.

Alles zit in een geaarde contactdoos, ik heb de kabels voor en achter in de pc geprobeerd. Forums afgestruind, ik kom er gewoon niet meer uit.

Wat ik overigens heel raar vind, als ik in mijn device manager kijk bij audio dan zie ik 2x High Definition Audio Device staan en 1 x Realtek High Definition Audio. Alleen de Realtek High Definition geeft ook daadwerkelijk geluid naar mijn weten, als ik de 2 vage verwijder of disable zijn ze er weer na een restart.

Wie o wie kan me alsjeblieft helpen, ik ben compleet radeloos...

Edit: Ik vergeet er bij te zeggen dat het voor de nieuwe gfx kaart / ssd allemaal gewoon werkte, er is dus vrij weinig veranderd aan mijn setup.

Edit2 & Dag 2:
Read schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 23:58:
maar kun je dat kabeltje naar de voorkant eens van je mb afhalen en dan luisteren?
Dit heb ik gedaan, dus de frontpanel kabel van mijn mobo afgehaald en toen via de achterkant mijn headphones aangesloten. De ruis was inderdaad helemaal weg.

Toen heb ik hem weer aangesloten en ik begon de kabel te bewegen, hoe dichter hij kwam bij mijn voeding of video kaart hoe meer ruis er ontstond. Maar zelfs door het precies door het midden te laten lopen bestaat er nog steeds ruis.

Toen heb ik de videokaart van mijn vriendin gepakt, exact dezelfde, zij heeft op haar pc totaal geen ruis. Ook met deze videokaart precies hetzelfde verhaal -> ruis.

Het ligt dus niet aan de videokaart kunnen we stellen lijkt me?

Ik hoop dat jullie met deze wetenschap nog tips hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Triumph-Design op 13-04-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
het schijnt een bekend probleem te zijn met defecte 7970's . ik zou hier even verder kijken : http://www.tomshardware.c...923-33-7970-buzzing-sound en dan misschien ook even op google zoeken naar xfx radeon hd 7970 +noise +speakers , dan krijg je aardig wat mensen met dezelfde problemen . om te kijken of het aan je kaart ligt zou ik je FPS locken op 1 fps , als het goed is zou de ruis dan stuk langszamer komen . als dat zo is dan is het je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
Thanks voor je reactie, hoe lock ik mijn FPS op 1? Kan dat in de catalyst control panael?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
Is het trouwens dan niet vreemd dat ik geen ruis hoor door mijn speakers (ingame)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Heb je je koptelefoon aangesloten via de voorkant van de kast?
Zoja kijk eens of je je kabeltje van de koptelefoon niet te dicht bij de grafische kaart hebt lopen dit had ik ook en nadat ik de kabel verlegd had geen probleem meer.
Je zou ook eens kunnen kijken of het probleem zich ook voordoet als je hem aansluit aan de achterkant.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
Je doet je naam geen eer aan :D

Al geprobeerd, beide ingangen hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
Ik heb in dezelfde upgrade ook een volledige computer gebouwd voor mijn vriendin met exact dezelfde grafische kaart, zij heeft het probleem echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Idd effe te snel overheen gelezen misschien dat de naam meer op mijzelf slaat ;) maar kun je dat kabeltje naar de voorkant eens van je mb afhalen en dan luisteren?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
Ja zal ik morgen wel even proberen, hoop dat er ondertussen nog mensen zijn met ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Btw welke audio gebruik je ik weet niet of je in je bios kunt schakelen of je hd audio hebt of iets anders ik heb in mij bios de keuze uit 2 mogelijkheden misschien dat daar een oplossing inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
HD audio, 1 keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triumph-Design
Read schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 23:58:
maar kun je dat kabeltje naar de voorkant eens van je mb afhalen en dan luisteren?
Dit heb ik gedaan, dus de frontpanel kabel van mijn mobo afgehaald en toen via de achterkant mijn headphones aangesloten. De ruis was inderdaad helemaal weg.

Toen heb ik hem weer aangesloten en ik begon de kabel te bewegen, hoe dichter hij kwam bij mijn voeding of video kaart hoe meer ruis er ontstond. Maar zelfs door het precies door het midden te laten lopen bestaat er nog steeds ruis.

Toen heb ik de videokaart van mijn vriendin gepakt, exact dezelfde, zij heeft op haar pc totaal geen ruis. Ook met deze videokaart precies hetzelfde verhaal -> ruis.

Het ligt dus niet aan de videokaart kunnen we stellen lijkt me?

Ik hoop dat jullie met deze wetenschap nog tips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Vragen die elders op GoT besproken worden horen daar en niet hier. We hebben voor Audio & HiFi een heel subforum.

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Hij pakt dus een signaal op via het kabeltje misschien kun je het kabeltje vervangen door een coaxiaal kabeltje.
Je zou kunnen proberen een strookje zilverpapier om het kabeltje te wikkelen en die aan de kast vast te plakken en kijken of de ruis dan minder word wel uitkijken dat je het mb niet raakt of een ferriet kern nemen en daar een stukje van die kabel om heen wikkelen.
Wat wel vreemd blijft is dat je het met de andere grafische kaart niet had misschien is de oude grafische kaart beter afgeschermd ivm hoogfrequent signaal .

[ Voor 11% gewijzigd door Read op 14-04-2013 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:42

M2M

medicijnman

Juist, dus gewoon zoals eigenlijk normaal is als je een front panel audio kabeltje door je kast laat lopen. Door alle magneetveldjes die veroorzaakt worden door de stroompjes in de verschillende onderdelen, gaat er een inductiestroompje lopen door de front panel kabel. Als dat inductiestroompje met een bepaalde frequentie loopt, dan hoor je dus ruis. Hoe kom je daar vanaf?

Shielden, maar misschien niet het meest praktische idee ivm geleidbaarheid zilverfolie + geen garantie dat je van het probleem af bent
Kabel buitenom leggen, zo ver mogelijk weg van alle electronica, waarbij je dus de uitgang aan de achterkant gebruikt.
Een geluidskaart aanschaffen met een 5.25" front panel dingetje, zoals een van de creative kaarten.
USB headset / USB geluidskaart.

En misschien dat het al beantwoord is, maar de overige geluidskaarten zijn de digitale uitgangen van bijvoorbeeld je videokaart, of de chip op je moederbord.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
Heb hetzelfde moederbord, en ben destijds twee keer terug gegaan naar Raalte met hetzelfde probleem. Gekocht in een nieuw systeem samen met de Nvidia GTX680.

Ruis (groundloop-achtig, kon tracking van de usb muis horen).

Alleen apart dat jij juist van een GTX580 afkomt. Met die kaart hebben we in Raalte ook getest: ruis....

Enkele energie spaarmodi in bios uitgezet, maar dat hielp ook niet.

Een paar maanden later had ik er geen last meer van. Ik had intussen alle audio devices verwijderd / disabled buiten het Realtek apparaat. En alleen de Nvidia display driver + physics driver geïnstalleerd. Volume 50%.Kabeltje naar voorkant van de kast zit er nog steeds in trouwens.

Ik vermoed dat het een driver conflict is geweest. Ben blij dat ik geen 150 EUR heb uitgegeven voor zo'n Asus Xonar shielded geluidskaart... :p

Probeer eens een schone installatie, en installeer niet alle drivers van ATI. Alleen het hoogst noodzakelijke....

[ Voor 23% gewijzigd door Flozem op 14-04-2013 19:22 ]

Pagina: 1