[Win7] Elk uur bsod

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Sinds gisteren krijg ik quasi elk uur een bsod. Als ik wist wat ik gisteren anders had gedaan, kon ik de oorzaak misschien vinden, maar nu kom ik er niet uit op m'n eentje. Zal alles zo duidelijk mogelijk omschrijven:

Systeem
Windows 7 Home premium 64 bit, Dell XPS 17, i7-2720 QM, 8 Gb ram, 128 Gb SSD Crucial M4 + originele 500 Gb HDD.
Randapparatuur: 2 WD MyBooks, Dell U2412M monitor, USB toetsenbord en muis
Verbindingen: monitor op mini DP, internet via UTP kabel

BSOD
KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
STOP: 0x0000007A (0xFFFFF6FC40007C20, 0xFFFFFFFFC00000C0, 0x00000001DF5BD860, 0xFFFFF88000F84000)
volmgrx.sys - Address FFFFF88000F84000 base at FFFFF88000F83000, DateStamp 00000000

Software aanpassingen
Geen de afgelopen dagen, behalve Windows update. Enige update was gisteren de definition update voor windows defender. De dag ervoor beveiligingsupdates voor Windows 7 en IE 10.

Logboeken
Bij kritieke fouten elke keer 'Kernel-Power ID 41', 'Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.'.
Data waarop dit gebeurd is elke keer bijna exact om het uur:
Gisteren: 15u05; 16u10; 18u12; 19u16; Vandaag: 10u01; 11u02; 12u05 (ook al heeft het systeem tussen 11u30 en 12u even uitgestaan voor de chkdsk controle); 13u05: 14u08

Bijkomend
- Sinds de Dell U2412M monitor (24 mei 2012) deed mijn wifi het niet meer. Ik heb toen mijn laptop opnieuw geinstalleerd en toen deed hij het weer even. Nadien weer niet meer (fout in de hardware zei Windows, geen enkel driver werd aangenomen voor de kaart). Ik zag er geen erg in, al de rest werkte zonder probleem en ik gebruik wifi toch niet. Nu viel me op dat die opeens wel weer werkte, dus ik dacht in de richting van die kaart? Heb de kaart uitgeschakeld bij apparaatbeheer, maar dit helpt er niet aan.

- Avast virusscanner heeft alles gecontroleerd en zegt niets te vinden.

- KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR stuurde me naar pagina's waar er gepraat werd over een defect in de HDD en dit te controleren met chkdsk. Laptop is hier net 20 minuten mee bezig geweest, maar er zou niks beschadigd zijn.

- Drivers van de grafische kaart opnieuw geïnstalleerd, werd ook ergens aangeraden.

- Enige taak die ik vind die elk uur wordt uitgevoerd is 'RacTask'. Volgende uitvoer om 15u08, waarschijnlijk rond de volgende crash.

Iemand nog een idee waar ik kan zoeken om dit opgelost te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RacTask
Microsoft Reliability Analysis task to process system reliability data.

I have the same problem. Windows 7 freezes for 5 -30 minutes when I come back to it after it has idled. I can move the mouse, but nothing on screen responds. This happens about once a week on a clean install of Windows 7. Sometimes the mouse will freeze after I move it around for a minute. So far, if I let it sit long enough, it has always un-frozen. There are no errors or warnings in event log. Task Manager shows no CPU usage increases. All my mouse clicks are buffered so when it finally unfreezes, I have a flurry of activity on the screen.
Probeer dat kreng eens te resetten; http://www.sevenforums.co...bility-monitor-reset.html

en dat .BAT'je bevat dit;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
:: Created by: Shawn Brink
:: http://www.sevenforums.com
:: Tutorial:  http://www.sevenforums.com/tutorials/20779-reliability-monitor-reset.html

reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Reliability Analysis\WMI" /v WMIEnable /T REG_DWORD /D 1 /F
del /f /S /Q /A "%ProgramData%\Microsoft\RAC\PublishedData\*"
del /f /S /Q /A "%ProgramData%\Microsoft\RAC\StateData\*"
@echo off
FOR /F "tokens=1,2*" %%V IN ('bcdedit') DO SET adminTest=%%V
IF (%adminTest%)==(Access) goto noAdmin
for /F "tokens=*" %%G in ('wevtutil.exe el') DO (call :do_clear "%%G")
echo.
echo goto theEnd
:do_clear
echo clearing %1
wevtutil.exe cl %1
goto :eof
:noAdmin
exit

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMatrixHasYou
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-08 23:16
Heb je toevallig de windows update KB2823324 geinstalleerd?
Zie: nieuws: 'Beveiligingsupdate Windows 7 veroorzaakt blue screen of death'
Je kunt de update verwijderen bij "Een programma verwijderen" -> "Geinstalleerder updates weergeven" in configuratie paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
@TheMatrixHasYou: die update stond in de lijst, geïnstalleerd op 11 april. Net installatie ongedaan gemaakt, hopelijk was dat het probleem! Leuke is dat Windows Update al begint te zeuren dat ie het opnieuw wil installeren... Automatische updates maar uitschakelen voorlopig.

@fridgeman: aan een reset had ik nog niet gedacht. Die hou ik nog even achter de hand, moest het nog niet opgelost zijn met het verwijderen van die update.

Dank aan beiden voor de zeer snelle reactie, benieuwd of ik om 15u08 terug een bsod zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 15:27
Rafael schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:30:
Leuke is dat Windows Update al begint te zeuren dat ie het opnieuw wil installeren... Automatische updates maar uitschakelen voorlopig.
Apart, volgens artikel is de updat teruggetrokken zodat deze niet (opnieuw) geïnstalleerd kan worden. Hoop dat het verwijderen van de update je probleem oplost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 10:22
Update gaat over brazilianse versie van Win7. Heb jij die dan? Of Kaspersky AV draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 23:11

Eagle Creek

Breathing security

barry457 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:37:
Update gaat over brazilianse versie van Win7. Heb jij die dan? Of Kaspersky AV draaien?
Nee, -vooral- Braziliaanse versie. Maar er zijn ook al meldingen van andere talen waar het voorkomt.
Bij Kaspersky doet zich een -ander- probleem voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 12-04-2013 14:40 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
agoNITE schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:34:
[...]
Apart, volgens artikel is de updat teruggetrokken zodat deze niet (opnieuw) geïnstalleerd kan worden. Hoop dat het verwijderen van de update je probleem oplost!
Inderdaad, vond ik ook vreemd. Of het opgelost is, weet ik binnen een 20tal minuten, ik kon al de hele dag m'n klok gelijk zetten op de bsod.
barry457 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:37:
Legale Win 7 Home premium, bijgeleverd bij de laptop, Nederlandstalig. Virusscanner is Avast, gratis versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Rafael schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:30:
@TheMatrixHasYou: die update stond in de lijst, geïnstalleerd op 11 april. Net installatie ongedaan gemaakt, hopelijk was dat het probleem! Leuke is dat Windows Update al begint te zeuren dat ie het opnieuw wil installeren... Automatische updates maar uitschakelen voorlopig.

@fridgeman: aan een reset had ik nog niet gedacht. Die hou ik nog even achter de hand, moest het nog niet opgelost zijn met het verwijderen van die update.

Dank aan beiden voor de zeer snelle reactie, benieuwd of ik om 15u08 terug een bsod zie :)
Je kan een individuele update blokkeren zonder heel WU uit te zetten, lijkt me iets handiger.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
nieuws: 'Beveiligingsupdate Windows 7 veroorzaakt blue screen of death'

laat maar was dus al gepost :+

[ Voor 10% gewijzigd door lutkeveld op 12-04-2013 14:53 . Reden: was al gepost ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Probleem toch nog niet opgelost; RacTask maar eens resetten zoals fridgemen aangaf...

Edit: volledig leeg, reset is gelukt, reboot gedaan.. Op naar het volgende uur :+

Edit 2: ook niet geholpen. Ik weet niet of RacTask nu wel echt uitgevoerd is, ik dacht dat ik kort voor de crash nog zag dat die nu pas gepland was om 17u08.

Nog iemand ideeën? |:(

[ Voor 68% gewijzigd door Rafael op 12-04-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan die geplande taak toch ook handmatig uitvoeren? rechtsklikken op de taak en dan iets van "voer nu uit" oid.

Dan kan je kijken of RacTask de oorzaak v/d BSOD's is.

Je kan ook de dump bij de BSOD analyseren om te kijken of je de oorzaak kunt achterhalen; http://nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questarey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 17:11
systeemherstel doen naar paar dagen ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rafael schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:15:
Systeem
Windows 7 Home premium 64 bit, Dell XPS 17, i7-2720 QM, 8 Gb ram, 128 Gb SSD Crucial M4 + originele 500 Gb HDD.
Controleer de FIRMWARE van je SSD. Er is een bug bekend dat een verouderde firmware zorgt voor een crash na een uur.

Kijk even op de Crucial support site voor de laatste firmware en trek die gelijk. Durf te wedden dat het hier aan ligt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:24:
Je kan die geplande taak toch ook handmatig uitvoeren? rechtsklikken op de taak en dan iets van "voer nu uit" oid.

Dan kan je kijken of RacTask de oorzaak v/d BSOD's is.

Je kan ook de dump bij de BSOD analyseren om te kijken of je de oorzaak kunt achterhalen; http://nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Dom van me, wist ik niet. Taak net laten uitvoeren zonder probleem dus die is het dan ook niet.
redfoxert schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:29:
Controleer de FIRMWARE van je SSD. Er is een bug bekend dat een verouderde firmware zorgt voor een crash na een uur.
Kan dat zomaar? Ik heb die firmware nog nooit geupdate sinds dat ding er in zit, heeft altijd perfect gewerkt. (25 mei 2011). Ga het dan toch eens bekijken.

Ja dus, na 5000 u zou de bug beginnen. Zou goed kunnen dat ik daar wel eens aan zit nu!
http://forum.crucial.com/...SOD-Crucial-M4/td-p/79098

[ Voor 8% gewijzigd door Rafael op 12-04-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 23:08
Yep lijkt sterk op het SSD probleem.

Hier heb je een stappenplan om eerst even te kijken welke firmware je hebt: http://forum.crucial.com/...-12-16-09/m-p/17638#M6444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Firmware 0001. Dit had ik waarschijnlijk nooit zelf kunnen vinden. Eens kijken voor de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Weet je dat zeker? Ik dacht dat die firmware versies altijd iets als 040h zouden moeten zijn. De nieuwste is in ieder geval 070h, die moet je hebben!

Ik zie dat het Windows tooltje om hem te updaten ook netjes de huidige firmware laat zien. Ik zou zeggen download die gewoon eens en proberen. http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Even als toevoeging. Toevallig net zelf de firmware van een Crucial m4 256GB SSD geupgrade van 040h naar 070h zonder problemen op Windows 8. De Crucial was zelfs de bootdisk, ging prima!

[ Voor 60% gewijzigd door Racemol op 12-04-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Dit zag ik staan ja; 0001:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/t99sw7.png

Update net gedaan, ging sneller dan ik dacht, nu staat er wel 070H. Na de eerste boot kreeg ik het wel even warm want het ding was nog trager dan met een HDD. Was blijkbaar nog omdat Windows dat als nieuwe hardware zag en nog eens opnieuw wou starten. Toen leek het er al terug meer op. Als ik nu niet opnieuw een bsod krijg binnen het uur zijn we zeker _/-\o_ Bedankt allen al in ieder geval!

Edit:
Ook eens even de levensduur opgevraagd met 'Crystal Disk Info'. Power on hours zou 5555u zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Rafael op 12-04-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Goed om te horen dat het is gelukt, hopen dat hij nu langer dan een uur blijft 'draaien' :)

En als hij al 5555 uur power on hours heeft, zit je dus al 555 uur (~23 dagen) te klooien met die reboots. Respect! ;)
Zie net uit je TS dat dat helemaal niet kan, je hebt het probleem pas sinds gister. Ach, misschien is die 5000 uur grens wel niet helemaal zo precies..

[ Voor 26% gewijzigd door Racemol op 12-04-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Haha, als ik hier al 23 dagen mee zat te klooien had dat ding al vliegles gekregen denk ik 8)7 Tot nu toe niet meer uitgevallen, ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Niks te danken ;)

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1