Kan ik mijn nas bereiken via een accespoint?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511427

Topicstarter
Hallo!

Ik ben van plan een nas aan te schaffen en deze staat beneden in de meterkast aan mijn router.Vanaf deze router loopt er een lan kabel helemaal naar zolder waar ik nog een router heb staan. (geconfigureerd als accespoint) Als ik nu op zolder verbonden ben met mijn accespoint (draadloos of via lan), kan ik dan ook gewoon bij mijn bestanden? Ik zelf verwacht van wel omdat mijn accespoint gewoon het signaal doorgeeft van mijn router, is dit een goede aanname?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Nee. Een router die aan een router is gekoppeld, via de 'WAN' poort, zal enkel internettoegang bieden. Je kunt niet de lokale computers achter een WAN-verbinding zien.

Het zou wel werken als je de router op zolder niet als router gebruikt, maar als switch. Om dat te bereiken, dien je de kabel van de 1e router in de meterkast aan te sluiten op de 2e router op zolder, maar dan gebruik je niet de WAN-poort op de 2e router, maar gebruik je één van de normale (4/8) netwerkpoorten. De 2e router zal dan enkel als switch fungeren. Dan zie je dus wel de computers en dus ook je NAS die op de 1e router in de meterkast is aangesloten, hetgeen jij wilt.

Behalve dus de kabel van WAN naar een normale poort inpluggen, dien je mogelijk ook de DHCP-server uit te schakelen op de 2e router. Je krijgt dan rechtstreeks een IP-adres van de 1e router in de meterkast. Twee DHCP-servers op hetzelfde netwerk kan/zal elkaar gaan bijten, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Nee dat gaat denk niet werken. Aangezien jouw wifi netwerk in een hele andere range ligt dan je vaste lan. Denk dat je een routering moet gaan maken.

Of zoals bovenstaande al verteld heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Joenino op 12-04-2013 09:44 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik het dan fout verwoord heb. Ik heb een lan kabel van router 1 (in lan poort) naar router 2 (ook in lan poort) DHCP staat uit op router 2. Ik denk dus dat ik al een switch gemaakt heb van mijn 2e router. Ik gebruik op router 2 de WAN poort totaal niet.

Maar als ik dus router 1 verbonden heb met router 2 met een lankabel (bij beide routers in een LAN ingang) en bij router 2 DHCP uit heb, dan zou ik zodra ik opzolder verbonden ben met mijn 2e router wel bij mijn nas kunnen, zowel met draad als draadloos?

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dan heb je het nu al goed geconfigureerd en zou het gewoon moeten werken wat jij wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geweldig! Thanks alot! Dan ga ik er maar is eentje aanschaffen!

Fijn weekend!
Pagina: 1