Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timselier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 09:29
Beste tweakeraars.

Ik heb een iPhone 3gs liggen waar dankzij waterschade de achtergrond verlichting het niet meer deed. Ik bestloot destijds de telefoon open te maken en te zoeken naar de oorzaak (stom, stom, stom. Niet meer doen). Met het losmaken van een connector heb ik toen component op het moederbord beschadigd, het gevolg was dat de telefoon niet meer op te laden was.

Ik ben ondertussen over dat trauma heen, maar het lijkt me een leuk projectje dat moederboord weer te repareren, en als het meezit ook de achtergrond verlichting te maken (maar eerst maar eens aan de praat krijgen!).

Afbeeldingslocatie: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/hsa3HpY6I2UNWjYJ.huge
Op deze foto van (ifixit.com) is goed te zien om welk component het gaat. Rechts boven steekt een stukje moederboord uit. Daar zitten twee "blokjes" (ik denk weerstandjes) boven een connector (ik denk de power connector.). Het tweede compontent van rechts mist bij mij (op het plaatje: blauw/paars met een rode streep door het midden.

Afbeeldingslocatie: http://selier.net/iphone.png

Wie o wie kan mij vertellen wat ik gesloopt heb, en hoe ik het repareer?

Gr. Tim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Die blokjes zijn SMD componenten, dat kunnen weerstanden zijn , maar ook C'tjes, diodes, fuses, etc. Dat de voedingsspanning betreft denk ik eerder aan een diode of condensator dan een weerstand. Probeer is uit te zoeken of het component parallel of serieel in de schakeling zit. Zit 1 kant aan de ground en andere aan de voedings pin?
Al met al blijft het lastig als je geen voorbeeld hebt, de pcb bestaat ongetwijfeld uit meerdere lagen.

Scherpere foto's kan ook helpen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dogooder op 12-04-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timselier
Bedankt voor je reactie.

Scherpe foto's gaat niet lukken (ik kan 't met t blote oog al nauwelijks zien). Misschien moet ik eens zo een vergrootglas overwegen!.

Gelukkig zijn de foto's van ifixit van hele hoge resolutie.
Zie dit plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://selier.net/iphone2.png

Ik vermoed dat de connector die je aan de andere kant ziet naar de accu gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Kan ook de aansluiting van de antenne zijn, aangezien het een coaciale connector is.

Hier vindt je misschien meer info: KLIK
Afbeeldingslocatie: http://i431.photobucket.com/albums/qq34/prodon28/L_2.jpg

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 08:51
Dat is inderdaad een antenne aansluiting.

Het onderdeel is zo niks van te zeggen eigenlijk. Dat kunnen legio onderdelen zijn. Misschien heeft er wel niks gezeten (of weet je dat je hem eraf getikt hebt?).

Eigenlijk zou je dan een 2e bord moeten hebben waarvan je het onderdeel kan uitmeten, maar daar schiet je nu weinig mee op natuurlijk.

Schema's etc zul je ook niet echt aan kunnen komen (misschien heeft iemand geprobeerd het bord te reverse-engineeren).

Gezien de locatie bij de antenne (en de aansluiting daarop) verwacht ik geen zekering, diode etc.
Het zal waarschijnlijk een weerstand, condensator of spoeltje zijn tbv de antenneimpedantie etc.

Maar als het enkel spul is voor bij de antenne verklaart dat niet waarom hij niet opstart. Ik denk dat er meer aan de hand is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 22:38
check je dm!

(ben benieuwd hoe je smd ga fixen :P)

[ Voor 63% gewijzigd door Luukje01 op 14-04-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timselier
OK. thanks voor jullie reacties. Ik ben ik verder dan ik had verwacht. ik weet namelijk nu dat het gaat om een L3_RF. Nu nog kijken wat de eigenschappen van dat ding zijn, en waar ik een nieuwe kan krijgen. Misschien kan ik er wel eentje halen uit een oude telefoon (heb er zat liggen :p).

@timberleek. Ik kan me herinneren dat ik precies dat blokje eraf het getikt (met het verwijderen van een connector).

edit: dit onderdeel lijkt een (signaal)filter te zijn.

Volgens iemand op dit forum gaat het om een onderdeel met de eigensschappen:
7.5 nH, 5 %, 5800 MHz en 680 mA, 0.104 Ohms
Maar hij heeft het ook over: 1400mA-0.08 Ohms

Ik heb echter geen idee hoe ik dit onderdeel moet noemen (transistor?) of hoe ik aan een nieuwe kan komen :p

[ Voor 37% gewijzigd door timselier op 23-04-2013 12:22 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Kan eventueel thuis wel kijken voor je, heb nog wel een mainboardje of 2 liggen die defect zijn zodat ik kan zien of er nog wat op zit of neit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timselier
Nu ik weet hoe dit onderdeel heet heb ik dit topic gevonden:
http://matteopisani.altervista.org/iPhone3GS_NoService_Losing_Signal_Fix_Repair_Guide.htm

precies hetzelfde hardwarematige probleem, alleen die telefoon start nog wel gewoon op... ik vermoed dat @timberleek gelijk heeft en dat er meer aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timselier
update:
Ik heb een goed schema gevonden: www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=500260

En ik blijk dus ook een onderdeel "FL9_AP" gesloopt te hebben. Dit onderdeel heb ik nog wel, hij zit alleen los. Als iemand kan bevestigen dat zonder dit onderdeel de iphone niet kan opladen ga ik opzoek naar een manier om het vast te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat onderdeel bij die antenne is een spoeltje, zeer waarschijnlijk nodig om uberhaupt signaal te kunnen krijgen, maar niet de reden van het niet opstarten.

Wat is er stuk aan die "FL9-AP"?
Dat schema zegt namelijk dat het een spoeltje is op de line in. samen met de condensator erna zal dat een laagdoorlaatfilter zijn op de audio ingang zodat de hoge frequenties die hij niet kan samplen uitgefilterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timselier
De FL9_AP is helemaal los van de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ok, maar dat is een spoeltje van de audio in, ook niet cruciaal voor het opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Heb je in die regio met kleine SMD componenten niet nog meer van je moederbord af gestoten? Het is de aansluiting van je Dock connector. Dus het kan gebeuren dat er nog meer kapot/los is.

Controleer R97 eens. Deze zit in die regio en is erg belangrijk voor je voeding. Misschien losgewipt met het verwijderen van de Dock connector.

[ Voor 28% gewijzigd door Sandertje03 op 23-04-2013 15:40 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Het originele probleem was vochtschade?
Indien u een waterschadereparatie uitstelt kunnen hierdoor meerdere onderdelen defect raken, vocht oxideert namelijk zeer snel en de elektronica in uw toestel is hier uiterst gevoelig voor. Het kan dus ook voorkomen dat tijdens reparatie andere componenten kortsluiten, Smartphoneworld geeft dan ook geen garantie op deze waterschade herstellingen.
Ergo: vochtschade is niet te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-07 13:12
Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:02:

[...]

Dus omdat er een bedrijf is die stelt dat vochtschade niet te repareren is, is dit dus niet mogelijk volgens jou?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timselier
Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:02:

[...]

De telefoon is in het water gevallen. Echter heb ik toen de telefoon toen de telefoon laten behandelen door iemand die hem in een alcoholbad stopte (geen idee welke alcohol precies). Het idee was dat het water oploste in de alcohol, en dat de alcohol uiteindelijk verdampt.

De telefoon functioneerde daarna wel maar het scherm en de home-button functioneerde niet meer.

edit: toen ben ik zelf gaan sleutelen, en werkte de telefoon plots niet meer, nadat ik een van die componenten gesloopt had :p.

Het zou dus kunnen zijn dat de telefoon alsnog defect is geraakt als gevolg van het water. In dat geval is er vochtschade, en dat is inderdaad niet te repareren.

[ Voor 8% gewijzigd door timselier op 23-04-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DustMan4u schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:26:
[...]
Dus omdat er een bedrijf is die stelt dat vochtschade niet te repareren is, is dit dus niet mogelijk volgens jou?
Ja, vochtschade = einde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
vochtschade is niet per definitie onrepareerbaar, maar meestal zorgt het over tijd voor veel rare problemen.
In het begin is het misschien zo gefixt, maar later zie je vaak toch dat er dingen stuk gaan of onstabiel werken.

Onrepareerbaar niet, maar vaak zat uiteindelijk niet de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:19:
[...]

Ja, vochtschade = einde verhaal.
Vochtschade is niet einde verhaal, heb al meerdere iphone's gerepareerd, die vochtschade hadden.
Daarbij heb ik zelfs al een jaar een videokaart draaien waar ooit de waterkoeling van was geknapt, ook deze werkt nog prima!

Snel behandelen (binnen 20 minuten) met demi water en laten drogen helpt in 80% van de gevallen

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan moet je maar net demi water bij je hebben.

Of er binnen 20 minuten bij kunnen.

Anders is het alsnog einde verhaal en/of krijg je vage problemen met het apparaat.
Pagina: 1