• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Hallo tweakers, ik wil binnenkort mijn 5 jaar oude pc vervangen voor een HTPC. Ik heb al wat rondgesnuffeld hier op tweakers en natuurlijk google en ook al ben ik er niet echt een ster in heb ik toch een lijstje kunnen maken met componenten wat mij wel wat lijkt.
  1. behuizing - Cooler Master Elite 120 Advanced - €41,99
  2. Voeding - Antec VP Power 350WATT - €37,99
  3. Moederboard - MSI B75IA-E33 - €74,99
  4. Videokaart - MSI GT 640,2GB - €81,99
  5. SSD - Sandisk Standard 128GB - €88,99
  6. Geheugen - Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B - €66,99
  7. Blurayspeler - nog aan het zoeken
  8. Processor - Intel Core i3 3220 Boxed - €109,99
Wat ik wil van een HTPC:
Vloeiend HD films kijken (720P, 1080P, Half SBS en Full 3D Iso's)
(3D)Bluray discs kunnen kijken
Dual boot gebruiken voor Windows en OpenElec/XBMC
Downloaden met newsleecher en ook kunnen internetten.
zo stil mogelijk
DTS HD Master 5.1 via mijn versterker, via een HDMI kabel

Ik heb expres gekozen voor een SSD van 128 GB zodat ik ook een partitie kan maken waar de gedownloadde rars naartoe kunnen die ik dan kan uitpakken op een andere interne of externe HDD
Ook heb ik specifiek gekozen voor de prijzen van MyCom, omdat ik het liefst alles in 1 keer haal bij 1 winkel en waar ik het zelf kan halen ipv via internet te bestellen.
Ook had ik al begrepen dat de Blurayspeler niet veel uitmaakt voor de 3D en dat dat eerder ligt aan de videokaart, of die 3D capable is.
Voor XBMC heb ik een app gevonden om mijn smartphone te gebruiken als remote.
Ikzelf zat te denken aan een budget van 500 - 600 euro, maar als het minder kan en toch van goede kwaliteit
zijn is dat mooi meegenomen. Dit is mijn eerste compilatie, die van mijn huidige pc was door familie samengesteld, dus ik hoop dat ik dit netjes heb gedaan. Ik hoop ook dat ik de nodige informatie heb gegeven en als ik advies kan krijgen over de opstelling is dat natuurlijk welkom.

Verwijderd

Ziet er goed uit! En volgens mij past alles er in dus ik zou zeggen veel plezier met je nieuwe systeem :)

• MissShadows
Bedankt, het was niet makkelijk om een mooie set componenten te vinden die ook nog eens bij elkaar passen. Vooral met de videokaart was het lastig. Ik had wel eens dingen gehoord dat je bij een pc alleen beeld via hdmi kan doorgeven en voor het geluid je weer een andere kabel nodig had (optisch) Ik neem aan dat je tegenwoordig zowel beeld als geluid via hdmi kan doorgeven van de videokaart?

Verwijderd

Het is wel mogelijk. Het enige wat je moet doen is in de geluids opties de uitgang op HDMI zetten :)

• MissShadows
ah das mooi, bedankt voor je reactie

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
Waarom kies je voor intel en niet voor een AMD-build?? Een AMD A6 Trinity (of des noods een A8) kan ook al je wensen vervullen, is wat goedkoper en heb je meer keuze uit borden en is de videokaart ook niet nodig. 128GB SSD is niet per sé noodzakelijk; met 64GB kan je op zich ook al wel af, maar als er ruimte is in het budget is 128GB nog wel logisch. Wel zou ik dan voor een Crucial m4 of een Samsung 840 Pro (of als je m nog kan krijgen, een 830) kiezen ipv de Sandisk.
8GB geheugen is een zware overkill. 4GB is zat. Daarbij kies je nu voor DDR3-1866 icm een intel-CPU. Daar schiet je niet veel mee op. Daarvoor kan je net zo goed DDR3-1333 nemen. Bij een AMD-build is DDR3-1600 prima. Je haalt geen enkele meerwaarde uit de extra uitgaven die je hiermee nu wilt gaan doen.
Een 350Watt voeding is nogal aan de zware kant. Je kan met een 150Watt PicoPSU al af, wat je een grote geluids-reduc tie opleverd. Verder is een andere CPU-koeler nog wel aan te raden, zoals een Scythe Big Shuriken 2 Rev B. Hiermee haal je ook nog wel wat geluids-reductie.
Je geeft aan dat je de bediening via een app op je smartphone wilt gaan doen. Uiteraard is dat een mogelijkheid, maar wordt meestal niet als ideaal gezien. Naar mijn mening de beste optie is het gebruiken van CEC via een CEC-adapter. Zie www.pulse-eight.com hiervoor.

Wat betreft audio icm HDMI is het afhankelijk van hoe je de boel gaat aansluiten. Als je de HTPC via HDMI rechtstreeks op je receiver hangt en van je receiver naar de TV toe gaat zal het prima werken, maar als je receiver geen HDMI-inputs / outputs heeft is DTS-HD niet mogelijk (voor HD-audioformaten is dermate veel bandbreedte nodig dat S/PDIF of coaxiaal aansluiten niet volstaat. Dit kan alleen via HDMI). Je kan dan via HDMI van je PC naar je TV gaan, en vanaf je TV met bijvoorbeeld een tosslink naar je receiver toe. Afhankelijk van de ondersteunde formaten van je TV kan je dan in de diverse geluids-standaarden luisteren, maar helaas geven de meeste TV's geen DTS-throughput en sommigen zelfs geen DD51-throughput. In dat geval is de enige optie dan nog om beeld en geluid te splitsen, en beeld via HDMI naar je TV te brengen en geluid via coax op tosslink naar je receiver. Gevolg daarvan is dus weer dat je elke keer je TV en je receiver op de juiste inputs moet zetten, terwijl je dat anders in 1 handeling gedaan had.

[ Voor 6% gewijzigd door kroegtijger op 12-04-2013 14:19 ]

iRacing Profiel

• MissShadows
Bedankt voor je reactie.
Ik heb zelf gekozen voor Intel omdat ikzelf heb ervaren dat AMD snel erg warm word maar dan praat ik over een 10 jaar geleden, maar vandaar dat ik dan meteen met voorkeur kies voor Intel.
Wat betreft het geheugen had ik al een vermoeden dat dat iets teveel van het goede is. In principe zou dat dan niet uitmaken voor 3D te kijken? Of heeft dat meer te maken met het videogeheugen?
Ik heb gekeken naar een PicoPSU van 150watt, alleen kan ik deze nergens in de buurt krijgen. En omdat ik het liefst alles in 1 winkel wil halen dacht ik aan MyCom, maar het laagste wat die heeft is 350watt.
Naar die CPU koeler zal ik nog kijken.
Wat betreft de bediening, ik neem aan dat ik dan in principe beter een andere behuizing kan nemen waar een AB bij zit? Oh ja, voordat ik het vergeet, ik ben ook in bezit van een Logitech Harmony One
Over het HDMI, ja ik was van plan de HTPC via HDMI aan te sluiten op een receiver en die aan mijn tv met HDMI. Ik heb op dit moment ook het geluid van mijn mediaplayer en bluraspeler lopen.

Ik ga nu zowiezo nog even jou bericht goed doorlezen en kijken naar mijn lijst, wat ik ga aanpassen. Erg bedankt voor het advies. Hier heb ik erg veel aan!

[ Voor 3% gewijzigd door MissShadows op 12-04-2013 15:20 ]

• kroegtijger
MissShadows schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:59:
Bedankt voor je reactie.
Ik heb zelf gekozen voor Intel omdat ikzelf heb ervaren dat AMD snel erg warm word maar dan praat ik over een 10 jaar geleden, maar vandaar dat ik dan meteen met voorkeur kies voor Intel.
Dat is al een tijdje niet meer zo. Voor HTPC-doeleinden zijn de trinity-APU's perfect :)
Wat betreft het geheugen had ik al een vermoeden dat dat iets teveel van het goede is. In principe zou dat dan niet uitmaken voor 3D te kijken? Of heeft dat meer te maken met het videogeheugen?
3D, en dan met name BluRay 3D heeft voornamelijk te maken met odnersteunde instructie-sets op je CPU, danwel de rekenkracht op je CPU om dit softwarematig af te handelen. Niet zo zeer met geheugen.
Ik heb gekeken naar een PicoPSU van 150watt, alleen kan ik deze nergens in de buurt krijgen. En omdat ik het liefst alles in 1 winkel wil halen dacht ik aan MyCom, maar het laagste wat die heeft is 350watt.
Online bestellen heeft ook zo zn voordelen... Zeker t.o.v. de mycom die slechts een beperkt aantal merken voert.
Naar die CPU koeler zal ik nog kijken.
Wat betreft de bediening, ik neem aan dat ik dan in principe beter een andere behuizing kan nemen waar een AB bij zit?
Afhankelijk van wat je wilt. Wil je CEC gaan gebruiken, dan hoef je geen case met remote erbij. Wil je een aparte remote voor HTPC, dan is het handig om een case te nemen die het standaard al heeft, danwel een case uit te breiden met een remote (bijvoorbeeld een iMon VFD, maar er zijn nog volop andere remotes te vinden voor minder geld). Bij CEC heb je geen aparte remote, maar verstuur je via de HDMI kabel vanaf je receiver of TV het signaal naar je HTPC. Daarom maakt dat het ook zo'n perfecte oplossing, omdat je geen extra remote hebt, maar toch alle opties hebt die je zou willen. Alleen aan zetten via de remote over CEC gaat niet altijd goed, omdat je via de adapter over USB naar je HTPC toe gaat en je machine dus wel over USB moet kunnen worden aan gezet (s5).
Over het HDMI, ja ik was van plan de HTPC via HDMI aan te sluiten op een receiver en die aan mijn tv met HDMI. Ik heb op dit moment ook het geluid van mijn mediaplayer en bluraspeler lopen.
Dat is ook de meest logische (en imho beste) manier van aansluiten. Je gebruikt dan je receiver als de centrale box, waaraan je input-devices (zoals HTPC, DVD-speler etc) en output-device(s) (zoals TV, beamer etc) aan hangt. Daarmee is je receiver dus het centrale punt, waarvandaan je alles kan gaan bedienen.
Ik ga nu zowiezo nog even jou bericht goed doorlezen en kijken naar mijn lijst, wat ik ga aanpassen. Erg bedankt voor het advies. Hier heb ik erg veel aan!

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:17:
Waarom kies je voor intel en niet voor een AMD-build?? Een AMD A6 Trinity (of des noods een A8) kan ook al je wensen vervullen, is wat goedkoper en heb je meer keuze uit borden en is de videokaart ook niet nodig.
Hoezo heeft hij die videokaart eigenlijk nodig? Die Intel kan dat toch prima zelf af?

• MissShadows
Oke, ik heb een 2de lijstje kunnen samenstellen, maar omdat MyCom niet een heel groot assortiment heeft heb ik bij Alternate dit keer gekeken en dit kwam eruit danzij de tips van kroegtijger:
  1. Behuizing - Thermaltake VL52021N2E Element Q + 220watt voeding €64,90
  2. Moederboard - MSI FM2-A75IA-E53 €74,90
  3. Processor - AMD A6-5400K €68,90
  4. Videokaart - ASUS EAH6670/DIS/1GD5 €76,90
  5. SSD - Samsung MZ-7TD120BW €86,90
  6. Geheugen - Kingston HyperX 4 GB DDR3-1600(KHX1600C9D3/4G) €31,49
  7. Koeling - Scythe Shuriken Rev. B €30,99
Nu heb ik gekozen voor een behuizing waar de voeding bij zit, kan niet misgaan denk ik en bespaart een paar tientjes. Ook heb ik gekozen voor de Scythe Shuriken Rev. B ipv de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B vanwege het moederboard. De Scythe Big Shuriken 2 Rev. B pas er namelijk niet op volgens de site van Alternate. Ik ben nog aan het zoeken naar een CEC-adapter in Nederland. Maar als iemand advies heeft icm met een Harmony One AB is dat ook welkom.

In principe kan ik nog bezuinigen op de SSD, ben er net achter gekomen dat ik er een in mijn mediaplayer nog had zitten waar ik in principe niks mee doe (Intel SSDSA2M080G2GC 80 GB) Ik zou dan in principe deze kunnen gebruiken en als ik met de tijd een snellere wil, zou dat dan alsnog kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door MissShadows op 12-04-2013 20:44 ]

• kroegtijger
Cec adapter kan je afaik alleen bij pulse eight bestellen.
de Intel ssd is prima. Kanje net,zo goed nemen
kost je geen merkbare performance

iRacing Profiel

• MissShadows
Hm, dan maar voorlopig even zonder, Heb namelijk geen CC of Paypal.
Dan ga ik toch nog even verder kijken. Erg bedankt

• MissShadows
Ik heb nog eens naar de laatste samenstelling gekeken en ik heb toch mijn twijfels wb AMD. Ik ben er nooit gek op geweest, dus ik ga liever toch voor intel. Ik ga nog even verder kijken voor een andere samenstelling.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:26
Waarom neem je niet eerst de i3 3225 als processor zonder videokaart? Dan kijk je het even aan hoe het gaat. Gaat het niet werken, dan neem je een videokaart erbij. De 3225 beschikt over betere IGP (HD4000) dan de 3220 (HD2500).

De HD4000 voldoet prima aan je eisen.

Verwijderd

Maar waarom die onzekerheid over AMD? De APU's in de Trinity lijn zijn uitermate geschikt voor dit soort zaken, en ook de moederborden kunnen je weer een paar euro's besparen. WBT hitte zijn ze niet bepaald ondergeschikt aan de Intel lijn. Heb je verder nog redenen waarom je AMD niet vertrouwt, buiten de ervaring van 10 jaar geleden?

• GioStyle
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:29:
Maar waarom die onzekerheid over AMD? De APU's in de Trinity lijn zijn uitermate geschikt voor dit soort zaken, en ook de moederborden kunnen je weer een paar euro's besparen. WBT hitte zijn ze niet bepaald ondergeschikt aan de Intel lijn. Heb je verder nog redenen waarom je AMD niet vertrouwt, buiten de ervaring van 10 jaar geleden?
Dus AMD is alles wat Intel is/heeft, maar dan beter?

• MissShadows
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:29:
behalve mijn eigen ervaringen met AMD, de ervaringen met AMD van iedereen die ik ken.

Verwijderd

GioStyle schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:42:
[...]

Dus AMD is alles wat Intel is/heeft, maar dan beter?
Zeker niet. Intel is aan de high end kant stukken sneller / beter / energiezuiniger. Maar wat betreft APU's heeft AMD nog altijd een voorsprong. En als we het hebben over een HTPC lijkt het me zinnig om de afweging te maken. Vooralsnog is een enorm sterke CPU niet zozeer nodig voor video's, maar een aardige GPU (intern of niet) is wel goed bruikbaar. Ik zou nooit zeggen AMD > Intel, maar in dit specifieke geval zou ik het durven aanraden. Uiteindelijk blijft 't natuurlijk ook voorkeur voor een bepaald merk. Ik gebruik zelf een Intel, maar heb ook 2 AMD's in huis staan, en als ik een HTPC zou bouwen, zou het zeker een AMD zijn.

• GioStyle
De enige 2 voordelen wat ik zou kunnen bedenken om te kiezen voor AMD is de snellere IGP en lage prijs.

Voor de rest is AMD wat mij betreft het net niet.

• MissShadows
Ik heb een nieuwe samenstelling gemaakt, misschien dat er dingen tussenstaan wat een beetje overkill is, maar mij werd laatst ook verteld, beter iets teveel dan te weinig. En omdat ik er ook mee wil downloaden, is dan bv extra geheugen geen overbodige luxe, lijkt mij. Vooral met de prijzen van dit moment.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-02 14:10
Schrap die videokaart en gezien je voorkeur voor intel kies voor de i3 3225 processor. Deze heeft meer dan genoeg grafische kracht in huis om een htpc aan te drijven. Ik heb die zelf ook in gebruik en heb nog geen enkel probleem ermee gehad. Scheelt je iets qua kosten, energieverbruik en warmteontwikkeling wat alleen maar de stilte en gebruikservaring ten goede kan komen.

• MissShadows
hmm, geen videokaart? ik dacht dat die er juist standaard in hoorde. Maar goed, ik keek dus op de site van Alternate en ik zag staan dat er een Intel® GMA HD 4000 interne Grafische Chip inzit, waar ik dus helemaal overheen heb gelezen en idd, als het me dan niet bevalt kan ik er alsnog een kaart inprikken. Bedankt voor het advies, zal ik zeker in overweging nemen.

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Waarom zo'n dik moederbord als je niet gaat gamen/overclocken, maar alleen downloaden internetten en video's afspelen.

Als je echt een htpc wil, neem dan een kleinere behuizing, kleiner moederbord, geen videokaart en eigenlijk is 4GB dan ook wel genoeg. Al kan je gezien de prijzen natuurlijk makkelijk voor 8 gaan om zeker te zijn.

Neem inderdaad zoals aangeraden wordt een cpu met geintregeerde videokaart, een bijpassend moederbordje (wat moet je met een moederbord waar 2 videokaarten in passen terwijl je er 0 nodig hebt?) en dan een lekkere kleine behuizing met bijpassende voeding.

Lekker goedkoop en voldoet aan al je eisen.

• MissShadows
Ik had deze behuizing op het oog omdat er een afstandsbediening bijzit. En zelf ben ik nog geen IR ontvanger tegengekomen voor mijn Harmony One.

• kroegtijger
GioStyle schreef op zondag 14 april 2013 @ 17:52:
De enige 2 voordelen wat ik zou kunnen bedenken om te kiezen voor AMD is de snellere IGP en lage prijs.

Voor de rest is AMD wat mij betreft het net niet.
wat is het "net niet" dan?? Op pure rekenkracht leggen ze het weliswaar af tegen de intel-CPU's, maar wat wilde je gaan berekenen dan precies met het afspelen van een film?? Het is HTPC, geen werkstation waar je zware berekeningen op wilt laten loslaten... Zelfs de ARMv6 van een Pi is al voldoende om dat voor je af te handelen... Een AMD-APU kan dat ook met 2 vingers in de neus... Voor dit soort doeleinden zijn de AMD's dus veel beter geschikt dan de intel-chips... Het "net niet" snap ik dus niet; ze hebben alleen andere karakteristieken, en het is zaak de juiste kartiristieken van een een chip bij het juiste doeleinde toe te passen. Als je nou een game-machine of een photoshop-machine of zo aan het bouwen was, dan geef ik je groot gelijk dat je voor intel kiest. Dit is een HTPC, en dat is toch heel iets anders weer.

iRacing Profiel

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 14:38
Ik zou juist niet voor een i3/i5 etc gaan. Reden: speelt niet perfect 24p (23.976) af. Kijk maar op anandtech.com voor htpc builds, zij adviseren AMD Trinity.

Zowel AMD als Intel zijn goed, met beide hun voor- en nadelen. Alleen geen goede 24p vind ik een groot nadeel, dus dan heeft AMD de voorkeur.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• MissShadows
Idd, ik heb het even snel opgezocht en er zijn veel mensen die er last van hebben. Zelfs nadat Intel had aangegeven dat het gefixed was (had iemand tenminste gezegd)
Maar ligt het dan echt aan de processor zelf, of is het de videochip die 24P niet vloeiend af kan spelen?

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:08
Rainesh schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:26:
Ik zou juist niet voor een i3/i5 etc gaan. Reden: speelt niet perfect 24p (23.976) af. Kijk maar op anandtech.com voor htpc builds, zij adviseren AMD Trinity.
Voor zover ik weet is dat inmiddels al geen probleem meer.
(http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=157896)

• kroegtijger
MissShadows schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:55:
Idd, ik heb het even snel opgezocht en er zijn veel mensen die er last van hebben. Zelfs nadat Intel had aangegeven dat het gefixed was (had iemand tenminste gezegd)
Maar ligt het dan echt aan de processor zelf, of is het de videochip die 24P niet vloeiend af kan spelen?
de videochip is onderdeel van de processor. Het is de GPU in de APU.

iRacing Profiel

• MissShadows
ik dacht namelijk als het aan de videochip ligt dan kan ik toch beter een videokaart gebruiken?

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Ja dat kan, of je neemt dus een amd apu en dan heb je een goede videokaart IN de apu zitten die alles goed afspeelt.
Of lekker eigenwijs het dubbele neerleggen voor een intel met mindere gpu en er los een gpu bijkopen...

Wat wil je nou precies, vloeiend films afspelen? neem dan de amd apu.. Je krijgt goede tips, maar springt van de hak op de tak en negeert daarbij al het vorige commentaar. Hoezo komt er ineens weer een videokaart in, omdat je toch zo graag intel wil die schijnbaar niet aan jou eisen voldoet.

[ Voor 39% gewijzigd door paazei op 15-04-2013 18:39 ]

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb zelf ook net een nieuwe HTPC bestelt en ook hier heb ik een AMD APU in zitten.
De A6 5400K heeft namelijk WEL hardwarematige ondersteuning voor blue ray.

Zie: http://www.avsforum.com/t...nandtech/30#post_22730043

• GioStyle
kroegtijger schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:18:
[...]

wat is het "net niet" dan?? Op pure rekenkracht leggen ze het weliswaar af tegen de intel-CPU's, maar wat wilde je gaan berekenen dan precies met het afspelen van een film?? Het is HTPC, geen werkstation waar je zware berekeningen op wilt laten loslaten... Zelfs de ARMv6 van een Pi is al voldoende om dat voor je af te handelen... Een AMD-APU kan dat ook met 2 vingers in de neus... Voor dit soort doeleinden zijn de AMD's dus veel beter geschikt dan de intel-chips... Het "net niet" snap ik dus niet; ze hebben alleen andere karakteristieken, en het is zaak de juiste kartiristieken van een een chip bij het juiste doeleinde toe te passen. Als je nou een game-machine of een photoshop-machine of zo aan het bouwen was, dan geef ik je groot gelijk dat je voor intel kiest. Dit is een HTPC, en dat is toch heel iets anders weer.
Volgens benchmarks zijn de AMD APU's ongeveer even snel als de i3 van Intels. Echter bij zware multithreading hebben de AMD APU's voordeel, omdat het quadcores zijn tegenover dualcores met hyperthreading van het Intel kamp.

AMD processoren in het algemeen zijn het net niet, omdat ze op verouderde procedés gebakken worden, waardoor ze vergeleken met Intels CPU's ongelofelijk achter lopen op stroomverbruik en weer op zijn beurt daardoor op efficiëntie.

• MissShadows
paazei schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:32:
Ja dat kan, of je neemt dus een amd apu en dan heb je een goede videokaart IN de apu zitten die alles goed afspeelt.
Of lekker eigenwijs het dubbele neerleggen voor een intel met mindere gpu en er los een gpu bijkopen...

Wat wil je nou precies, vloeiend films afspelen? neem dan de amd apu.. Je krijgt goede tips, maar springt van de hak op de tak en negeert daarbij al het vorige commentaar. Hoezo komt er ineens weer een videokaart in, omdat je toch zo graag intel wil die schijnbaar niet aan jou eisen voldoet.
Het is niet zozeer dat ik alles bewust negeer, sinds dat ik heb gelezen dat de APU van Intel geen 24p gooed kan weergeven, is dat wel im mijn hoofd blijven zitten. Natuurlijk wil ik vloeiend films afspelen, dat doet mijn huidige pc ook.

Maar ik zit ook meet een paar details-vraagtekens in mijn hoofd waar ik morgen nog even naar ga kijken wat betreft mijn huidige apparatuur, waar ik toevallig net aan denk, wat me misschien wel over de streep zou trekken.

Verwijderd

Persoonlijk vind ik een SSD bij een htpc (zeker als je met een beperkt budget werkt) te weinig voordeel opleveren in relatie tot de kosten. Maar dat is mijn mening. Verder is de i3 een prima keuze en voldoet de HD4000 volgens mij aan jouw eisen.

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste htpc gebouwd en ook een i3 gebruikt. Het systeem werkt perfect en speelt zelfs de zwaarste videobestanden probleemloos af. Mijn opstelling:

Behuizing: Chieftec BT-02B (voeding 180w ingebouwd)
Processor: Intel Core i3-3220
Moederbord: Gigabyte H61N-USB3
Werkgeheugen: 8gb Geil 1333Mhz DDR3
HD: WD Green 3TB
DVD/Blu-ray: LG BH16NS40 Blu-ray Brander

8gb RAM kostte een tientje meer dan 4gb, dus daar zei ik geen nee tegen. De HD had ik zelf nog liggen. Uiteindelijk was ik 420 euro kwijt. Heb je geen (extra) blu-ray brander nodig en/of heb je geen Windows licentie nodig, dan ben je nog veel goedkoper uit natuurlijk. En zoals eerder gezegd in dit topic: je kunt altijd de i3 nemen en er alsnog een kaartje bij prikken als de HD4000 uiteindelijk toch niet helemaal aan je verwachtingen voldoet.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 13:03 ]

• kroegtijger
GioStyle schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:15:
[...]

Volgens benchmarks zijn de AMD APU's ongeveer even snel als de i3 van Intels. Echter bij zware multithreading hebben de AMD APU's voordeel, omdat het quadcores zijn tegenover dualcores met hyperthreading van het Intel kamp.
De A4 en A6 trinity zijn dual cores, en leggen het af tegen andere dualcores van intel op CPU-gebied. Op GPU-gebied zijn ze daarintegen weer wat sterker.
AMD processoren in het algemeen zijn het net niet, omdat ze op verouderde procedés gebakken worden, waardoor ze vergeleken met Intels CPU's ongelofelijk achter lopen op stroomverbruik en weer op zijn beurt daardoor op efficiëntie.
De FM2 Trinity's dus niet meer, net zoals de FX-CPU's. Daarbij gebruik ik liever wat oudere maar beproefde methodes dan nieuwere procedes die zich nog niet bewezen hebben.

iRacing Profiel

• kroegtijger
De build die Dannyvs aangeeft is zo ongeveer een intel-tegenhanger van een A8-based build. Ter vergelijking; een build met ongeveer dezelfde specs van AMD, (dus A8 met 8GB, zonder HDD) komt op grofweg 300,- zonder Windows-OS waarbij ik dan niet voor de allergoedkoopste hardware kies die er te vinden is, maar redelijk gemiddeld is.
Daarmee is AMD dus toch wel iets goedkoper. Het zit m voornamelijk in de prijs van het bord en de CPU waar je de besparingen in haalt. Nadeel is wel weer dat je (vrijwel altijd) aan uATX zit ipv ITX. zolang dat geen bezwaar is, is een A8-build imho dan ook logischer.

iRacing Profiel

• GioStyle
kroegtijger schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:11:
[...]

De A4 en A6 trinity zijn dual cores, en leggen het af tegen andere dualcores van intel op CPU-gebied. Op GPU-gebied zijn ze daarintegen weer wat sterker.

[...]

De FM2 Trinity's dus niet meer, net zoals de FX-CPU's. Daarbij gebruik ik liever wat oudere maar beproefde methodes dan nieuwere procedes die zich nog niet bewezen hebben.
Klopt, maar ik kijk wel naar dezelfde prijzen: ongeveer 100 euro. Daar heb je bij AMD al een quadcore vs i3 van Intel.

Prima, ieder zijn eigen ding.

• JimZzter
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 09:09
Zojuist een HTPC met 5800K gebouwd en kan niks anders zeggen dan ik erg tevreden ben met deze build.. parren, rarren etc loopt als een trein,al het HD materiaal word logischerwijs fatsoenlijk afgespeeld en heb de CPU met een Scyth big shuriken niet boven de 40gr. zien komen (100% stress test met Aida64)

Zeker een aanrader dus..

[ Voor 9% gewijzigd door JimZzter op 17-04-2013 11:54 ]

• MissShadows
Helaas moet de HTPC even op zich laten wachten, Ik heb namelijk onverwachts een rekening gehad die op dit moment voor gaat.

• MissShadows
Hallo, ben ik weer.
Ik heb weer wat geld gespaard voor een HTPC en een tijd gehad om te bedenken wat ik wil en alhowel mijn voorkeur tot dusver ging naar Intel zag ik de prijzen van AMD ook wel zitten dus ga ik AMD toch een kans geven en hopen dat die de laatste jaren zoveel verbeterd is zoals ik overal lees.

Chieftec FI-02BC - 66.90
AMD A8-5600K - 89.90
MSI FM2-A75IA-E53 - 78.90
Samsung 840 series 120GB €79,99

Corsair 8 GB DDR3-1600 - 72.90
Of:
Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1600 Kit - 63.90

De 120gb ssd heb ik gekozen omdat dezelfde schijf van 64 gb nog te koop was bij Mediamarkt maar die zat op dezelfde prijs als de 120gb bij de MyCom. En die extra ruimte kan ik dan weer besteden voor als ik wil downloaden ermee.
Ook heb ik net een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard aangeschaft om te gebruiken als AB.
Had ik ook een aantal berichten over gelezen dat dat ook erg goed werkt.

[ Voor 38% gewijzigd door MissShadows op 21-07-2013 17:18 ]

• wilbair
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01-2023
MissShadows schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:18:
Hallo, ben ik weer.
Ik heb weer wat geld gespaard voor een HTPC en een tijd gehad om te bedenken wat ik wil en alhowel mijn voorkeur tot dusver ging naar Intel zag ik de prijzen van AMD ook wel zitten dus ga ik AMD toch een kans geven en hopen dat die de laatste jaren zoveel verbeterd is zoals ik overal lees.

Chieftec FI-02BC - 66.90
AMD A8-5600K - 89.90
Samsung 840 series 120GB €79,99

Corsair 8 GB DDR3-1600 - 72.90
Of:
Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1600 Kit - 63.90

De 120gb ssd heb ik gekozen omdat dezelfde schijf van 64 gb nog te koop was bij Mediamarkt maar die zat op dezelfde prijs als de 120gb bij de MyCom. En die extra ruimte kan ik dan weer besteden voor als ik wil downloaden ermee.
Ook heb ik net een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard aangeschaft om te gebruiken als AB.
Had ik ook een aantal berichten over gelezen dat dat ook erg goed werkt.
Wat mij opvalt is dat he geheugen op een andere frequentie zit dan je CPU. Waarom neem je geen DDR3-1866 geheugen?

• MissShadows
Helemaal over het hoofd gezien. Goed dat ik nog een beetje aan het schuiven ben, ben nu de lijst alweer aan het aanpassen :)
Maar als ik kijk op de site van MSI voor geheugen support staat er weinig van 1866 tussen en als ik kijk op Alternate.nl naar de A8 processor staat dat deze 1600 ook aankan.

Maar goed dit is wat ik ontertussen heb aangepast:
Chieftec BT-02B - Alternate: €61.90
AMD A8-5600K - MyCom: €82.99
Samsung 840 series 120GB MyCom: €79,99 BCC €69.99 (zomer cadeaukaart van 10 €)
Corsair ValueSelect DDR3,1600-8GB Mycom: €58.99

2X Sharkoon System Fan S60 - 4.19
1X Sharkoon System Fan S80 - 2.89
Beide bij alternate

[ Voor 66% gewijzigd door MissShadows op 22-07-2013 17:00 ]

• MissShadows
door het rondzoeken ben ik op dit moment op 2 samenstellingen uitgekomen:

Chieftec BT-02B
AMD A6-6400K
MSI FM2-A75IA-E53
Samsung 840 series 120GB
Corsair ValueSelect DDR3,1600-8GB
of
Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11

2X Sharkoon System Fan S60 - 4.19
1X Sharkoon System Fan S80 - 2.89
Beide bij alternate

en deze:
Fractal Design Node 304 Zwart
AMD A6-6400K
MSI FM2-A75IA-E53
Samsung 840 series 120GB
Corsair ValueSelect DDR3,1600-8GB
of
Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11

Corsair CX430M

Nu zag ik via youtube de Corsair Hydro H60 (2013 edition)
Zou dit een slimme zet zijn om die erbij te zetten? kwa geluid en koeling?
Als ik voor de eerste samenstelling zou gaan, dus ipv de fans)

[ Voor 17% gewijzigd door MissShadows op 23-07-2013 15:33 ]

• MissShadows
Toch maar weer even gekeken en toch maar weer wat verandert:

Thermaltake Armor A30
Asus F2A85-M LE
AMD A6-5400K
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B
Corsair VS350
Samsung 840 series 120GB

Ik moet alleen nog kijken voor de koeling.

[ Voor 8% gewijzigd door MissShadows op 27-07-2013 15:50 ]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 14:38
ik zou snellere ram nemen. Daar heeft je gpu meer baat bij, dus 1833 zou beter zijn.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• MissShadows
Je bedoelt ws 1866 :P
Ik zal het aanpassen

• MissShadows
Helaas was ik vergeten te kijken of deze behuizing wel in mijn tv kast pastte, was dus niet het geval. Dus maar weer verder gaan zoeken naar een andere en teruggekomen op die van een paar berichtjes eerder

Chieftec BT-02B
AMD A6-5400K
MSI FM2-A75IA-E53
Corsair 8 GB DDR3-1866 Kit CMZ8GX3M2A1866C9
Samsung 840 series 120GB
Sharkoon System Fan S60
Sharkoon System Fan S80

Maar hierdoor scheelt het wel weer 4 tientjes
Pagina: 1