• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:07
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem. Gisteren heb ik een tweedehands moederbord binnengekregen, en deze probeer ik nu in te bouwen, maar het lukt niet :/

Ik krijg op het moederbord (ASRock 870 Extreme3) de code '05', wat volgens de handleiding het volgende betekent:
Initializes the interrupt controlling hardware (generally PIC) and interrupt vector table

Ik zou alleen geen idee hebben waar ik het probleem dan precies zou moeten zoeken...

Iemand een suggestie?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-02 17:18

Fordox

00101010

klinkt alsof ie nog aan het opstarten is.

cmos reset gedaan?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• naarden 4ever
Meerdere malen, zonder resultaat.

Ik overigens nog even gecheckt, deze stap wordt NA het initialiseren van de eerste xxx kilobytes geheugen gedaan. Misschien dat iemand daar iets mee kan (Er wordt altijd eerst 64kB/256kB RAM gereserveerd tijdens het opstarten, wanneer ik al het geheugen verwijder, hangt de BIOS op code 19, no RAM detected. )

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-02 17:18

Fordox

00101010

al geprobeerd met ander ram?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als de PIC de storingen geeft, dan heb je misschien een IRQ conflict?

Uit welk stenen tijdperk komt dat moederbord wel niet dat er nog een PIC op zit? Tegenwoordig heeft alles toch een APIC?

• naarden 4ever
Het is een 870 Extreme3, dus hij is... 2-3 jaar oud? Dit model echter nog maar 1,5 jaar. Dat verhaal van de PIC komt uit de handleiding.

Ik heb het met alle DDR3 reepjes die ik heb liggen (stuk of 10) geprobeerd, maar ik heb het originele RAM krap 2 uur geleden uit een werkende PC getrokken, dus eigenlijk wist ik al dat dat geen verschil mocht maken.

Als het een IRQ probleem is, waar ligt dan het probleem? Defect op het moederbord?

• Trommelrem
naarden 4ever schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:34:
Het is een 870 Extreme3, dus hij is... 2-3 jaar oud? Dit model echter nog maar 1,5 jaar. Dat verhaal van de PIC komt uit de handleiding.

Ik heb het met alle DDR3 reepjes die ik heb liggen (stuk of 10) geprobeerd, maar ik heb het originele RAM krap 2 uur geleden uit een werkende PC getrokken, dus eigenlijk wist ik al dat dat geen verschil mocht maken.

Als het een IRQ probleem is, waar ligt dan het probleem? Defect op het moederbord?
Hmm oke, dan is de handleiding misschien niet helemaal actueel meer. Normaliter als de PIC problemen geeft dan zou ik eerst alle non-PnP ISA kaarten verwijderen en daarna alle PnP ISA en PCI kaarten. Maar ik zie dat het een recent moederbord is. Je bord heeft 200% zeker een APIC. Borden van minstens 10 jaar oud hebben nog een PIC.

Of je APIC is defect, of je hebt een IRQ conflict. Misschien toch maar alle kaarten verwijderen en in de BIOS de APIC inschakelen. Ik heb onlangs nog op een vreemde Core i5 machine een soort van compatibiliteitsmodus ontdekt in de BIOS waardoor de APIC zich als een PIC gedroeg. Met een PIC kun je hooguit Windows XP/2003 draaien. Vista en hoger vereist een APIC.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 12-04-2013 16:43 ]

• naarden 4ever
Probleem is alleen dat ik de BIOS niet eens in kom. Het loopt vast in de eerste fase van de POST.

Er moet een videokaart in, want er is geen IGP op de chipset aanwezig. Voor de rest is alle andere apparatuur reeds afgekoppeld (DVD brander en harde schijf).

Ik haal hem wel eens helemaal uit elkaar dadelijk, misschien dat ik langs een stom foutje komt.

Ander vraagje dat hier overigens helemaal niks mee te maken heeft; ik had hiervoor een M3N78D met een x4 955 erop, en ik had gewoon de 4-pins stekker in de 8-pins stekker van het moederbord gestoken. Nu is dit een 1090T, is dan toch de 8-pins noodzakelijk?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met een 4 pins zou het moeten booten. Maar mogelijk dat die ASRock het daar niet mee eens is (zou niet de eerste keer zijn dat ik dat tegenkom). Dus eens proberen met een 8 pins zou ik zeker te weten aanraden.

• naarden 4ever
Het heeft geen effect gehad, maar ik was nieuwsgierig of dat problemen zou kunnen veroorzaken.

• naarden 4ever
Ik heb het moederbord en processor uit de kast gehaald en op mijn testbench geïnstalleerd met alleen geheugen en een 4350 videokaart, maar het mag helaas niet baten.

Dan begin ik toch voor een hardwarematig component te vrezen...

• Trommelrem
Staat de hardware waarmee je hebt getest wel op de HCL?

[ Voor 76% gewijzigd door Trommelrem op 12-04-2013 18:23 ]

• naarden 4ever
:S HCL? Ik ken de geheugenlijst en het geheugen staat daar in. Ik zou niet weten waarom een 1090T en een PCIe videokaart naar keuze verdere problemen zouden kunnen veroorzakenZ

• Trommelrem
Apparaten die niet op de HCL staan werken in de meeste gevallen wel, maar de kans is aanwezig dat het niet werkt. Juist omdat er iets fout gaat met interrupts zou je zeggen dat er iets incompatible is met het moederbord.

Is er wellicht een ingebouwde hardware test in de firmware aanwezig? In de handleiding van het moederbord kun je vinden hoe je de hardware test kunt uitvoeren. De hardware test wordt opgestart voordat de POST z'n tests gaat doen, dus wellicht kun je daar wel in.

• naarden 4ever
Helaas, niet aanwezig.

Ik ga er maar vanuit dat het moederbord of processor is, ik neem beide morgen wel mee naar de lokale computerboer.

• naarden 4ever
Nieuw moederbord opgehaald, en nu geen problemen meer. De BIOS chip is ernstig aangetakeld, dus ik denk dat daar het probleem zit.

De oorzaak is gevonden, nu nog het herstellen...

Verwijderd

Nieuwe bioschip bestellen of 1 van een ander, defect mobo halen.
Pagina: 1