FTP server in combinatie met een Synology NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390350

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een NAS van synology (DS213). Ik heb hem ingesteld zodat ik vanaf het internet bij de NAS kan. Nu lees ik in de gebruikershandleiding dat ik ook een FTP server kan opzetten om bestanden te delen. Echter ik kan al bestanden delen zonder dat ik een FTP server heb gemaakt. Door een gebruiker aan te maken kan ik hem/haar dat account geven en hij/zij kan dan inloggen op mijn NAS en de bestanden er af halen. (Dit gaat echter zeer langzaam ongeveer 100kb/s)

- Wie kan mij uitleggen wat dan de meerwaarde is van een FTP server?
- Hoe kan het dat de snelheid van het downloaden van mijn NAS zo laag is? Ik heb namelijk geen snelheidsbeperking op de NAS gezet.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 23:13
Wat is de uploadsnelheid van je internetverbinding? Want dat is namelijk een beperkende factor hoe snel je bestanden kunt downloaden vanaf een andere lokatie. De synologie NAS moet de bestanden namelijk uploaden vanaf je huisadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Buiten dat is FTP het niet het meest fijne protocol om bestanden te delen.
1- niet secure
2- geen data integriteit
3- geen (inline) compressie
4- ruk met NAT

SDM is dan veel beter.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-07 23:05
Waarschijnlijk is de download snelheid bij iemand die op jou nas download via internet 100 kB/s omdat je internet abonnement niet meer geeft. Let er op dat internet abonnementen altijd aangegeven worden in kbps (kilobits per seconden) of Mbps(megabit per seconde) en in Windows zie je het als kB/s (kilobyte per seconden). Aangezien er 8 bits een een byte passen kun je je internet verbinding delen door acht, en dan kom je ongeveer op je download/upload snelheid in Windows uit.

Als iemand van jou NAS download gebruikt hij zijn download snelheid maar bij jou je upload snelheid (deze zijn in de meeste gevallen bij internet abonnementen lager dan de download snelheid). Dus mocht je bij jou internet abonnement een upload snelheid van 1 Mbps (1000 kbps) cadeau krijgen dan betekent dit dat je theoretisch maximaal 1000/8=125 kB/s kan halen in Windows. Nu de praktijk altijd anders is dan de theorie kan de 100 kB/s wel kloppen omdat er meestal hier en daar nog wat verlies zit.

Verder zal FTP dus helemaal niks doen aan het feit dat de download wat langzaam is, omdat je internet verbinding de bottleneck is. Verder ben ik het helemaal eens met de opvattingen van DukeBox hierboven.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...