• Replacement
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08-2023
Tweakers,

Ik heb jullie mening/advies nodig.
Mediaspeler (Dune, Mede8er,..) of HTPC?

Eerst had ik een setup voor HTPC gemaakt, maar nadat ik zag dat er geen makkelijke manier was om Blu-ray discs (gekochte) af te spelen ben ik nu terug aan het twijfelen aan om misschien een media streamer te nemen.

Bijvoorbeeld: als ik kijk naar de prijs dan was de HTPC setup +- 350eur, als je er 3j mee weg kunt, dan kun je bij wijze van spreken, elk jaar een nieuwe Dune kopen (109 eur).

Wat heb ik vooral nodig:
- Videos streamen
- Intuïtieve UI

Nu en dan (maar kan leven zonder):
- browsen
- Foto's en muziek afspelen

Alle bestanden staan op een NAS en ik was dan van plan om een aparte Blu-Ray speler te kopen.
Wat denk je dat voor mij het best past en waarom zouden jullie een HTPC kiezen boven een mediaspeler?

Alvast bedankt voor jullie input!

Verwijderd

Hoezo geen makkelijke manier om Blu Ray af te spelen?

• Replacement
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:25:
Hoezo geen makkelijke manier om Blu Ray af te spelen?
ff verduidelijking, ik bedoel gekochte Blu-Ray discs.
http://openelec.tv/news/2...blu-ray-support-the-truth

Heb TS aangepast.

[ Voor 15% gewijzigd door Replacement op 12-04-2013 15:40 ]

Verwijderd

Ok, en openelec is de enig mogelijke keuze voor jou?

• Replacement
Neen, Windows kan ook (maar moet ik dan ook rekening meehouden in kostprijs).
Icm PowerDVD kun je idd Blu-Ray discs afspelen, maar dan moet je al van XBMC naar PowerDVD wisselen. Ook heb ik gelezen dat de encryptie van Blu-Ray discs nogal wat wijzigt en dan PowerDVD moet geupdate worden en dan soms nieuwe license... Zie Blorgg in 'nieuws: VLC mag geen blu-ray ondersteunen in Frankrijk'

Daarnaast zal Blu-Ray discs afspelen hopelijk niet de enige reden zijn om voor HTPC te kiezen :).

Verwijderd

Ik heb zelf geen ervaring met fysieke blurays afspelen maar de geripte versies incl. menu's en dergelijke gaan prima in XBMC in ieder geval. Zonder Powerdvd of andere extra software.

Anyways, als je de keus al hebt gemaakt dan zou ik op basis van mijn ervaring met een Acryan hd2 mini en WD Live TV gaan voor de WD vanwege de door jouw gewenste mogelijkheden. De WD werkt een stuk logischer en sneller, vind ik, dan de ander.

Verder zou ik vanwege flexibiliteit altijd kiezen voor een HTPC. Voor de slaapkamer oid zou ik weer voor een mediaspelertje gaan.

Verwijderd

Belangrijkste redenen om te kiezen voor een htpc zijn wat mij betreft de (veel) betere ondersteuning van bestandsformaten en dat een htpc te upgraden/ repareren/ zelf te onderhouden is.

Ik heb verschillende mediaspelers gehad, maar het zwakke punt was altijd de bestandsondersteuning. De standaard bestandsformaten ondersteunen ze allemaal wel, maar zodra je bijzondere en experimentele soorten probeert af te spelen laten mediaspelers het afweten.

Zo kon mijn WD Live niet overweg met 10-bit en ondertiteling waarbij meerdere bijschriften tegelijk in het beeld moesten worden weergegeven. Voor mijn htpc is dat allemaal gesneden koek.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Replacement schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:09:
Neen, Windows kan ook (maar moet ik dan ook rekening meehouden in kostprijs).
Icm PowerDVD kun je idd Blu-Ray discs afspelen, maar dan moet je al van XBMC naar PowerDVD wisselen. Ook heb ik gelezen dat de encryptie van Blu-Ray discs nogal wat wijzigt en dan PowerDVD moet geupdate worden en dan soms nieuwe license... Zie Blorgg in 'nieuws: VLC mag geen blu-ray ondersteunen in Frankrijk'

Daarnaast zal Blu-Ray discs afspelen hopelijk niet de enige reden zijn om voor HTPC te kiezen :).
[edit] keuze is gemaakt. Eerdere reactie is nu niet meer relevant.

[ Voor 22% gewijzigd door hardware-lover op 16-04-2013 17:04 ]

Testing, one, two ...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Replacement schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:17:
Bijvoorbeeld: als ik kijk naar de prijs dan was de HTPC setup +- 350eur, als je er 3j mee weg kunt, dan kun je bij wijze van spreken, elk jaar een nieuwe Dune kopen (109 eur).
Of elk half jaar een nieuwe Raspberry Pi.

Blu-ray is in alle gevallen je grote uitdaging en meteen de reden dat ik geen Blu-ray meer koop. Het concept van fysieke mediadragers is achterhaald en zeker als je die mediadrager ook nog eens alleen in apparaten kunt afspelen waar je zelf nauwelijks controle over hebt. NAS is nu en NAS is de toekomst.

De Raspberry Pi met XBMC speelt alle media moeiteloos af. En hoewel de interface volgens sommigen wat traag kan zijn heb ik daar nog niets van gemerkt (maar mischien ben ik zelf een beetje traag ;))

Bottom line:
Euro of 60 voor een volwaardige mediaspeler.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Wat Croga zegt... een Pi is prima voor dit doeleinde :)

iRacing Profiel

• Replacement
Bedankt voor jullie advies!
Ik zal idd voor een Pi gaan.
Pagina: 1