Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe geschikt is WHS 2011 voor de ZZP'er

Pagina: 1
Acties:

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Collega Tweakers

Voor mij een zeer relevante vraag zeker in tijden "economische voorspoed als deze.." Ik heb tot nu toe onze boekhouding alleen gedraaid op de desktop (Davilex Account) en dat voldeed... tot op zekere hoogte. Ik had er NAS naast onze drie PC's/ (een daarvan een HP Workstation) maar de NAS heeft zo zijn beperkingen en het feit dat ik nu nog Parcelware van PostNL ook op de Virtual PC _ XP Mode omgeving heb draaien en de boekhouding ook nog bijv. extern bijgewerkt moet kunnen worden door mijn boekhouder dacht ik aan een server. Maar goed, Windows 2008 R2 of laat staan 2012 is me iets te gortig. De licentie van Davilex is me al een lieve duit. Enfin

Aangezien ik via Tweakers.net een pre-loved HP Server heb overgenomen (HP ML GL5 instapper) dacht ik waarom niet WHS 2011.

Ik las ook al over een topic die helaas in 2012 al eindigde, ik post een vraag/topic.

Ik wil nu deze HP server gebruiken en de Zyxel NSA210 nas buiten gebruik gaan stellen en voortaan alles in een Windows omgeving gaan beheren daar ik hier het meest in thuis ben.

Wel nu kan iemand mij hier vertellen of WHS 2011 (64 bit versie) geschikt is.

Mijn wensenlijstje

1 Applicaties die wil kunnen draaien
• Davilex Account (boekhouding)
• ParcelWare Server (pakket - fulfilment applicatie van PostNL)
• Office
• Virtualisatie software voor o.a. een Mail Server en SharePoint oid
(o.a. Linux bijv)
• File Server / FTP File Server/Sharing
• Printer Server

2 Aanvullende Hardware
• Server OS op een SSD van Intel (120 Gbyte)
• file servers op zeker 2 - 2T WD Drives

• Releases
  • Laatst online: 28-11 14:04

Releases

Ja maar!

Dit moet geen enkel probleem zijn lijkt mij.
Kijk wel even of de software van davilex en ParcelWare geinstalleerd kan worden op WHS en of dat uberhaupt ondersteund word. Als je een keer gezeur heb dat je dan wel contact kan opnemen met de leverancier en dat ze dan niet gaan mekkeren over welke server software je wel niet draait.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je wil in feite een soort terminal server draaien als ik het lees. Geen idee of WHS dan de juiste keuze is. Het is goedkoop, maar het is ook meer toegespitst op thuisgebruik.

Virtualisatie op WHS kan je niet vanuit het OS realiseren. WHS heeft ook geen Hyper-V aan boord zoals 2008R2 wel heeft. Je zal dan moeten kijken of andere virtualisatie tools willen werken. Je spreekt ook over meedere servers op de fysieke hardware, dan kan je misschien nog beter meteen VMWare ESXi of Hyper-V Server 2008R2 installeren. Zijn gratis hypervisors en dan kan je meerdere servers inrichten.

Oh en SharePoint heeft echt Windows Server nodig als OS. Zie ook de totale requirements:
http://technet.microsoft..../cc262485(office.15).aspx

Je moet dan tevens een Windows domein hebben draaien voor SharePoint.

Toch kunnen de meeste van jouw wensen voldaan worden ook door bijvoorbeeld 2008R2 Foundation of 2012 Foundation. Of eventueel de Essentials versie. Dat lijkt mij een stuk passendere keuze, en eentje die normaal ondersteund wordt voor het hosten van zakelijke applicaties. Je mist dan alleen de mailserver en het virtualisatie deel.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vergeet an sich WHS. Dat is toch al end-of-life geworden. Ja het is goedkoop, maar daar is alles mee gezegd.
Parcelware leunt op MSSQL (Server Express/Desktop Edition/ Community Version of hoe het tegenwoordig ook mag heten) en ik vind het nogal een gedoe om dat in Desktop version te draaien vanwege de overkill van MSSQL en gedoe wat daarmee gepaard gaat.
MSSQL gaat best wat geheugen pakken en het is een gedoe om op nieuw geïnstalleerd te krijgen als je geen goede backups maakt (overnieuw installeren is geen punt, maar hoe krijg je je history en adressen weer terug?)
Er is tegenwoordig ParcelWare Web en dat scheelt je weer een applicatie om zelf bij te houden.
File en printserver (een netwerkprinter heeft al een printserver aan boord, waarom nog een gedeelde printer op een server aanmaken voor een paar werkstations?) is allemaal geen probleem op een Windows server/client-os, dus daar kun je die hardware wel voor gebruiken.
Kijk eens naar Office 365 als ZZP-er. Je kunt daarmee mailboxen afnemen, sharepoint gebruiken, office gebruiken, inclusief licenties en wat documenten delen op Sharepoint/Skydrive.
Dat gedoe met zelf mailserver draaien en beschermen tegen spam en ander misbruik, backups maken, etc gaat je een berg tijd kosten en uiteindelijk ook een berg duiten. Tijd=geld!)
Terminal Server draaien vereist een geschikte Windows server versie (Standard of Datacenter) + licenties+VOLUME LICENSE Office versies als je Office wilt installeren op TS)

Zo, bovenstaand is allemaal een beetje rommelig bij elkaar geplempte tekst maar houd er gewoon rekening mee dat je een hoop ZELF wilt gaan doen, op eigen hardware wat allemaal tijd en geld en moeite kost en uiteindelijk loopt je bedrijf risico. Want je moet nadenken over beveiliging als je je boekhouder op afstand toegang gaat geven tot je server, en backups (en kom niet aanzetten met enkel een externe harddisk eraan) je wilt echte backups.
Er zijn tegenwoordig cloud apps voor alle zaken die je boven het beschreven en daar gaat echte winst in zitten als je dat gewoon kunt afnemen zonder verder gedoe.

• DocSnuggels
  • Niet online
akimosan schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:09:
Vergeet an sich WHS. Dat is toch al end-of-life geworden. Ja het is goedkoop, maar daar is alles mee gezegd.
Parcelware leunt op MSSQL (Server Express/Desktop Edition/ Community Version of hoe het tegenwoordig ook mag heten) en ik vind het nogal een gedoe om dat in Desktop version te draaien vanwege de overkill van MSSQL en gedoe wat daarmee gepaard gaat.
MSSQL gaat best wat geheugen pakken en het is een gedoe om op nieuw geïnstalleerd te krijgen als je geen goede backups maakt (overnieuw installeren is geen punt, maar hoe krijg je je history en adressen weer terug?)
Er is tegenwoordig ParcelWare Web en dat scheelt je weer een applicatie om zelf bij te houden.
File en printserver (een netwerkprinter heeft al een printserver aan boord, waarom nog een gedeelde printer op een server aanmaken voor een paar werkstations?) is allemaal geen probleem op een Windows server/client-os, dus daar kun je die hardware wel voor gebruiken.
Kijk eens naar Office 365 als ZZP-er. Je kunt daarmee mailboxen afnemen, sharepoint gebruiken, office gebruiken, inclusief licenties en wat documenten delen op Sharepoint/Skydrive.
Dat gedoe met zelf mailserver draaien en beschermen tegen spam en ander misbruik, backups maken, etc gaat je een berg tijd kosten en uiteindelijk ook een berg duiten. Tijd=geld!)
Terminal Server draaien vereist een geschikte Windows server versie (Standard of Datacenter) + licenties+VOLUME LICENSE Office versies als je Office wilt installeren op TS)

Zo, bovenstaand is allemaal een beetje rommelig bij elkaar geplempte tekst maar houd er gewoon rekening mee dat je een hoop ZELF wilt gaan doen, op eigen hardware wat allemaal tijd en geld en moeite kost en uiteindelijk loopt je bedrijf risico. Want je moet nadenken over beveiliging als je je boekhouder op afstand toegang gaat geven tot je server, en backups (en kom niet aanzetten met enkel een externe harddisk eraan) je wilt echte backups.
Er zijn tegenwoordig cloud apps voor alle zaken die je boven het beschreven en daar gaat echte winst in zitten als je dat gewoon kunt afnemen zonder verder gedoe.
Mijn beste allereerst waardeer ik je input net als alle hier op mijn topic hebben gereageerd. Maar nu komt het, alles wat je in de "Cloud" bewaard en zeker in de Cloud binnen NL of de EU of VS wat dat betreft is vogelvrij voor roverheden om aan je data te snuffelen en in te zien. Het gaat er niet om of ik iets verondersteld wordt buiten de wet te opereren maar ik geloof gewoon in het principe onschuld tot schuld bewezen is en zo werkt deze wereld niet en aangezien NL nog voor de VS kampioen burger bespioneren is dan dank ik daarvoor. Wat je in de Cloud is niet van jouw zo redeneert de overheid zo redeneert zelfs het Amerikaanse Supreme Court.

Ik wil daarom het liever thuis bewaren, ja ik weet het je kan maar zoveel doen maar voor mij speelt ook het leer aspect mee naast mijn levensfilosofie.

Enfin het komt er dus volgens jou op neer dat ik beter dan voor de volledige versie van Windows Server kan gaan dan deze WHS. Mogelijk heb je gelijk, ik zal voorlopig de 2012 Standaard evaluatie versie gaan draaien en backups maken op meerdere 1 TB schijven en zogezegd maar gaan sparen voor een volledige versie OEM of Retail als die bestaan.

PS mocht iemand een OEM 2003 of 2008 R2 voor een zachtprijsje van de hand doen dan ... zeg ik geen neen. :*)

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik geloof dat Windows Server 2012 Standaard iets van 500-600 euro is.
En het recht geeft om 1 fysieke en 2 virtuele instanties te gebruiken (moet wel op 1 fysieke server zijn).
Mogelijk dat Essentials beter is omdat je niet met CALs temaken hebt, maar ik weet niet hoe het daar zit met virtualisatierechten zoals met Standaard.

Zoals al aangegeven word moet je voor Terminal Server (Session Host in 2012 dacht ik) volume licenses hebben voor office etc. Deze zijn een stuk duurder als gewone licenties.

Belangrijkste is om te controleren of je software geinstalleerd kan worden op een server OS (en of dit ondersteund word als je hier waarde aan hecht).

Edit:
Zoals gezegt office 365 en dergelijke producten zijn vaak veel effectiever als er naar kosten word gekeken.
En als ZZP'er in house draaien is gewoon aardig wat duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door MadMike261 op 18-04-2013 09:37 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DocSnuggels schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:36:
[...]

Mijn beste allereerst waardeer ik je input net als alle hier op mijn topic hebben gereageerd. Maar nu komt het, alles wat je in de "Cloud" bewaard en zeker in de Cloud binnen NL of de EU of VS wat dat betreft is vogelvrij voor roverheden om aan je data te snuffelen en in te zien. Het gaat er niet om of ik iets verondersteld wordt buiten de wet te opereren maar ik geloof gewoon in het principe onschuld tot schuld bewezen is en zo werkt deze wereld niet en aangezien NL nog voor de VS kampioen burger bespioneren is dan dank ik daarvoor. Wat je in de Cloud is niet van jouw zo redeneert de overheid zo redeneert zelfs het Amerikaanse Supreme Court.

Ik wil daarom het liever thuis bewaren, ja ik weet het je kan maar zoveel doen maar voor mij speelt ook het leer aspect mee naast mijn levensfilosofie.
Hoewel de privacy wetgevingen per landen verschillen wil ik niet meteen een alu hoedje opzetten. Ik zie dan nog geen reden om zaken als SkyDrive of Dropbox niet te gebruiken. Je moet niet alles klakkeloos in de cloud gooien, maar eerder genoemde diensten vind ik heel handig om dingen tussen meerdere machines te kunnen synchroniseren.
Enfin het komt er dus volgens jou op neer dat ik beter dan voor de volledige versie van Windows Server kan gaan dan deze WHS. Mogelijk heb je gelijk, ik zal voorlopig de 2012 Standaard evaluatie versie gaan draaien en backups maken op meerdere 1 TB schijven en zogezegd maar gaan sparen voor een volledige versie OEM of Retail als die bestaan.

PS mocht iemand een OEM 2003 of 2008 R2 voor een zachtprijsje van de hand doen dan ... zeg ik geen neen. :*)
Ik zou geen 2003 meer doen. De support eindigd heel binnenkort en dan moet je in feite upgraden. Ik zou als je toch schoon begint 2012 kopen in een Essentials of een Standard edition versie. Standard is ook OEM vekrijgbaar en Essentials dacht ik alleen via hardware boeren.

Overigens als ondernemer mag je dingen als hardware en software voor werk gewoon aftrekken van de belasting. De hardware mag je ook in een jaar afschrijven.

Let wel met de terminal server idee dat je dan nog een bak aan licenties meer moet kopen. Lijkt mij erg duur.
Pagina: 1