[KPN] Glasvezel + ISDN vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-06 21:41

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dag mensen,

We krijgen 1 mei een monteur op de stoep die bij ons de glasvezel verbindingen gaat aanleggen in het huis, zodat we hier 50MB up/down hebben van KPN. Uiteraard is de glasvezel kabel in ons huis aanwezig, en hebben we ZELF de kabels getrokken zodat de monteur dit niet over de grond laat slingeren.
Nu heb ik hier nog verschillende twijfels over, en ik denk dat de meesten hier wel het één en ander over kunnen vertellen. We zitten momenteel nog bij KPN internet instap van 8mb dus een verbetering van 8 naar 50 is al heel wat.

Dit is de huidige situatie:
ISDN 4 tel. lijnen: KPN
TV met Smartcard: Ziggo
Internet instap: KPN

ISDN blijft, TV en internet gaat allemaal naar KPN toe op glasvezel. De ISDN "telefoonstekker doosjes" voor de telefonie zijn allemaal op de 1e etage (dus niet op de begane grond voor de verwarring) gemonteerd op ons kantoor, waar momenteel ook de router staat.
We krijgen een nieuwe router/modem van KPN in bruikleen en de oude nemen ze weer mee terug. Deze nieuwe router/modem wordt in de meterkast aangesloten in plaats van op het kantoor zodat het direct naast het glasvezel kastje staat.

Nu mijn vraag:
Wat gebeurt er met die "telefoonstekker doosjes"op het kantoor? Want de 3 telefoons zelf moeten wel op het kantoor blijven. Er zit een DSL kabel in de router/modem, welke slechts 20cm lang is en dus niet van het kantoor naar de meterkast kan. Weet iemand iets van deze situatie icm ISDN? Ik wil hier zelf dusdanig inzicht in hebben zodat ik ook kan kijken wanneer er iets gebeurt waarvan ikzelf denk dat het niet klopt. We hebben al eens vaker gedoe met KPN gehad. In zoverre is de helpdesk wel verbetert.

Conclusie? Iemand enig idee? Of gaat wellicht heel DSL eruit?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
Er zit nu toch een splitter op de telefoonlijn: een kabel naar het dsl-modem en een kabel naar de NT2. Als ik het mij vaag herinner van jaren terug alhier. Die splitter kan eruit, dsl-modem gaat weg en NT-2 direct op de telefoonlijn aansluiten. Moet je alleen even kijken hoe je dat doet met wat boven en beneden staat....
Desnoods laat je de splitter zitten en ontkoppel je alleen het dsl-modem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
NT2? Bedoel je het kastje van de 4 lijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
Hier staat-ie op. En dit zou ongeveer jou situatie moeten zijn. Alleen heb jij ipv lijn 1 en 2 waarschijnlijk een kleine ISDN centrale zitten met de vier lijnen.

Afbeeldingslocatie: http://www2.internl.net/helpdesk/connectie/adsl/flits/isdn-splitter/images/isdn.jpg

Nogmaals: vanaf de splitter kabel naar ADSL modem en modem zelf weg (laten) halen. ISDN infra gewoon laten zitten. Splitter zelf kan evt. ook weg, maar hoeft volgens mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door martin2005 op 12-04-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 10:45
Voor de duidelijkheid: Heb je vier lijnen (gespreksmogelijkheden) of vier telefoonnummers?

Als je 1 "NT1" kastje hebt hangen (Wit kastje met groen lampje, soms ook nog een oranje) kun je niet meer dan twee gesprekken tegelijk voeren, ook al heb je vier of meer telefoonummers (Multiple Subscriber Numbers, of MSN).

[ Voor 55% gewijzigd door Freggel_United op 12-04-2013 11:23 ]

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
We kunnen inderdaad maar twee gesprekken tegelijk uitvoeren. Een 3e gesprek zal een in gesprekstoon veroorzaken.

Huidige telefoonlijnen:
1x bedrijf A
1x bedrijf B
1x Huis 1
1x Fax

Het NT1 kastje is er inderdaad. Deze staat in verbinding met een KPN Quatrofox: dit zal waarschijnlijk de kleine centrale zijn waar Martin2005 het over had.

Wat wordt dan de huidige situatie als de router/modem combinatie in de meterkast komt? Geen kabels meer trekken van boven naar beneden?

[ Voor 39% gewijzigd door ViezeVis op 04-04-2017 19:13 . Reden: Plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
Ok.... 3e keer: NT1 laten hangen. Bekabeling die daaruit komt laten zitten. Quattrovox laten zitten. Ook daar niet aan bekabeling komen. Op die manier heb je met telefonie nergens last van. Blijft als vanouds werken.

ADSL modem (dat zwarte ding in het midden) gaat weg, komt glasvezelmodem voor in de plek (vast dat oranje ding erboven).

Splitter is voor mij op de foto's een beetje onduidelijk. Ik zie een ding op onderste foto geheel linksonder en ook nog zoiets onder je groepenkast. Maar daar lopen ook lan-kabels voorlangs. Een van de twee zou ook het ISRA punt kunnen zijn. Hoe dan ook, splitter kun je ook lekker laten zitten.

1. Sorry dat ik NT1 als NT2 aansprak.
2. Ik zie meerdere LAN aansluitingen op je ADSL modem. Dat kan bij mij op glasvezelmodem niet. Wellicht moet je aan een aparte router tussen glasvezelmodem en de rest van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 09:34
martin2005 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:27:

ADSL modem (dat zwarte ding in het midden) gaat weg, komt glasvezelmodem voor in de plek (vast dat oranje ding erboven).
Dat "zwarte ding in het midden" is volgens mij de QuattroVox, en niet de ADSL modem/router? Ik zie een zwarte kabel van de NT1 naar "het zwarte ding in het midden" gaan, namelijk. Wat ik uit het verhaal van de TS begreep, staat de modem/router op de 1e verdieping. Anyway, ik ben het eens dat het ISDN-gedeelte gewoon kan blijven zitten hoe het zit, eventueel kan de splitter weg tussen het IS/RA en de NT1.

Wat je glasvezel betreft: er zal denk ik wel een netwerkkabel moeten komen van je meterkast naar een router, als die op de eerste verdieping komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-06 14:46
martin2005 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:27:
Dat zwarte ding is volgens mij de Quattrovox. Die zou ik laten hangen als je wil kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
Als dat zwarte kastje op de foto's inderdaad de Quattrovox is, inderdaad laten hangen.
Daar lijk ik dan te vlug naar hebben gekeken. Ik had niet geïnterpreteerd dat het modem/router op de verdieping stond, eerder de Quattrovox. Niet dus. Mea Culpa.

De opmerking van ESteg over een netwerkkabel naar de verdieping is dan nu ook erg zinvol. Ik kan het niet herinneren, wat zit er tussen de splitter en het modem? Vierdraads of 8draads? Ik vrees het eerste....

Zijn er een beetje makkelijk kabels te trekken van meterkast naar verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
martin2005 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:59:
Als dat zwarte kastje op de foto's inderdaad de Quattrovox is, inderdaad laten hangen.
Daar lijk ik dan te vlug naar hebben gekeken. Ik had niet geïnterpreteerd dat het modem/router op de verdieping stond, eerder de Quattrovox. Niet dus. Mea Culpa.

De opmerking van ESteg over een netwerkkabel naar de verdieping is dan nu ook erg zinvol. Ik kan het niet herinneren, wat zit er tussen de splitter en het modem? Vierdraads of 8draads? Ik vrees het eerste....

Zijn er een beetje makkelijk kabels te trekken van meterkast naar verdieping?
Nu niet (meer) door de vloerbedekking. Er zijn kabels voor 3 bekabelde computers aangelegd van boven naar de meterkast. 2 TV's gaan draadloos. Één TV op zolder, daar wordt nog een kabel voor getrokken en de TV in de woonkamer waar de kabel onder de plint door kan. 2 andere draadloze TV's door de draadloze verbindingssets die we erbij kochten. Ik zou echter geen antwoord weten over de vraag van vierdraads of achtdraads.

--

De glasvezelmodem beschikt over 4 Ethernet ports. Omdat we bij het bestellen van glasvezel 4 TV's hebben gekozen krijgen we hier splitters bij. Deze splitters zorgen ervoor dat we meerdere LAN verbindingen kunnen creëren voor diverse apparaten. Dat zwarte ding is inderdaad de Quattrovox welke zorgt voor 4 lijnen voor telefonie.

- De router staat nu op de 1e verdieping, deze gaat hoe dan ook naar de meterkast op de begane grond.
- ISDN laten we in zoverre staan zoals het nu is.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is die DSL kabel die op de 1e verdieping vanuit een klein kastje naar de huidige router gaat --> wat daarmee moet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
Even een andere tip, die niets met de aansluiting te maken heeft: Check alsjeblieft of op je glasvezel aanvraag géén telefoonnummers staan, anders worden deze overgezet en dat is een hoop ellende om weer te herstellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.glasmonteur.nl/files/uitlegmk.png

In principe kan je alles hier laten zitten en zal je alleen een nieuwe ethernet-kabel moeten trekken van de uFTU naar waar je je internet + tv router/modem (ExperiaBox) wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:20
Met Kalkran, als ik het goed begrijp wil je de ISDN er gewoon bij aanhouden (zorg ervoor dat deze actief blijft en niet automagisch wordt opgezegd). Het maximaal aantal telefoonnummers op glas is twee stuks. Let dus goed op dat je glasvezel hebt besteld zonder voice! Het ligt er dus geheel aan hoe de klant het heeft besteld ;). Ik weet niet wat je precies hebt aangevraagd, wss geen zakelijk glas?

Voor de rest: Alles in overleg met de monteur.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Geen zakelijk glas nee. We hebben telefonisch bestelt en gezegd dat we ISDN behouden ;-)

Maar kan de Quattrovox/NT1 niet direct op de V8 Experiabox worden aangesloten met DSL/Phone line? Dat lijkt me wel logischer namelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door ViezeVis op 13-04-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
Quattrovox heeft alleen met telefonie te maken, niet met internet en tv. NT en Quattrovox zo laten zitten dus. Vanaf de ftu worden dingen aangesloten op de Experiabox om internet en tv aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Kalkran schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:20:
Even een andere tip, die niets met de aansluiting te maken heeft: Check alsjeblieft of op je glasvezel aanvraag géén telefoonnummers staan, anders worden deze overgezet en dat is een hoop ellende om weer te herstellen.

[afbeelding]

In principe kan je alles hier laten zitten en zal je alleen een nieuwe ethernet-kabel moeten trekken van de uFTU naar waar je je internet + tv router/modem (ExperiaBox) wil zetten.
Dit zal gewoon in de meterkast worden want we willen de router niet meer op kantoor hebben. We zitten alleen nog met die DNS aansluiting wat we daarmee moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Johny_B schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:03:
Quattrovox heeft alleen met telefonie te maken, niet met internet en tv. NT en Quattrovox zo laten zitten dus. Vanaf de ftu worden dingen aangesloten op de Experiabox om internet en tv aan te kunnen sluiten.
Zoals ik al eerder vroeg: hoe zit het met de DNS op het kantoor. Want de router wil ik hoe dan ook in de meterkast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
ViezeVis schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:51:
Geen zakelijk glas nee. We hebben telefonisch bestelt en gezegd dat we ISDN behouden ;-)
Dan hoop ik echt dat dit zo is kijk voor de zekerheid dit na dat er geen telefonie op de order overeenkomst staat. Mocht dit alsnog het geval zijn gelijk bellen. Op het moment dat de telefonie actief wordt duurt het weer een aantal dagen/weken voordat je terug bent op ISDN.

De rest van de installatie moet je zo laten zitten. dus op de EB Phone 1/2 gewoon leeg laten. Telefonie gebeuren gewoon zo laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
bobsquad schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:12:
[...]

Dan hoop ik echt dat dit zo is kijk voor de zekerheid dit na dat er geen telefonie op de order overeenkomst staat. Mocht dit alsnog het geval zijn gelijk bellen. Op het moment dat de telefonie actief wordt duurt het weer een aantal dagen/weken voordat je terug bent op ISDN.

De rest van de installatie moet je zo laten zitten. dus op de EB Phone 1/2 gewoon leeg laten. Telefonie gebeuren gewoon zo laten zitten.
Er is geen telefonie gefactureerd, we hebben ook gekozen voor een "internet en televisie via glas" abonnement :-)

--

Nu is mijn DSL vraag nog niet beantwoord. Er zit een DSL kabel op het kantoor die in de KPN router/modem gaat. Wat gebeurt hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
ViezeVis schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:04:
[...]
Zoals ik al eerder vroeg: hoe zit het met de DNS op het kantoor. Want de router wil ik hoe dan ook in de meterkast hebben.
DNS breng je nu ter sprake (na mijn post) en ik heb het idee dat je de verkeerde afkorting gebruikt.

edit:
Ahhh DSL bedoel je... Die moet je aansluiten op de experiabox op één van de vier lanpoorten.

[ Voor 13% gewijzigd door Johny_B op 13-04-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
DSL gewoon laten zitten aangezien deze nog steeds de telefonie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
bobsquad schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:16:
DSL gewoon laten zitten aangezien deze nog steeds de telefonie doet.
Maar wat gebeurt er met de DSL tijdens de glasvezel.

Ipv DNS bedoelde ik DSL. Ben namelijk bezig met nameservers voor websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Je denkt te moeilijk:

Wat je nu hebt is een telefoonlijn die door het NT1 kastje een ISDN lijn wordt (excuseer mij voor mijn soms niet perfect juiste verwoording). Tussen je (blauwe) hoofdaansluiting en je NT1 kastje zit je splitter. Na 1 mei heb je je splitter niet meer nodig. De splitter splitst je aansluiting voor je telefoons en je modem. Je modem valt weg dus dan hou je alleen nog telefoon nodig. Dus je hebt je splitter niet meer nodig.

Fiber is compleet anders. Deze loopt apart van je telefoonlijn.
Ipv DNS bedoelde ik DSL. Ben namelijk bezig met nameservers voor websites.
Nameservers is DNS; DSL is je internetverbinding. Waarschijnlijk verandert het IP van je DNS server wel na 1 mei. Tenzij je zakelijk zit dan kun je dat soort dingen overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
De websites lopen buiten mijn internetgebruik om, haha. Anyhow: ik zal de monteur alles voordragen en hij zal 1 mei dan alles dusdanig aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Puur DNS voor eigen internetverkeer (dus geen websites thuis hosten en dat soort dingen) als die verandert is het geen probleem. Je DNS (Domain Name Server) is een soort groot telefoonboek (koppelt domeinnamen aan ip adressen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Nogmaals: dit loopt buiten het internet om voor glasvezel en heeft verder geen toevoeging aan dit topic.

Pagina: 1