Toon posts:

Problemen Teaming netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik heb zojuist een teaming network opgezet, om zo een hogere doorvoorsnelheid te halen.
in PC 1, zit een pcie 4x 4 ports ( Intel) Gbit kaartje, en een extra gbit kaartje voor internet verbinding.

in pc 2 zit onboard 4 ports marvell gbit, met weer een extra kaartje voor internet.

nu is het probleem ik kan van pc 1 wel naar pc 2 kopieeren via mijn 4gbit setup.
maar van pc2 naar pc1 zegt hij dat het aan mijn firewall ligt, en krijg ik geen verbinding.
ook als mijn firewall uit staat.

ik heb mijn verbinding dus nog niet optimal kunnen testen of hij wel de werkelijke snelheden behaalt.
ik heb bij adapter setting van de kaart die met internet verbonden is, een paar services uitgeschakelt omdat hij telkens via die kaart verbinding probeerde te maken, ik neem aan dat dit geen probleem is ?

owjah, ik maak gebruik van cross over kabels, cat6. en statisch IP voor de teaming setup. en automatisch ip voor internet
ben zelf geen network exper,

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2013 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een oorzaak gevonden maar nog geen oplosing

het heft te maken met Homegroups etc.

pc 1 heeft windows 8 en heb het voor elkaar gekregen om bij internet adapter file discovery en ondersteuning voor windows netwerken uit te schakelen.

pc 2 heft windows 7, ook al heb ik ipv6 uitgeschakelt bij internet verbinding en alle andere bullshit,
hij wil aleen daar maar een homegroup op aanmaken, terweel hij via de andere netwerkkaart verbinding moet maken.

ik kan dit niet wijzigen,
het leek even te werken naar wat geprutsel, maar na een reboot van pc2, is de verbinding weer verbroken

Ik trof ook dit aan,
dat is het problem waar ik nu mee kamp, maar geen oplossing

This post shall be about the strange new networking policies introduced in Windows 7, expecially concerning the Network Location Awareness Service, which, at the moment, tries to make my life a fair bit more difficult than it needed to be.

Let me introduce you to a situation fairly common here in my country:

We gather together for a LAN party at a friends' house, who does not (necessarily) have an internet connection.
We set up a LAN with STATIC IPs (single subnet - 192.168.0.1 - 192.168.0.254).
No default gateway or DNS are specified on any of the machines since none are present (or necessary) without internet access. This setup has worked perfectly before under WinXP, Win2k, Win98 etc.

Now, let's assume we all have Windows 7 machines in the network and are somehow strangely motivated to test out microsoft's new homegroup feature.

This will be impossible as to what I have determined so far due to the following reasons:

1. Homegroups are only to be established if the "network location" of the wired network adapter is set to "Home Network"
-> OK, i can live with that - seems logical.

2. The wired network ist recognized as "Unidentified Network" and the network location is thus set to "Public Network" because there is no default gateway present (why should there be, with static IPs and without internet access)
-> I can understand this also, because a certain amount of caution has to be applied regarding unknown networks.

3. Windows 7 makes it all but impossible to change the "unidentified network" location from "public" to "home".
-> This I have a serious problem with. New networks which cannot be identified correctly should be set to the "public" profile, but PLEASE let the user change this setting PERSISTENTLY.

What I have tried so far:

1. Use selpoc.msc to set the parameters for unidentified networks to "private".
-> This setting is persistent, but only gives me a "Work Network". A "Home Network" setting is impossible, even if I allow the network location to be changed via Group Policy - apparently this is disregarded.

2. The latest drivers for my network card are installed and about one month old. Check.

3. I tried setting my own adapter IP address as both default gateway and DNS server.
-> This kind-of worked as it created an additional "Network" where I was able to change the location to "Home Network", but the setting was not persistent following a reboot. Also, this is not good practice and can lead to problems.

4. Change the location of the "unidentified network" to "home network" through the Homegroup control panel applet.
-> Works, but not persistently across reboots.

So my question to you would be if there is any utility or patch in existence that I could apply to enable the network location to be changed freely and persistently, via the network and sharing center in Windows 7.
I also think it is a little bit illogical from Microsoft to assume that a network with obviously no outside internet connectivity is to be regarded "public" and the user is being prevented from making any changes for "security reasons".
Please give me back control over my machine, microsoft! Windows 7 was supposed to make things better...

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2013 16:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb hem aan de praat gekregen door middle van work group.

maar ik vindt dat de prestaties tegen vallen, haal maar 112MB/s ongeveer 1Gbit/s
terwijl het ruimschoot 450MB/s moet kunnen behalen over deze team.
ik heb van alles opgezocht , en denk dat het door de Intel configuratie in pc1 ligt.
zover het eruit ziet doet de marvell configuratie op 4Gbit het goed.
teaming mode is Dynamic IEEE 802.3ad
jumbo frames heb ik op max staan 9kb, flow control staat uit. heb iets gelezen over transmit en receive buffers.
dat deze zo hoog mogelijk moeten. bij marvell krijg ik deze makkelijk op 2048, en minimum is daar 256
terwijl bij intel het maximum 128 is.
hier heb ik dus nog niet mee kunnen prutsen, iemad een ide hoe ik mijn verbinding tot het uiterste krijg ?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Teaming gaat per connectie van ip naar ip. Een enkele netwerk connectie zal nooit over meerdere interfaces lopen. Een beperking binnen teaming (m.u.v. een aantal vendor specifieke setups):

http://www.ieee802.org/3/...apr07/frazier_01_0407.pdf

"Does not increase the bandwidth for a single conversation"
"Achieves high utilization only when carrying multiple simultaneous conversations"

Als je de systemen dus 4 ip's geeft, via deze ip's vier verbindingen opbouwt, kan je ze allemaal dicht trekken en haal je de 4Gbp/s.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Bepaalde nieuwe filetransfer protocollen kunnen het wel... bijvoorbeeld SMB 3.
Die weten de load over alle touwtjes te verdelen.
Hiervoor moet je Windows 8 of Windows Server 2012 draaien.

If it ain't broken, tweak it!

Verwijderd

Topicstarter
wasted247 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 18:15:
Teaming gaat per connectie van ip naar ip. Een enkele netwerk connectie zal nooit over meerdere interfaces lopen. Een beperking binnen teaming (m.u.v. een aantal vendor specifieke setups):

http://www.ieee802.org/3/...apr07/frazier_01_0407.pdf

"Does not increase the bandwidth for a single conversation"
"Achieves high utilization only when carrying multiple simultaneous conversations"

Als je de systemen dus 4 ip's geeft, via deze ip's vier verbindingen opbouwt, kan je ze allemaal dicht trekken en haal je de 4Gbp/s.
dus als ik 4 losse ip's heb
dan regelt windows automatisch de snelheid als ik een bestand van pc 1 naar pc2 kopieer ?
dacht ut niet, want had eerst mijn internet verbinding via een 100mbit network lopen,
en een gbit tussen connective, maar haalde geen 1,1 gbit

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:19:
Bepaalde nieuwe filetransfer protocollen kunnen het wel... bijvoorbeeld SMB 3.
Die weten de load over alle touwtjes te verdelen.
Hiervoor moet je Windows 8 of Windows Server 2012 draaien.
en windows server draai ik nu net niet, helaas,
zijn er nog andere trukjes of tools om dit met Windows 8 en Win 7 voor elkaar te krijgen ?
of moet ik dan persee een 10gbit kaartje hebben, die peperduur is, ( en ik geen id heb hoe je zo iets aan sluit)

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:26:
[...]

dus als ik 4 losse ip's heb
dan regelt windows automatisch de snelheid als ik een bestand van pc 1 naar pc2 kopieer ?
dacht ut niet, want had eerst mijn internet verbinding via een 100mbit network lopen,
en een gbit tussen connective, maar haalde geen 1,1 gbit
Dat zei ik niet ;)

Ik gaf aan dat je met vier losse connecties de boel kan dichttrekken. Het hele probleem is dat dat (in veel gevallen) niet automatisch gaat. Zoals FatalError aangeeft zijn er enkele software implementaties die dit tegen gaan, daarnaast kan het zelf forceren door te doen wat ik aan gaf (idd beide systemen 4 ip's, en dan handmatig connecties opbouwen van ip1 naar ip1, etc).

Teaming is vooral nuttig in gevallen dat je veel clients hebt, hierdoor heb je namelijk een boel connecties die verdeeld worden over de verbindingen, redundantie is daarnaast natuurlijk ook een belangrijk voordeel. Als je de snelheid van een enkele verbinding hoger wil hebben is over het algemeen een sneller medium een betere optie (10Gbps ethernet, fiberchannel).

10 Gbps ethernet sluit je hetzelfde aan als hoe je dat met je 1 Gbps ethernet hebt gedaan, het is immers ook ethernet. Wel even opletten dat je een kabel gebruikt die geschikt is voor 10 Gbps. Als het via een switch loopt moet deze uiteraard ook 10 Gbps zijn. Glasvezel (fiberchannel) is een wat ander verhaal, hiermee heb je de keuze voor snelheden van 4 tot 16 Gbps, maar zal waarschijnlijk behoorlijk meer tijd kosten om je in te verdiepen...

Voordat je een snellere optie overweegt zou ik iig bekijken of beide systemen deze doorvoersnelheden aankunnen. Anders heb je straks een rete snelle verbinding, met pc's die deze doorvoersnelheden niet kunnen bijhouden.

Verwijderd

Topicstarter
wasted247 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 11:21:
[...]

Dat zei ik niet ;)

Ik gaf aan dat je met vier losse connecties de boel kan dichttrekken. Het hele probleem is dat dat (in veel gevallen) niet automatisch gaat. Zoals FatalError aangeeft zijn er enkele software implementaties die dit tegen gaan, daarnaast kan het zelf forceren door te doen wat ik aan gaf (idd beide systemen 4 ip's, en dan handmatig connecties opbouwen van ip1 naar ip1, etc).

Teaming is vooral nuttig in gevallen dat je veel clients hebt, hierdoor heb je namelijk een boel connecties die verdeeld worden over de verbindingen, redundantie is daarnaast natuurlijk ook een belangrijk voordeel. Als je de snelheid van een enkele verbinding hoger wil hebben is over het algemeen een sneller medium een betere optie (10Gbps ethernet, fiberchannel).

10 Gbps ethernet sluit je hetzelfde aan als hoe je dat met je 1 Gbps ethernet hebt gedaan, het is immers ook ethernet. Wel even opletten dat je een kabel gebruikt die geschikt is voor 10 Gbps. Als het via een switch loopt moet deze uiteraard ook 10 Gbps zijn. Glasvezel (fiberchannel) is een wat ander verhaal, hiermee heb je de keuze voor snelheden van 4 tot 16 Gbps, maar zal waarschijnlijk behoorlijk meer tijd kosten om je in te verdiepen...

Voordat je een snellere optie overweegt zou ik iig bekijken of beide systemen deze doorvoersnelheden aankunnen. Anders heb je straks een rete snelle verbinding, met pc's die deze doorvoersnelheden niet kunnen bijhouden.
10gbs, is voor mij nog geen optie, huidige kaartjes kosten nu ong 400 euro ps
een echt IP exper ben ik nou ook weer niet, heft het een naam die ik kan googleen om die 4 ip optie te gebruiken ?

pc 1 is een high end video render systeem, met ssd's en 64gb ram, de quad port adapter is op een pcie 4x aansluiting.
pc2, ( NAS) heeft 10 SATA 300 poorten volgepropt met schijven.
dus die doorvoersnelheid kunnen de pc's wel aan

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
ipv SMB en NIC teaming, iSCSI met MCS of MPIO gebruiken?

Andere optie voor sneller en goedkoper dan 10G, maar veel kortere afstand (enkele meters), waar ik zelf naar aan het kijken ben: Infiniband. Maar als ik het zo lees moet je daar best wel wat aan tweaken.

Verwijderd

Topicstarter
Kompaan schreef op zondag 14 april 2013 @ 13:44:
ipv SMB en NIC teaming, iSCSI met MCS of MPIO gebruiken?

Andere optie voor sneller en goedkoper dan 10G, maar veel kortere afstand (enkele meters), waar ik zelf naar aan het kijken ben: Infiniband. Maar als ik het zo lees moet je daar best wel wat aan tweaken.
de pc's staan naast elkaar dus afstand is geen probleem

• Kompaan
ok, nou, zoiets als deze dus:

http://www.ebay.ie/itm/Vo...ds_RL&hash=item19d2d9e836

stukje goedkoper dan 10G Ethernet, nie?

Wij kunnen dus dingen doen als deze meneer:
http://davidhunt.ie/wp/?p=232

met de huidige setup met 4x1Gig kan je denk ik opzich goed uit de voeten indien je MPIO of MCS gebruikt.

Welk OS draai je op je NAS?
Ik heb zelf 2x1Gig draaien tussen Win7 en NAS4Free (FreeBSD)

Verwijderd

Topicstarter
Kompaan schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:53:
ok, nou, zoiets als deze dus:

http://www.ebay.ie/itm/Vo...ds_RL&hash=item19d2d9e836

stukje goedkoper dan 10G Ethernet, nie?

Wij kunnen dus dingen doen als deze meneer:
http://davidhunt.ie/wp/?p=232

met de huidige setup met 4x1Gig kan je denk ik opzich goed uit de voeten indien je MPIO of MCS gebruikt.

Welk OS draai je op je NAS?
Ik heb zelf 2x1Gig draaien tussen Win7 en NAS4Free (FreeBSD)
de nas draait op win 7 , moet nog keer ander OS op maar dat is flink paar dagen werk om voor elkaar te krijgen.

waar stel ik MPIO of MCS in dan ?

• Kompaan
Dat is als je iSCSI gebruikt, maar windows 7 heeft geen iSCSI server (Target) ingebouwd (Windows 7 is ook geen server, dat is Server 2008/2012).

Ik gebruik zelf Windows 7 als client (initiator in iSCSI termen) en op mijn NAS staat NAS4Free (of FreeNAS soms: beide FreeBSD)

MPIO en MCS is een manier van meerdere connecties verbinden van je iSCSI initiator naar je target.
Pagina: 1